Három évtizede, 1980. március 3-án a Genfi Autószalon mutatkozott be az első Audi quattro. Az első összkerekes Audik már az év végén a kereskedésekben várták a vásárlókat. A szögletes autó rögtön népszerű lett, hiszen az állandó összkerék-hajtás, és a 200 lóerős, öthengeres turbómotor együttese igen sportos menetteljesítményre volt képes.

Harminc éves a quattro 1
Harminc éves a quattro 47

Versenypályára termett

A ralipályákon 1982 és 1984 között összesen négy világbajnoki címet gyűjtött be a quattro – a sikerek Michéle Mouton, Stig Blomqvist, Hannu Mikkola és Walter Röhrl nevéhez fűződnek -, amely később aszfalton is bizonyította az összkerékhajtás nagyszerűségét.

a videó a hirdetés után indul

Az állandó négykerék-hajtás a versenypályákon is kiemelkedő sikereket ért el, kezdve az 1988-as TransAm- bajnokság megnyerésével egészen az 1996-os évig, amikor az Audi A4 Super-quattro mind a hét nemzeti túraautó-bajnokságot megnyerte, amelyen elindult.

A kezdetek

Harminc éves a quattro 48


Az összkerékhajtás kifejlesztése 1977-szeptemberében a 262-es fejlesztési kódú projekttel indult és két hónappal később pedig már készen is állt a prototípus és elkezdődhettek az utcai tesztelések. A kezdeteknél három fiatal Audi-mérnök volt jelen: a futóműkisérleti-részleg vezetője, Jörg Bensinger, a projektvezető Walter Treser és Dr. Ferdinand Piëch technikai igazgató.

Prototípusként egy enyhén megnyújtott tengelytávú akkori Audi 80-as szolgált, amelybe hosszában építették be a jövőbeni 200-as sorozat öthengeres turbómotorját. Az erőátvitelről az Audinál kifejlesztett katonai terepjáró, a Volkswagen Iltis összkerékhajtása gondoskodott.

Harminc éves a quattro 49

Harminc éves a quattro 50


Az akkori kínálatban nemcsak a teljesítményben – 200 lóerőt teljesített a 2144 köbcentis öthengeres motor 0,85 baros töltőnyomás mellett – hanem árában is a quattro jelentette a csúcsot: 49 900 német márkába került. Ennek ellenére az 1980 novemberében induló értékesítés kiemelkedő eredményeket hozott.

Az első két évben az Audi Ingolstadt-i gyárában évi kétezer darab autót gyártottak, az első 400 darabot épp a rali-világbajnokság C csoport szabályainak homologizációjára használták. Az első quattro után egész négykerékhajtású utcai autócsalád jelent meg, a technológia pedig ma a márka egyik alapját képezi.