7 fok: nem a léghőmérséklet számít!

Érdemes áldozni jó abroncsra
Az aszfalt hőmérsékletén múlik

Az aszfalt hőmérsékletén múlik

Az aszfalt hőmérsékletén múlik


Köd, vizes lomb, havas eső, hó: idén októberben a hideg évszak korán felvillantotta eszköztárát. Ősszel és télen veszélyesebb autózni, mint nyáron, ráadásul metszően gyors átmenettel kell átállni a verőfényes vénasszonyok nyara után a rövid nappalokra és a csúszós utakra.

Ha így megy tovább, nem sokáig lehet már kihúzni nyári gumikkal. A sokat emlegetett határérték 7 fok, ami azonban nem a levegő, hanem az aszfalt hőmérsékletére vonatkozik. 7-8 fok alatt a téli abroncsok lágyabb anyaga biztonságbeli előnyt jelent.

Itthon nem kötelező a téli gumi

Retteghetünk idén is az ónos esőtől

Retteghetünk idén is az ónos esőtől

Retteghetünk idén is az ónos esőtől


Aki a KRESZ-ben téli abroncsról szóló szakaszok után kutat, egyetlen említést sem talál. A hólánc azonban bizonyos útszakaszokra kötelező. Amennyiben a kék „hólánc használata kötelező” táblát közúti határátkelőhelyen látjuk, csak azok a járművek léphetnek be a Magyar Köztársaság területére, amelyeken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc.”

Ehhez kapcsolódik a KRESZ 5. paragrafus 8. szakasza, mely szerint „rendkívüli időjárás, természeti körülmények (havazás, jegesedés, árvíz stb.) esetén a közúti járműveknek a Magyar Köztársaság területére történő beléptetése – külön jogszabály alapján – feltételhez köthető vagy korlátozható.” A téli abroncs tehát nem kötelező, bármilyen hasznos is csapadékos időben.

Nyári gumival is fizet a biztosító

Sem a casco, sem a kötelező biztosítás nem veszíti érvényét attól, hogy valaki nem az évszaknak megfelelő abronccsal járva okoz balesetet. A cascóbiztosítás érvényességi feltételei között sem szerepel a téli abroncs felszerelése, így a pénzintézet akkor sem bújhat ki a helytállás alól, ha ügyfele jobban tapadó gumival esetleg elkerülhette volna a káreseményt. A biztosító csak akkor tagadhatja meg a fizetést, ha a cascós kocsi autóversenyen sérül meg, illetve a műszaki állapota miatt nyomokban sem nem volt alkalmas a biztonságos közlekedésre. A kötelező biztosítás még ezekben a kirívó esetekben sem.


A szomszédban kell

Át kell állni a vezetéssel is

Át kell állni a vezetéssel is

Át kell állni finomabb kormánymozdulatokra


A sógorokhoz viszont ne induljunk el nyári gumin! Ausztriában november 1. és április 15. között kötelező a téli gumit használni.

Fontos tudni, hogy a személyautókra illetve a 3,5 tonna alatti haszonjárművekre vonatkozó előírás téli útviszonyok (jég, hó, csúszós út) esetén érvényes. Ezekben a hónapokban ez bármikor előfordulhat, főleg hegyvidéki utakon.

Hiába vadonatúj a gumi, kezdetben nem tapad rendesen. Erről is lesz szó a második oldalon


Nem tudjuk, jár-e még bárki diagonál abroncsokkal, de ezeknek a kötelezően előírt minimális profilmélysége 5, a radiálgumiké négy mm, tehát egy vászonig kopott gumi az oldalfalára írt M+S jelzés ellenére önmagában kevés, nemcsak a túléléshez, de az osztrák törvények betartásához is. A hazai előírás egységesen 1,6 milliméteres mintaárokmélység, de ez még nyári gumival is kevés a biztonságos közlekedéshez.
Téli gumi: nem tapad rögtön
Érdemes áldozni jó abroncsra

Érdemes áldozni jó abroncsra

Kell neki párszáz kilométer bejáratás


Egy vadonatúj téli abroncs, hiába szőrös még, a legelső kilométereken nem nyújtja azt a tapadást, amire számítanánk tőle.

A gumik az osztrák ARBÖ autóklub szakértői szerint csak 300 kilométer megtétele után nyújtják képességeik javát, ezért az első utakon az új abroncsok ellenére is legyünk óvatosak.

Az ADAC a gumitesztek előtt nem véletlenül járatja be a vizsgálandó abroncsokat 500 kilométeres úton.

Büntetések: tízezer gyorsan ugrik

Száraz úton is veszélyes a tél

Száraz úton is veszélyes a tél

Száraz felületen is veszélyes a tél


Németországban az autók felkészítettségét kell az évszakhoz igazítani, amin a jogalkotó a fagyálló ablakmosón kívül a téli gumit érti.

Aki megsérti a szabályt, legkevesebb 20 eurós büntetést fizet, aki hanyagsága miatt akadályozza a forgalmat, 40 euróval jön a kincstárnak (10 700 Ft).

A téli abroncsok maguktól is öregszenek, hat-hét évnél régebbiekkel ne kísérletezzünk!

Nedves úton kapitulál a nyári gumi

Nedves úton kapitulál a nyári gumi

Nedves úton kapitulál a nyári gumi


A gyártás időpontját az oldalfalon látható számok rejtik, a 2403 például a 24 héten, 2003-ban gyártott gumikon szerepel.

Mi azt tanácsoljuk, hogy aki autóba ül, az előírásoktól függetlenül váltson téli gumira, a saját és a többiek biztonsága érdekében!

Száraz úton a hideg ellenére is el lehetne karistolni nyári abroncsokkal, mert tapadásukat nem a hideg, hanem a csapadék rontja drámaian. De mihelyst nedves lombra, esős, deres aszfaltra, pláne hóra vagy jégre futnak az abroncsok, a nyári gumi kétségbeejtően nem tapad. És akkor már késő lehet.

Légnyomás: mennyi az annyi?
Meleg abroncsnál plusz 0,3 bar!

Meleg abroncsnál plusz 0,3 bar!

Meleg abroncsnál plusz 0,3 bar!


A helyes légnyomásértékeket többnyire az üzemanyagbetöltő-nyílás fedelén vagy az ajtóoszlopon lévő matricán esetleg a gépkönyvben találjuk.

Hiába fagy le az orrunk hegye, 3-5 kilométernyi autózás után az abroncs már melegnek számít, nyomása magától megnő.

Ha nem elindulás előtt, teljesen hideg abroncson mérünk, a légnyomást 0,3 barral magasabbra kell beállítani a gyári értéknél, pl. 2,2 helyett 2,5 barra. Üzemanyag-takarékossági okból érdemes lehet mindig a teljes terheléshez előírt nyomásra fújni az abroncsokat.