Hát itt van, letölthető, elolvasható: 2010 január elsejétől más lesz a KRESZ. No persze ki olvasna el egy negyven oldalas jogszabálygyűjteményt? Hát mi. Elolvastuk, sőt, be is hátéemeleztük, hogy könnyebben kezelhető legyen, és kiszedegettük belőle a legfontosabbakat, majd lefordítottuk őket jogászból magyarra. Természetesen a legcsekélyebb felelősséget sem vállalunk arra nézve, hogy ez a fordítás teljes mértékben helytálló és bíróság előtt is megállná a helyét, csupán azt mondjuk most el, ahogy mi, józan parasztok értelmezzük a KRESZ módosításait.
1, rendszám nélkül közlekedni tilos. Ha most esett le, ha már rég leszereltük, hogy a traffi ne tudja leolvasni, mindegy: aki az összes számára előírt rendszám nélkül közlekedik, szabályt sért.
2, nem csak a rendőr állíthat meg, vagy adhat jelzéseket, forgalmi utasításokat, hanem a pénzügyőr, az NKH-s és a tűzoltó is.
3, a polgárőr, útmunkás sima tárcsás integetése nem számít, ha nincs előtte lerakva KRESZ-tábla, ami jelzi, hogy ott majd valaki integetni fog. És jöhetnek amerikai mintára az iskolások átkelésére figyelő tárcsás civilek.
4, a túlméretes szállítmányokat kísérő kocsikon lévő kivilágított táblák is számítanak. Ha a sztrádán, a leállósávban battyogó narancssárga Transporter hátulján ott ragyog, hogy 30, akkor 30.
5, ez fura: bicikliúton robogóval már nem kell max 20-szal menni, száguldozhatunk kedvünkre a bicajok között. Cserébe ha van is az úttal párhuzamosan bicikliút, a bicajosok mehetnek az úttesten is. Vagyis mégsem, később 30-ról rendelkezik majd a KRESZ. Csak tessék kivárni, mindjárt odaérünk!
6, autópályán a 100-as tábla alatti kis esős-havas tábla ezentúl tényleg azt jelenti, hogy csak akkor 100, ha esik, havazik.
A teherautóval behajtani tilos ezentúl csak a 3,5 tonna feletti kocsikra vonatkozik, vagyis végre át lehet menni a nehéz Navarával, HiLux-szal is a Lánchídon, nem csak a filigrán csuklós Ikarusszal, jesssz.
Lesz egy Környezeti zóna feliratú piros, kerek tábla is. Ez jelzi majd, meddig mehetnek a sárga zöldkártya-matricás öreg autók. Ezt nagy hülyeségnek tartjuk, mert Budapest belvárosában már most is alig látni sárga matricás kocsit, csak pár szegényt és veteránost-youngtimerest szivatnak majd meg ezzel. Ha a táblát a városhatár-tábla alá teszik ki, az egész településre érvényes.
A vasúti átjáró előtti 20-as, 30-as táblát oldja maga az átjáró is, nem kell utána is 20-szal, harminccal menni az első útkereszteződésig.
7, Van már STAU táblánk is! Sok autó egymás mögött piros háromszögben: dugóveszély!
8, és van már MAGÁNÚT-táblánk is kék keretben, a mindkét irányból behajtani tilos kiegészítésére. Szabványosították a rokiparkolós táblát is, van kék tábla a nyitott kerékpársáv intézményére, az autópálya-csomópontos nagy kék táblák is logikusabbak lettek egy kicsit.
Egyirányú úton alapértelmezésben NEM mehet a forgalommal szemben a biciklis, csak ha ezt egy kiegészítő tábla az egyirányú utca tábla alatt megengedi neki. Ha nincs biciklisáv, akkor a menetirány szerinti jobb oldalon kell mennie, hogy az autók vagy a saját menetiránya szerint-e, azt nem részletezi az új KRESZ,
9, van egy pár új útburkolati jel a biciklis forgalom ügyesebb kezelésére.
10, az iskolabuszt az iskolabuszon elhelyezett „iskolabusz” tábla különbözteti meg a nem-iskolabuszoktól. Capisce?
11, a biciklis nem akadályozhatja és veszélyeztetheti a gyalogosokat a gyalog-és bicikliúton. Ezt először úgy értettem, hogy a gyalogos nem akadályozhatja a biciklist, de aztán rájöttem, hogy csak azért, mert a gyalogosforgalmat a Törvény két szóba írta..
12, tévhit, hogy a biciklivel nem kell többé jobbra tartani: de, kell. Csak nem SZOROSAN.
Nyitott kerékpársávon se lehet keresztben megállni kocsival kikanyarodáskor, a buszsáv mintájára. Persze mindenki tudja, hogy ez Pesten betarthatatlan.
A kocsiból kilógó miegymással nem szabad lekaszabolni a gyalogosokat és bicikliseket.
14, Pickup és Fiat Ducato is mehet 130-cal a sztrádán, 110-zel autóúton, 90-nel. (Eddig nem tehették, mert megengedett össztömegük 2,5 tonna feletti, mostantól viszont a 3,5 tonnás határ él a sebességhatárokra.)
