Főleg versenyautók
Budaörsön, hazánk egyik legtehetősebb városában nyílt meg tegnap a több éve hiányzó versenyautó-kiállítás. A versenygép-expón azonban nemcsak pályaautókat, de versenyzésre használt utcai kocsikat is látni.
„Az Escortom nem indult be, ezért a kék Zsigulival jöttem” – meséli a harmadik generációs Escorttal ralizó Ördög Mixi. A csarnokban látható, 1200-es Ladáját 30 évesen, de csupán 38 ezer kilométerrel vette pár éve az első tulajdonostól. A restaurálatlan, de eredetiben is szép állapotú autóba ötezer kilométert tett bele veterános versenyeken.
Modern és régi gépek
Akadnak modern versenygépek is, például Kőváry Barna R3-as Cliója, amellyel az egykori trabantos borulóművész az A7-es géposztályban ralibajnoki címet nyert.
Most ő a kiállításon a műsorközlő-hangulatfokozó combo, és navigátora is itt van. Karvai Sándor születése óta vak, de nem világtalan – hangsúlyozta a mitfahrer, aki a ralipályákat Braille-írással rögzíti és ezt az itinert olvassa fel gyorsaságikon.
Karvainak Sándornak, mint bizonyára több vak társának, elemi vágya volt autó vezetni. Ez az álom megvalósult, ráadásul rögtön egy versenyautóval. A repedtfazék-hangú Suzuki Swift a gyorsasági versenyág márkakupájában fut, ebbe szíjazták be Karvait és Kőváryt, felcserélt szerepben.
Vak vezet
A csarnok mögötti területen kibójázott pályán pár kört tett meg a látássérült navigátor, aki szemmel láthatóan boldogan kászálódott ki az eleve nem nagy autó versenyüléséből, amely a bukócsövek miatt alig megközelíthető. Megható volt látni az örömét.
Bent, az ötezer négyzetméteres kiállítási területen minden autórajongó talál elég látnivalót, bár ott jártunkkor az autók mellől sok helyen hiányzott a tábla, amely felhívja a figyelmet a szokványos bódéban rejlő meglepetésre.
A FIAT Uno Turbo i.e. esetében nem maradtak le az infók, innen tudjuk, hogy az 1,4 literes motorból a feltöltéssel 330 lóerőt sikerült kipréselni. Hoppá, máris érdekesebb a 100 lovas, széthajszolt GTI-utánzatnak gondolt kisautó!
A gyorsulási versenyeken használt autó 4,09 másodperc alatt gyorsul százra, ami annyira jó idő, hogy hátsókerék-hajtásos átépítésre gyanakodtam, de a kocsi alá feküdve látszott, hogy nincs szó erről. Az első kerekek kínlódnak a motor túlerejével, de önzáró differenciálmű segítségével.
Ladák, itt is
Nálam a kiállítás egyik legszebb autója a 2107-es Ladából épített raliautó. Nem VFTS, mert az egy litván tuningverzió és eleve az 1,3 literes 2105-re épül, nem pedig a Parasztmercinek gúnyolt kocka ezerötösre.
A sötétkék versenyautó autentikus ralis hangulatot áraszt, a fehérre fújt bukócsövekkel mutatós, ízléses darab, nálam elviszi a pálmát, hiába van a szomszédban turbós Subaru Impreza raligép vagy 1969-es Chevy Nova SS dragster nitróval.
A címben emlegetett Ferrari sem kamu, rögtön négy is van belőle az emeleten. Mindegyik F430-as versenyautó, a WarmUp Kft, a hazai Ferrari-importőr csapatában mennek a nemzetközi márkakupában, ráadásul igen jó eredményekkel.
Helyszín és megközelítés |
Az Autósport Expo 2009. 11. 24-29. között tart nyitva Budaörsön, az 1-es főút közelében. A helyszín az AutóExpoM1 területe az Obi áruház és a Suzuki-márkakereskedés között.
A kiállítás látogatható: Megközelítés: 40-es busszal a Móricz Zsigmond körtértől a Budaörs, Városháza megállóig. Innen a 88-as busszal a Budaörs, Tetra Pak megállóig vagy autóval az 1-es főúton, az M1-es autópályán. |
Jegyárak | |
Napijegy (kedd-csütörtök): | 1000 Ft |
Nyugdíjas, diák napijegy (kedd-csütörtök): | 700 Ft |
Napijegy (péntek-vasárnap): | 1700 Ft |
Nyugdíjas, diák napijegy (péntek-vasárnap): | 1200 Ft |
Gyermekeknek 14 éves korig – szülői kísérettel – a belépés ingyenes.