Használtam kis autót, közepeset, nagyot, minden kanyart sikerült bevennem, minden akadály előtt sikerült megállnom. Úgy éreztem, nem hiányzik semmi a boldogságomhoz, s nemcsak nekem, de a vonatkozó rendeletnek is tökéletesen megfeleltek az autóim:
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 33. § (4) A kormányműnek és a futóműnek olyannak kell lennie, hogy az a jármű megfelelő menetstabilitását biztosítsa. |
De mi van, ha az ember szeretne szebbet, sportosabbat, vagányabbat? Megoldható, de a futómű tuningolására érdemes a megfelelő metódust kiválasztani.
Amatőröknek: fűrészelés
Ha inkább a külcsín a lényeg, mintsem a használhatóság, akkor választhatjuk a ?klasszikus?, kicsit talán barbárnak tűnő módszereket, a rugók vágását, vagy azok melegítését. Első esetben a rugó egyszerűen rövidebbre fűrészelik, és úgy helyezik vissza.
Második esetben a rugót meghatározott pontokon felmelegítik, majd összenyomják, így csökkentve a magasságát, de ez rossz hatással van az alkatrész élettartamára.
Profibb az ültetőrugó
Lényegesen jobb, de korántsem tökéletes megoldás a saját autómban is alkalmazott megoldás: rövidebb ültetőrugókra cserélni az eredeti rugókat.
Ezek típusspecifikus termékek, tehát kiválaszthatjuk az autónkba illő darabokat. A rugók hossza határozza meg az ültetés mértékét, amely 1 centimétertől indul. Bizonyos határig a gyári lengéscsillapító együtt tud működni az ültetőrugóval, de nagyobb mérték esetén érdemes sportgátlókat beszerezni.
Menyibe kerül a sportfutómű? |
Egy Focus ültetése házi módszerekkel szinte gombokért megoldható. Elég barkácsolni egy rugóösszehúzót (sok példát találni erre az interneten), kidobálni a régi rugókat, bepattintani az újakat, s már készen is áll a kocsi, hogy kirázza az emberből a lelket.
Gyári ajánlású ültetőrugókkal ez már 35.000 forinttól megoldható. Állítható rugótányér-magasságú és állítható keménységű lengéscsillapítókat tartalmazó ültetőszettért már mélyebben a zsebbe kell nyúlni, ezek ára olyan 160 ezer forint környékéről indul. Akik ezzel sem elégedettek, akár egy Ford Focus árának a felét is rákölthetik a szebb kinézetre és jobb irányíthatóságra. A legfiatalabb első generációs Focusok körülbelül másfélmilliós értéket képviselnek, míg egy specifikus air ride rendszer ára 6-700 000 forint. |
Még jobb az állítható magasságú
Véleményem szerint a legjobb választás az ültetőszett. Ennek segítségével autónk magasságát tág határok között állíthatjuk, hangulattól és/vagy felhasználási módtól függően.
Az állítható magasságú szettek között léteznek olyanok is, melyeknek a keménysége is módosítható.
Utóbbit egy Subaru Impreza WRX-ben próbáltuk ki, egyik nap porig ültetve, kemény beállítással, másnap felemelve, puhább csillapítással. Mintha nem is ugyanabban a kocsiban ültem volna!
Hazánkban az air ride rendszerrel ellátott autók kevéssé elterjedtek, viszont ezek adják a legnagyobb szabadságot a használat során, hiszen a rugó magassága és keménysége a kormány mögött ülve egy távirányítóval állítható. A mozgatásért kompresszor felel.
Ritka, de jó az air ride
Nem tűnik bonyolultnak a felépítése, hiszen a légrugók, a kompresszor, a légtartály, a mágnesszelepek és a vezérlés alkotják. Ám az ára eléggé borsos.
Bármelyik megoldást válasszuk is azonban, a szett árán és a beépítés költségén felül a fokozott igénybevétel miatt számolni kell a futómű elemeinek gyorsabb elhasználódásával, a kopó alkatrészek gyakoribb cseréjével.
Szívás helyett változtassunk rendszerben!
Sok bosszúságtól menthetjük meg magunkat, ha minőségi alkatrészeket használunk és jól átgondoltan, rendszerben változtatunk. Különben előfordulhat, hogy kitekert kormánnyal berugózáskor a sárvédő beleér a kerékbe, ami lehet egyszerűen kellemetlen, de akár balesetveszélyes is.
Jó ötletnek tűnt: 17-es felni, ültetett futómű |
Macerás dolog tuningolt futóművel járni, legalábbis én ezt tapasztaltam. Jelenlegi autómat használtan vettem. Látványosak voltak rajta a 17-es kerekek is, de engem mégis az erős ültetés fogott meg leginkább, bár az autó alaposan dokumentált előélete volt a döntő. Gondolatban tökéletes íven, minimális dőléssel vettem a kanyarokat, ami rögtön háttérbe szorította a kétségeimet az autó használhatóságával kapcsolatban. Pedig látszott, hogy a Focus legfeljebb két személy és a hozzájuk tartozó csomagok szállítására alkalmas. Vigyem inkább a hátamon az autóm? Nem gondoltam volna, hogy több olyan útja van hazánknak, ahol legszívesebben a hátamon vinném az autót. Kis idő elteltével az általam bejárt utak szinte minden repedését ismertem. Tudtam, hol használjam a külső, hol pedig a belső sávot; vagy hol kell lassítanom. Főleg a hátsó traktus felől érkeztek számomra fájdalmas hangok. Apropó hátsó traktus. Farizomedzésnek sem utolsó egy ilyen autó, mert az elkerülhetetlen úthibák előtt mindig megfeszítettem a hátsó felemet. Ballonosabb gumival sem lett jobb Megváltóként vártam az első telet, mert azt hittem, hogy a 3 collal kisebb téli kerekekkel sokkal kényelmesebben fogok tudni közlekedni. Csalódnom kellett, nem a felni mérete volt a gond. Aztán egy hideg hajnalon az előttem leeső kisebb jégdarabot a lökhárító alsó élével robbantottam szét, nem pedig szépen áthajtottam fölötte, ezért eldöntöttem, hogy kihajítom az ültetett felfüggesztést. Talán kevésbé jó ránézni a Focusra, de legalább használható és a tömés sem hullott ki a fogamból. |