Érdemes-e feladni a kényelmesebb üléseket, ergonomikusabb kezelőszerveket, kevesebb zajt a megbízhatóság miatt? Tényleg tartósabb-e egy kocsi, amit eredetileg krumpli, sörösrekeszek, hegesztőtrafók, ilyesmi szállítására terveztek annál, mint ami eleve emberek köré épült?
Mit mondunk mi?
Van nekünk egy tartós tesztautónk, egy dízel Berlingo. Majd’ fél éve hajtjuk, hamarosan vissza is kell már vinnünk nagy bánatunkra. 26 ezer kilométer van benne, eddig egy izzó pusztult el benne és beesett a CD-kiadó gomb, mert valaki alighanem túlzottan rátehénkedett.
Nincs kímélve, nem bánunk vele kevésbé brutálisan, mint egy mezei tesztautóval, mégis van rajta fék, kuplung, nem lötyög a váltó, nem törtek le róla dolgok. Márpedig találkoztunk már nem egy importőri tesztautóval, ami ennyi kilométerrel már lerohadás-közeli állapotba került – és nem csak eleve ütés-vágásra kárhoztatott sportkocsikra gondolok.
A tartósteszt-autó tényleges tartóssága adta az ötletet: nézzünk utána, nem csak azért viselkedik-e ilyen barátságosan a Berlingo, mert eredetileg teherautónak indult. Mi lenne, ha Berlingo helyett mondjuk egy Picassóval járt volna kirándulni hónapokon át ennyi újságíró, családdal és barlangásztársakkal?
Mit mond a német statisztika?
Meglepődtünk. Az ADAC, a német autóklub szerint a teherautó-eredet kimondottan hátrány, ha annak idején személyautót kapunk a Citroentől, talán még az izzók is eredetiek lennének a Picassóban.
Személyautó | Hiba/1000 autó (2008) | Krumpliszállító | Hiba/1000 autó (2008) |
Citroen C4 Picasso | 2,0 | Citroen Berlingo | 3,1 |
Ford Galaxy | 10,6 | Ford Transit | 25,0 |
VW Touran | 4,6 | VW Caddy Life | 4,9 |
Renault Scénic | 1,8 | Renault Kangoo | 2,7 |
Forrás: ADAC Hibastatisztika 2008
És mi volt a helyzet öt évvel ezelőtt?
Személyautó | Hiba/1000 autó (2008) | Krumpliszállító | Hiba/1000 autó (2008) |
VW Sharan | 7,6 | VW Transporter | 2,1 |
Mercedes E osztály | 5,8 | Mercedes Vito/Viano | 18 |
Forrás: ADAC Hibastatisztika 2004
A kevés adatból (Európa jómódúbb felén azért közel nem rohangál olyan sok teherautóból személyesített családi autó, ott a dolgokat az emberek hajlamosak csak arra használni, amire eredendően valók) leszűrhető, hogy a jól bevált Transporter kivételével a haszonjármű-alapra épített családi autók bizony nem megbízhatóbbak. Sőt.
Persze most még nem vagyunk sokkal előrébb, hisz számos furgonból lett személykocsi nem békés családi használatban öregszik meg. Sokat mindenes cégautóként ütnek-vágnak, ahogy lehet. Forduljunk hát el a statisztikáktól és kérdezzünk meg egy hús-vér magyar autószerelőt. Persze nem márkaszervizből!
Mit mond a magyar szerelő?
Az évente sok száz autót vizsgáztató, karbantartó, javító vidéki szerviz egyik szakembere szerint nincs kézzelfogható különbség furgonból lett személyautó és eleve személyautónak megálmodott kocsi között. A motorok többnyire ugyanazok; míg a pickupokban például jellemzően máig durva, de tartós haszonjármű-motorok szolgálnak, a dobozos kocsik ugyanazt a blokkot kapják, mint nem teherszállításra tervezett társaik.
A legtöbbször az első futómű is megegyezik a gyártó valamelyik személyautójáéval; inkább csak a hátsó futóműben található néha merev tengely, laprugó a tekercsrugós független felfüggesztés helyett. (A VW Caddy elöl kiköpött Touran, azaz V-ös Golf, a Peugeot Partner és a Berlingónk futóműelemei a Peugeot 307-esen köszönnek vissza).
Esettanulmány: egy nagyon tartós Felicia pickup |
Az adatgyűjtés során hallottam egy olyan történetet, amit nem tudok nem elmondani, még ha nem is személyautóról, csak egy kétüléses, platós-dobozos igavonóról is van szó. Hősünk egy Skoda Felicia Pickup, 1,9 literes szívódízel. Arra használták, hogy tejmintákat vigyenek vele téeszekből a laborba. Száznál gyorsabban talán sose ment, 4-5 éves korára 580 ezer kilométert gyűjtött össze.
A hátsó fékpofák még a gyáriak voltak, az olajcseréken-szűrőcseréken kívül gyakorlatilag semmit nem kellet vele soha csinálni. Eladáskor 180 ezerre KELLETT visszatekerni az órát, hogy megvegyék; ez volt az az érték, amit a vevők arányban állónak éreztek a kocsi állapotával. |
Meglepő módon a rozsda megjelenése, a korrózió megindulása is inkább a teherautóból lett személyautóknál kezdődik hamarabb. A nem-metál festékek az ilyen kocsiknák igénytelenebb, pergősebb anyagok, mint a személykocsikon. Nem véletlen tehát az idősebb törtfehér Opel Combók, VW Caddyk látványos vedlése.
A kényelmi extrák tekintetében persze könnyebben tudnak tartósabbak lenni a nem az árlista aljáról választott teherautó-eredetű kocsik. A kétzónás klímák, bonyolult hifik, automata ablaktörlők könnyebben mennek tönkre, mint mondjuk egy jó öreg kézi ablakemelő.
Akkor inkább a Picasso, mint a Berlingo?
Hát a fene tudja. Bár rövid nyomozásunk szerint műszaki okok nem indokolják a teherautóból származtatott családi autók választását, azért ezekben a puttonyos kocsikban mégis van valami eredendő masszivitás.
Szűk parkolásoknál, ha idegen helyen hagyom a kocsit, ha meg kell pakolni valami nem túl kímélő rakománnyal, a Berlingóval mindig azt érzem: nem lesz gond, nem fogják bántani, meg se kottyan neki – hiszen teherautó. Egy Picassót jobban féltenék.
Hát Önök?