Kilencezres leépítés

Körvonalazódnak a General Motors tervei az Opellel és európai üzemeivel kapcsolatban. Nick Reilly, az Opel új elnöke december közepére ígért állásfoglalást az üzemekkel kapcsolatban, de már nyilvánosságra kerültek fontos részletek.

Túl magas az Opel gyártókapacitása, mint a legtöbb márkáé Európában
Merkel a Magnát támogatta, de a GM visszatáncolt az üzlettől

Merkel a Magnát támogatta, de a GM visszatáncolt az üzlettől

Merkel bosszús, mert a GM visszatáncolt üzlettől


Reilly a kilencezer fős leépítésen belül 4500-5400 álláshely megszüntetését tartja szükségesnek Németországon belül. Ez azt jelenti, hogy a GM nem zár be egyetlen Opel-gyárat sem a négy német üzemből, ami azonban a fölösleges gyártókapacitásokat tekintve indokolt lehetne.

SX4-konkurens menti meg a belga üzemet?

Úgy tűnik fel, hogy a vesztes az antwerpeni gyár lesz, amelyre bezárás várhat. Ha azonban a GM ide telepíti a készülő kis szabadidő-autó, egy Suzuki SX4-méretű új modell gyártását, akkor a belga üzem túlélheti a gyártókapacitás szűkítését a mostani létszám harmadának elbocsátásával.

A GM és az Opel: eladja, nem adja, eladja, nem adja
1929 óta a GM-é az Opel, meg is tartják

1929 óta a GM-é az Opel, meg is tartják

1929 óta a GM-é az Opel, meg is tartják


Korábban szinte biztosra lehetett venni, hogy a csődvédelem alatt működő General Motors kénytelen-kelletlen megválik német leányvállalatától. Az 1929-ben átvett Opelt a GM – nagy megütközést keltve – végül mégsem adta el a befutónak tűnő, a német kormány által favorizált konzorciumnak.

Az osztrák-kanadai Magna és az orosz Szberbank így mégsem szerzett 55 százalékos többségi tulajdont a cégben. 10 százalék jutott volna a dolgozóknak és az Opel-márkakereskedőknek, a maradék 35 százaléknyi tulajdonrész a General Motorsé maradt volna. Az állami segítséggel erőre kapott GM megtartja az Opelt, de a cég sorsának rendezéséhez állami támogatású hiteleket vár azoktól az európai államoktól, amelyek területén Opel/Vauxhall-gyárak működnek.

Megmarad a 640 munkahely a gyárban

Megmarad a 640 munkahely a gyárban

Megmarad a 640 munkahely a gyárban


Klaus Franz, az Opel üzemi tanácsainak elnöke az Automotive News című szaklapnak a részletes menetrendről is beszélt. A munkavállalói érdekképviselet komoly politikai befolyással bíró vezetője szerint a brit (Ellesmere Port), az Astrát is gyártó lengyel Gliwice és a Bécs melletti Aspernben lévő motorgyár dolgozóit nem fenyegeti leépítés.

Szentgotthárdon biztosak a munkahelyek?

Franz szerint ugyanez a helyzet Szentgotthárddal, ahol megmaradnak a munkahelyek. Itt jelenleg 640 alkalmazott dolgozik, a nyugat-magyarországi határvárosban 1,6 és 1,8 literes benzines motorok készülnek. Az Őrségben váltófelújítással is foglalkoznak a szakemberek, a garanciális időszakon belül elromló kézi sebességváltók javítását, felújítását végzik itt.

Az Insignia termeli a pénzt
170 ezer megrendelés jött egy év alatt az Insigniára

170 ezer megrendelés jött egy év alatt az Insigniára

170 ezer megrendelés érkezett az Insigniára


A GM azért is tudott visszatáncolni az eladástól, mert az Insignia sikerével a legjobbkor állt pénz a házhoz. Az Opel részesedése Németországban 18,3 százalékra nőtt a volumenmárkák középkategóriás modelljei között, szemben a kifutó Vectra 9,4 százalékos eredményével. A prémiummárkákat is figyelembe véve az Opel 3,5 helyett 8,4 százalékos szeletet hasított ki a középkategóriából január és október között.

45 ezer megrendelés az új Astrára

Az egy éve bevezetett Insigniára eddig több mint 170 ezer megrendelés érkezett Európa-szerte, ami a széles, kilenctagú motorválasztéknak is köszönhető. A lelombozó 115 lóerős ezerhatostól a 325 lóerős OPC-ig terjed a benzines motorok kínálata. Dízelből háromféle van, köztük az 5,2 literes szabványos átlagfogyasztású, 380 Nm maximális nyomatékú EcoFlex.

Jól áll az Astra J is, az új modellre eddig 45 ezer megrendelés érkezett. Az Astra J december végére megérkezik a hazai szalonokba is, forgalmazása 2010 januárjában kezdődik.

1,6 és 1,8 literes benzines motorokat gyárt a magyar üzem

1,6 és 1,8 literes benzines motorokat gyárt a magyar üzem

Benzines motorokat gyárt a magyar üzem


Szentgotthárd előnye a nyugat-európainál alacsonyabb bérszínvonal, a kedvező termelési költségek mellett a rugalmasság.

A gyár négy műszakban képes termelni, amit nem 4×8, azaz 32 órás munkanapként kell elképzelni, a negyedik műszak a hétvégi pihenőnapok hétköznapra történő áthelyezésével sakkozható ki.

Az üzem előnye az egyes gyártósorok (pl. főtengely, hajtókar, hengerfej) flexibilis működtetése, a megrendelések függvényében.

Az autóipar válsága miatt a gyártósorok jelenleg kapacitásuknak több mint felével üzemelnek. Tavaly a 120 fő kölcsönzött munkaerőből 80 embertől vált meg a gyár, idén nem volt újabb leépítés – tudtuk meg Légrádi Edittől, a gyár szóvivőjétől.

Az Opel gyárai Európában

Ausztria
Aspern: 1,0-1,2-1,4 literes benzines motorok

Belgium
Antwerpen: Astra H

Lengyelország
Gliwice: Astra J, 1,25 literes kis dízelmotor

Magyarország
Szentgotthárd: benzines 1,6 literes szívó- és turbómotorok, 1,8-as szívómotorok, váltófelújítás, Allison automata sebességváltó (buszok és teherautók)

Nagy-Britannia
Ellesmere Port: Astra J
Luton: Renault Traffic, Opel Vivaro

Németország
Bochum: Zafira B, Astra H
Eisenach: 3 ajtós Corsa D
Kaiserslautern: nagyobb dízelmotorok, alkatrészek
Rüsselsheim: Insignia A

Spanyolország
Zaragoza: ötajtós Corsa D, Meriva A