Kell-e téli gumi?

Érdemes áldozni jó abroncsra
Hidegben műanyagosan megkeményedik a nyári gumi

Hidegben műanyagosan megkeményedik a nyári gumi

Műanyagosan megkeményedik a nyári gumi


Ha valaki garantálja, hogy nem lesz csapadék, pára, dér, pláne hó és jég, akkor maradhatna a nyári, de az élet nem ilyen egyszerű. A téli abroncs mintája és anyaga egészen más, mint a nyárié. A futófelületben lévő lamellák segítik az öntisztulást hóban és karomként kapaszkodnak az útba. A lágyabb gumikeverék akkor is megőrzi jó tapadását, amikor a magasabb hőmérsékletre tervezett nyári megmerevedik, mintha műanyagból volna.

A biztonság pénzbe kerül. Biztonsági öv, légzsák, ABS, övfeszítő nélkül is olcsóbb volna az autó, de ezt mifelénk nem kockáztatják meg a törvényalkotók és az autógyárak. Egy nyári és egy téli garnitúrát cserélgetve a többletköltség elenyésző, mert mindkettő tovább tart.

Féktávolság megállásig
Nyári abroncs
Téli abroncs
Nedves úton, 80km/óráról 40 méter 34 méter
Havon, 50 km/óráról 63 méter 32 méter

  Forrás: Michelin Hungária Kft.

A hideg évszakokban száraz úton megfelelő tapadást nyújt a nyári gumi, de erre nem érdemes bazírozni. A télen gyakorta nedves utakon fölényben van a téli abroncs a nyári gumival szemben, a különbségek havon és jégen drámaira nőnek.


Hány téli gumit vegyek?

Erre ébredhetünk novemberben

Erre ébredhetünk novemberben

Erre ébredhetünk novemberben


Lehetőleg négyet, mert ha csak az egyik keréken rosszabbul tapadó abroncs van, az fogja meghatározni autónk határait. A leggyengébb láncszem, ugye. Ha csak kettőre van pénz, akkor inkább a hátsó kerekekre tegyük őket, hiába hajt elöl a legtöbb mai autó.

Jobb elakadni vagy el sem indulni, mint kifarolva a szembe jövő Kamaz alá perdülni a hátsó nyári gumikkal. Ha a kocsi hátulja tör ki, az zárt pályán igen szórakoztató, de közúton veszélyes. Tehát négyet érdemes venni, és inkább a legolcsóbb télit, mint semmilyet.

M+S, hópihe, négyévszakos gumi
Nem elég az M+S, hópihe is legyen rajta

Nem elég az M+S, hópihe is legyen rajta

Nem elég az M+S, hópihe is legyen rajta


Hazánkban nem kötelező a téli gumiabroncs használata, a szomszédos Szlovéniában (11.15-től 03.15-ig) és Ausztriában (11.01-től 03. 15-ig) igen. A gumik oldalfalán található M+S (Mud+snow, azaz sár és hó) jelzés a törvényalkotók szemében téli abronccsá teszi a gumit, ezt látni a négyévszakos gumikon is.

Keveset autózóknak a négyévszakos gumi is megfelelő lehet, az utóbbi időben ezek tulajdonságait a téliekhez közelítik a gumifejlesztők, de jó időben a nyárinál, télen a télinél gyengébbek valamivel. A kifejezetten téli körülményekre alkalmas gumik átesnek egy szabványos havas teszten is. Ha ezt teljesítik, gyártójuk jogosult egy hópihével jelezni a sikert az oldalfalon, tehát olyan gumit vegyünk, amelyen hópehely is van, nem csak M+S kód.

Megéri a drágább?

Át kell állni a vezetéssel is

Át kell állni a vezetéssel is

3-5 évre vetítve alig van árkülönbség


Kevésbé ismert és méltán híres gumimárkák termékei között többéves használatra vetítve minimális a különbség.

Darabonként 11 illetve 16 ezer forintos gumikkal a köztük lévő húszezer forintot négy évre elosztva havi 417 forint a többletköltség. Arról nem beszélve, hogy a nevesebb abroncs talán hosszabb ideig is bírja.

Ezek azonban csak irányok, a legutóbbi ADAC téligumiteszt is bebizonyította, hogy a jutányos portékák között is akadnak igen nívósak. Viszont az is tény, hogy a prémium gumimárkák rendszeresen jó eredményt érnek el, ezúttal is a legjobbak között végeztek.

Nyári gumival is fizet a biztosító

Sem a casco, sem a kötelező biztosítás nem veszíti érvényét attól, hogy valaki nem az évszaknak megfelelő abronccsal járva okoz balesetet. A cascóbiztosítás érvényességi feltételei között sem szerepel a téli abroncs felszerelése, így a pénzintézet akkor sem bújhat ki a helytállás alól, ha ügyfele jobban tapadó gumival esetleg elkerülhette volna a káreseményt. A biztosító csak akkor tagadhatja meg a fizetést, ha a cascós kocsi autóversenyen sérül meg, illetve a műszaki állapota miatt nyomokban sem nem volt alkalmas a biztonságos közlekedésre. A kötelező biztosítás még ezekben a kirívó esetekben sem.

Újrafutózott esetleg használt gumit?

