Autót gyűjteni jó dolog. Ha pedig a közel százdarabos kollekció után nem kell adót fizetni, vizsgáztatással szenvedni, vagy hatalmas pénzekért tankolni és mellékesen a lakásban is elférnek a gépek, akkor igazán szerencsésnek mondhatja magát a tulajdonos. Körbefotóztuk egy érdekes hobbi középiskolás megszállottjának néhány autóját.

Több irányzat

Ez már nem játék
Tábla a csomagtartóban

Tábla a csomagtartóban

Tábla a csomagtartóban

 

Az 1:18-as méretarányú kisautók gyűjtői két nagyobb kasztra oszthatók. Vannak, akik a minél profibb, valósághű formára esküsznek. Ezeknek a járgányoknak nem nyithatóak az ajtajai, így ebben a méretben az igazinál jóval nagyobb illesztési hézagok nem rontják el az összképet.

A másik, számomra könnyebben érthető irányzat a felnyitható csomagtartóért, a minél több nyitható ajtóért, tanksapkáért, tolótetőért rajong és nagyvonalúan átsiklik a nagyobb hézagok, külsőleg kevésbé valósághű kialakítás felett.

Ezen túl vannak, akik egy-egy márkára, típusra vagy témára specializálódtak. Van, aki Ferrarit gyűjt, van, akinek a BMW a szíve csücske, míg mások a Le Mans-i sorozat darabjaiért vagy éppen az F-1-esekért bolondulnak.

Ha hiszik, ha nem, bőrkárpit van belül

Ha hiszik, ha nem, bőrkárpit van belül


Láthatatlan autók

Mielőtt megérkeztem volna a gyűjtemény tulajdonosának otthonába, csillogó, vadul kivilágított autókkal megrakott vitrineket képzeltem magam elé. Aztán jött a csalódás, a remek gyűjteményből ugyanis szinte semmi nem látszik. Az autók nagy többsége a gyári, jellegtelen szürke dobozban, hungarocell páncélban alszik. Így nem porosodnak, biztonságban vannak.

 

Masszív dobozban lakik

Masszív dobozban lakik

Masszív dobozban lakik

 

Persze lakhatnának csodaszép üvegkalitkában, de egy tisztességes, pormentes vitrin annyiba kerül, amennyiért rengeteg autót lehet vásárolni. Így az igazán elhivatott gyűjtőnek eszébe sem jut ekkora, értelmetlennek látszó pazarlás. Inkább vesz pár különleges darabot a vitrin árából. Teljesen logikus, igaz?

Fertőzés

A gyűjtőkórt egy akkor még drágának ítélt, plüssel gazdagon ellátott sárga Lexus IS300-as szabadította a családra. A kollekció első darabja mégsem ez lett – húszezres ára akkor még soknak tűnt -, hanem egy másik típus. Aztán sorban jöttek a többiek, és hogy, hogy nem, a lavinát elindító Lexus sem menekülhetett. Valahol egy eldugott raktár mélyén találtak belőle néhány elfeledett darabot, és mivel az ilyesfajta hírek gyorsan terjednek, a kereslet és a kínálat szerencsésen találkozott.

Végletek

Hővisszaverő lemez

Hővisszaverő lemez

Hővisszaverő lemez

 

Persze muszáj volt megkérdezni, melyik a legolcsóbb, már modellszámba vehető példány a polcon, és melyik a gyűjtemény legbecsesebb, legértékesebb darabja. A válaszra nem kellett sokat várni: az összes, még az ajándékba kapott autók ára is szigorúan bekerül a hivatalosan 72 darab kocsi adatait tartalmazó Nagy Autónyilvántartó Táblázatba. Persze a szummát a számsor alatt nem jó megnyomni, de némi önfegyelemmel ez könnyen elkerülhető.

Mikroszkóppal kell nézegetni

Mikroszkóppal kell nézegetni


Érdekes, hogy az életben borsos árú Smart az igazinál sokkal kisebb kivitelben igen kedvező áron, durván ötezer forintért volt kapható. Aránylag szép is, és ha megvan belőle a teljes sorozat, már az értéke is komolyabb. Az átlagos, már modell kinézetű kocsik átlagára húsz-huszonötezer forint körül mozog, a gyűjtemény legdrágább darabja pedig egy negyvenkétezer forintos Mercedes SLR. Az ár, bár nem tűnik annak, mégis jutányos, hiszen az apró remekmű piaci ára durván hetvenezer forint.

Fém, bőr és plüss

Figyeljék a tetőbe rejtett műszereket!

Figyeljék a tetőbe rejtett műszereket!

