Autószalonokra járva vagy két éve az lehet a benyomásunk, hogy már csak néhányat kell aludni és megérkeznek az elektromos autók. Ígéretek szintjén a legtöbb gyár már mutatott valamit, de a közeli márkakereskedésekben valahogy egyet sem látni belőlük.
Elektromos autók: ki hol tart?
Friss felmérésünk nyomán úgy tűnik, hogy jövőre megjelennek a nagy márkák kínálatában az első villanyautók, tehát nem kétes biztonságú törpejárgányok, hanem a mai normál autókkal összevethető kocsik.
Hazánkban valószínűleg a Mitsubishi mutat be a nagyszériás gyártók közül elsőként valódi elektromos autót. Japánban idén ősszel kezdődik a balkormányos i MIEV gyártása, a far-középmotoros, hátsókerék-hajtású autót a Peugeot i0n, a Citroën pedig C-Zero néven fogja értékesíteni.
Nem olyan egyszerű a töltés
A villanyautók külső töltése nem merül ki abban, hogy a csatlakozót bedugom a fedél alatti aljzatba. A 8-10 órás töltési időt gyorstöltéssel lehet lerövidíteni, de ha gyakorta verjük fel fél óra alatt 80 százalékosra a telep töltöttségét, az károsítja a ma egy új Swift árát felemésztő akkumulátorokat. Ráadásul az otthonok elektromos hálózata nincs mindig felkészülve egy újabb nagyfogyasztóra. Akinek villanykályha vagy villanytűzhely miatt amperenként úgy kétezer forintért fejlesztenie kellett az elektromos hálózatot, annak ez nem meglepetés. Egy alumíniumdrótos vagy még régebbi vezetékes hálózat, amely 6-10 amper áramfelvételnél leveri a biztosítékot, alkalmatlan az akkuk ésszerű időn belüli töltésére. Becslésünk szerint legalább 3×25 ampert kell elbírnia az otthoni hálózatnak, hogy egy gyorstöltő mellett is működjön a cirkó keringtetőszivattyúja, a mélyhűtő, a porszívó, nem beszélve az egyre több légkondicionálóról. A tulajdonosoknak és az autógyártóknak érintésvédelmi kérdésekre is megoldást kell találniuk, gondoljunk a kocsiról lecsöpögő hólére, esőverte kocsi töltésére, netán egy csőtörésre a garázsban. |
2011 elején itt az i MIEV és az i0n
A Mitsubishihez 2011 legelején érkezik meg az autó, a Peugeot Hungáriához a gyártási terv alapján 2011 februárjában fut be az autó.
A Mitsubishinél és a Peugeot-nál is azt hallottuk, hogy bemutatási céllal mindenképp rendelnek néhány példányt az i MIEV-ből illetve az i0nból, hogy a flottapartnereknek és az újságíróknak megmutathassák a talán áttörést hozó újdonságokat.
Biztosan nem lesz olcsó
Magyarországon az i MIEV esetében 12-13 millió forintos ár adódik a német piacra kalkulált 48 ezer euró (12,8 millió Ft) alapján, de árakról azért nincs sok értelme találgatni, mert még nem tudjuk, milyen konstrukcióban jutnak hozzá az ügyfelek az elektromos autókhoz.
Lehet, hogy az akkuk magas ára miatt nem vásárlás, hanem bérleti konstrukcióban használják majd őket a vásárlók.
Elektromos Focus 2012-től
A Fordtól 2011 első felében érkezik az első elektromos hajtású modell hazánkba. Ez a Transit Connect haszonjármű változata lesz, mert az áruszállítók belül üresek, így könnyebb bennük utólag helyet találni az akkumulátoroknak, mint a személyautókban. 2012-re fut be az elektromos motorú Focus, amelynek technikáját a Genfi Autószalonon láttuk.
Opel, Chevrolet: 2012
A Chevy Volt/Opel Ampera páros bemutatása 2012-re tehető, bár nyugaton illetve az Egyesült Államokban korábban debütálnak. A GM ígéretes megoldásában az elektromos autók csekély hatótávját benzines motor növeli 60-ról legalább 500 kilométerre az akkuk menet közbeni töltésével.
