Na jó, rendben, a hidrogénautó valóban létezik, megy, lehet vezetni. De honnan jön bele a hidrogén? Megmondom: a klórgyárból, mint hulladék.

A jövő üzemanyaga ma olcsó melléktermék

Egy kis folyékony hidrogént?
Hiába melléktermék, egyelőre drága

Hiába melléktermék, egyelőre drága

Hiába melléktermék, egyelőre drága


Bájprodákt, bájprodákt, mondogatta idegenvezetőnk, és valamennyien félreértettük. Azt hittük, hogy bio-termékről beszél, és majd kilyukasztotta oldalunkat a kíváncsiság: milyen biológiai folyamat képes hidrogént előállítani? De nem erről volt szó, nem bio, hanem by, azaz melléktermék a Frankfurtban tartályokba fejtett hidrogén.

Méghozzá a klórgyártás mellékterméke. Valószínűleg mindenkinek megvan kémiaórákról: a klór a vegyipar fontos alapanyaga, használják a műanyagiparban (PVC), tisztítószerek gyártásához, de sok helyen az ivóvizet is klórral fertőtlenítik. Ja, és persze igen mérgező, ne szagolgassuk.


Így tankol egy hidrogénes BMW – de miért ilyen szörnyű az indítómotor hangja?

A klórt ipari mennyiségben legegyszerűbben sós vízből lehet előállítani, némi elektromos áram segítségével. A H2O-NaCl oldatból elektrolízissel H2, NaOH és tiszta Cl, azaz klór keletkezik. A NaOH, a nátrium-hidroxid szintén jól jön a vegyiparban, élelmiszeriparban, papíriparban.

Hidrogén a müncheni reptéren
Mint egy hagyományos töltőpisztoly

Mint egy hagyományos töltőpisztoly

Mint egy hagyományos töltőpisztoly


Nem csak Frankfurtban üzemel hidrogénkút Németországban. A müncheni reptéren is van egy, itt egyes átalakított repülőtéri járművek tankolhatnak. (Kicsi a világ: ehhez a kúthoz egy fórumozónk szerint több közünk van, mint gondolnánk.)

Hamburgban fut pár vizet kipufogó Mercedes, itt hamarosan munkába állnak a tüzelőanyag-cellás Mercedes buszok is, nekik is van hol tankolniuk. Mellesleg a hozzánk legközelebbi H2 kút még csak nem is Németországban, hanem Grazban van.

És ott van még a hidrogén, évi 30 millió köbméter. Ez eddig vagy ment a levegőbe, vagy kazánokat fűtöttek vele.  A Höchst számításai szerint a náluk keletkező hidrogénnel úgy harmincezer autót lehetne eljáratni károsanyag-kibocsátás nélkül – átlagos német futásteljesítménnyel számolva. Most a két Honda, meg pár kísérleti busz tankol belőle valamennyit.

Hidrogénkút az Agipnál a Hoechst kapujában

Hidrogénkút az Agipnál a Hoechst kapujában

Hidrogénkút az Agipnál a Hoechst kapujában


Érdekes párhuzam: a legenda szerint a ma leginkább használt üzemanyag, a gázolaj szintén melléktermékként kezdte pályafutását, a benzin- és petrólum-lepárlás során keletkezett ez a büdös, nehezen égő folyadék. Amiről aztán kiderült, hogy az eredetileg mogyoróolajra tervezett dízelmotor is elcsetteg vele.

Fejjel lefelé fordított vödör

A hidrogént egy hatalmas tartályban tárolják sűrítés előtt. A silót akkurátusan be is vonalkázták: itt az 1000, a 3000, az 5000 köbméter, és így tovább. Csak persze, mivel a hidrogén normál légköri nyomáson könnyebb a levegőnél, a skála alulról felfelé húzódik.

Ezer baros cső

Indiai idegenvezetőnk és az ezerbáros cső

Indiai idegenvezetőnk és az ezerbáros cső

Indiai idegenvezetőnk és az ezerbáros cső


A világ egyetlen 1000 bar nyomás alatt álló csővezetéke következik, mondta vezetőnk, majd rámutatott egy, a falból egy méter magasan kijövő, derékszögben megtörő, majd a földben eltűnő, kábé hét centi vastag fémcsőre. Tessék, fogják meg, ez az.

Kiábrándító, nemde? De hát a nagy dolgok a legtöbbször nagyon egyszerűek.

Folyékonyat, 350 vagy 700 barosat tetszik?

A Hoechst kapujában álló Agip kútnál háromféle hidrogén is tankolható; nagyjából bármilyen ma gyártott hidrogénüzemű jármű megtalálja itt a fogára valót. Kár, hogy a kútkezelő is megerősítette: nagyjából öt hidrogénes jármű szokott ide járni: a két FCX, meg három kísérleti busz.

Na de lesz ez még így se, az idő a hidrogénnek dolgozik. Ha majd fogytán lesz az olaj és az emberek még nem irtották ki egymást emiatt, bizonyára nagy keletje lesz az elegendő elektromos áram segítségével nem-melléktermékként is korlátlan mennyiségben előállítható új üzemanyagnak. Drukkolunk neki, valahogy szimpatikusabb az a kép, hogy a kipufogóból távozó anyagokat egy pohárba lecsapatom és megihatom, mint amikor az apró koromszemcsék csendben, alattomosan gerjesztik a rákot a tüdőmben.