Indul a gyárépítés
A mai napon ünnepélyes keretek között megtörtént a Mercedes-Benz Kecskeméten létesítendő személygépkocsi-gyárának alapkőletétele. Mivel Bajnai Gordon miniszterelnök is hivatalos volt az eseményre, már a bejutás sem ment egyszerűen.
Autóval a közelébe sem mehettünk a 440 hektáros terület közepén felállított sátornak, a kocsit onnan pár száz méterre kellett hagyni egy parkolóban. Miután a kormányőröknek fotóztunk a fényképezővel, villantottunk a vakuval, – bizonyítva, hogy működnek -, s átvilágították az összes objektívet, máris felszállhattunk a bombamentes kisbuszra, amely a helyszínre szállított bennünket.
Audi helyett Mercedes Nemcsak mi hagytuk kívül az autónkat, a miniszterelnök is. Bajnai Gordon ugyanis páncélozott Audi A8-cal utazik, ugyanilyen típusú a konvoj felvezető autója is. Ezúttal a miniszterelnök gesztust tett a beruházónak, ezért egy Mercedes-Benz S-osztállyal érkezett a bejárathoz, amelyet ő maga vezetett. |
Miért éppen Magyarország?
Nem hazánk volt az egyetlen ország, amely pályázott az új Mercedes gyárra, de mi lettünk a befutók. Miért? A miniszterelnök, aki német üdvözléssel kezdte beszédét, elárulta az okokat. „Magyarország fejlettebb infrastruktúrával rendelkezik a közlekedés, a kommunikáció és a pénzügyi szektor területén, mint konkurensei, de a leglényegesebb, hogy Magyarország kiváló munkaerőt biztosít” – mondta.
„Magyarország optimális feltételeket teremtett” – ezt már Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi-üzletágának ügyvezető igazgatója mondta a gyár döntéséről.
„Gazdasági szempontok alapján Kecskemét kínálja összességében a legjobb perspektívát, és megfelel azoknak a magas minőségi és mennyiségi követelményeknek, amelyeket a Mercedes-Benz egy sikeres gyártóhelytől elvár.” Schmückle azt is kiemelte, hogy a kormány példamutatóan bürokráciamentes folyamatot biztosított az engedélyezések terén, ami igen fontos volt.
Száz évnél régebben gyárt autót a Mercedes-Benz és még egy gyárát sem zárta be. Ez Kecskemétnek is sok jót ígér, részletek a folytatásban. Lapozzanak!
A vezető a kétkedőknek is üzent a cég terveit illetően: „Nem öt, tíz vagy húsz évre fektetünk be. Száz éve gyártunk autókat, és még egyetlen gyárat sem zártunk be. Üzemeinkben generációk dolgoznak.” – mondta Schmückle.
Mire kell a Mercedesnek a gyár?
A Mercedes szerint a jelenleginél jóval nagyobb kereslet lesz a kis prémium autókra. Csakhogy a jelenlegi A- és B-osztály gyártóhelyszíne, Rastatt önmagában már nem képes produkálni a szükséges darabszámokat.
Ezért új gyárra van szükség. „Magyarországi üzemünk jelentős mértékben fogja növelni versenyképességünket a prémium kategóriájú kompakt gépkocsi árérzékeny szegmensében, továbbá hozzájárul új piacok meghódításához” – magyarázta Rainer Schmückle. A szakember kifejtette, hogy az üzem telepítésében annak is szerepe van, hogy a gazdasági válság enyhülése után jelentős növekedésnek indulhat az autóértékesítés a kelet-európai régióban.
Gyártörténet |
|
214 milliárd forintos befektetés
Nagyjából 800 millió eurót fektet be a magyarországi új üzembe a Mercedes, de ezzel egyidejűleg a rastatti gyártóhelyen is több százmillió eurós befektetéssel járó bővítést hajt végre. Így ott 250 ezer autót lehet majd előállítani, nálunk 150 ezres kapaictású gyárat építenek fel.
A Mercedes beruházást 29,7 milliárd forint (111,5 millió euró) állami támogatásban részesíti a kormány, a komplett csomag adókedvezményt, képzési támogatást, illetve készpénzt is tartalmaz. Ez azonban nem elveszett pénz, mert a számítások szerint, várhatóan négy év alatt megtérül a támogatás a beruházásból származó adóbevételekből.
Mit gyártanak majd?
Kérdésünkre a német menedzser annyit elárult a következő generációs A- és B-osztályról, hogy összesen négyféle változatban készül majd. Ezek közül az egyik variánst csak Kecskeméten gyártják . Lesz azonban egy másik kivitel, amelyet a rastatti teleppel párhuzamosan épít majd a magyar üzem.
A pletykákból és a fenti tények alapján mi azt mondanák, a ferdehátú lesz az egyik variáns ami nálunk készül , a német üzemmel egyszerre. Ez viszi majd a gyártásban a fő vonalat, ebből kel el a legtöbb, ahogy az egyes BMW esetében is. Nálunk készülhet még egy jóval kisebb darabszámot képviselő, különlegesebb variáns, a roadster, a kupé, vagy a szabadidő-autó. Mi utóbbira tippelnénk.
Annyit még sikerült megtudnunk az autókról, hogy nagyvonalú helykínálat és a magas üléshelyzet fogadja majd az utasokat. Az autók igazi világmodellek lesznek, Dél-Amerikába is szállítanak majd belőlük. Itt megnézheti milyen lesz a ferdehátú.
Az alapkő
A beszédek után persze az alapkőletétel is megtörtént. Az alapkő ez esetben sokkal inkább hívható alaposzlopnak, tekintve, hogy nagyjából 80 centis betonkockára helyeztek egy ugyanekkorát. A Mercedes csillaggal díszített zárófedél alatti üregben egy fém kapszula lapul.
Ebbe helyeztek el az esemény elsőszámú vendégei különböző tárgyakat. Dr. Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere többek között egy kecskeméti napilapot, Michael Frieß, a gyár leendő igazgatója, illetve Rainer Schmückle a gyár iratait, Bajnai Gordon pedig egy fémpénzt.
A mai alapkőletétellel indulnak el az új gyár épületeinek építési munkálatai. Az első a fényezőüzem lesz, ezt követi a jövő év elejétől a karosszériagyártó- és az összeszerelő-üzemek felállítása. Összesen 1500-an dolgoznak majd a gyár felépítésén. 2011-ben indul majd az előszéria gyártása, majd 2012-ben gördülnek ki az első vevőknek szóló sorozatgyártású gépjárművek a kecskeméti üzemből, amely összesen 2500 dolgozónak ad munkát