Renault, Nissan: bizonytalan menetrend
2011-ben a Renault három villanyautót mutat be, 2012-ben egy negyediket is, de az importőrnél még nincs menetrend a villanyautók bevezetésével kapcsolatban. Jelenleg nem tudni, hogy a márka prágai regionális központjában mit gondolnak erről azok az emberek, akiktől a hazai helyzet függ.
Érdekes, hogy az elektromos hajtás terén első helyre törő konszern másik márkájánál, a Nissannál sem tudni, jön-e, és ha igen, mikor debütál itthon a Leaf. 2012 előtt biztosan nem jelenik meg hazánkban.
Kedvezmények villanyautókra |
A környezetszennyezésre érzékeny államokban illetve a technológia terén vezető szerepre törő Kínában is segítik az elektromos autók elterjedését. A támogatás oka, hogy az egyelőre kis darabszámban gyártott, de igen drága lítium-ion akkumulátorok miatt a villanyautók az első időkben aránytalanul drágák volnának, ami a minimális tankolási költségek ellenére is elriasztaná a vásárlókat.
Támogatásként Ausztriában elengedik a vételár maximum 16 százalékát kitevő, NoVa néven ismert újautóadót. Nagy-Britanniában 5000 fontos (1,47 millió Ft) bónusz illeti a villanyautók vásárlóit, akik mentesülnek a londoni belvárosba való behajtási díj (alkalmanként 5 font) alól is. Az Egyesült Államok kormánya is igen gálánsan segíti a kevésbé környezetszennyező elektromos autók bevezetését. Villanyautók vagy konnektorból is tölthető hibridjárművek után 7500 dollár (1 470 000 Ft) adójóváírás jár a tulajdonosnak. Kínában sem aprózzák el, 6700 eurónak (1,8 millió Ft) megfelelő szubvenció jár a villanyautókra. Japánban az autó árának 40 százalékát (maximum 11 500 euróig) vállalja át az állam, tehát az adófizetők közössége. Hazánkban kedvezményes regadó érvényes az elektromos autókra, egységesen 190 000 Ft a tétel. |
Kedvezményes regadó
Az elektromos hajtású járművek bevezetése körüli bizonytalanságnak az az egyik oka, hogy a csőd széléről visszatáncolt magyar állam részéről semmilyen konkrét támogatási tervről nem tudunk, például utcai gyorstöltő-hálózat kiépítésére vagy pénzbeli támogatásra.
A késlekedés nemcsak az állam hibája, itthon a környezetvédelem úgy általában messze nem olyan fontos a polgároknak, mint Nyugat-Európában. Ezt jól látni a választási kampányon is, többek között erről sem ütköztetik álláspontjukat a pártok.
Kedvező tényező viszont, hogy a hibridek mellett az elektromos hajtású autókra is kedvezményes regisztrációs adó vonatkozik. Az adótétel egységesen 190 000 forint, ami jóval kedvezőbb akár egy 1,4 literes benzines motorra kirótt 361 ezer forintnál.
Ki vesz elektromos autót?
Ezzel együtt elektromos autót először alighanem csak nagy flottát tartó, igen tőkeerős és zöld arculatukra áldozni képes cégeknek lehet majd eladni. Az elektromos autónak ott van értelme, ahol a töltések közötti futásteljesítmény nem haladja meg az optimista adatok szerint is 100-150 kilométert.
Vásárlóként nyugaton és itthon is például közműcégek jöhetnek szóba vagy a posta, magánembereknek egy városi kisautóért kifizetendő legalább tízmillió forint elrettentően hathat.
Esni fognak az árak
Később, a darabszámok növelésével sokat csökkenhetnek az árak. Osamu Masuko, a Mitsubishi elnöke a Frankfurter Allgemeine Zeitung napilapnak azt mondta, hogy az i MIEV 48 ezer eurós árát a nagyobb szérianagyság 2013-ra lenyomhatja 17 ezer euróra. Ez a 4,5 millió forint már sokkal szebben hangzik.