Mit nekem mazsolás báránycsülök!
Adódnak olyan vacsorák, amikor a paprikakaramellel megbolondított kacsamájpüré, a fekete trombitagomba leves vagy a mazsolás búzakásával körített báránycsülök is mellékszereplő. Nemrég így alakult, mert az ültetési rend szeszélyéből pont a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatója mellé kerültünk egy rendezvényen.
Hiszashi Takeucsi úr, vagy angolos írásmóddal Hisashi Takeuchi a japán menedzserek zömével szemben kitűnően tud angolul, így az Autó-Piacnál dolgozó Lővei Gergely kollégámmal őt faggattuk a fogások elköltése előtt, közben és után.
Shinkanzen: semmi romantika |
Mindig érdekelt, jelent-e valamit a japán szupervonatok neve, a Shinkanzen. Jól kiszíneztem a dolgot magamban, mennybéli vasútra, vaskerekű szélvészre és hasonlókra tippeltem. Pedig a névben semmi romantikus nincs – tudtuk meg japán vendéglátónktól. A szó jelentése egyszerűen új fővonal, angolul new main line, mert a Tokió és Oszaka közötti fő vasúti ütőéren épült ki az első vonal 1964-re. Japán két legnépesebb városa között a szupervonatok 210-es sebességgel álltak forgalomba a Wikipedia szerint. Mai társaik 300 km/órát megközelítő illetve elérő utazósebességgel robognak Japán nagyvárosai között. Tesztek során 443 km/órát is elértek a sínen gördülő vasúti kocsikkal, amelyek nemcsak gyorsak, de kényelmesek és biztonságosak is. |
Nem lesz drága a legkisebb Suzuki
Szóba került az Alto bevezetése és árazása is, mert nagyon olcsón kell gyártani Indiában ahhoz, hogy minimum 5000 kilométernyi szállítás után kevesebbe kerüljön a helyben gyártott és itthon messze a nyugati ára alatt kínált Splashnél.
Úgy tűnik, az indiai bérszínvonal ezt is lehetővé teszi, helyesebben nem a fizetések önmagukban.
Indiában a Maruti Suzukinál tavaly – 27 százalékos növekedéssel – 966 069 jármű készült, idén szinte biztosan átlépik az egymilliós határt.
4,4 literes átlagfogyasztást ígér a gyár
Ez olyan nagyságrend, ami alaposan lenyomja az egy darabra jutó árakat, ezért hozzánk sem egy irreálisan drága Alto érkezik.
Az autó megjelenése utáni évben olyan élénk volt a nyugat-európai kereslet a 4,4 literes szabványos átlagfogyasztású mini iránt, hogy a Suzuki nem különösebben szorgalmazta az itthoni értékesítést, ahogy a Nissan sem hozta be a testvérmodell Pixót. Egy új autó gyártáskezdete után pár évvel a gyárak általában hajlandóak jobb árat adni a kevésbé fizetőképes piacoknak, így már belőhető a listaár egy azonos felszereltségű Splashé alá, lehet értelme importálni a kocsit.
A cikk folytatódik. Lapozás után a Volkswagennel tervezett együttműködésről és a következő Swiftről lesz szó
A Volkswagennek is az Altóra fáj a foga?
A Volkswagennel végrehajtott részvénycsere kapcsán közös modelleket is tervbe vett a két gyártó. Kívülállóként arra tippeltem, hogy a Volkswagennek a következő SX4 alapjaira volna érdemes saját autót kihoznia, mert egy kis városi SUV nekik is jól jönne.
Hiszashi Takeucsi szerint egy SX4-hez hasonló autót a Volkswagen is képes létrehozni, ezért szerinte főleg az Alto érdekelheti a német partnert. Nem azért, mert ne tudnának rendes városi minit tervezni az Arosa és a Lupo utódaként, hanem a költségek miatt: egy Alto keretéből aligha tudnának saját modellt kihozni.
Bizonytalan a nagy Suzuki sorsa
A Suzuki híres takarékos gazdálkodásáról, hatékony működéséről. 2 37 533 darab autó és 2,9 millió motorkerékpár legyártásával a cég még a 2009-es évet is soványka profittal zárta, míg az összes többi japán autógyártó vastagon veszteséges volt.
Az Alto mellett a Suzuki felfelé is bővíteni kívánja kínálatát, erre szolgálna a Kizashi. Az autó európai forgalmazása azonban még nem dőlt el, mert a gyár takarékossági okokból leállította az összkerékhajtású és a kombi fejlesztését is, ami Nyugat-Európában jóval fontosabb volna a szedánnál.
Idővel rátértünk a Swift következő generációjára is, mert lehet ugyan utálni, de a magyar piac számára hagyományosan ez a legfontosabb autó.
Nem dagad az új Swift
Eidzsi Mocsizuki, a kisautó-tervezés vezetője az előző Swiftről azt mondta, hogy az egész márka számára egy új kezdetet jelentett, mert első autója volt annak a megújítási hullámnak, amelyből a mai Grand Vitara, az SX4, a Splash vagy az Alto is született.
Az idei év közepe táján bemutatkozó újról még nem hallottunk ilyen nagy szavakat, de továbbra is fontos autó.
Környezetvédelmi és üzemanyag-takarékossági okokból a Suzuki minden fejlesztésénél cél, hogy az utód valamivel könnyebb legyen az elődnél – mondta Takeucsi úr.
Ezt a Swiftnek is teljesítenie kell, bár a Yaris és a Micra mellett most is a legkönnyebb autók közé tartozik a kategóriában.
Jó öt év elteltével nem átdolgozásra, hanem valóban új Swiftre számíthatunk, ezt bizonyítják a kémfotókon lekapott autók. A jelenlegi modellre a MINI-ről lekoppintott szélvédő a következő Swiften kevésbé meredek szögben áll, amit egy ráncfelvarrás során nem lehet megoldani. Megmarad a dízelmotor a kínálatban, de több részletet még a Magyar Suzuki vezérigazgatója sem árulhatott el az új Swiftről.