Ugyan a dekoráció és a plazmatévé még várat magára, mi mégis nekiláttunk a vezess Zukjának tuningolásához. Felelősségteljes gárdához méltóan nem a külsővel kezdtünk, hanem a biztonsággal. Szélvédőbevonatot kapott a járgány.

Robogón jön a szakember
Díszdobozban

Díszdobozban

Díszdobozban


Ízlelgessék egy kicsit ezt a szót: nanobionikus. Nem a bélflóránkat vagy az emésztésünket pezsdíti fel, nem is mélyrevitalizál, és a vérünk midiklorián szintjéhez sincs semmi köze, csupán a szélvédőre kenhető bevonatot nevezik ilyen ijesztően.

Ellenben ez is a nagyon apró mütyűrökkel kísérletezgető tudósok találmánya.

A nanobionika egyébként az élő szervezetek nanoméretű tartományában kialakuló tulajdonságainak utánzásával foglalkozik. Ötleteket lesnek a természettől, olyan hasznos dolgokat, mint a lótuszlevél öntisztulása, vagy a gekkók üvegen is megtapadó talpa.

A nanobionikus ablakbevonat forgalmazójától kaptuk a levelet, hogy ha van kedvünk, próbáljuk ki a szélvédőre kenhető, víztaszító varázsszert. Volt kedvünk, így a telefonon előre egyeztetett időpontban befutott a felhordást levezénylő úr.

A folyamat

Robogón jön a szakember

Robogón jön a szakember

Robogón jön a szakember


Ügyes húzás, hogy a bevonatot felhordó szakember robogón érkezik a teljes készlettel a csomagtartóban. Nem kell semmiféle műhelybe autózni, majd sorban állni, akár a munkahelyi mélygarázsban is megejthető a kezelés. A munka nagy része alig húsz perc alatt kész, utána már csak egy kis türelem kell, és máris lepereg a víz az ablakról.

A tiszta üveget elsőre a szabad szemmel alig látható karcolásoktól, apróbb sérülésektől kell megszabadítani. Előkerül a polírpaszta és egy akksis kéziszerszám, termetes, puha koronggal. Néhány percnyi csiszatolás után már alig látszanak a hajszálkarcok, nagy kár, hogy a kezelés az apróbb kőfelverődésekkel nem tud mit kezdeni.

a videó a hirdetés után indul
Csattan a gumikesztyű

Csattan a gumikesztyű

Csattan a gumikesztyű


Következő lépésként valami bűzös, magas alkoholtartalmú tisztítószerrel lemossák a maradékot. A varázslat most következik. Apró műanyagflakon kerül elő, amelyből szinte minimális mennyiséget önt a szakember egy spéci kendőre, majd átdörzsöli vele a Zuk szép, síknak látszó, de mégis hullámos szélvédőjét.

Már csak a félórás várakozás van hátra, amíg a bevonat összeszokik az üveggel.

Miért kell várni?

Bár a szer nem köt meg és nem is távoznak belőle különféle oldószerek, mégis kell egy kis idő, amíg „rászárad” az üvegre. A kötés fizikai, és a bevonatot tartalmazó molekuláknak kell ez az idő, hogy szépen, szabályosan sorba rendeződjenek. Amíg ez az idő nem telik le, addig a bevonat még sebezhető. Tehát érdemes száraz, melegebb időben felhordatni az ablakbevonatot.

a videó a hirdetés után indul

Hetven felett az igazi

Csak kevés kell belőle

Csak kevés kell belőle

Csak kevés kell belőle


Bár nem sok esélye van annak, hogy a vezess-es Zuk tartósan túllépi a 70 km/órás tempót, pedig a bevonat ilyenkor mutatja legjobb formáját. Ilyenkor az esőcseppek az ablaktörlő használata nélkül is szépen le-, illetve inkább felgördülnek a szélvédő felületén.

De nézzük az élő tesztet, hiszen Balázs autójának ablakára is jutott a szerből. Íme, az ő véleménye:

„Eddig csak városban sikerült esőt kifognom, és ezzel együtt a dugókat is. Ilyen körülmények között a mágikus 70 km/órás sebesség elérése szinte lehetetlen. Állítólag ez az a határérték, ahol a vízcseppek hirtelen leszaladnak a szélvédőről, és hirtelen feleslegessé válnak az ablaktörlő lapátok. Vagy mégsem?

Kezelt felület

Kezelt felület

Kezelt felület


Egyszer-kétszer azért mégiscsak sikerült feltornászni a sebességmutatót ebbe a tartományba, de a várt csoda elmaradt. A szabályos gömb alakú esőcseppek továbbra is ott sorakoztak az ablakon, ráadásul szépen egyenletesen elosztva. Itt nincsenek foltok, amelyeken ki lehet kukucskálni, ha éppen rossz az ablaktörlőnk. Megkockáztatom, hogy ilyen szemerkélő esőben többször kell a lapátot használnom, mint egy bevonat nélküli szélvédőn. Igaz, nem is ígérték ennek az ellenkezőjét.

Amint a sors úgy hozza, országúton és autópályán is kipróbálom majd. Az eddigi következtetés: kizárólag városi használatra felesleges a bevonat. Smartok kilőve.”

a videó a hirdetés után indul

Mennyibe kerül?

Tisztítás

Tisztítás

Tisztítás


Egy kezelés ára kicsivel ötezer forint felett megáll, és állítólag fél évig tökéletesen működik is. Ha nem, akkor a garanciális időn belül ingyen kijavítják a bevonatot. Ha megadjuk adatainkat, akkor a féléves periódus lejárta előtt a cég újra jelentkezik, és ismét elvégzik a kezelést.

Ha sokat utazik valaki autópályán, megfontolandó a bevonat felvitele. Kevesebbet kell az ablaktörlőt használni, és a madárürülék, a bogarak teteme, télen pedig a jég sem tapad annyira a szélvédőhöz, mintha kezeletlen lenne az üvegfelület.

Ha már üvegről volt szó, nézzenek át ebbe a cikkbe is. Itt a visszapillantó tükrök pótlásának mesterfogásairól olvashatnak és lebuknak az akciófilmek ablaküvegre kerek lyukat vágó hősei is.