A Suzuki Swift legsportosabb utcai modellje vendégeskedett nálunk, de nekünk ez nem volt elég. Megnéztük, milyen egy Swift, ha hirtelen 172 lóerő szabadul az első kerekeire. Majerszky Gábornál jártunk, aki alaposan átépített Swiftjével lett 2009-ben magyar bajnok, hátha találunk pár közös pontot az ő a ralikrossz versenyautója és a mi utcai kocsink között.

Sportszív

Csúnya fagyban fényképezni sem annyira vidám dolog
Hasonlítanak egymásra

Hasonlítanak egymásra

Hasonlítanak egymásra


Kezdjük a motornál! Mindkét jószág 1600 köbcentiből gazdálkodik, ez a mezei Swift Sportnál 125, míg a versenyautónál 172 lóerő előállítására elég. A különbség főként a spéci, programozható versenyelektronika lelkén szárad, amelynek soros csatlakozója ott lifeg a műszerfal alján, a poroltó fúvókájának közvetlen szomszédságában.

A gyorsulási adatok között is komoly különbségek vannak, a százas sprint utcai körülmények közé szánt Swifttel 8,9, míg versenypályára termett autóval 5,8 másodperc alatt teljesíthető. Utóbbi eredménybe már a futóműnek, az abroncsoknak és a rajtautomatikának is van némi beleszólása.

Hány gyári Swift alkatrész látszik a képen?

Ezt belsőépítész nem látta, az tuti

Ezt belsőépítész nem látta, az tuti

Csúcssebesség terén azért az utcai változat viszi el a pálmát. Az egyedi áttételezésű, kapcsolókörmös, egyenes fogazású aszinkron váltó, Torsen sper differenciálművel támogatva nem az autópályás száguldozásra termett, így a 200 km/órás gyári csúcs helyett a rallycross autóban legfeljebb 154 km/órával kell beérni.

Acélos test

Ezekkel a gumikkal nem jutnánk messzire

Ezekkel a gumikkal nem jutnánk messzire

Ezekkel a gumikkal nem jutnánk messzire


Tömegre a két kocsi között annak ellenére sincs egetverően nagy különbség, (átgondoltuk, mégis sok az a 165 kg) hogy a versenyautó szinte összes ablakát plexire cserélték és minden feleslegesnek ítélt fémlemez a flexkorongnak esett áldozatul. Ugyanígy repültek a kárpitok, a hátsó ülések, a kényelmi-jóléti berendezések. A lomtalanítás végén jött némi nehezítés is a harmincegynehány méternyi acélcsőnek köszönhetően, amely a bent ülők biztonsága miatt volt kötelező. Légzsák, acélból. Végül 905 kg áll szemben az 1070-nel.

Extramentesítés

Feszültség, gyújtás, start

Feszültség, gyújtás, start

Feszültség, gyújtás, start


Verseny közben az ember csodásan elvan a tucatnyi hangszórón át közvetített, tökéletes térhatású Wagner-opera nélkül és azt sem bánja, ha a belső hőmérséklet esetleg meghaladja az ideális 21,3 Celsius fokot. Ezért klímát és hasonló huncutságokat nem találunk az autóban.

A hangszigetelő anyagok, a sebességmérő óra is a felesleges luxus kategóriába tartoznak a légzsákkal, az irányjelzővel, a rakodóhelyekkel egyetemben. Bár csomagtérben a versenyautó verhetetlennek tűnik.

Az autóversenyzők extralistáján jóval előkelőbb helyet foglal el a beépített tűzoltó-berendezés, a különösen hatékony ablakmosó, vagy a bazi nagy vörös lámpa, amely itt teljesen más jelentéssel bír – muszáj már váltani – , mint valami külvárosi negyedben.

Kocsimosás mínusz 13 fokban
Csúnya fagyban fényképezni sem annyira vidám dolog

Csúnya fagyban fényképezni sem annyira vidám dolog

Csúnya fagyban fotózni sem  vidám dolog


Mire leautóztuk a fotózás helyszínéig vezető bő harminc-kilométeres utat, addig az úttestről felverődött latyak és a kocsira száradt só borzasztó külsőt kölcsönzött szerencsétlen járgánynak.

Fényképezni így nem lett volna szerencsés, de az udvari, kisipari módszerekkel megejtett autómosás sem tűnt vonzó alternatívának. Maradt a pénzbedobós, gőzborotvás megoldás, ahol ugye nem jön igazán forró víz a spricniből. Így mikor befejeztük a só és latyak takarítását, pillanatok alatt mutatós jégpáncél tapadt az autóra.

Tanulság: durva fagyban, sáros szutymákban ne induljunk autót fotózni, mert rossz lesz nekünk.

Nézzenek fájdalmas Swift Sport filmecskét! Aztán ha agykárosodás nélkül túlélték, legyenek oly jók, segítsenek megfejteni a történetet. A cikk végén, a kommentmezőben várjuk azt a néhány mondatot, amit a rendező mondhatott a forgatás elején a főhősöknek. A legjobbnak kitalálunk valami díjat is. Nagy levegő, aztán katt a kép közepébe!

a videó a hirdetés után indul

Tennivalók

Házigazdánk

Házigazdánk

Házigazdánk


Persze egy autón – pláne ha azt versenyzésre használják – mindig van mit reszelni. Így van ez a ralikrossz Suzukival is, amely hamarosan újból kés alá kerül. Gazdájának, Majerszky Gábornak a magyar bajnoki cím megtartása mellett a nemzetközi mezőnyben való sikeres szereplés is célja 2010-re.

Ehhez persze az autónak is fel kell nőnie. A motor további 25-30 lóerővel gazdagodhat, várható a kasztni szélesítése valamint a súlycsökkentés miatt – ötven kilogrammot kell leadnia – jó pár elem műanyagra cserélése is. Akadnak még tennivalók a futómű környékén is, így oda modernebb, jobb, könnyebb alkatrészek kerülnek a jövő évi futamok előtt.

125 és 172 lóerő, hasonló dobozban

125 és 172 lóerő, hasonló dobozban

125 és 172 lóerő, hasonló dobozban


A műhelyben eltöltött nap után kiderült, amit a látogatás előtt is sejtetünk: az utcai és az igazi versenyautók csak igen távoli rokonságban állnak egymással.

Különösebben azért nem omlottunk össze, a Swift Sport még konfekcióöltönyben is roppant szórakoztató járgány. Pláne arasznyi hóban, lefagyott úton.