Biciklivel lakott területen belül 40 a limit, a határban 50, de csak bukóval és utas nélkül. Bukó nélkül ott is csak 40. Ez kicsit vicces.
Bicikliúton 30 a max, kerékpár- és gyalogúton 20.
2,5-ről 3,5 tonnára tolták a városi 60-as-70es táblák hatályát.
14, kanyarodáskor a biciklist nem szabad elütni.
15, motorosok is mehetnek a 3., vagy többedik sávban. Bizony, eddig nem mehettek, tudták?
Motorosok és robogósok mehetnek a buszsávban. De csak kétkerekűek. Halleluja! A Piaggio MP3-asok viszont megszívták.
Okosabb lett a többsávos körforgalom szabályozása: ha a körforgalomból az első kijáratnál ki a karok jönni, köteles vagyok a külső sávból ráfordulni.
Szépen lassan jobbról meg lehet előzni motorral, biciklivel az álló kocsisort. Meg trike-kal és Piaggio MP3-mal is; ennél a szabálynál már elfelejtették a kétkerekű kitételt.
16, autópályán a leállósávban eddig annyira tilos volt megállni, hogy a rendszámfigyelő matricaellenőrző kocsi se állhatott volna meg. Most már megállhat. Viszont a civil autós csak műszaki okból állhat meg, hányni nem.
17, ÁTMEHETÜNK KILENCVENNEL MEG ÖTVENNEL A VASÚTI ÁTJÁRÓN, HURRÁÁÁÁ! Hacsak külön tábla nem rendelkezik másképp. Vége a kötelező tisztelgésnek, a lesből trafizásnak, öröm, bódottá.
18, kétlem, hogy bárki is tudta volna eddig, hogy lakó-pihenő övezetbe csak 2,5 tonna alatti kocsi mehetett be. Most már 3,5 tonna a határ.
19, hivatalossá tették, hogy motorral-robogóval is megállhatunk a járdán, ha max a felét foglaljuk el, és legalább másfél méter marad a gyalogoknak.
Viszont az is hivatalos, hogy a biciklisávon álló autót elszállíthatja a Zállam.
20, egymás mellett haladó hóekéket megelőzni tilos.
21, zebrán továbbra is tilos gyalogost gázolni, de 30-as korlátozásról nincs szó
Villamosmegálló mellett is nagyon tilos elütni a gyalogosokat.
22, Az autó vagy mopedautó (!) csak akkor vihet másfél méternél rövidebb gyerekeket, ha azok gyerekülésben, bekötve ülnek. Továbbra is félreérthető, hogy az első ülésen mikor ülhet gyerekülésben gyerek, de mi úgy értelmezzük, ahogy a babaszék-gyártók: menetirány felé arccal nincs gond, menetiránynak háttal arccal ki kell kapcsolni a légzsákot.
Motorozni csak becsatolt bukósisakban szabad. Ez állítólag egyértelműbb, mint a korábbi szabály, mely szerint motorozni csak becsatolt bukósisakban volt szabad.
23, sárga villogót csak addig használhat a kukás, postás, lopóskocsi, amíg szemetet ürít, csomagot visz vagy lop. Különben nem.
24, biciklivel tessék jobbra tartani.
Ezt bekopizom, mert alig értem: A kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat 10 évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.
Quad és mopedautó nem mehet a biciklisávon, viszont lehet velük utast vinni, ha a forgalmi ezt megengedi. Ezeken utast csak 17 évnél idősebb vezető vihet.
Lakott területen kívül muszáj, belül nem muszáj a bicikliúton közlekedni biciklivel (igen, ez már volt, de itt még egyszer szerepel.)
25, a közterület-felügyelet az üzembentartó és a rendőrség értesítése mellett elszállíthat tilosban parkoló járműveket.
Rendszám nélkül autót-motort rohasztani csak mellékútvonalon szabad, ott is csak tíz napig, utána elvihetik – a tulaj költségére. (Eddig ez 30 nap volt.)
26, trafizni tilosból is lehet.
27, leírják, mi az a kerékpáros nyom (sárga festéssel kiemelt csík rajzolt biciklivel ), nyitott kerékpársáv (kerékpársáv, ami nem zárt), gyalog- és kerékpárút (az, ami).
28, a segédmotoros kerékpár definíciója immár egy másik dokumentumra hivatkozik, ugyanígy a quadot és mopedautót is egy más besorolási rendszerrel magyarázzák. Viszont a 300 Watt alatti motorral megtámogatott villanybicikli még bicikli marad a KRESZ szerint is. Az iskolabusz pedig, hát az az iskolabusz.
29, új traffipax-jelző táblát kaptunk.
Hát nagyjából ennyi. Úgy érzi, kimaradt valami? Írja meg nekünk, mit szeretne még az új KRESZ-től, hátha el tudjuk intézni! (Nem tudjuk. De megpróbáljuk!)