A Genfi Autószalon után most, Olaszországban, a Fiat baloccói tesztpályáján mutatkozott be először kipróbálhatóan, benzin- illetve gázolajszagúan az Alfa Romeo új reménysége, a Giulietta.
A márka koncepciója szerint a kifutó 147-esnek nem lett közvetlen utóda, illetve dehogynem, kettő is lett – nézőpont kérdése. A háromajtós 147-es szerepét a Mito veszi át. Az ötajtós, családi kiszerelés utóda pedig a Giulietta.
Sajnos a Vezess hivatalos állományából senki nem tudott részt venni a bemutatón, de egy barátunk ott volt, fotózott és megfigyelt nekünk. Az Alfa Giuliettával szerzett tapasztalatokat tehát ha nem is első-, de legalább másodkézből azonnal közöljük – fogyasszák egészséggel, még meleg!
Új padlólemez, új futómű |
Nagy szerencse, hogy az idén 100 éves, nemes márka újdonságának nem kell beérnie az aktuális kompakt FIAT alapjaival, mint anno a Tipo és a 155 esetében. Az Alfa Giulietta önálló, vadonatúj fejlesztésű padlólemezt kapott. Konstrukciós értékében az első futómű visszalépést jelent az elődhöz képest. A 147 megörökölte a 156 nagyon igényes, kettős keresztlengőkaros felfüggesztését, amit a modellváltással egyszerűbb, a kompakt kategóriában egyeduralkodó MacPherson gólyaláb váltott fel. A hátsó futómű független maradt, érdekessége a rugózatlan tömeget csökkentő könnyűfém lengőkar. Egyelőre ígéret az Alfánál TCT-nek hívott sebességváló. Itt arról a duplakuplungos konstrukcióról lesz szó, ami a BMW, a Volvo, a Mitsubishi és a Ford autóiban is megtalálható. A gyorsan és finoman kapcsoló váltó a Volkswagen-konszern különféle autóiban 2003 óta bizonyít, első bevetése az összkerekes, hathengeres über-Golfban volt. |
Milyen autó a Giulietta, hova sorolnád be a kategóriában?
A mai európai kompakt mezőnyben kifejezetten jó autónak tűnik. A futóműve remek, szépek a színei, a formáját is jól eltalálták. Ami viszont zavaró: hátul nem túl nagy a hely, és beszállni is nyűgös, mert nagyon szűken nyílnak az autók.
Nem egy luxusautó, semmi átütő erejű élmény a kabinban, de nem is rossz.
Milyen kocsikat vezettetek?
Az 1750 köbcentis turbómotor 235 lóerős változatával és az erősebb dízellel, a kétliteres, 170 lóerős kocsival körözgethettünk. Ha nagyon hasonlítani kéne valamihez, a benzines az előző Megane RS-hez hasonlított leginkább karakterében. Nem olyan kőkemény, mint a hardcore GTI-k, de pontos és nagyon stabil.
Nem tetszett, hogy a DNA-kapcsolót (a Fiatoknál már látott módon egy kapcsolóval Dynamic, Sport, All Weather beállításokban programozható a motorvezérlés – a szerk.) D állásba billentve túl kemény az autó, a gáz érintésére is hirtelen ugrik, gázelvételre túl hirtelen torpan meg. Semmi értelme.
A dízelmotor ellenben kritika nélkül nagyszerű. Hihetetlenül halk, alul is tol, de nem fullad ki magasan sem, és kifejezetten szeret pörögni, élmény vezetni.
Milyen az új, elektronikus sperrdifi?
Ez a Q2, szemben a régivel, nem tetszett. Illetve igazából észre se vettem, hogy van. Vakon beülve egy-egy autóba szinte meg se tudtam mondani, benne van-e a Q2, vagy nincs. És ez baj, mert eleve orrnehéz kissé az autó. Sperrdifi ide vagy oda, a Giulietta kanyarban gyorsítva bizony erősen tolja az elejét.
Viszont a Q2 fontos járulékos hozadéka, hogy sokkal hatásosabb fékek járnak hozzá, ami – különösen pályán használva az autót – bizony nagy előny az alapváltozathoz képest.
Mozgóképen az új Alfa:
A Q2 régen és most |
2006-ban az Alfa Romeo nagy csinnadrattával mutatta be mechanikus, részlegesen önzáró differenciálzárját, Q2 néven. Akkor szintén Baloccóban, GT-ken és 147-eseken tapasztalhattuk meg, mit is jelent egy erős motorral szűk kanyarból kigyorsítva a jobb tapadás, hatékonyabb erőleadás az ívbelső kerék kipörgésének részleges megakadályozásával.
De változik a világ. A műszakilag igényes, ám bonyolult és drága mechanikus sperr helyett mára az Alfa is elektronikus ál-sperrt használ, mely a menetstabilizáló rendszer jeleit és technikáját felhasználva az üzemi fékkel fogja meg a kipörögni készülő hajtott kereket. Nem (nagy) szégyen ez, a Mercedes is elektronikus difizárat használ már jó ideje, de azért egy sportos kocsinál jobb érzés a jellegzetes fémes füttyel összezáró differenciálművet hallgatni a fékszelepek kattogása helyett. És persze dinamikusan autózva, gyakran pályázva az elektronikus sperr iszonyúan zabálja a fékbetéteket. |
Gyári képeken ilyen az új Alfa:
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4351/1798/1465 |
Tengelytáv (mm) | 2634 |
Nyomtáv (mm, e/h) | 1554/1554 |
Csomagtér (liter) | 350 |
Üzemanyagtank térfogata (liter) | 60 |
Futómű elöl | MacPherson |
Futómű hátul | Multilink |
Fordulókör átmérője (m) | 10,9 |
Sebességváltó | Hatfokozatú, kézi |
Alaktényező | 0,31 |
(TB: Turbo Benzina, JTDM: Jet Turbo Diesel Multi)
|