Itt a tavasz, sorra bújnak ki a földből az alternatív hajtású járművek. Nemrég ért véget a Széchenyi-futam, hamarosan itt a sűrített levegővel hajtott pneumobilok versenye. Hogy a két rendezvény között ne unatkozzunk, a Shell Eco-Marathon magyar csapatainak bemutatójára is kaptunk egy meghívást.
Mi az az ekomaraton?
A hivatalosan Eco-Marathonnak írandó rendezvény a Shell szervezésében zajlik. Az olajipari vállalat ezzel 1985 óta az akcióval juttatja el a tömegekhez üzenetét, mely szerint hiába árulja azt az anyagot, amiből a csúf, gonosz szén-dioxidot gyártjuk autóinkban, azért ő is gondol a jövőre, a fenntarthatóságra.
A hivatalos álláspont szerint „a Shell Eco-marathon Europe versenye jelentős oktatási platform, amely a világ minden részén inspirációt jelent a fiatal tervezők és mérnökök számára a fenntartható mobilitás új megközelítéseinek fejlesztésében„.
25 éves hivatalos története során a rendezvény egyre ismertebbé vált, egyre több csapat vesz részt a megmérettetésen. Olyannyira, hogy a 2007-es rekordnevező-szám, a 260 egyetemi csapat okozta kezelhetetlen tömeg láttán a Shell mára nagyjából 200-ban limitálja a jelentkezők számát.
Igazából 1939 volt a kezdet |
71 évvel ezelőtt a Shell egyik amerikai laboratóriumában pár kutató fogadást kötött arra, hogy melyikük tudja a leghosszabb távot megtenni egy liter benzinnel. A versenyt akkor egy R. J. Greenshields nevű fazon nyerte, 4,73 literes száz kilométerenkénti átlagfogyasztásnak megfelelő eredménnyel. Tíz évvel később Greenshields már 1,57 l/100 km-es fogyasztást produkált egy átalakított Studebakerrel. Ma a rekord egy liter benzinnel több mint 3770 kilométer, ami megfelel száz kilométerenként 2,7 deci benzinnek. |
Az idei európai futam Németországban lesz, május 6-7-én. Az amerikai futamot márciusban tartották, Houstonban.
A magyar indulók
Idén három magyar csapat jelentkezett a versenyre.
A Kecskeméti Főiskola és az Óbudai Egyetem brigádja prototípus kategóriára fejlesztett autót – mindketten benzinmotorral indulnak.
A győri Széchenyi István Egyetem csapata Urban Concept kategóriában nevezett, autójuk szögletes és fura, de sokkal inkább el lehet képzelni a lámpánál zöldre várva mondjuk az Oktogonnál, mint a két másik tojásdad, térdig érő, lehetetlenül apró kis játékszert.
A járművek, közelről – Megameter
Ha a szépség is számítana a pontozásnál, bizonyosan a kecskemétiek autója, a Megameter nyerne. A mindössze 24 kilós(!), 3,15 méter hosszú, 59 centi magas és hatvan centi széles műanyagkapszula három keskeny keréken gurul.
A kecskemétiek nagyon büszkék rá, hogy a kocsi teljes egészében náluk, papíron tervezett alkatrészekből áll, a szénszál-méhsejt-szénszál kompozit-karosszériától kezdve a harminc köbcentis, injektoros benzinmotorig.
A Megameterbe egy vékony, alig ötvenkilós (ez a sofőrök minimális testsúlya, sisakkal, tűzálló overallal együtt) lány hajtogatja be magát majd a versenyen.
Az elektromos önindítóval életre kelthető motorral mintegy 40 km/h sebességre gyorsítgatja majd fel a kocsit, ott leállítja a motort, majd 20 km/h-ra lassulva ismét beindítja pár másodpercre. A számítások szerint így a leghatékonyabb a jármű.
