A Fidesznek igazán szerencséje volt az idei választásokkal, hiszen nem voltak rákényszerítve, hogy fűt-fát ígérjenek. Győzelmük – komolyan vehető vetélytárs híján – borítékolható volt, így elmaradhattak az olyan vad és soha be nem tartott ígéretek, mint a 65 év felettieknek szánt ingyen repülőjegy, a 3,60-as kenyér, a 14. havi nyugdíj vagy éppen a legendás, „nem lesz gázáremelés” mantra ritmusos skandálása.

Hová lett a licitálás?

Igaz, ígérhettek volna több ezer kilométernyi autópályát, vagy akár ingyen biciklit is, hiszen a választók igen hamar felejtenek, a fenti sületlenségeket sem kérték számon sosem az ígérgetőkön. Így a Fidesz programját alaposan át kell nyálazni, hogy bármiféle autózással, közlekedéssel kapcsolatos várható változás, vagy változtatási szándék nyomára bukkanjunk.

Kezdjük a Nemzeti Ügyek Politikája című olvasmánnyal:

Az utak tizede balesetveszélyes
Néha egy-egy gyalo­goshíd hiánya jelenti a szűk közlekedési kereszt­metszetet határainkon

Néha egy-egy gyalo­goshíd hiánya jelenti a szűk közlekedési kereszt­metszetet határainkon

Néha egy-egy gyalo­goshíd hiánya jelenti a szűk közlekedési kereszt­metszetet határainkon


A legígéretesebb regionális együttműködés a Kárpát-medencei Gazdasági Tér újjáépítése. „Ennek érdekében fejlesztjük a logisztikai tereket és a tranzitfolyo­sókat, feloldjuk a határövezetekben még meglévő szűk közlekedési kereszt­metszeteket: sok esetben néhány kilométer vasút vagy közút, egy-egy gyalo­gos-, kerékpáros- vagy autóshíd hiánya jelenti ma a szűk közlekedési kereszt­metszetet határainkon (pl. Ipoly-hidak megépítése, az északi és déli vasúti szárnyvonalak összekapcsolása).

A 21. századi új, vasúti selyemút nyugati kapuja lehet Magyarország, ehhez ki kell építeni a kínai-orosz közlekedési folyosóhoz szükséges magyar közle­kedési utakat. Ki kell használnunk azt a lehetőséget, hogy az Európai Unió ázsiai külkereskedelmének jó logisztikai bázisa lehet Magyarország, mert itt alkothatnak európai közlekedési csomópontot a vasúti, közúti, vízi és légi közlekedési csatornák.”

Ezek ugyan roppant nagy léptékű dolgok, talán a mezei autós nem is fog belőlük sokat érezni, de mindenesetre szépen hangzanak. Hidak építése, vasútvonalak összekötése mindig jó dolog, logisztikai központnak lenni is biztosan remek, bár a púposra rakott, egymást negyedóráig előzgető kamionok látványa nem éppen szívderítő dolog. Sőt.

Gárda helyett rendőrség

A rend érdekében nemzeti ügynek tekintjük, hogy új rendőrség szülessen

A rend érdekében nemzeti ügynek tekintjük, hogy új rendőrség szülessen

A rend érdekében nemzeti ügynek tekintjük, hogy új rendőrség szülessen


„A rend érdekében nemzeti ügynek tekintjük, hogy új rendőrség szülessen. Az adófizetők a magyar rendőrséget azért tartják fent, hogy szolgálja őket, nem pedig azért, hogy uralkodjon felettük… 

A magyar emberek számára az államnak elsősorban védelmet és biztonságot kell szolgáltatnia…

A magyar rendőrség elveszítette az emberek bizalmát és támogatását, súlyos morális és anyagi válságban van. Olyan rendőrökre van szükség, akik méltó­ak a társadalom tiszteletére és megbecsülésére, akik munkájukat valódi szol­gálatnak tekintik…

A rendőrök által elkövetett visszaélések, korrupciós ügyek, bűncselekmények tűrhetetle­nek, és a legsúlyosabb következményekkel kell járniuk.”

