Kilencezres leépítés
Körvonalazódnak a General Motors tervei az Opellel és európai üzemeivel kapcsolatban. Nick Reilly, az Opel új elnöke december közepére ígért állásfoglalást az üzemekkel kapcsolatban, de már nyilvánosságra kerültek fontos részletek.
Reilly a kilencezer fős leépítésen belül 4500-5400 álláshely megszüntetését tartja szükségesnek Németországon belül. Ez azt jelenti, hogy a GM nem zár be egyetlen Opel-gyárat sem a négy német üzemből, ami azonban a fölösleges gyártókapacitásokat tekintve indokolt lehetne.
SX4-konkurens menti meg a belga üzemet?
Úgy tűnik fel, hogy a vesztes az antwerpeni gyár lesz, amelyre bezárás várhat. Ha azonban a GM ide telepíti a készülő kis szabadidő-autó, egy Suzuki SX4-méretű új modell gyártását, akkor a belga üzem túlélheti a gyártókapacitás szűkítését a mostani létszám harmadának elbocsátásával.
A GM és az Opel: eladja, nem adja, eladja, nem adja
Korábban szinte biztosra lehetett venni, hogy a csődvédelem alatt működő General Motors kénytelen-kelletlen megválik német leányvállalatától. Az 1929-ben átvett Opelt a GM – nagy megütközést keltve – végül mégsem adta el a befutónak tűnő, a német kormány által favorizált konzorciumnak. Az osztrák-kanadai Magna és az orosz Szberbank így mégsem szerzett 55 százalékos többségi tulajdont a cégben. 10 százalék jutott volna a dolgozóknak és az Opel-márkakereskedőknek, a maradék 35 százaléknyi tulajdonrész a General Motorsé maradt volna. Az állami segítséggel erőre kapott GM megtartja az Opelt, de a cég sorsának rendezéséhez állami támogatású hiteleket vár azoktól az európai államoktól, amelyek területén Opel/Vauxhall-gyárak működnek. |
Klaus Franz, az Opel üzemi tanácsainak elnöke az Automotive News című szaklapnak a részletes menetrendről is beszélt. A munkavállalói érdekképviselet komoly politikai befolyással bíró vezetője szerint a brit (Ellesmere Port), az Astrát is gyártó lengyel Gliwice és a Bécs melletti Aspernben lévő motorgyár dolgozóit nem fenyegeti leépítés.
Szentgotthárdon biztosak a munkahelyek?
Franz szerint ugyanez a helyzet Szentgotthárddal, ahol megmaradnak a munkahelyek. Itt jelenleg 640 alkalmazott dolgozik, a nyugat-magyarországi határvárosban 1,6 és 1,8 literes benzines motorok készülnek. Az Őrségben váltófelújítással is foglalkoznak a szakemberek, a garanciális időszakon belül elromló kézi sebességváltók javítását, felújítását végzik itt.
Az Insignia termeli a pénzt
A GM azért is tudott visszatáncolni az eladástól, mert az Insignia sikerével a legjobbkor állt pénz a házhoz. Az Opel részesedése Németországban 18,3 százalékra nőtt a volumenmárkák középkategóriás modelljei között, szemben a kifutó Vectra 9,4 százalékos eredményével. A prémiummárkákat is figyelembe véve az Opel 3,5 helyett 8,4 százalékos szeletet hasított ki a középkategóriából január és október között. Az egy éve bevezetett Insigniára eddig több mint 170 ezer megrendelés érkezett Európa-szerte, ami a széles, kilenctagú motorválasztéknak is köszönhető. A lelombozó 115 lóerős ezerhatostól a 325 lóerős OPC-ig terjed a benzines motorok kínálata. Dízelből háromféle van, köztük az 5,2 literes szabványos átlagfogyasztású, 380 Nm maximális nyomatékú EcoFlex. Jól áll az Astra J is, az új modellre eddig 45 ezer megrendelés érkezett. Az Astra J december végére megérkezik a hazai szalonokba is, forgalmazása 2010 januárjában kezdődik. |
Szentgotthárd előnye a nyugat-európainál alacsonyabb bérszínvonal, a kedvező termelési költségek mellett a rugalmasság.
A gyár négy műszakban képes termelni, amit nem 4×8, azaz 32 órás munkanapként kell elképzelni, a negyedik műszak a hétvégi pihenőnapok hétköznapra történő áthelyezésével sakkozható ki.
Az üzem előnye az egyes gyártósorok (pl. főtengely, hajtókar, hengerfej) flexibilis működtetése, a megrendelések függvényében.
Az autóipar válsága miatt a gyártósorok jelenleg kapacitásuknak több mint felével üzemelnek. Tavaly a 120 fő kölcsönzött munkaerőből 80 embertől vált meg a gyár, idén nem volt újabb leépítés – tudtuk meg Légrádi Edittől, a gyár szóvivőjétől.
Az Opel gyárai Európában
Ausztria Belgium Lengyelország Nagy-Britannia Spanyolország |