Itt a tavasz, sorra bújnak ki a földből az alternatív hajtású járművek. Nemrég ért véget a Széchenyi-futam, hamarosan itt a sűrített levegővel hajtott pneumobilok versenye. Hogy a két rendezvény között ne unatkozzunk, a Shell Eco-Marathon magyar csapatainak bemutatójára is kaptunk egy meghívást.

Mi az az ekomaraton?

Lepel alatt a három magyar induló
Lepel alatt a három magyar induló

Lepel alatt a három magyar induló

Lepel alatt a három magyar induló


A hivatalosan Eco-Marathonnak írandó rendezvény a Shell szervezésében zajlik. Az olajipari vállalat ezzel 1985 óta az akcióval juttatja el a tömegekhez üzenetét, mely szerint hiába árulja azt az anyagot, amiből a csúf, gonosz szén-dioxidot gyártjuk autóinkban, azért ő is gondol a jövőre, a fenntarthatóságra.

A hivatalos álláspont szerint „a Shell Eco-marathon Europe versenye jelentős oktatási platform, amely a világ minden részén inspirációt jelent a fiatal tervezők és mérnökök számára a fenntartható mobilitás új megközelítéseinek fejlesztésében„.

25 éves hivatalos története során a rendezvény egyre ismertebbé vált, egyre több csapat vesz részt a megmérettetésen. Olyannyira, hogy a 2007-es rekordnevező-szám, a 260 egyetemi csapat okozta kezelhetetlen tömeg láttán a Shell mára nagyjából 200-ban limitálja a jelentkezők számát.

Igazából 1939 volt a kezdet
Erényi Balázs, a Shell Hungary igazgatóságának elnöke, mint a főszponzor képviselője

Erényi Balázs, a Shell Hungary igazgatóságának elnöke, mint a főszponzor képviselője

Erényi Balázs, a Shell Hungary igazgatóságának elnöke, mint a főszponzor képviselője


71 évvel ezelőtt  a Shell egyik amerikai laboratóriumában pár kutató fogadást kötött arra, hogy melyikük tudja a leghosszabb távot megtenni egy liter benzinnel. A versenyt akkor egy R. J. Greenshields nevű fazon nyerte, 4,73 literes száz kilométerenkénti átlagfogyasztásnak megfelelő eredménnyel. Tíz évvel később Greenshields már 1,57 l/100 km-es fogyasztást produkált egy átalakított Studebakerrel. Ma a rekord egy liter benzinnel több mint 3770 kilométer, ami megfelel száz kilométerenként 2,7 deci benzinnek.

Az idei európai futam Németországban lesz, május 6-7-én. Az amerikai futamot márciusban tartották, Houstonban.

A magyar indulók

Napelemes városi autó a két kis benzines prototípus mellett

Napelemes városi autó a két kis benzines prototípus mellett

Napelemes városi autó a két kis benzines prototípus mellett


Idén három magyar csapat jelentkezett a versenyre.

A Kecskeméti Főiskola és az Óbudai Egyetem brigádja prototípus kategóriára fejlesztett autót – mindketten benzinmotorral indulnak.

A győri Széchenyi István Egyetem csapata Urban Concept kategóriában nevezett, autójuk szögletes és fura, de sokkal inkább el lehet képzelni a lámpánál zöldre várva mondjuk az Oktogonnál, mint a két másik tojásdad, térdig érő, lehetetlenül apró kis játékszert.

a videó a hirdetés után indul

A járművek, közelről – Megameter

Ha a szépség is számítana a pontozásnál, bizonyosan a kecskemétiek autója, a Megameter nyerne. A mindössze 24 kilós(!), 3,15 méter hosszú, 59 centi magas és hatvan centi széles műanyagkapszula három keskeny keréken gurul.

Alig húsz kiló, ezer kilométert akarnak futni egy liter benzinnel

Alig húsz kiló, ezer kilométert akarnak futni egy liter benzinnel

Alig húsz kiló, ezer kilométert akarnak futni egy liter benzinnel


A kecskemétiek nagyon büszkék rá, hogy a kocsi teljes egészében náluk, papíron tervezett alkatrészekből áll, a szénszál-méhsejt-szénszál kompozit-karosszériától kezdve a harminc köbcentis, injektoros benzinmotorig.

A Megameterbe egy vékony, alig ötvenkilós (ez a sofőrök minimális testsúlya, sisakkal, tűzálló overallal együtt) lány hajtogatja be magát majd a versenyen.

Az elektromos önindítóval életre kelthető motorral mintegy 40 km/h sebességre gyorsítgatja majd fel a kocsit, ott leállítja a motort, majd 20 km/h-ra lassulva ismét beindítja pár másodpercre. A számítások szerint így a leghatékonyabb a jármű.