3500 új rendőr

A rendőrök által elkövetett korrupciós ügyek, bűncselekmények tűrhetetle­nek

A rendőrök által elkövetett korrupciós ügyek, bűncselekmények tűrhetetle­nek

A rendőrök által elkövetett korrupciós ügyek, bűncselekmények tűrhetetle­nek


A közbiztonság ugyan csak áttételesen kapcsolódik a közlekedéshez, de egy autósnak egyáltalán nem mindegy, hogy reggelre csupán hűlt helyét találja-e a kocsijának, vagy ne adj’ isten még a tetőcsomagtartót is fent hagyhatja éjszakára, biciklivel együtt.

Így a rendőrség átszervezése, 3500 új rendőr hadba állítása mégiscsak jól jöhet nekünk, autósoknak is – ha nem mind traffipaxozni guggol majd be a kinnfelejtett táblák mögé a bozótba.

Arról már nem is beszélve, hogy a testileg, lelkileg rendbe szedett rendőrségnél remélhetőleg a saját zsebre dolgozó megélhetési bírságolók is eltűnhetnek. Reméljük, szép lassan leszokhatunk a „biztos úr, nem lehetne ezt másként megoldani?” kezdetű dialógusról. Kicsit talán jobban fog fájni a büntetés, de így valószínűleg a nevelő hatása is többet ér.

„A kórhá­zak sürgősségi osztályainak kialakítása leállt, a mentőellátás fejlesztése lelas­sult. Az Országos Mentőszolgálatnál három éve egyetlen új mentőautó be­szerzésére sem került sor…  A Mentőszolgálat eszközállományának cseréjét haladéktalanul el kell kezdeni.”

A Mentőszolgálat eszközállományának cseréjét haladéktalanul el kell kezdeni

A Mentőszolgálat eszközállományának cseréjét haladéktalanul el kell kezdeni

A Mentőszolgálat eszközállományának cseréjét haladéktalanul el kell kezdeni


Valóban így van, három éve meg is néztük a frissen kapott csillagos mentőket. Azóta sajnos mi sem jártunk újabb mentőátadáson.

Vissza a korábbi ígéretekhez

Hát, ez idáig nem sok. Kicsit nyúljunk jobban vissza az időben, egészen 2007 decemberéig. Az akkori keltezésű, Erős Magyarország című kiadvány jóval több konkrétumot tartalmazott, mint a mostani választásokra készült, sokak szerint csak általánosságokat tartalmazó program. Nézzünk innen is párat, hiszen a legtöbb benne felmerülő probléma még ma is aktuális.

„A közúti közlekedés területén jelentős súlypont-áthelyezésre van szükség. A fejlesztések súlypontját a főutak településeket elkerülő szakaszainak megépítésére, valamint a meglévő úthálózat fenntartási munkáira helyezzük át. A közutak egynegyede rossz minősítésű, egytizede pedig balesetveszélyes.”

Ennek értelmében kicsit talán alábbhagy a sztrádaépítő lendület, és inkább a települések elkerülése, tisztességes útfelújítások lesznek napirenden. Bár egy ügyesen kijelölt vonalon futó elkerülő út is nagyot gyorsíthat a közlekedésen.

A magyar vasút másfél évszázados működésének mélypontján van

A magyar vasút másfél évszázados működésének mélypontján van

A magyar vasút másfél évszázados működésének mélypontján van


„A magyar vasút másfél évszázados működésének mélypontján van. A megoldás azonban nem a privatizáció, ellenkezőleg: a vasutat a magyar állam tulajdonában tartjuk, mert a biztonságos vasúti szolgáltatás állami felelősség.

A vasútvonalak bezárása helyett fejlesztésekre van szükség, a nemzetközi fővonalakon el kell érnünk a 160-200 km/órás sebességet, folytatnunk kell a vasúthálózat villamosítását…. A „reform” kevés, a magyar vasutat újjá kell építeni.”

