Ha tippelnünk kellene, a svéd autómárkákat jelölnénk meg a legnagyobb télisport- és szánkóspecialistának. Ezzel szemben a Volvo és a Saab elég csehül áll a különleges téli sporteszköz-kínálat terén. Meglepő módon a VW kiegészítői között kutakodva találjuk a legváltozatosabb szánkóosztályt.
Volkswagen
Az árlista a legegyszerűbb, 3,9 eurós (1100 Ft) fapados modelltől a 114 euróba (31,200 forintba) kerülő GTI modellig tizenegyféle szánkót sorol fel. A legolcsóbb darab mindössze egy műanyag tányérból, valamint a belőle kinövő kapaszkodóból áll.
Az árát biztosan megéri, aki ennél is kevesebből akar csúszkálni, az vegyen egy sitteszsákot és tömje bele a kabátját. A drágább modellek között akadnak felfújható, nehezen irányítható, és kormányozható példányok egyaránt.
Mercedes
A Merci szánkójáról András jóvoltából már szinte mindent tudunk: a polietilén váz -30 fokig hidegálló, a nagyobb buckák ütéseit teleszkóp próbálja elnyelni, ergonomikus kormányát forgatva élmény lehet vele a siklás.
Szánkószövetség |
Hasonlóan néhány autóipari együttműködéshez, a gyártók a nagyobb profit érdekében a szánkófejlesztés terén is képesek egymással szövetkezni. Talán ezért találunk kísértetiesen egyforma hójárót a Mercedes és a Porsche boltjában is. Színre, szagra, formára ugyanaz, csak a matrica különböző. Csendben a VW is beszállt a közösködésbe, de ők legalább más színösszeállításban rendeltek a Nagy Szánkóellátótól. |
Porsche
Úgy látszik, a Porsche formatervezői szinte bármiből képesek műalkotást készíteni. A másik két német céggel közösen rendelt szánkót nézzük el nekik, biztos nem az ő, hanem a gazdasági szakemberek lelkén szárad, hogy a tucatáru is bekerült a boltba. Nyilván nincs mindenkinek százezer forintja a különleges, aluból hajlítgatott, minimalista formatervű példányra.
Bár a bőrülés beteg gondolat, ha szánkóról van szó, ülésfűtéssel kombinálva talán mégis elgondolkodnék rajta.
Gondolt a sebességbolondokra is a német gyár, nekik alacsonyabb súlypontú, kevésbé puccos, de minden bizonnyal remekül irányítható bobféleséggel szolgálnak, amelybe négy kézzel is lehet kapaszkodni.
BMW
A bajorok egy darabból készült műanyag szánkója a vicces leírás szerint mindenféle havon otthonosan mozog. Pofás táskával érkezik, és jóféle germán cucchoz illően a TÜV is alaposan megvizsgálta, és nem tudott belekötni a négykilós, 28 ezerbe kerülő polietiléndarabba. Fékezéssel, kormányzással nem kell rajta törődni, csak üvöltve száguldani.
Ferrari
Az olasz márka rajongói igazán gazdag kínálatból válogathatnak, ha valami lovacskás emblémával ellátott drága kacatra vágynak. Nem meglepő, hogy vannak Ferraris szánkók is.
Az olcsóbb, kisebbeknek való 17 ezer forint körüli összegért már elvihető. A tudományos, high-tech, aluvázas szánkóra már talán hitelt is érdemes felvenni, az árcéduláján pontosan 800 eurós (220 ezer forintos) összeg borzasztja el a vásárlót.
Ülése szinte törhetetlen polikarbonátból készül, a különleges bevonatú siklótalp pedig gyorssá teszi a nyolc kilogrammos, drága szerkezetet. Plasztikgarázs ehhez is jár.
Volvo
Nem maradhat ki a sorból a Volvo sem. Ők a megszokott skandináv dizájnhoz nyúlnak akkor is, ha szánkót kell tervezniük. A fém keret által merevített faszerkezet örök életűnek látszik.
Naná, hogy a hozzávaló kis zsákba praktikusan összehajtható, így könnyebb a családi Volvo hátuljában neki helyet szorítani. Az iskolai padok hangulatára hajazó járművet 22 ezer forintnyi dollárért láttuk.
Trabant
Lássuk be, a nagy autógyáraknak dunsztjuk sincs arról, mi kell a népnek. Idehaza – és gyanítom, a volt keleti blokk egyéb országaiban is – ügyes kezű mesteremberek egy hulladékká vált Trabant tetejéből már évtizedekkel ezelőtt megalkották a tökéletes szánkót. Szigorúan a legvakmerőbb sebességbolondoknak. Fillérekből.