A tűzoltókészlék mögött egy PET-palack tárolja az üzemanyag befecskendezéséhez szükséges nyomást (4-5 bar)

A tűzoltókészlék mögött egy PET-palack tárolja az üzemanyag befecskendezéséhez szükséges nyomást (4-5 bar)

A tűzoltókészlék mögött egy PET-palack tárolja az üzemanyag befecskendezéséhez szükséges nyomást (4-5 bar)


Mivel a benzinmotort alig-alig kell használni a versenyen, nem a hűtése a probléma – épp ellenkezőleg, be kell majd bugyolálni, hogy meg ne hűljön szegény. Így hidegen iszonyatos mennyiségű füst kíséretében kel életre, nem tűnik épp az üzemanyag-takarékosság élharcosának, de melegen már csendesen, füst nélkül jár. Érdekes apró részlet: a benzinbefecskendezés üzemi nyomását egy felpumpált PET-palack adja, a flakon 4-5 bar nyomást a futam végéig tud tartani az egy liter benzinhez.

A modellszerűen apró, a kerekeket ujjnyi magasságtól már beburkoló, vitorlázó repülőgépek kabinjához hasonló formájú autó kidolgozottsága, finomsága figyelemreméltó. A készítők szerénykednek; azt állítják, mivel most indulnak először, tízmillió forintos keretből gazdálkodva, nem tudnak érdemben beleszólni a százmilliós (forintban) költségvetésű, repülőgépgyártók által szponzorált elit versenyébe. Meglátjuk; nekem tényleg nagyon profinak tűnt a gép.

BANKI04, az óbudai harcos

Az Óbudai Egyetem autója

Az Óbudai Egyetem autója

Az Óbudai Egyetem autója


Az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karának autója (most már sejthető, honnan a név) ugyanebben a kategóriában indul, de más megközelítéssel. Hatvan kilót nyom a gép, elektromos befecskendezős, még sebváltója is van.

Nemigen jut majd olyan messzire a három kólásdoboznyi benzinnel, mint a kecskeméti gép (1000 kilométert azért le akarnak nyomni vele, ez most a fő cél), de komolyabb, erősebb, gyorsabb, autószerűbb.

Sőt, amennyire a tűző napon a plexibuborék alatt ez lehetséges, még kényelmesebb is. Levegő is több van benne, a nyak sincs a kitörés határán kocsikázás közben.

Tűzálló ruhában a plexi alatt - kész fogyasztókúra

Tűzálló ruhában a plexi alatt – kész fogyasztókúra

Tűzálló ruhában a plexi alatt – kész fogyasztókúra


Nem csoda, hogy a pilótalány szívesen ugrált ki-be a fotósok kedvéért – a másik benzines autóban ilyesmire nemigen került sor.

A kilenc barra fúvott, a Michelin által speciálisan ilyen rekorder-autókra fejlesztett, darabonként 30 000 forintot kóstáló gumikon a BANKI04 vígan futkorászott fel-alá a Millenáris Park kertjében, a járókelők nagy örömére.

Ha nem is győz a versenyen, játszani sokkal jobb vele, mint a Megameterrel.

SZEnergyCAR, Győrből

A napelemek napsütésben valamivel több, mint egy kilowatt teljesítményt tudnak

A napelemek napsütésben valamivel több, mint egy kilowatt teljesítményt tudnak

A napelemek napsütésben valamivel több, mint egy kilowatt teljesítményt tudnak


A napelemes autó, a városi kategória magyar nevezője is bőszen gurulgatott ide-oda, amíg egy túl meredek rámpán fel nem ütött az alja. Egy nagy nyekkenéssel megállt a kocsi – a fejlesztők később elmondták, hogy az alumínium váz és a karbonkarosszéria illesztésénél vált el egy kötés. És hogy inkább most, mint a versenyen.

Ez a kocsi nem kevesebbre készül, minthogy egyrészt nyerjenek a Szolár-kategóriában – korábban ez már sikerült -, másrészt a verseny ideje alatt, a Shell Eco-marathon történetében először pozitív energiamérleggel zárjanak. Vagyis a futam után az autó pufferakkumulátorában magasabb töltöttségi szintet terveznek mérni, mint a verseny előtt.

Mennyivel jobb dolga van ennek a pilótának a másik kettőnél!

Mennyivel jobb dolga van ennek a pilótának a másik kettőnél!

Mennyivel jobb dolga van ennek a pilótának a másik kettőnél!


Erre van is esély – csak süssön a nap. A hét négyzetméternyi Bosch napelem bő egy kilowatt teljesítmény leadására képes, a darabonként egykilowattos csúcsteljesítményű kerékagy-motorok pedig csak időszakosan szednek ki ennyit a rendszerből – a felesleg mehet az akkuba.

A 135 kilós autó húsz kilóval könnyebb, mint a győriek tavalyi kocsija. Bár van rajta ajtó, és rendesen, ülve lehet vezetni, mi több, még normális, autószerű kormánya is van – állítólag ebben sofőrködni sem leányálom. De ebben nem is leány ül majd.

Bármennyire is távol állnak ezek a kocsik a Golf vagy a Swift következő generációjától, jó látni, hogy lelkes magyar mérnökpalánták ilyeneket is reszelgetnek tanulmányaik során. Ki tudja, talán még eljön az idő, amikor pont az ő tapasztalataik kellenek majd ahhoz, hogy újra lehessen igazi magyar autó a füstmentes Szép Új Világban a francia, japán, indiai versenyzők mellett.