Ráférne a MÁV-ra is egy alapos rendberakás. Kollégám vonatos gyűjtése, amint két nyugdíjas vasutas a külföldi nyaralását tervezgeti, természetesen vonattal. Amit évente egyszer a társaság fizet – azaz konkrétan mi, adófizetők – akkor is, ha nem MÁV-os vonalon utazik a szorgos vasutas. (Közben gondoljunk bele, vajon miért kellett eladni pont a vasút szinte egyetlen pénzt hozó ágát, a teherfuvarozást.)

„Felgyorsítjuk a tömegközlekedés és a közintézmények akadálymentesítését fizikai és infokommunikációs értelemben egyaránt. Megújítjuk a gépkocsi-beszerzési és gépkocsi átalakítási támogatás rendszerét.”
Felgyorsítjuk a tömegközlekedés és a közintézmények akadálymentesítését

Felgyorsítjuk a tömegközlekedés és a közintézmények akadálymentesítését

Sajnos ennek a 2007-es programpontnak mára csak halvány körvonala maradt meg, amelyben a minél gyorsabb akadálymentesítésről tesznek említést. Beszerzési, támogatási rendszer átalakításról nem.

„A balesetek megelőzése érdekében átfogó közlekedésbiztonsági intézkedéscsomagra van szükség. Szigorítani kell a személygépjárművek, autóbuszok és tehergépjárművek vizsgáztatási rendszerét.”

Irgalom! A vizsgáztatási rendszert nem szigorítani kellene, hanem a rendőrséghez hasonlóan megtisztítani a korrupciótól. Hiszen jelenleg bármilyen autót át lehet rugdosni a műszaki vizsgán, és még egy nullkilométeres kocsit is meg lehet buktatni, a vizsgáztató pillanatnyi hangulatától függően.

A biztonsági öv életet menthet, ezért használatát az autóbuszokon is
kötelezővé tesszük

A biztonsági öv életet menthet, ezért használatát az autóbuszokon is
kötelezővé tesszük

A biztonsági öv életet menthet, ezért használatát az autóbuszokon is kötelezővé tesszük


„A biztonsági öv életet menthet, ezért használatát az autóbuszokon is kötelezővé tesszük, és szigorúan ellenőrizzük.

Az alkoholos és kábítószeres befolyás alatt álló járművezetők jogosítványát a helyszínen bevonjuk.

A halálos balesetek visszaszorítása érdekében a gyorshajtást még szigorúbban ellenőrizzük és büntetjük.”

A gyorshajtást még szigorúbban ellenőrizzük és büntetjük

A gyorshajtást még szigorúbban ellenőrizzük és büntetjük

A gyorshajtást még szigorúbban ellenőrizzük és büntetjük


Ám legyen! A gyorshajtók terrorizálását mi szívünk szerint megspékelnénk a sebességkorlátozások átgondolásával. Nyolcvanéves reflexekkel nem kéne 130-cal menni, és a hitvány útburkolat miatt kihelyezett hatvanas táblának sem kéne ugyanúgy vonatkoznia egy Swiftre, mint egy Land Cruiserre.

Sajnos a benzin jövedéki adójának csökkentéséről, gyalogos hídról a Dunán, új budapesti metróról, a bezárt vasútvonalak megnyitásáról nem találtunk semmit, pedig az elmúlt években ezeket is gyakran meglengette a Fidesz, amikor az MSZP intézkedéseit bírálta.  

Ha Önöknek van ötletük, mivel lehetne lendíteni bármilyen formában a közlekedésen, írjanak nekünk – akár mailben, akár itt lent a kommentablakban.

Legyen vonaljegy helyett egy óráig bármin érvényes BKV-jegy? Gyorshajójárat a Dunán? Ingyenes parkolók a rakparton? Átfogó KRESZ-reform? Mi összeszedjük az ötleteket, és díszes levélkében elküldjük a megfelelő helyre. Hátha most tényleg történik valami.