Mivel a benzinmotort alig-alig kell használni a versenyen, nem a hűtése a probléma – épp ellenkezőleg, be kell majd bugyolálni, hogy meg ne hűljön szegény. Így hidegen iszonyatos mennyiségű füst kíséretében kel életre, nem tűnik épp az üzemanyag-takarékosság élharcosának, de melegen már csendesen, füst nélkül jár. Érdekes apró részlet: a benzinbefecskendezés üzemi nyomását egy felpumpált PET-palack adja, a flakon 4-5 bar nyomást a futam végéig tud tartani az egy liter benzinhez.
A modellszerűen apró, a kerekeket ujjnyi magasságtól már beburkoló, vitorlázó repülőgépek kabinjához hasonló formájú autó kidolgozottsága, finomsága figyelemreméltó. A készítők szerénykednek; azt állítják, mivel most indulnak először, tízmillió forintos keretből gazdálkodva, nem tudnak érdemben beleszólni a százmilliós (forintban) költségvetésű, repülőgépgyártók által szponzorált elit versenyébe. Meglátjuk; nekem tényleg nagyon profinak tűnt a gép.
BANKI04, az óbudai harcos
Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karának autója (most már sejthető, honnan a név) ugyanebben a kategóriában indul, de más megközelítéssel. Hatvan kilót nyom a gép, elektromos befecskendezős, még sebváltója is van.
Nemigen jut majd olyan messzire a három kólásdoboznyi benzinnel, mint a kecskeméti gép (1000 kilométert azért le akarnak nyomni vele, ez most a fő cél), de komolyabb, erősebb, gyorsabb, autószerűbb.
Sőt, amennyire a tűző napon a plexibuborék alatt ez lehetséges, még kényelmesebb is. Levegő is több van benne, a nyak sincs a kitörés határán kocsikázás közben.
Nem csoda, hogy a pilótalány szívesen ugrált ki-be a fotósok kedvéért – a másik benzines autóban ilyesmire nemigen került sor.
A kilenc barra fúvott, a Michelin által speciálisan ilyen rekorder-autókra fejlesztett, darabonként 30 000 forintot kóstáló gumikon a BANKI04 vígan futkorászott fel-alá a Millenáris Park kertjében, a járókelők nagy örömére.
Ha nem is győz a versenyen, játszani sokkal jobb vele, mint a Megameterrel.
SZEnergyCAR, Győrből
A napelemes autó, a városi kategória magyar nevezője is bőszen gurulgatott ide-oda, amíg egy túl meredek rámpán fel nem ütött az alja. Egy nagy nyekkenéssel megállt a kocsi – a fejlesztők később elmondták, hogy az alumínium váz és a karbonkarosszéria illesztésénél vált el egy kötés. És hogy inkább most, mint a versenyen.
Ez a kocsi nem kevesebbre készül, minthogy egyrészt nyerjenek a Szolár-kategóriában – korábban ez már sikerült -, másrészt a verseny ideje alatt, a Shell Eco-marathon történetében először pozitív energiamérleggel zárjanak. Vagyis a futam után az autó pufferakkumulátorában magasabb töltöttségi szintet terveznek mérni, mint a verseny előtt.
Erre van is esély – csak süssön a nap. A hét négyzetméternyi Bosch napelem bő egy kilowatt teljesítmény leadására képes, a darabonként egykilowattos csúcsteljesítményű kerékagy-motorok pedig csak időszakosan szednek ki ennyit a rendszerből – a felesleg mehet az akkuba.
A 135 kilós autó húsz kilóval könnyebb, mint a győriek tavalyi kocsija. Bár van rajta ajtó, és rendesen, ülve lehet vezetni, mi több, még normális, autószerű kormánya is van – állítólag ebben sofőrködni sem leányálom. De ebben nem is leány ül majd.
Bármennyire is távol állnak ezek a kocsik a Golf vagy a Swift következő generációjától, jó látni, hogy lelkes magyar mérnökpalánták ilyeneket is reszelgetnek tanulmányaik során. Ki tudja, talán még eljön az idő, amikor pont az ő tapasztalataik kellenek majd ahhoz, hogy újra lehessen igazi magyar autó a füstmentes Szép Új Világban a francia, japán, indiai versenyzők mellett.