Sportautó négymillióból

Kezdjük egy találós kérdéssel: legendás sportautó négyliteres, V6-os, 210 lóerős motorral újonnan 3,9 millióért: mi az? Új Ford Mustang, tőlünk néhány ezer kilométerrel nyugatabbra, egész pontosan az Egyesült Államokban.

Vagy mondjuk vegyünk egy itthon is ismert modellt: a háromliteres benzines BMW 328i roskadozásig megtömve alapáron járó extrákkal, 230 lóerővel egész pontosan 6 millió ott, itthon pedig a hozzá legközelebb álló, szintén háromezres 325i rögtön 12. Mitől van ekkora különbség? Miért látunk egyre több floridai rendszámú luxusautót itthon? Megéri behozni?

Autók, féláron: behozatal Amerikából 1
Autók, féláron: behozatal Amerikából 25

Mitől olcsóbb kint?

Bármilyen autót is nézzünk, legyen az japán, német vagy éppen amerikai, egy biztos: kinn sokkal olcsóbb. A miértre világos választ nem sikerült szerezni, de az biztos, hogy a kevésbé igényes anyagokkal és technológiákkal dolgozó amerikai autógyárak nyomott árai és a kontinensek eltérő vám- és adószabályai komoly szerepet játszanak az ügyben.

Ha tehát van önbizalmunk, nem riadunk vissza az adminisztrációtól, érdemes lehet magánimportban kintről hozni új autót. Aki nyitott szemmel jár az egyre több hibrid Toyota Camryvel, Highlanderrel, Hummerrel és más Amerikából jött autóval találkozhat az utakon

A behozatal módjai

A behozatalra több lehetőség is nyílik. A legkézenfekvőbb és legkényelmesebb mód egy erre szakosodott céget megbízni, amely némi jutalék fejében behajózza a kiszemelt kocsit, elintézi rá a vámot, az áfát, a regisztrációs adót, és mi jó esetben a megrendelés után 1-2 hónappal már benne is ülhetünk.

Autók, féláron: behozatal Amerikából 26

Ha egy kicsit trükkösebbek szeretnénk lenni és a külföldi rendszám minden előnyére és hátrányára vágyunk, akkor elsőként alapítanunk kell egy céget az USA-ban, ami aztán megvásárolja az autót.

Egy hasznos cég Coloradóban

Így az áfát máris megúsztuk, ha pedig kellően dörzsöltek vagyunk, egyből Coloradóban gründoljuk a kamucéget, ahol még műszaki vizsga sincs, erre sem kell majd figyelnünk itthon. Viszont az ilyen autót hivatalosan legfeljebb hat hónapig tudjuk itthon használni, így ez a megoldás törvénytisztelő embernek nem megoldás.

Autók, féláron: behozatal Amerikából 27

Behozhatjuk az ami verdát Szlovákián keresztül is, de az végképp megbélyegez minket: ma már minden ötmilliónál drágább szlovák rendszámú autót gyanúsan méreget az utca népe. Jan Slota egy-egy kirohanása után pedig ne csodálkozzunk, ha parkolás közben egyszerre kapunk négy defektet.

A következő oldalon nekilátunk behozni egy Toyota Priust. Elvileg bő négymillióval olcsóbb Amerikából, de ez illúzió


Egyedül behozni macerás 

Mi van, ha magyar rendszámot akarunk, nem bízunk meg közvetítőben és magunk vágunk bele a dologba? Aki szereti az Indiana Jones típusú kalandfilmeket, jól fog mulatni! Nézzünk meg egy életszerű példát. Megtetszett az új Prius, mert távirányítós a klímája, napelem van a tetején, ami hőségben szellőzteti az utasteret és egyébként is olyan funky dolog mostanában ez a hibridség.

Autók, féláron: behozatal Amerikából 28

Amerikában megvéve adókkal és néhány extrával, de alkudozás után legyen 4,8 millió forint az ára, itthon ugyanez a modell kilenc, tehát a kezdetek kezdetén 4,2 millióval vagyunk pozitívban.

A hazajuttatás költségei

Autók, féláron: behozatal Amerikából 29


A kiutazás, intézkedés legyen 200 000 Ft. Egy bérelt konténerben hazajuttathatjuk az autót a keleti partról valamelyik EU-s kikötőbe. A konténeres út három hét és úgy 250 000 forint. Ezután mondjuk Hollandiában vámkezeljük a kocsit, ahol számla alapján fizetünk 10 %-ot, tehát félmillió forintot. (Magyarországon katalógus alapján fizetünk, tehát jó kétszer annyi lenne a vám!)

A misztikus homologizációt is el kell intéznünk, ami azt jelenti, hogy néhány ponton (helyzetjelzők, fényszóró, néha biztonsági öv) módosítani kell a kocsit, hogy megfeleljen az EU-s előírásoknak – potom 200 000 Ft. Az autót tréleren hazaszállíttatjuk, nagyjából 150 000 Ft-ért és kezdődhet az itthoni ügyintézés.

És a hazai adóterhek

Először kicsengetjük az áfát, ami nyár óta hála istennek újra 25 százalék – ez 1,2 millió Ft, viszont a Priusszal – hibrid autó lévén – a regisztrációs adót egész olcsón megússzuk. Új hibrid behozatalnál ez csak 190 000 Ft, dízel vagy benzines, nagy motorú autónál ez az összeg egyébként több millióra is rúghat.

Autók, féláron: behozatal Amerikából 30

1,4 millióval olcsóbb a Prius – garancia nélkül

Most már csak egy eredetiségvizsgálat, műszaki, rendszám és biztosítás van hátra, összesen csak százezerből. Nos, összesítve 2,8 milliót költöttünk rá vagyis 1,4 millióval került kevesebbe a művelet, mintha itthon vettük volna meg a kocsit, kényelmesen besétálva a szalonba. Ha kezdők vagyunk, akkor nyugodtan számoljunk 1,5-2 hónap melóval mire megleszünk mindennel.
Autók, féláron: behozatal Amerikából 31

Egy hagyományos benzinmotoros autó esetén persze még ott van a magasabb regisztrációs adó is, és az is a szürkeimport ellen szól, hogy jó eséllyel elveszítjük a garanciát. Egy hibrid Toyota, a szürkézők nagy favoritja pedig, bár nagyon megbízható, okozhat kellemetlen pillanatokat, ha nincs rá jótállás.

Tanulság? Nagyjából két hónap meló az egyik oldalon, 1,4 millió megspórolt forint a másikon. Vagyis ha 700 ezernél kevesebbet keresünk havonta, akkor akár meg is érheti.

Autók, féláron: behozatal Amerikából 32

De a szürkeimport hozzá nem értőként sok buktatót rejt, jobb a munkát másra bízni. Egy már magyar rendszámos hibrid Camryt akár hétmillióért meg lehet csípni. Hibrid is, nagyobb és olcsóbb, mint egy Prius, és még a garancia nélküliség izgalma is jár hozzá alapáron.