Főleg versenyautók

Budaörsön, hazánk egyik legtehetősebb városában nyílt meg tegnap a több éve hiányzó versenyautó-kiállítás. A versenygép-expón azonban nemcsak pályaautókat, de versenyzésre használt utcai kocsikat is látni.

Egy Renault Alpine, V6-os farmotorral
43 ezer km van csupán a kék Zsiguliban

43 ezer km van csupán a kék Zsiguliban

43 ezer km van csupán a kék Zsiguliban


„Az Escortom nem indult be, ezért a kék Zsigulival jöttem” – meséli a harmadik generációs Escorttal ralizó Ördög Mixi. A csarnokban látható, 1200-es Ladáját 30 évesen, de csupán 38 ezer kilométerrel vette pár éve az első tulajdonostól. A restaurálatlan, de eredetiben is szép állapotú autóba ötezer kilométert tett bele veterános versenyeken.

Modern és régi gépek

Akadnak modern versenygépek is, például Kőváry Barna R3-as Cliója, amellyel az egykori trabantos borulóművész az A7-es géposztályban ralibajnoki címet nyert.

Karvai Sándor, a vak navigátor készül vezetni

Karvai Sándor, a vak navigátor készül vezetni

Karvai Sándor, a vak navigátor készül vezetni


Most ő a kiállításon a műsorközlő-hangulatfokozó combo, és navigátora is itt van. Karvai Sándor születése óta vak, de nem világtalan – hangsúlyozta a mitfahrer, aki a ralipályákat Braille-írással rögzíti és ezt az itinert olvassa fel gyorsaságikon.

Karvainak Sándornak, mint bizonyára több vak társának, elemi vágya volt autó vezetni. Ez az álom megvalósult, ráadásul rögtön egy versenyautóval. A repedtfazék-hangú Suzuki Swift a gyorsasági versenyág márkakupájában fut, ebbe szíjazták be Karvait és Kőváryt, felcserélt szerepben.

Mit lehet kihozni sok 1-ből és nullából? További digitális képek a galériában

Vak vezet
Kőváry Barnától tanult meg vezetni a mitfahrer

Kőváry Barnától tanult meg vezetni a mitfahrer

Kőváry Barnától tanult vezetni a mitfahrer


A csarnok mögötti területen kibójázott pályán pár kört tett meg a látássérült navigátor, aki szemmel láthatóan boldogan kászálódott ki az eleve nem nagy autó versenyüléséből, amely a bukócsövek miatt alig megközelíthető. Megható volt látni az örömét.

Bent, az ötezer négyzetméteres kiállítási területen minden autórajongó talál elég látnivalót, bár ott jártunkkor az autók mellől sok helyen hiányzott a tábla, amely felhívja a figyelmet a szokványos bódéban rejlő meglepetésre.

A Szalay-Bunkoczi páros dakari autója is itt van

A Szalay-Bunkoczi páros dakari autója is itt van

Szalayék dakari Antarája is itt van


A FIAT Uno Turbo i.e. esetében nem maradtak le az infók, innen tudjuk, hogy az 1,4 literes motorból a feltöltéssel 330 lóerőt sikerült kipréselni. Hoppá, máris érdekesebb a 100 lovas, széthajszolt GTI-utánzatnak gondolt kisautó!

A gyorsulási versenyeken használt autó 4,09 másodperc alatt gyorsul százra, ami annyira jó idő, hogy hátsókerék-hajtásos átépítésre gyanakodtam, de a kocsi alá feküdve látszott, hogy nincs szó erről. Az első kerekek kínlódnak a motor túlerejével, de önzáró differenciálmű segítségével.

Szép Ladák és más érdekességek a galériában

Ladák, itt is
Nitrós a Chevy Nova dragster

Nitrós a Chevy Nova dragster

Nitrós a Chevy Nova dragster


Nálam a kiállítás egyik legszebb autója a 2107-es Ladából épített raliautó. Nem VFTS, mert az egy litván tuningverzió és eleve az 1,3 literes 2105-re épül, nem pedig a Parasztmercinek gúnyolt kocka ezerötösre.

A sötétkék versenyautó autentikus ralis hangulatot áraszt, a fehérre fújt bukócsövekkel mutatós, ízléses darab, nálam elviszi a pálmát, hiába van a szomszédban turbós Subaru Impreza raligép vagy 1969-es Chevy Nova SS dragster nitróval.

A címben emlegetett Ferrari sem kamu, rögtön négy is van belőle az emeleten. Mindegyik F430-as versenyautó, a WarmUp Kft, a hazai Ferrari-importőr csapatában mennek a nemzetközi márkakupában, ráadásul igen jó eredményekkel.

Helyszín és megközelítés
Az Autósport Expo 2009. 11. 24-29. között tart nyitva Budaörsön, az 1-es főút közelében. A helyszín az AutóExpoM1 területe az Obi áruház és a Suzuki-márkakereskedés között.

A kiállítás látogatható:
Keddtől-csütörtökig: 12-21 óráig
Pénteken: 9-21 óráig
Szombaton: 8-23 óráig
Vasárnap: 9-19 óráig

Megközelítés: 40-es busszal a Móricz Zsigmond körtértől a Budaörs, Városháza megállóig. Innen a 88-as busszal a Budaörs, Tetra Pak megállóig vagy autóval az 1-es főúton, az M1-es autópályán.


Jegyárak
Napijegy (kedd-csütörtök): 1000 Ft
Nyugdíjas, diák napijegy (kedd-csütörtök): 700 Ft
Napijegy (péntek-vasárnap): 1700 Ft
Nyugdíjas, diák napijegy (péntek-vasárnap): 1200 Ft

Gyermekeknek 14 éves korig – szülői kísérettel – a belépés ingyenes.