Autót gyűjteni jó dolog. Ha pedig a közel százdarabos kollekció után nem kell adót fizetni, vizsgáztatással szenvedni, vagy hatalmas pénzekért tankolni és mellékesen a lakásban is elférnek a gépek, akkor igazán szerencsésnek mondhatja magát a tulajdonos. Körbefotóztuk egy érdekes hobbi középiskolás megszállottjának néhány autóját.
Több irányzat
Ez már nem játék
Ez már nem játék
Fotó megosztása:
Good Year
Good Year
Fotó megosztása:
Kár, hogy nincs hangja
Kár, hogy nincs hangja
Fotó megosztása:
Jó szemmel talán az ajánlott guminyomás is olvasható
Jó szemmel talán az ajánlott guminyomás is olvasható
Fotó megosztása:
Pedálok, műszerek
Pedálok, műszerek
Fotó megosztása:
Tábla a csomagtartóban
Tábla a csomagtartóban
Fotó megosztása:
A pótkerék elfoglalja a fél csomagtartót
A pótkerék elfoglalja a fél csomagtartót
Fotó megosztása:
Sorszámozott darab
Sorszámozott darab
Fotó megosztása:
A motorháztetőre is jutott műszer
A motorháztetőre is jutott műszer
Fotó megosztása:
Masszív dobozban lakik
Masszív dobozban lakik
Fotó megosztása:
A gyűjtemény egyik legdrágább darabja
A gyűjtemény egyik legdrágább darabja
Fotó megosztása:
Fémből készült a felni is
Fémből készült a felni is
Fotó megosztása:
Mint az igazi
Mint az igazi
Fotó megosztása:
Fényszórómosó
Fényszórómosó
Fotó megosztása:
Felső-kategóriás darab
Felső-kategóriás darab
Fotó megosztása:
Arányos, szép, nehéz SLR
Arányos, szép, nehéz SLR
Fotó megosztása:
Nyílik a tanksapka
Nyílik a tanksapka
Fotó megosztása:
Előbújt a légterelő
Előbújt a légterelő
Fotó megosztása:
Szőnyeg a csomagtartóban
Szőnyeg a csomagtartóban
Fotó megosztása:
Ha hiszik, ha nem, bőrkárpit van belül
Ha hiszik, ha nem, bőrkárpit van belül
Fotó megosztása:
Nézzünk a motortérbe!
Nézzünk a motortérbe!
Fotó megosztása:
Szép látvány
Szép látvány
Fotó megosztása:
Hővisszaverő lemez
Hővisszaverő lemez
Fotó megosztása:
Motor, kábelek
Motor, kábelek
Fotó megosztása:
Mikroszkóppal kell nézegetni
Mikroszkóppal kell nézegetni
Fotó megosztása:
Kinyitva
Kinyitva
Fotó megosztása:
Összetett lámpa
Összetett lámpa
Fotó megosztása:
A borítás alatt minden megvan
A borítás alatt minden megvan
Fotó megosztása:
Megvan a futómű
Megvan a futómű
Fotó megosztása:
Gigantikus kerekek
Gigantikus kerekek
Fotó megosztása:
Apró csavarok
Apró csavarok
Fotó megosztása:
Akár egy tankhajó
Akár egy tankhajó
Fotó megosztása:
Maybach 57
Maybach 57
Fotó megosztása:
Leheletfinom embléma
Leheletfinom embléma
Fotó megosztása:
Látványmotor
Látványmotor
Fotó megosztása:
Figyeljék a tetőbe rejtett műszereket!
Figyeljék a tetőbe rejtett műszereket!
