Sok minden nincs Magyarországon, drágaság viszont van. Sopánkodtunk már egyszer egy jót azon, hogy Amerikában miért olyan fene olcsók az autók, de rájöttünk, hogy nálunk is azok, csak ezt eddig nem vettük észre.
Például vegyük kézbe a 2001-es évjáratú Renault katalógust: egy Thaliának – amit hívhatunk magyar akár népautónak – akkor 2 150 000 volt az indulóára, ma 1 990 000 Ft. De minden kategóriára igaz (a nagy sorozatú autóknál legalábbis), hogy egy-két százezer forintos változással, de stagnálnak a listaáraik a 2001-2010-es időszakban.
Miért pont most írtuk meg ezt a cikket? |
Mert pakolgatás közben előkerült a ládafiából egy 2001-es Renault árjegyzék. Elkezdtük nézegetni, és meglepetten tapasztaltuk, hogy a tizedik éves Renault-k áj árához képest a soklégzsákos, ESP-s újak se drágábbak. Nézzék csak: |
akciós alapár, 2001 |
akciós alapár, 2010 | dif, % |
|
Renault Twingo | 1 910 000 Ft | 2 190 000 Ft | +14,7 |
Renault Thalia | 2 150 000 Ft | 1 990 000 Ft | -7,4 |
Renault Clio | 2 440 000 Ft | 2 290 000 Ft | -6,1 |
Renault Clio RS | 5 200 000 Ft | 6 540 000 Ft | +25,8 |
Renaul Mégane | 2 979 000 Ft | 3 390 000 Ft | +13,8 |
Renault Scénic | 3 600 000 Ft | 4 290 000 Ft | +19,2 |
Renault Laguna | 5 120 000 Ft | 5 490 000 Ft | +7,2 |
Renault Espace | 8 450 000 Ft | 6 190 000 Ft | -26,6 |
Renault Kangoo | 2 599 000 Ft | 3 290 000 Ft | +27 |
Közben meg a kenyér 110 Ft-ról 210-re ment fel (91%), és ki emlékszik mennyi volt 2001 végén egy liter benzin? Egész pontosan 198 Ft. Ma 330: 67% növekedés. Azok a régi szép idők?
Persze több tényező okolható ezért a jelenségért. Először is: egyre nagyobb a harc az egyes kategóriákban. Az ezredforduló környékén sehol sem voltak még a koreaiak, a nagy autógyár-fúziók is akkoriban kezdtek beindulni. A kínaiakról még nem is beszélhettünk (van egy olyan sejtésem, hogy 10 év múlva ők is ármeghatározó szereplők lesznek a piacon).
Az összeolvadások, fúziók miatt egyre gyakrabban gyártanak – akár különböző szegmensben szereplő – konszerntárs autókat azonos alapokon. Egy autógyár beleöli a nagy pénzeket egy platform kifejlesztésébe, amit aztán minden márkánál és szövetségesnél igyekeznek hasznosítani, lehetőleg sok-sok éven át.
És persze nem mindegy, hogy melyik modell hol tart a termékéletgörbén. Egy 5-6-7 éves kifutó autó jóval olcsóbb – még ugyanazzal a motorral és felszereltséggel is -, mint frissen bevezetett, vadonatúj társa.
A júzer meg örül, hogy mekkora a választék, miközben csak a ruha más. Ugyanez tetten érhető a motorok fejlesztésénél is. Egy-egy jól sikerült motort több márka is bevet, például a mi Suzukinkban a Fiat dízelei találhatók meg, Fordok, Volvók, Peugeot-k, Citroenek, Mazdák használják ugyanazt az 1,6-os dízelt, a BMW kis benzinmotorjai pedig a Peugeot-kba is bekerülnek.
De azért abban megegyezhetünk, hogy hiába kerül ma ugyanannyiba mondjuk egy Golf, nem tűnik olcsóbbnak, sőt. Az átlagember számára talán még elérhetetlenebb egy zsír új kocsi. A vezess.hu megkérdezte Gablini Gábort, a Magyar Gépjármű Kereskedők Országos Szövetségének elnökét a miértekről.
„Abban az időben egy dinamikusan felfelé ívelő piacon hatalmas kereslet volt tapasztalható, ma pedig, bármilyen furcsa, deflációs helyzet van. A gyártók nem véletlenül mondják, hogy a magyarországi értékesítés nem hoz nyereséget nekik, viszont mindenki próbálja őrizni a piaci pozícióit. A nettó gyári átadási árakat tekintve hazánk az egyik legolcsóbb piac Európában.
A regisztrációs adó, ami akár 3 millió felett is lehet, és a 25 %-os ÁFA viszont erre jön rá, így már nem olyan rózsás a helyzetünk. Ha a piac néhány év múlva rendeződik, az árak felzárkóznak majd az európai árakhoz. Nálunk a 2009-ről 2010-re történt áremelkedés is csak a listaárakban mutatkozott meg, eladási árakban nem. Éppen most voltam Angliában egy szakmai konferencián ahol elmondták, hogy 2015-ben jelentősen tovább szigorítják a környezetvédelmi szabályokat, ez a személyautóknál gyári áron átlagosan 2400 eurós áremelkedést fog okozni, elképzelhetetlen tehát, hogy ne emelkedjenek az árak.”
Tehát most, hogy rájöttünk, milyen jó nekünk, rögtön meg is tudtuk, hogy néhány év múlva milyen rossz lesz. Mert most mi is a helyzet? A válság közepette a kereskedők nem mernek emelni az autóárakon, de amint lesz egy kis tartalék a magyar piacban, ki fogják használni.
Ettől függetlenül ne rohanjon el mindenki autót venni, inkább még egy jó tanácsot fogadjanak meg: a legtöbbet akkor spórolhatunk, ha hosszú távra veszünk autót, nem két-három évre. Az autógyárak persze mindent megtesznek, hogy a néhány éves autót már öregnek, cikinek és cserélendőnek érezzük, amikor néhány éve még arról áradoztak, hogy ha ezt megvesszük, boldog emberek leszünk. Ahhoz viszont, hogy örömmel és elégedetten tudjunk használni egy évtizedig egy kocsit, nagyon gondosan kell eljárnunk, mikor választunk. Ebben pedig talán egy picit a vezess.hu is tud segíteni.