5,5 millió 5-ös készült
Vecsésen vagyunk, leleplezés előtt
5,5 millió 5-ös talált gazdára eddig

5,5 millió 5-ös talált gazdára eddig

Az E12-vel kezdődött a sorozat, 1972-ben gazdára eddig


Négy szép Ötös BMW után 2003-tól egy legalábbis sajátságos ábrázatú széria következett. A tegnap este leleplezett utód alapján az esztétikus szériák elhúznak 5:1-re. A darabszámok alapján egy igen népszerű Ötös búcsúzik: az 1,1 millió eladott autó elismerésre méltó, az első négy generációt hozzácsapva már 5,5 milliós Ötös BMW készült.

Az utóbbi években a prémiummárkák közül főleg az Audi találta el igen hatékonyan, mit találnak szépnek az emberek. A BMW viharos éveken van túl, valaha egyöntetűen arányosnak és sikkesnek tartott autói megítélése legalábbis vegyes volt, ha a Hatosra, az előző 7-esre, az eddigi Ötösre vagy a csüngőhasú Egyesre gondolunk.

Fentről is klasszikus sportlimuzin

Fentről is klasszikus sportlimuzin


Szép fotók az új modellről a galériában

A Hetesre épül

Nem lehet megunni oldalról

Nem lehet megunni oldalról

Nem lehet megunni oldalról


Most úgy tűnik, hogy a BMW kevesebb rizikót vállal, az esztétikus, széles néprétegek tetszését megnyerő designt preferálja az igazgatóság a többféle formatervet leszállító designerektől. Az új Ötös már a képeken is szemrevaló, könnyed, elegáns, sportos, amiről a BMW 5 az E39-es szériáig szólt. Orrán a két, krómozott keretű vese kissé előredől, persze nem a cápa BMW-k stílusában, de ez mégiscsak öröm.

Az új modell a tavaly bemutatott 7-es rokona műszakilag (a BMW az 1-3 és az 5-6-7 szériákat gyártja közös alkatrészcsoportokból, a Mercedes-Benznél a C- és az E-osztály áll közel egymáshoz). Az új fejlesztésű alapok mellett a születési hely is közös a Hetessel: mindkét típus Dingolfingban jön le a gyártósorról.

Megy ez másként is
Eddig a teljes orr alumínium volt, az újban főleg a fedelek készülnek aluból

Eddig a teljes orr alumínium volt, az újban főleg a fedelek készülnek aluból

Eddig a teljes orr-rész alumínium volt


Merőben új az autó felépítése: a BMW felhagyott az alumínium orr-rész és az első tetőoszloptól acél karosszéria társításával, mostantól acélkasztnit vet be a gyár. A jelenlegi széria rendkívül igényes megoldására a vezethetőséget nagyban rontó orrnehézség elkerülés miatt volt szükség.

Ugyanez egy rövidebb, könnyebben kedvező helyre tehető V6-os motorral egyszerűbben is kompenzálható volna, de a BMW saját magát köpné szembe, ha nem tartani ki a legendáját megteremtő soros hathengeres motorok mellett. A BMW a sorhatról legalább annyira híres, mint a Subaru vagy a Porsche a boxermotorról, bár soros hatos másutt is van: a Chevrolet Epicában és a nagyobb Volvókban.

A mai acélokkal a korábbi megoldás súlyelőnye jórészt elvész, felára és nem valami fényes törésteszt-eredményei azonban nehezen kúrálhatóak ki. Emlékezetes, hogy az elődnek a negyedik csillagért is túlóráznia kellett az Euro NCAP törésteszten, ami igazi blamázs volt. Az alumínium mégsem veszik ki az Ötösből, de a váz helyett főleg a héjban veti be a BMW. Az összes ajtó, az első sárvédő és a motorházfedél is alumíniumból készül, a struktúrán belül a rugótornyokat magában foglaló vázelemben is megmarad.

Míves futómű, felárért extrákkal

Belül is szép az új 5-ös

Belül is szép az új 5-ös

Újra a vezető felé fordul a középkonzol


A futómű továbbra is teljes egészében könnyűfémből készül, csökkentendő a rugózatlan tömeget, amihez a BMW a kettővel ezelőtti E39-es modell óta ragaszkodik. Elöl a kettős keresztlengőkaros konstrukciós teljesen új, jó közelítéssel a Hetesben is ez van.

A futómű tehát a legolcsóbb modellben is míves darab, de jó pénzért feljebb léphet a BMW-k tényleg páratlan képességeitől megmámorosodott tulaj. Persze a Dynamic Driving Control nem arra való, hogy 250-nel nagyobb biztonságban takarítson le mindenkit maga elől a kedves ügyfél a sötétített üveg mögül.


