34 új autó 2014-ig
Múlt héten Sergio Marchionne, a FIAT- és a Chrysler-konszern vezére, bepillantást engedett a márkák terveibe és a jövőbeli autók érkezési sorrendjébe.
Lélegzetelállító számok röpködtek, az autóipari csoport 17 átdolgozott és 34 új modellt mutat be 2014-ig, 21 milliárd eurós (5541 milliárd forintos) befektetéssel. A két cég elnök-vezérigazgatója nem önszántából fedte fel titkait.
Sergio Marchionne, a pulóveres csúcsmenedzser |
Sergio Marchionne (sz: 1952) Carlos Ghosn mellett a mai autóipar talán legnagyobb hatású személyisége. Marchionne szülei kivándoroltak Kanadába, ott szerzett könyvelői, majd MBA és jogi végzettséget. Az autóiparon kívülről érkezett menedzser 2004-től irányítja a FIAT csoportot, tehát nemcsak az autógyártó részleget hanem a nyereséges Ivecót és a mezőgazdasági gépeket gyártó Case NewHolland céget, illetve jelenleg is tagja a svájci UBS bank igazgatóságának. Az ő hatására valósult meg új 500-ként a Trepiuno tanulmány, ami korábban gazdaságtalannak tűnt. Marchionnét alkalmam volt személyesen is látni a FIAT 500 emlékezetes világpremierje alkalmával. Az öltönyt többnyire hanyagoló menedzser ekkor is jellegzetes fekete pulóverében állt ki a több száz újságíró elé Torinóban, magabiztossága, egyenessége, józansága és intellektuális fölénye – rám legalábbis – nagy hatással volt. A topmenedzser szereti a gyors autókat, két és fél éve egy Ferrari 599 GTB Fioranót le is zúzott egy svájci autópályán. |
A befektetőket kell meggyőznie arról, hogy most sikerülni fog a Chrysler szanálása, amibe a Daimler belebukott, és a FIAT végre képes lesz kezdeni valamit a jobb sorsra érdemes Alfa Romeóval és a vegetáló Lanciával.
Lecsúszás ellen emblémacsere?
Az egykor nemes Lancia a több évtizedes kallódással és veszteséges működéssel erősen lecsúszott, a FIAT menedzserek nem tudták, mit hozhatnak ki belőle, hogyan helyezzék el a márkát, a Lancia beszorult az olasz belpiacra.
A jövő az egyesülés a Chryslerrel és szinte azonos autók gyártása, kétféle néven. A szebb napokat látott Lancián aligha segít, hogy a Chrysler modelleket a kontinentális Európán belül a patinás olasz márka emblémájával forgalmazzák majd.
Az Automotive News információi ennek az az oka, hogy ugyanazért a termékért többet fizetnének a vásárlók Lancia, mint Chrysler néven, legalábbis a piackutatások alapján.
Nagy-Britanniában és Írországban pont fordítva lesz, itt a jobbkormányos autókat jelenleg nem gyártó Lancia autói futnak majd Chryslerként.
A két márkát egybeolvasztja az anyavállalat, egy igen széles kínálatú autógyártót hozva létre.
Alfa Romeo: sorvadás helyett
Sorvadófélben van az Alfa Romeo is, talán a nagyívű terv megvalósítása jobbra fordítja az Alfa sorsát, amelynek autóit valaha a német autós sajtó is csodálta. Elvileg az Alfa Romeo termelése a tavalyi 100 972 autóról 2014-re félmillió darabra ugrana összesen hét új vagy átdolgozott autó bemutatásával.
Többek között két SUV is érkezik, 2012-ben egy kompakt szabadidő-autó és két évvel később egy nagyobb is. Előbbi a Jeep Compass/Patriot és a Dodge Caliber utódjával születhet egy építőkészletből, utóbbi a következő Jeep Cherokee Alfa-verziója.
Visszatér a hátsókerék-hajtás?
Két év múlva jelenik meg az Alfa 159 utóda, a jól csengő Giulia (magyarul Gyula) néven.
Ha szerencsénk van, az Alfa a Brera/Spider és a 159 leváltásakor visszatér a hátsókerék-hajtáshoz, mint utoljára az 1992-ben kifutott, csodálatos Alfa 75 idejében.
A Chryslernek van ugyan hátsókerekes padlólemeze, de ezt nagyobb autókra szabták. A 300C illetve a Dodge Challenger alapjait az 1995 és 2002 között készült W 210-es Mercedes E-osztálytól örökölték.
Az Egyesült Államok piacára való visszatérést nemcsak a két terepjáró, hanem egy 2013-ra tervezett ötajtós MiTo is segíti, amely az európai kínálatból sem hiányzik majd.
Elérhetőbb lesz a Maserati
A Maseratinak jót tett a szoros együttműködés a Ferrarival, a jövőben a sikeres és exkluzív márka lefelé bővíti kínálatát. Várhatóan hátsókerék-hajtású autókról lesz szó, amelyekről Marchionne nem árult el részleteket.
Eladási célok a FIAT-Chrysler konszernben (db) |
2009 | 2014 |
Chrysler | 1,3 millió | 2,8 millió |
FIAT | 1,6 millió | 2,2 millió |
Alfa Romeo | 101 000 | 500 000 |
Lancia | 112 000 | 300 000 |
A két újdonság az 55 illetve 70 ezer eurós (15 és 20 millió forint) árkategóriában jelenhet meg, tehát a mai ár alig több mint feléért is hozzá lehet jutni egy valódi Maseratihoz.
A bűvös szám: hatmillió autó
Az átalakításokkal Marchionne célja elérni a bűvös hatmillió darabos éves termelést, ami a briliáns menedzser szerint a túléléshez szükséges az autóiparban, helyesebben a tömeggyártók számára. 2014-ben meglátjuk, mit sikerült megvalósítani mindebből, de Marchionne sikereit, a FIAT feltámadását látva még az is lehet, a Chrysler és a FIAT márkái elérik a kitűzött célt. Ehhez azonban nagyon sokat kellene erősödniük az orosz, a kínai és az indiai piacokon, ahol a jövőben is nagyságrendekkel nőhet az igény új autók iránt.