Fotó megosztása:
Ülésállító gombok, LCD monitor
Ülésállító gombok, LCD monitor
Fotó megosztása:
Néhány atom vastagságú indexkar
Néhány atom vastagságú indexkar
Fotó megosztása:
Háló a csomagtérben
Háló a csomagtérben
Fotó megosztása:
AMG piciben
AMG piciben
Fotó megosztása:
Mint az igazi
Mint az igazi
Fotó megosztása:
Aprólékosan kidolgozott féknyereg
Aprólékosan kidolgozott féknyereg
Fotó megosztása:
Az illesztési hézagok nem méretarányosak
Az illesztési hézagok nem méretarányosak
Fotó megosztása:
Antenna a tetőn
Antenna a tetőn
Fotó megosztása:
Két pár kipufogó
Két pár kipufogó
Fotó megosztása:
Ismét motortér
Ismét motortér
Fotó megosztása:
Ez is bőr
Ez is bőr
Fotó megosztása:
Összement kormány
Összement kormány
Fotó megosztása:
Nyílnak az ajtók
Nyílnak az ajtók
Fotó megosztása:
Igazán ritka darab
Igazán ritka darab
Fotó megosztása:
Nehéz volt megszerezni
Nehéz volt megszerezni
Fotó megosztása:
Szép munka
Szép munka
Fotó megosztása:
Nem világít, de így sem rossz
Nem világít, de így sem rossz
Fotó megosztása:
Hetes
Hetes
Fotó megosztása:
Modellként is termetes autó
Modellként is termetes autó
Fotó megosztása:
Üres a csomagtartó
Üres a csomagtartó
Fotó megosztása:
A tulaj a kedvünkért csomagolta ki
A tulaj a kedvünkért csomagolta ki
Fotó megosztása:
Helyén a piciny billentyűzet
Helyén a piciny billentyűzet
Fotó megosztása:
M-es motor
M-es motor
Fotó megosztása:
Mint a nagyok
Mint a nagyok
Fotó megosztása:
Iagazolólap
Iagazolólap
Fotó megosztása:
Csinos Corvette
Csinos Corvette
Fotó megosztása:
Még csukott tetővel
Még csukott tetővel
Fotó megosztása:
Sportos forma
Sportos forma
Fotó megosztása:
A csomagtartón át
A csomagtartón át
Fotó megosztása:
A porszemek elárulják
A porszemek elárulják
Fotó megosztása:
Kéziváltós kivitel
Kéziváltós kivitel
Fotó megosztása:
Nagyban ez brutális motor
Nagyban ez brutális motor
Fotó megosztása:
Csinos
Csinos
Fotó megosztása:
A tetőt elnyeli a csomagtartó
A tetőt elnyeli a csomagtartó
Fotó megosztása:
2705-ös darab
2705-ös darab
Fotó megosztása:
Tető nélkül is gyönyörű
Tető nélkül is gyönyörű
Fotó megosztása:
A tető is nyílik
A tető is nyílik
Fotó megosztása:
Becsukva
Becsukva
Fotó megosztása:
Morcos BMW
Morcos BMW
Fotó megosztása:
Finom részletek
Finom részletek
Fotó megosztása:
Hány lóerős is ez?
Hány lóerős is ez?
Fotó megosztása:
Nem játék
Nem játék
Fotó megosztása:
Tükrök
Tükrök
Fotó megosztása:
Minden a helyén
Minden a helyén
Fotó megosztása:
Nyitott tetős autót élmény fotózni
Nyitott tetős autót élmény fotózni
Fotó megosztása:
Vastag gumik
Vastag gumik
Fotó megosztása:
Cadillac
Cadillac
Fotó megosztása:
Szögletes, mint az igazi
Szögletes, mint az igazi
Fotó megosztása:
A modellgyártók örülnek a műanyag motorborításnak
A modellgyártók örülnek a műanyag motorborításnak
Fotó megosztása:
Behajtható tükör
Behajtható tükör
Fotó megosztása:
Nyílik az üvegtető is
Nyílik az üvegtető is
Fotó megosztása:
Cadillac CTS
Cadillac CTS
Fotó megosztása:
Gyönyörű a lámpája
Gyönyörű a lámpája
Fotó megosztása:
A zsanér sem rossz
A zsanér sem rossz
Fotó megosztása:
Luxusbelső
Luxusbelső
Fotó megosztása:
Az összes ajtó nyílik
Az összes ajtó nyílik
Fotó megosztása:
A felni is olyan, mint az igazi
A felni is olyan, mint az igazi
Fotó megosztása:
Sportos darab
Sportos darab
Fotó megosztása:
Lyukas tárcsa
Lyukas tárcsa
Fotó megosztása:
Agresszív nézés
Agresszív nézés
Fotó megosztása:
Ismét egy M-es motor
Ismét egy M-es motor
Fotó megosztása:
Karbonmintás tető
Karbonmintás tető
Fotó megosztása:
Így fest egy jó modell
Így fest egy jó modell
Fotó megosztása:
Háhá, az ülésállítás biztosan nem működik!
Háhá, az ülésállítás biztosan nem működik!
Fotó megosztása:
Ilyet igaziban is szeretnék
Ilyet igaziban is szeretnék
Fotó megosztása:
Sokatmondó rendszám
Sokatmondó rendszám
Fotó megosztása:
Nyári gumi
Nyári gumi
Fotó megosztása:
Csodás darab
Csodás darab
Fotó megosztása:
Ezt a felnit hogy lehet ilyen piciben megcsinálni?
Ezt a felnit hogy lehet ilyen piciben megcsinálni?
