34 új autó 2014-ig
Hatalmas növekedés a cél minden márkával
Hatalmas növekedés a cél minden márkával

Hatalmas növekedés a cél minden márkával

Hatalmas növekedés a cél minden márkával


Múlt héten Sergio Marchionne, a FIAT- és a Chrysler-konszern vezére, bepillantást engedett a márkák terveibe és a jövőbeli autók érkezési sorrendjébe.

Lélegzetelállító számok röpködtek, az autóipari csoport 17 átdolgozott és 34 új modellt mutat be 2014-ig, 21 milliárd eurós (5541 milliárd forintos) befektetéssel. A két cég elnök-vezérigazgatója nem önszántából fedte fel titkait.

Sergio Marchionne, a pulóveres csúcsmenedzser
Sergio Marchionne célja hatmillió autó, 2014-re

Sergio Marchionne célja hatmillió autó, 2014-re

Marchionne célja hatmillió autó 2014-re


Sergio Marchionne (sz: 1952) Carlos Ghosn mellett a mai autóipar talán legnagyobb hatású személyisége. Marchionne szülei kivándoroltak Kanadába, ott szerzett könyvelői, majd MBA és jogi végzettséget.

Az autóiparon kívülről érkezett menedzser 2004-től irányítja a FIAT csoportot, tehát nemcsak az autógyártó részleget hanem a nyereséges Ivecót és a mezőgazdasági gépeket gyártó Case NewHolland céget, illetve jelenleg is tagja a svájci UBS bank igazgatóságának. Az ő hatására valósult meg új 500-ként a Trepiuno tanulmány, ami korábban gazdaságtalannak tűnt.

Marchionnét alkalmam volt személyesen is látni a FIAT 500 emlékezetes világpremierje alkalmával. Az öltönyt többnyire hanyagoló menedzser ekkor is jellegzetes fekete pulóverében állt ki a több száz újságíró elé Torinóban, magabiztossága, egyenessége, józansága és intellektuális fölénye – rám legalábbis – nagy hatással volt. A topmenedzser szereti a gyors autókat, két és fél éve egy Ferrari 599 GTB Fioranót le is zúzott egy svájci autópályán.

Kínában és Indiában a FIAT és a Chrysler márkái egyformán gyengék

Kínában és Indiában a FIAT és a Chrysler márkái egyformán gyengék

Kínában és Indiában a FIAT és a Chrysler márkái egyformán gyengék


A befektetőket kell meggyőznie arról, hogy most sikerülni fog a Chrysler szanálása, amibe a Daimler belebukott, és a FIAT végre képes lesz kezdeni valamit a jobb sorsra érdemes Alfa Romeóval és a vegetáló Lanciával.

Lecsúszás ellen emblémacsere?
 
Az egykor nemes Lancia a több évtizedes kallódással és veszteséges működéssel erősen lecsúszott, a FIAT menedzserek nem tudták, mit hozhatnak ki belőle, hogyan helyezzék el a márkát, a Lancia beszorult az olasz belpiacra.

Csak Olaszországban kelendő a Lancia

Csak Olaszországban kelendő a Lancia


Csak Olaszországban kelendő a Lancia, ezen kellene változtatni
Sok a fölös gyártókapacitás, ami sokba kerül, de fájdalmas volna kirúgni ezreket

Sok a fölös gyártókapacitás, ami sokba kerül, de fájdalmas volna kirúgni ezreket

Sok a fölös gyártókapacitás, de otthon fájdalmas volna kirúgni ezreket


A jövő az egyesülés a Chryslerrel és szinte azonos autók gyártása, kétféle néven. A szebb napokat látott Lancián aligha segít, hogy a Chrysler modelleket a kontinentális Európán belül a patinás olasz márka emblémájával forgalmazzák majd.

Az Automotive News információi ennek az az oka, hogy ugyanazért a termékért többet fizetnének a vásárlók Lancia, mint Chrysler néven, legalábbis a piackutatások alapján.

Nagy-Britanniában és Írországban pont fordítva lesz, itt a jobbkormányos autókat jelenleg nem gyártó Lancia autói futnak majd Chryslerként.