Figyeljék a tetőbe rejtett műszereket!

 

Ezért a pénzért az igazihoz kísértetiesen hasonlító autón valódi fém felnit, bőrkárpitot, nyitható légterelőt és tanksapkát piszkálgathat a tulajdonos. Az alvázborítás alatt pedig a komplett futómű is megvan. Igazán jó szeműek a motortérben megpróbálhatják elolvasni az apró táblák, matricák szövegét is és a kábelek, biztosítéktáblák sem hiányoznak.

Elképesztő.

Befektetés

2705-ös darab

2705-ös darab

2705-ös darab

 

Egyes modellek befektetésnek sem utolsók. Főleg a limitált, kis szériás autók értéke ugrik meg aránylag hamar. Ezekhez az eredetet igazoló kis papírka is jár, és az autón is feltüntetik a sorszámot.

Természetesen az igazi értéket azok a darabok képviselik, amelyeket nem egyszerű vásárlás – már ha egyszerűnek lehet nevezni egy alsóhangon négyórás választást a szakboltban – során szerez meg az ember, hanem amelyek komoly utánajárás, levelezés, győzködés árán kaparinthatók csak meg.

Modellként is termetes autó

Modellként is termetes autó


Vendéglátóm életében ezt egy különleges, Individual 7-es BMW testesíti meg. A birtoklás boldog pillanatát kétévnyi kutatás, hosszas rábeszélés előzte meg. Végül a kitartás meghozta gyümölcsét, meglett a ritka BMW is. Nem árulom el, mennyiért vált meg tőle a gazdája – akinek mellékesen két darabja is volt a kérdéses modellből -, de egyáltalán nem volt szívtelen.

Kapcsolatépítés

Mint a nagyok

Mint a nagyok

Mint a nagyok

 

Mint minden valamirevaló hobbinak, így a modellautó-gyűjtésnek is megvan a saját internetes fóruma, ahol esetünkben a hangulat sem utolsó. Itt a szereplők közös modellrendeléseket szerveznek, ismerik egymás kedvenceit, számon tartják, ki mit keres. Itt a Ferrari-őrült őszintén megcsodálja a csinos BMW-t, és viszont.

Csereberék, szaktanácsok, a kedvencek, legújabb prédák fotói pörögnek az oldalon. Ezenfelül barátokat, sőt, korrepetáló tanárt is lehet itt találni, és nem kérdés, hogy egy olyan matektanár, aki maga is fertőzött, sokkal eredményesebben csepegteti a tudást az ifjú fejébe, mint az, akivel nincs közös szerelem.

Ezt a felnit hogy lehet ilyen piciben megcsinálni?

Ezt a felnit hogy lehet ilyen piciben megcsinálni?


Mire jó?
Kéziváltós kivitel

Kéziváltós kivitel

Kéziváltós kivitel

 

Egy ennyire kényes, érzékeny modellel sok mindent nem lehet csinálni. Legfeljebb gyönyörködni benne. Már a dobozból elővétel is rituális szertartásként zajlik, nem is véletlen, bizsergető érzés kézbe venni egy-egy szebb darabot. A modellek tömege is tiszteletet parancsol, érezni rajtuk, hogy ebben a kategóriában nincs spórolás. A kinyitható ajtók mögött aprólékosan kidolgozott belsők tárulnak fel, az igazival megegyező árnyalatú bőrkárpittal, apró kapcsolókkal, gombokkal, rafinált kiegészítőkkel.

A rövid, szabad levegőn eltöltött idő után a járgányok por- és ujjlenyomatmentesen visszaköltöznek a dobozba és várják, hogy a gazdájuk ismét bennük akarjon gyönyörködni.

Morcos BMW

Morcos BMW

Morcos BMW

 

Jogos a kérdés, egy középiskolás srácnak miből telik ilyen hobbira? Az élet kemény, így hősünket a félretett pénz mellett a jó jegyek segítik hozzá egy-egy újabb autóhoz. Az árfolyam jelenleg nem is rossz, öt darab ötös ér egy kocsit.

Ez, ha figyelembe vesszük a húzós árakat és azt is, hogy a középiskolában ennyi jó jegyet begyűjteni nem kis munka, akkor igen korrekt üzletnek tűnik mindkét fél részére. Szülőként belegondolva, ez nem is rossz dolog. Jó indok arra, hogy a kétéves kölyöknek kerítsek egy 1:18-as 1963-as Corvette StingRayt. Vagy ez túl átlátszó?

Helyén a piciny billentyűzet

Helyén a piciny billentyűzet

A tulaj a kedvünkért csomagolta ki

A tulaj a kedvünkért csomagolta ki