Euro-5: nem megy koromszűrő nélkül
Korábban is írtunk arról, hogy elsősorban a szilárdrészecske-emissziós korlátok szigorítása miatt drágulni fognak a dízel személyautók. Ez az idő egyre közeledik, mert 2011. január elsejétől minden hazánkban forgalomba helyezett autónak Euro-5-ös motorral kell rendelkeznie.
Elvben ettől a naptól fogva csak olyan személyautó kaphat rendszámot Magyarországon, amely megfelel a – 2005-ben bevezetett Euro-4-nél – szigorúbb szabvány károsanyag-kibocsátási határértékeinek.
FAP, DPF: a rák ellen, magasabb fogyasztással
A részecskeszűrőt a francia autógyártók FAP (filtre á particules), mások többnyire DPF (diesel particulate filter illetve Dieselpartikelfilter) néven emlegetik. Feladata a gázolaj elégésekor keletkező szilárd részecskék, elsősorban korom kiszűrése a kipufogógázból. Egy részecskeszűrős autó kipufogóján padlógázra sem távozhat korompamacs. A világon az első DPF-es szériaautó a Mercedes-Benz S 300 SDL Turbo volt, amelyet az Egyesült Államokban árultak 1985-től. A koromcsapda egy labirintus, amelynek zárt végű járataiban elakad a dízelek rákkeltő koromrészecskéinek legalább 90 százaléka. A zacc gyűlik a falakon, majd a motorvezérlés parancsot ad a részecskék szén-dioxiddá történő elégetésére, ettől hívják aktív részecskeszűrőnek. A kiégetésre azért van szükség, hogy az eltömődött szűrő ellennyomása ne fojtsa a motort, ne nehezítse a kipufogást, de a szűrő így is okoz néhány decis többletfogyasztást, mert a regeneráláshoz belőtt gázolajpára nem az autót hajtja. Adalékanyag: nem feltétlenül szükséges A motortól távol, a kipufogórendszerbe beépített részecskeszűrőben adalékanyag csökkenti a lerakódott korom gyulladási hőmérsékletét. Ilyen a Peugeot 607 2,2 HDi rendszere, amely Európában meghonosította ezt a technikát. Később a koromcsapda átköltözött a motortérbe, mert nem utólag kellett elhelyezni az autóban, hanem a tervezéskor hagytak helyet neki. A motorközeli szűrők kiégetéséhez is a motorirányítás növeli meg utóbefecskendezéssel a kipufogógáz hőmérsékletét, de a motorból kilépő forróbb gáz miatt nincs szükség adalékanyagra. Az utóbbi a korszerűbb, karbantartást, adalék-utántöltést nem igénylő rendszer. A legkompaktabb megoldás esetén a koromcsapda felületét vonják be katalitikus anyaggal, így a dízelek oxidációs katalizátora és a részecskeszűrő egy egységgé válik. |
Balczer Gábor, a FIAT márkamenedzsere a várható drágulást mintegy 200-250 ezer forintra tette, többek között a részecskeszűrő felszerelése miatt, amely nélkül az Euro-5 normát képtelenek betartani a dízelmotorok. A szakemberrel a Punto Evo bemutatóján beszélgettünk a témáról.
Jelenleg a részecskeszűrő felára például alacsonyabb ennél, de a határértékek betartásához jobb koromcsapdára van szükség, továbbá több nemesfémre a katalizátorban, ami szintén drágítja a kipufogógáz-utánkezelést.
Közel 200 ezer forintos felár |
Hazánkban többnyire részecskeszűrő nélkül kelnek el a dízelek, mert a környezetvédelemre kevés ügyfél áldoz külön, ha nem muszáj. Bizonyos típusokhoz felárért választható részecskeszűrő, a Ford Fiesta 1.6 TDCi-hez 170 ezer, az Opel Astra H dízelekhez 187 ezer forintért. Sokszor a DPF egy bizonyos motorverzióhoz alapáras, például a Citroën Berlingo 1.6 HDi-ből a 109 lóerőshöz, a többihez nem rendelhető. A prémiummárkáktól elvárható, hogy minden esetben szériában járjon a koromcsapda. |
Betárazással kitolható az áremelés
Átmenetileg az autóimportőrök késleltethetik az áremelkedés hatását, mert a 2010-ben beérkezett készleteket egy külön eljárás keretében a következő évben is forgalomba helyeztethetik. Tehát Euro-4-es dízelek betárazásával és 2011-es értékesítésével egy ideig kibekkelhető a drágulás, de nem biztos, hogy érdemes a súlyosabban környezetszennyező motorverziót választani.
Amennyiben az állam egyszer majd a motorok károsanyag-kibocsátását is érvényesíteni fogja a gépjárműadóban, egy Euro-5-ös gép alacsonyabb díjtételével csökkenthető a vásárláskori felár. Arról nem is beszélve, mennyivel kevésbé árt a kipufogó magasságában babakocsizó gyermekeknek egy tisztább üzemű autó.