A nyáron, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes által előterjesztett rendelet értelmében a jövő évtől lakásonként legfeljebb két kedvezményes parkolási engedély adható ki, amelyek közül csak egy lehet ingyenes, a másodikért fizetni kell. Nem is keveset.

Nincs hely az ablak alatt

Már nincs hely az ablak alatt
Már nincs hely az ablak alatt

Már nincs hely az ablak alatt

Már nincs hely az ablak alatt


A Parking Kft. szerint már túl sok az autó és kevés a parkolóhely a fővárosban. A belső kerületekben különösen rossz a helyzet, ott néhol csupán két-három lakásra jut egy parkolóhely. Ráadásul több ingyenes engedélyt adtak ki, mint ahány fizetős parkolóhely van összesen. Az pedig végképp nem járja, hogy az egész héten csak az ablak alatt álló autók foglalják el a helyet a városba érkező, fizető autósok elől.

Az első sincs ingyen

Téves az az elképzelés is, hogy az első autó után jár az ingyenes parkolási engedély. A rendelet szövegében az áll, hogy a kedvezmény mértéke legfeljebb száz százalék lehet. Így az önkormányzatok elméletileg úgy is dönthetnének, hogy egyáltalán nem adnak kedvezményt, de ezt a lépést eddig sehol nem merték vállalni.

További nehézség, hogy a fizetendő összeget év elején, egy összegben kellene befizetni. Annak ellenére, hogy az önkormányzatokat és nem a parkolótársaságokat gazdagító összegre egyelőre nem lehet részletfizetést kérni, néhány önkormányzat már gondolkodik ennek a lehetőségnek a bevezetésén.

Mennyi?

Több az ingyenes engedély, mint a parkolóhely

Több az ingyenes engedély, mint a parkolóhely

Több az ingyenes engedély, mint a parkolóhely


A fizetőövezetben parkoló második gépkocsi után a területen fizetendő egyórai várakozási díj kétszázötvenszeresét kell évente fizetni. Az egyórás parkolás díj egy darab BKV-jegy árához igazodik, de ezt még az övezettől függő szorzóval is meg kell szorozni. Így lehet a legolcsóbb kerületben fizetendő éves díj 37 500, míg a legdrágább, az I. kerületi Dísz tér, a maga 150 ezres díjával.

Kétkedő kerületek

Egyedül a XI. kerület nem fogja alkalmazni a rendeletet – igaz, ennek jogszerűségéhez férhet kétség -, hiszen az ottani polgármester szerint az ötlet és az irány ugyan nem rossz, de a bevezetést a közlekedési infrastruktúra, a tömegközlekedés fejlesztése, parkolók, mélygarázsok építésének kellene megelőzni. Újbuda vezetése ezért azt tervezi, hogy 2012 januárjáig nem szed pénzt a második autó után sem.

Minek két kocsi?

Érdemes rászokni a robogóra?

Érdemes rászokni a robogóra?

Érdemes rászokni a robogóra?


Persze lehet háborogva fújni azokra a családokra, akiknek akár azért, mert több generáció él egy lakásban, akár azért, mert a gyerekek távoli iskolában tanulnak, két autójuk is áll a lakóhelyük előtti köztéren. Bár ha megengedhetnék maguknak, valószínűleg ők is inkább külön-külön laknának, és így nem lenne gond a lakás előtti második kocsival sem.

A fizetőövezetekben lakóknak november elsejéig kell nyilatkozniuk arról, hány autó van a háztartásukban, s melyikre kérik az ingyenes kedvezményt.

Önöknek mi a véleményük? Tényleg fizessen ennyit, akinek két autója van, vagy ez csak újabb autós lehúzás? Itt lent, a kommentmezőben ütközhetnek az érvek!