Fotó megosztása:
M-es
M-es
Fotó megosztása:
Motortér
Motortér
Fotó megosztása:
Fűtőszálak
Fűtőszálak
Fotó megosztása:
Szerszámos láda
Szerszámos láda
Fotó megosztása:
Dögös
Dögös
Fotó megosztása:
Nemcsak a színük más
Nemcsak a színük más
Fotó megosztása:
Dízel, benzines
Dízel, benzines
Fotó megosztása:
3.0d
3.0d
Fotó megosztása:
A kipufogók sem egyformák
A kipufogók sem egyformák
Fotó megosztása:
Ötszemélyes
Ötszemélyes
Fotó megosztása:
Hétszemélyes
Hétszemélyes
Fotó megosztása:
Zsebtévé
Zsebtévé
Fotó megosztása:
Öt darab ötöst ér
Öt darab ötöst ér
Fotó megosztása:
Hét közben egy dobozban lakik
Hét közben egy dobozban lakik
Fotó megosztása:
Hajtogathatóak az ülései
Hajtogathatóak az ülései
Fotó megosztása:
Van, aki a BMW-ért rajong
Van, aki a BMW-ért rajong
Fotó megosztása:
Ötös hatos
Ötös hatos
Fotó megosztása:
Pormentesítés, aztán visszakerül a dobozba
Pormentesítés, aztán visszakerül a dobozba
Fotó megosztása:
Érdemes nézegetni
Érdemes nézegetni
Fotó megosztása:
Így könnyű lefényképezni
Így könnyű lefényképezni
Fotó megosztása:
Belső
Belső
Fotó megosztása:
Még az árnyalat is stimmel
Még az árnyalat is stimmel
Fotó megosztása:
Izmos forma
Izmos forma
Fotó megosztása:
Tábla a csomagtartóban
Tábla a csomagtartóban
Az 1:18-as méretarányú kisautók gyűjtői két nagyobb kasztra oszthatók. Vannak, akik a minél profibb, valósághű formára esküsznek. Ezeknek a járgányoknak nem nyithatóak az ajtajai, így ebben a méretben az igazinál jóval nagyobb illesztési hézagok nem rontják el az összképet.
A másik, számomra könnyebben érthető irányzat a felnyitható csomagtartóért, a minél több nyitható ajtóért, tanksapkáért, tolótetőért rajong és nagyvonalúan átsiklik a nagyobb hézagok, külsőleg kevésbé valósághű kialakítás felett.
Ezen túl vannak, akik egy-egy márkára, típusra vagy témára specializálódtak. Van, aki Ferrarit gyűjt, van, akinek a BMW a szíve csücske, míg mások a Le Mans-i sorozat darabjaiért vagy éppen az F-1-esekért bolondulnak.
Ha hiszik, ha nem, bőrkárpit van belül
Láthatatlan autók
Mielőtt megérkeztem volna a gyűjtemény tulajdonosának otthonába, csillogó, vadul kivilágított autókkal megrakott vitrineket képzeltem magam elé. Aztán jött a csalódás, a remek gyűjteményből ugyanis szinte semmi nem látszik. Az autók nagy többsége a gyári, jellegtelen szürke dobozban, hungarocell páncélban alszik. Így nem porosodnak, biztonságban vannak.
Masszív dobozban lakik
Masszív dobozban lakik
Persze lakhatnának csodaszép üvegkalitkában, de egy tisztességes, pormentes vitrin annyiba kerül, amennyiért rengeteg autót lehet vásárolni. Így az igazán elhivatott gyűjtőnek eszébe sem jut ekkora, értelmetlennek látszó pazarlás. Inkább vesz pár különleges darabot a vitrin árából. Teljesen logikus, igaz?
Fertőzés
A gyűjtőkórt egy akkor még drágának ítélt, plüssel gazdagon ellátott sárga Lexus IS300-as szabadította a családra. A kollekció első darabja mégsem ez lett – húszezres ára akkor még soknak tűnt -, hanem egy másik típus. Aztán sorban jöttek a többiek, és hogy, hogy nem, a lavinát elindító Lexus sem menekülhetett. Valahol egy eldugott raktár mélyén találtak belőle néhány elfeledett darabot, és mivel az ilyesfajta hírek gyorsan terjednek, a kereslet és a kínálat szerencsésen találkozott.
Végletek
Hővisszaverő lemez
Hővisszaverő lemez
Persze muszáj volt megkérdezni, melyik a legolcsóbb, már modellszámba vehető példány a polcon, és melyik a gyűjtemény legbecsesebb, legértékesebb darabja. A válaszra nem kellett sokat várni: az összes, még az ajándékba kapott autók ára is szigorúan bekerül a hivatalosan 72 darab kocsi adatait tartalmazó Nagy Autónyilvántartó Táblázatba. Persze a szummát a számsor alatt nem jó megnyomni, de némi önfegyelemmel ez könnyen elkerülhető.
