A vagyonadónak az ingatlanokra vonatkozó része megbukott az Alkotmánybíróság kontrollján, de a repülőkre, hajókra és autókra vonatkozó passzusok érvénybe léptek január elsejével.
Az autóállomány 2,4 százaléka
A Magyarországon futó közel 3 100 000 személygépkocsi közül az állomány 2,4 százalékát érinti a 125 kW-ot elérő vagy annál erősebb motorú autókra kivetett új adó. Ez 73 264 autót jelent az MGE adatai szerint.
A 2009-ben forgalomba helyezett új személygépkocsik öt százalékát, összesen 3200 autót talált el az új adónem. A használt autók közül tavaly 2500 darab volt „Az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról” szóló, 2009. évi LXXVIII. törvényben megszabott limit felett.
Sajátságos vagyonadó: a „vagyontárgy” értéke nem számít
Luxusadóként a táblázatban látható normál gépjárműadó többszörösét kell kifizetni a motor teljesítményétől függően. 125 és 175 kW között (170-238 LE) az év elejétől megemelt gépjárműadó dupláját, 175-200 kW-ig két és félszeresét, míg 200 kW (272 LE) felett a tripláját kell kipengetni. Szomorú, hogy az adó kivetése nem az autó értékén alapul, hanem kizárólag a motor erejétől függ. A 170 lóerős határt értő kéz húzta meg, mert így nagyon sok kétliteres dízel is a luxusadó hatálya alá esik. A normál gépjárműadó azonban levonható a luxusadó összegéből, tehát a cikkben látható Mondeóra nem 69 375, hanem 46 250 Ft az éves sarc, ha a tulajdonos alaposan utánanéz a dolognak vagy megsúgja a családi bétéje miatt amúgy is foglalkoztatott könyvelő. |
Gépjárműadó, Ft/kW* |
2009. 12. 31-ig | 2010. 01. 01-től |
A gyártás évében és az első 3 évben | 300 | 345 |
A gyártást követő 4-7. évben | 260 | 300 |
A gyártást követő 8-11. évben | 200 | 230 |
A gyártást követő 12-15. évben | 160 | 185 |
A gyártást követő 16. évben és utána | 120 | 140 |
*Személygépjárművekre és motorkerékpárokra
Még több szlovák, német, liechtensteini rendszám?
Átlagszámokat véve az állami költségvetés adó bevétele összesen 2,5 és 4 milliárd forint körüli összeg lehet évente a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének számításai alapján.
Az importőri szervezet véleménye szerint a jogszabály az állam bevételeit igen kismértékben emeli, de újabb motivációt jelent arra, hogy külföldön helyezzék forgalomba a nagy teljesítményű autókat.
Regadóban és áfában a többszöröse eshet ki
Ezzel autónként több millió forint áfa- és regisztrációsadó-bevételtől esik el a költségvetés. A luxusadóval érintett kategóriákban ez az összeg gépkocsinként 4-8 millió forint között lehet.
Minden ezer darab külföldön forgalomba helyezett nagy teljesítményű személygépkocsin a magyar állam átlagosan hatmilliárd forintot veszít. Konkrét adatok híján az MGE szakértői évente több ezerre becsülik a külföldön forgalomba helyezett és a luxusadó alá tartozó gépjárművek darabszámát.
170 lóerővel már fáj
A nagy értékű vagyontárgyakra kiterjesztett új adónem pont az autó értékét nem veszi figyelembe. A képen látható új Splash körülbelül nyolcszor annyit ér, mint a 15 éves Mondeo, utóbbira mégis luxusadót kell fizetni, mert épp 125 kW, azaz 170 lóerő a teljesítménye.
Ez volna a vagyontárgy?
Az értelmetlen adóval azokat sújtja az MSZP-SZDSZ támogatású kormány, akiknek öreg, de erős autójukat nincs erejük, kedvük, módjuk szlovák vagy más rendszámra átállítani.
Ezek az autók nagyjából eladhatatlanná váltak, mert kinek van kedve a képen látható V6-os Mondeo nagyjából 350 ezer forintos értékének hetedét évente befizetni a költségvetésnek? Csak azért nem az ötödét, mert a luxusadó összegéből levonható a normál gépjárműadó, így a 23 125 forintos alap gépjárműadóval csökkenthető a 46 250 forintos luxusadó. Az összegtől függetlenül, egy ilyen korú és állapotú autó értelmezhetetlen vagyontárgyként, főleg, mivel nagy fogyasztása és az új adó miatt lényegében eladhatatlan.
Nem luxus-, inkább szükségautó |
A Mondeo kollégánk testvérének autója. Hirtelen kellett kocsit vennie, a fogyasztás kevésbé számított, mint a megbízhatóság és a nem elnyűtt állapot. Aztán az öreg vacakból hirtelen státuszszimbólum lett, luxustárgy, ami után fizessen a burzsuj!
A kocsi tehát mostantól nagyjából eladhatatlan; tulajdonosa mérlegelheti, meddig érdemes a luxusadót fizetgetni utána, mielőtt elbontatja valahol. |