Egyiket sem javasoljuk, hiába tűnnek olcsóbbnak. 7-9 ezer forintért már kapni új téli abroncsot, ha elosztjuk az egy garnitúrán elérhető megtakarítást 4-5 éves használatra, havonta pár száz forintos különbség jön ki. Az autózással járó többi kiadás mellett aligha számít, hogy havonta 357 forinttal több vagy kevesebb van-e a családi kasszában, viszont egy előélettől mentes, garantáltan új, nem sérült gumira bízzuk az életünket.

A folytatásban: bevásárlóközpontban nem érdemes gumit venni, és nem is mindig jutányosabb


Mikor váltsunk télire és nyárira?

A sokat hallott, tartósan 7 fok alá csökkenő hőmérséklet nem a levegőre, hanem az aszfaltra vonatkozik. Iránymutatásként jó, de nem ez a döntő. A csapadékos, hideg őszi idő ne érjen váratlanul, ezért valamikor október közepe és november közepe között érdemes átszerelni a téli abroncsokat és legalább húsvétig használjuk őket, mert a szeszélyes április megtréfálhat hóval és hideggel.

Hankook, azaz Korea

Nem tudom, ki hogy van vele, de én zavarban vagyok a Hankook kiejtésével. Most, hogy Rácalmáson gyártják őket, végképp illene tudnom kimondani a nevét, ezért megkérdeztem az ügyben állandó Korea-szakértőnket, Ludmann Lászlót, a Volvo, majd a Hankook PR-vezetőjét, a Símánia című lap kiadóját, aki éveket töltött Dél-Koreában.

Ő nem javasolta az angolos henkúk ejtést, sem a hankókot, sokkal inkább hankúknak kellene mondani a gumimárkát, a-val és egészen enyhén megnyújtott u-val. A dél-koreai emberek hangúgnak mondják a céget, a szó egyébként Koreát jelenti. Az országnévből itthon is lehet márkanév, lásd a Hungária-pezsgőt és a Pannónia-motorkerékpárokat.


Bevásárlóközpont: nem jó megoldás

Nagyáruházban nincs szaktanács, egy gumis műhelyben igen

Nagyáruházban nincs szaktanács, egy gumis műhelyben igen

Áruházban nincs szaktanács, a gumisnál igen műhelyben igen


Nem javasoljuk a téli gumi beszerzését bevásárlóközpontokban, ahol az abroncs is csak egy a többezer árucikk közül.

Ez is egy szakma, néhány gumis műhelyt végigjárva meg tudják mondani, hogy mely márka javítása problémás, melyiké nem gond egy defekt után. A gumiszerelőknél is láttunk legalább akkora választékot alsó polcos és előkelőbb abroncsokból, mint a lányka felső és a disznósajt között.

Ebben az időszakban a márkaszervizekben sűrűn előfordulnak télikerék-akciók, mindenképp érdemes náluk is körülnézni, mert egy egész kereskedőhálózat más áron kapja a gumit, mint egy magánember.

Mivel lehet spórolni?

Érdemes áldozni jó abroncsra

Érdemes áldozni jó abroncsra

Nézzük meg a váltóméreteket!


Elsősorban utánajárással. A cikk írása előtt 185/60 R14-es, Fabia-méretű autókra való gumit kerestünk. Darabonként 15 és 17 ezer forint közötti áron vehettünk volna olyan abroncsot, amelynek gyártójáról soha életemben nem hallottam és a teszteken rendszeresen jól szereplő, prémiummárkák termékeit is.

Érdemes rákérdezni, hogy a gumi váltómérete, a példánál maradva a 175/65 R14 méretű kerék, nem kerül-e kevesebbe. Megtakarítást érhetünk el az azonos motorú, de gyengébb felszereltségű modell gumijával is, például a gyári 205/55 R16-ról visszalépve 195/65 R15-re. Ez csak akkor járható út, ha nem a gumit szereltetjük át, hanem külön felnin vannak a garnitúrák.

Nyári és téli gumi átszerelésének ára Ft/kerék
Sümeg, Veszprém megye 1000*
Budapest, XIII. kerület 1400
Budapest, III. kerület 1500/1700**

*Szelepcserével együtt
**Könnyűfém felni esetén, szelepcsere nélkül. Forrás: saját gyűjtés

Átszerelni vagy felnin tartani?

Meleg abroncsnál plusz 0,3 bar!

Meleg abroncsnál plusz 0,3 bar!

Normál nyomáson tároljuk a nyári gumikat


A gumiabroncs kibírja az átszerelést, de nem használ neki, ezért jobb felnin tartani a két garnitúrát. Lehetőleg acélfelnin, mert a könnyűfém keréktárcsák anyaga nem szereti a sós latyakot, a síkosságmentesítéshez használt kőzúzalékot és homokot sem nagyon.

Létezik azonban kimondottan téli körülmények közé kitalált könnyűfém felni is, amely télálló és jól is néz ki, de jóval drágább a sima acél keréktárcsánál. Azért is javasoljuk az utóbbit, mert könnyebben javítható, ha telibe trafálunk egy kátyút. Az átszerelés előnye, hogy kiegyensúlyozva, a helyes nyomással és ha kell, szelepcserével kerülnek helyükre az abroncsok, amit a házilagos csere nem biztosít. Viszont új szelepre és centrírozásra nincs szükség minden váltásnál.