Mikroszkóppal kell nézegetni
Érdekes, hogy az életben borsos árú
Smart az igazinál sokkal kisebb kivitelben igen kedvező áron, durván ötezer forintért volt kapható. Aránylag szép is, és ha megvan belőle a teljes sorozat, már az értéke is komolyabb. Az átlagos, már modell kinézetű kocsik átlagára húsz-huszonötezer forint körül mozog, a gyűjtemény legdrágább darabja pedig egy negyvenkétezer forintos
Mercedes SLR. Az ár, bár nem tűnik annak, mégis jutányos, hiszen az apró remekmű piaci ára durván hetvenezer forint.
Fém, bőr és plüss
Figyeljék a tetőbe rejtett műszereket!
Figyeljék a tetőbe rejtett műszereket!
Ezért a pénzért az igazihoz kísértetiesen hasonlító autón valódi fém felnit, bőrkárpitot, nyitható légterelőt és tanksapkát piszkálgathat a tulajdonos. Az alvázborítás alatt pedig a komplett futómű is megvan. Igazán jó szeműek a motortérben megpróbálhatják elolvasni az apró táblák, matricák szövegét is és a kábelek, biztosítéktáblák sem hiányoznak.
Elképesztő.
Befektetés
2705-ös darab
2705-ös darab
Egyes modellek befektetésnek sem utolsók. Főleg a limitált, kis szériás autók értéke ugrik meg aránylag hamar. Ezekhez az eredetet igazoló kis papírka is jár, és az autón is feltüntetik a sorszámot.
Természetesen az igazi értéket azok a darabok képviselik, amelyeket nem egyszerű vásárlás – már ha egyszerűnek lehet nevezni egy alsóhangon négyórás választást a szakboltban – során szerez meg az ember, hanem amelyek komoly utánajárás, levelezés, győzködés árán kaparinthatók csak meg.
Modellként is termetes autó
Vendéglátóm életében ezt egy különleges, Individual
7-es BMW testesíti meg. A birtoklás boldog pillanatát kétévnyi kutatás, hosszas rábeszélés előzte meg. Végül a kitartás meghozta gyümölcsét, meglett a ritka BMW is. Nem árulom el, mennyiért vált meg tőle a gazdája – akinek mellékesen két darabja is volt a kérdéses modellből -, de egyáltalán nem volt szívtelen.
Kapcsolatépítés
Mint a nagyok
Mint a nagyok
Mint minden valamirevaló hobbinak, így a modellautó-gyűjtésnek is megvan a saját internetes fóruma, ahol esetünkben a hangulat sem utolsó. Itt a szereplők közös modellrendeléseket szerveznek, ismerik egymás kedvenceit, számon tartják, ki mit keres. Itt a Ferrari-őrült őszintén megcsodálja a csinos BMW-t, és viszont.
Csereberék, szaktanácsok, a kedvencek, legújabb prédák fotói pörögnek az oldalon. Ezenfelül barátokat, sőt, korrepetáló tanárt is lehet itt találni, és nem kérdés, hogy egy olyan matektanár, aki maga is fertőzött, sokkal eredményesebben csepegteti a tudást az ifjú fejébe, mint az, akivel nincs közös szerelem.
Ezt a felnit hogy lehet ilyen piciben megcsinálni?
Mire jó?
Kéziváltós kivitel
Kéziváltós kivitel
Egy ennyire kényes, érzékeny modellel sok mindent nem lehet csinálni. Legfeljebb gyönyörködni benne. Már a dobozból elővétel is rituális szertartásként zajlik, nem is véletlen, bizsergető érzés kézbe venni egy-egy szebb darabot. A modellek tömege is tiszteletet parancsol, érezni rajtuk, hogy ebben a kategóriában nincs spórolás. A kinyitható ajtók mögött aprólékosan kidolgozott belsők tárulnak fel, az igazival megegyező árnyalatú bőrkárpittal, apró kapcsolókkal, gombokkal, rafinált kiegészítőkkel.
A rövid, szabad levegőn eltöltött idő után a járgányok por- és ujjlenyomatmentesen visszaköltöznek a dobozba és várják, hogy a gazdájuk ismét bennük akarjon gyönyörködni.
Morcos BMW
Morcos BMW
Jogos a kérdés, egy középiskolás srácnak miből telik ilyen hobbira? Az élet kemény, így hősünket a félretett pénz mellett a jó jegyek segítik hozzá egy-egy újabb autóhoz. Az árfolyam jelenleg nem is rossz, öt darab ötös ér egy kocsit.
Ez, ha figyelembe vesszük a húzós árakat és azt is, hogy a középiskolában ennyi jó jegyet begyűjteni nem kis munka, akkor igen korrekt üzletnek tűnik mindkét fél részére. Szülőként belegondolva, ez nem is rossz dolog. Jó indok arra, hogy a kétéves kölyöknek kerítsek egy 1:18-as 1963-as Corvette StingRayt. Vagy ez túl átlátszó?
Helyén a piciny billentyűzet
A tulaj a kedvünkért csomagolta ki