Visszatérhet a 75-tel feladott hátsókerék-hajtáshoz a 159 helyébe lépő Alfa

Visszatérhet a 75-tel feladott hátsókerék-hajtáshoz a 159 helyébe lépő Alfa

Visszatérhet a 75-tel feladott hátsókerék-hajtáshoz a 159 helyébe lépő Alfa


A két márkát egybeolvasztja az anyavállalat, egy igen széles kínálatú autógyártót hozva létre.

Alfa Romeo: sorvadás helyett

Sorvadófélben van az Alfa Romeo is, talán a nagyívű terv megvalósítása jobbra fordítja az Alfa sorsát, amelynek autóit valaha a német autós sajtó is csodálta. Elvileg az Alfa Romeo termelése a tavalyi 100 972 autóról 2014-re félmillió darabra ugrana összesen hét új vagy átdolgozott autó bemutatásával.


Többek között két SUV is érkezik, 2012-ben egy kompakt szabadidő-autó és két évvel később egy nagyobb is. Előbbi a Jeep Compass/Patriot és a Dodge Caliber utódjával születhet egy építőkészletből, utóbbi a következő Jeep Cherokee Alfa-verziója.

Visszatér a hátsókerék-hajtás?

A következő Jeep Patriot technikáját kapja az olasz kompakt SUV

A következő Jeep Patriot technikáját kapja az olasz kompakt SUV

A következő Jeep Patriot technikáját kapja az olasz kompakt SUV


Két év múlva jelenik meg az Alfa 159 utóda, a jól csengő Giulia (magyarul Gyula) néven.

Ha szerencsénk van, az Alfa a Brera/Spider és a 159 leváltásakor visszatér a hátsókerék-hajtáshoz, mint utoljára az 1992-ben kifutott, csodálatos Alfa 75 idejében.

A Chryslernek van ugyan hátsókerekes padlólemeze, de ezt nagyobb autókra szabták. A 300C illetve a Dodge Challenger alapjait az 1995 és 2002 között készült W 210-es Mercedes E-osztálytól örökölték.

A Chryslernek kapóra jönnek a FIAT kisautói

A Chryslernek kapóra jönnek a FIAT kisautói


A Chryslernek kapóra jönnek a FIAT kisautói, ezekre épít saját kis és kompakt modelleket
Kevésbé drága autókkal lépne előre a Maserati

Kevésbé drága autókkal lépne előre a Maserati

Kevésbé drága autókkal lépne előre a Maserati


Az Egyesült Államok piacára való visszatérést nemcsak a két terepjáró, hanem egy 2013-ra tervezett ötajtós MiTo is segíti, amely az európai kínálatból sem hiányzik majd.

Elérhetőbb lesz a Maserati

A Maseratinak jót tett a szoros együttműködés a Ferrarival, a jövőben a sikeres és exkluzív márka lefelé bővíti kínálatát. Várhatóan hátsókerék-hajtású autókról lesz szó, amelyekről Marchionne nem árult el részleteket.

Eladási célok a FIAT-Chrysler konszernben (db)
2009 2014
Chrysler 1,3 millió 2,8 millió
FIAT 1,6 millió 2,2 millió
Alfa Romeo 101 000 500 000
Lancia 112 000 300 000

A hatmillió autós cél többségét az olasz márkáknak kell hoznia

A hatmillió autós cél többségét az olasz márkáknak kell hoznia

A hatmillió autós cél többségét az olasz márkáknak kell hoznia


A két újdonság az 55 illetve 70 ezer eurós (15 és 20 millió forint) árkategóriában jelenhet meg, tehát a mai ár alig több mint feléért is hozzá lehet jutni egy valódi Maseratihoz.

A bűvös szám: hatmillió autó

Az átalakításokkal Marchionne célja elérni a bűvös hatmillió darabos éves termelést, ami a briliáns menedzser szerint a túléléshez szükséges az autóiparban, helyesebben a tömeggyártók számára. 2014-ben meglátjuk, mit sikerült megvalósítani mindebből, de Marchionne sikereit, a FIAT feltámadását látva még az is lehet, a Chrysler és a FIAT márkái elérik a kitűzött célt. Ehhez azonban nagyon sokat kellene erősödniük az orosz, a kínai és az indiai piacokon, ahol a jövőben is nagyságrendekkel nőhet az igény új autók iránt.