Tavaly ősszel érkeztek az első hírek arról, hogy megszűnik az eredetiségvizsgálat, mert indokolatlanul nagy terheket ró az autósokra, és kvázi bűnözőként kezeli a tisztességes autóvásárlókat is. A schengeni határrendszer miatt amúgy is új helyzet alakult ki, nem kell megtartani a csúf eredetiségvizsgálatot, senki nem hoz már machinált Audikat németből, nem hegesztgetik a vázszámokat. Európába tartunk, vagy mi.
Még egy rúgás az autósokba
Öröm és boldogság az autósnak, gondolta akkor Stirlitz. Örök pesszimistaként viszont biztos voltam benne, hogy a gazdasági válság kellős közepén, mikor munkahelyek ezrei szűnnek meg, az állam nem fog lemondani egy ilyen jó zsíros cubákról, amivel semmi dolga nincs, csak begyűjteni a pénzt.
Mégsem marad minden a régiben, mert az eltörlésnek induló törvénymódosítással sikerül egy újabbat belerúgni az autósokba. Íme a módosítás vonatkozó részei:
5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról |
Időszakos vizsgálat 12. §
(1) A közlekedési hatóság a gépjármű, a mezőgazdasági vontató, valamint ezek pótkocsija forgalmi engedélyének időbeli hatályát az időszakos vizsgálatot követően a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló miniszteri rendelet alapján hosszabbítja meg. Az időszakos vizsgálat nem érinti a jármű üzemben tartójának jogszabályban meghatározott – a forgalomban tartott járműve műszaki, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi követelményeknek megfelelőségéért fennálló – felelősségét. |
Eredetvizsgálat: akkor is kötelező, ha semmi értelme
A kormányrendelet értelmében tehát azoknál a 2006. január elseje előtt forgalomba helyezett járműveknél, amelyeknél még nem végeztek előzetes vagy integrált eredetiségvizsgálatot, az NKH hivatalból elrendeli az eljárást, még akkor is, ha azóta tulajdonosváltozás nem történt. Ha nem folytatják le az eljárást, nincs műszaki vizsga, annak hiányában pedig van egy jó drága, de használhatatlan vasdarabunk, amivel nem szabad közlekedni.
2010. január elsejével megszűnt a korábbi integrált vizsgálat, van helyette kétféle eredetiségvizsgánk. Az okmányirodai ügyintézéshez (átírás) továbbra is kötelező a kérelemre induló közlekedési igazgatási eljárás, amivel nem is lenne semmi baj, hiszen eddig is az volt, a lökettérfogat függvényében 17-20 000 forintért azonnal kaphatunk egyet, ha mindent rendben találnak az autónkon.
Megint az ocsmányiroda
A műszaki vizsga alkalmával az érintett járműveken kötelezően elvégzett eredetiségvizsgálat azonban nem alkalmas okmányirodai ügyintézésre, hiszen azt csak a műszaki adatlapon tüntetik fel. Értjük, ugye? Vittük is eredetiségvizsgálatra, meg nem is. Kicsit eredeti az autó, de annyira már nem, hogy át is írja az okmányiroda.
Az eredetvizsgálatot végző cégek tiltakoznak, hiszen ők komoly felkészítés után végezhettek csak ilyen vizsgálatot, meg kellett tanulniuk, hogy egyes típusokon hol találhatóak azok az azonosítók, amelyekkel garantálni lehet a járművek eredetiségét. A műszaki vizsgabiztosok pedig ezeket vagy ismerik, vagy nem. Senki nem tudja.
Előremenekülés
A Magyar Autóklub is együtt tiltakozik az eredetvizsgálókkal az eszetlen új rend szerint, jogosan. Mindenesetre, ha valakinek okmányirodai ügyintézéshez (eladás, átírás) van szüksége eredetiségvizsgálatra, akkor kérelmezze az önálló eredetiségvizsgálatot, csak azután vigye az autóját műszakira, így azt ott nem kell újra megcsináltatni.
Ennyi maradt nekünk a kis magyar megszüntetésből, egy újabb eset, amikor a jobb kéz nem tudja, hogy mit csinál a bal. De ne búsuljanak, elmesélhetik az eredetiségvizsgálat legújabb kori történetét külföldi ismerőseiknek, rokonaiknak, garantáltan jól fognak szórakozni.