Minden Active, Dynamic és Control alatt van

A rendszernek a változó áttételű kormányzás, a lengéscsillapítók aktív vezérlése és az aktív oldaldőlés-csökkentés a fő eleme.

Balról az E12, E28, E34, E39, E60 és az új. 1972-ben jött ki az első, 1981-ben a második, '88-ban a 3., 95-ben a negyedik modell. Az utolsó 2003-tól volt kapható

Balról az E12, E28, E34, E39, E60 és az új. 1972-ben jött ki az első, 1981-ben a második, ’88-ban a 3., 95-ben a negyedik modell. Az utolsó 2003-tól volt kapható


Képek az elődökről és az új modellről a galériában

Egy bizonyos oldalirányú gyorsulásig az Ötösnek alig enged oldaldőlést a vezérlőelektronika, a kormányzás változó áttételének köszönhetően parkolásnál elég keveset fordítani a kormányon nagy kerékelforduláshoz, autópályán mégis élvezhetjük a nyugodt egyenesfutást. A hegyekben megint elegendőek kis mozdulatok, hogy a szerpentinen csúfosan lemaradjon a feltörekvő A6.

Motorok: eltűnik az 520i

407 lóerős a csúcsmodell

407 lóerős a csúcsmodell

407 lóerős a csúcsmodell


Egyetlen négyhengeres motor lesz a jövőben, az immár 184 lóerős 520d mindössze 5,0 litert fogyaszt a szabványos mérési ciklusban, ami egy decivel jobb az eddiginél.

Kilométerenként 132 gramm szén-dioxid szép érték egy ekkora autótól, az E-osztály és az A6 139-es számot mutathat fel. A Volvo V70 és az S80 129 g/km-es értékkel büszkélkedhet, viszont az 1,6 literes dízelmotorjuk messze nincs ilyen erős.

A másik véglet az 550-i, amelyben a V8-as turbós benzines 407 lóerős. Ismét lesz soros hatos 528i, mint az E28-as (2.) és az E39-es (4.) generációban, ezúttal 258 lóerővel, az 523i pedig 204 lóerős.

Az élőlényekre koncentrál az éjjellátó

Az élőlényekre koncentrál az éjjellátó

Az élőlényekre koncentrál az éjjellátó


Kettős turbófeltöltéssel a soros hathengeres benzines 306 lóerőt tud az 535i-ben. Ez a név is csodásan hangzik, az autórajongókban felragyog a klasszikus sportlimuzinok emléke az E28-as (2.) és E34-es (3.) szériából.

Nyolcfokozatú az automata váltó

Várhatóan továbbra is a dízelek uralják majd a terepet, az 530d a friss fejlesztésű motorral 245 lóerős, a szintén háromliteres 525d pedig 204 lóerőt ad le.

Hosszú orr, rövid far, tökéletes arányok

Hosszú orr, rövid far, tökéletes arányok

Hosszú orr, rövid far, tökéletes arányok


Az összes modell fogyasztását a ZF vadonatúj, az 5 GT-ben látott automata váltója csökkenti, amely nyolcfokozatú, akár a Lexus LS-ben. Minden modellben jár az EfficientDynamics-csomag, ami nagyságrendekkel igényesebb, mint egy sima hosszabb váltó és keményebbre fújt gumi némi ültetéssel.

Ebben a kategóriában a fejlettség fokmérője a vezetést könnyebbé és biztonságosabbá tévő asszisztensek hada, az új modell ezen a téren is igen jól áll.

Ütközésveszély esetén magától fékez az adaptív tempomat, az 5-ös beáll helyettünk a parkolóhelyre a járdával párhuzamosan.

Értékesítés: jövő tavasszal

Az úton bóklászó-karikázó embereket külön kiemelő éjjellátó berendezés javítja biztonságunkat.

Internet is elérhető a fedélzeten

Internet is elérhető a fedélzeten

Internet is elérhető a fedélzeten


Az Ötös figyelmezteti továbbá a gazdit, ha a holttérben autó közelít a kinézett sávban és figyeli a hasonló karakterű autókkal valahogy nehezebben betartható sebességkorlátozásokat.

Mindezekért a BMW a felárat kér, ahogy a konkurensek is. Kérdés, hogy megint feláras lesz-e a bőrkárpithoz az ülésfűtés is, ami kirívó méltánytalanság volt a felszereltségi politikában. A választ március 20-ától egészen biztosan megkapjuk, mert egész Európában, így hazánkban is akkor kezdődik az új Ötös értékesítése.