Idén harmadik alkalommal rendezték meg a sűrített levegővel – bár az üzemanyagpalackokon nitrogén felirat olvasható – hajtott járművek versenyét. Tizenöt felsőoktatási intézmény, közel százötven leendő mérnöke és harminchárom sűrített levegővel működő léghajtány gyűlt össze nemrég Egerben.
A helyszín nem véletlen, ebben a városban készülnek a Bosch Rexroth pneumatikus munkahengerei, szelepei. Maga a verseny sem szimplán öncélú ökörködés, hanem a cégcsoport termékeinek minél ötletesebb felhasználásán van a hangsúly. Az önfeledt száguldozás csak ráadás. Bár a közönségből szinte mindenki ezért van itt.
Mennyibe kerül egy kilométer? |
Három henger egymás felett
Három henger egymás felett
Fotó megosztása:
Egyetlen henger, rafinált áttétel
Egyetlen henger, rafinált áttétel
Fotó megosztása:
Fogaskerekek tömege
Fogaskerekek tömege
Fotó megosztása:
Színes vasdarabok
Színes vasdarabok
Fotó megosztása:
Pénteken esőben áztak a járgányok
Pénteken esőben áztak a járgányok
Fotó megosztása:
Csoportkép
Csoportkép
Fotó megosztása:
Légies szerkezet
Légies szerkezet
Fotó megosztása:
Esővédő
Esővédő
Fotó megosztása:
Fő a biztonság
Fő a biztonság
Fotó megosztása:
Érdekes forma
Érdekes forma
Fotó megosztása:
Bicikli nincs is köztük
Bicikli nincs is köztük
Fotó megosztása:
Bonyolult kormány
Bonyolult kormány
Fotó megosztása:
Délutáni szervizfélóra
Délutáni szervizfélóra
Fotó megosztása:
Plexi nem kell ehhez a tempóhoz
Plexi nem kell ehhez a tempóhoz
Fotó megosztása:
Üresen nagyon pörög
Üresen nagyon pörög
Fotó megosztása:
Csövek mindenfelé
Csövek mindenfelé
Fotó megosztása:
Levegős a duda is
Levegős a duda is
Fotó megosztása:
Az Agy
Az Agy
Fotó megosztása:
Csak szép rendben
Csak szép rendben
Fotó megosztása:
Egy összetettebb futómű
Egy összetettebb futómű
Fotó megosztása:
A vécésnéni széke
A vécésnéni széke
Fotó megosztása:
Túlméretes hátsó kerék
Túlméretes hátsó kerék
Fotó megosztása:
Esti szerelőparti
Esti szerelőparti
Fotó megosztása:
Kapcsolószekrény, csak szakembereknek
Kapcsolószekrény, csak szakembereknek
Fotó megosztása:
Pufferpalack
Pufferpalack
Fotó megosztása:
Ez jár a kettesért?
Ez jár a kettesért?
Fotó megosztása:
Átlátható doboz
Átlátható doboz
Fotó megosztása:
Nagy nevek
Nagy nevek
Fotó megosztása:
A legrafináltabb kormányzású gépezet
A legrafináltabb kormányzású gépezet
Fotó megosztása:
Finommechanika
Finommechanika
Fotó megosztása:
Ötezer forint egy palack feltöltése
Ötezer forint egy palack feltöltése
Fotó megosztása:
Az utolsó csiszolások
Az utolsó csiszolások
Fotó megosztása:
Így kell rajta ügyesen ülni
Így kell rajta ügyesen ülni
Fotó megosztása:
Tilitoli
Tilitoli
Fotó megosztása:
Elindult a fajárgány
Elindult a fajárgány
Fotó megosztása:
Komoly tempó
Komoly tempó
Fotó megosztása:
Sportülés, bukósisak, ahogy kell
Sportülés, bukósisak, ahogy kell
Fotó megosztása:
Mosolygós kerékagy
Mosolygós kerékagy
Fotó megosztása:
Kemény szurkolók
Kemény szurkolók
Fotó megosztása:
Éppen kizárnak valakit
Éppen kizárnak valakit
Fotó megosztása:
Telemetriai eszmecsere
Telemetriai eszmecsere
Fotó megosztása:
Minden pneumatikus
Minden pneumatikus
Fotó megosztása:
Részeredmények a monitoron
Részeredmények a monitoron
Fotó megosztása:
Köszönjük Máté!
Köszönjük Máté!
Fotó megosztása:
Még pár forrasztás és kész
Még pár forrasztás és kész
Fotó megosztása:
Az ötvenet tutira nem lépi át
Az ötvenet tutira nem lépi át
Fotó megosztása:
Durva féktáv
Durva féktáv
Fotó megosztása:
Újratölthető levegős hangulatkürt
Újratölthető levegős hangulatkürt
Fotó megosztása:
Hangos sarok
Hangos sarok
Fotó megosztása:
Főleg fából készült
Főleg fából készült
Fotó megosztása:
A csillagharcos letolja a járgányát
A csillagharcos letolja a járgányát
Fotó megosztása:
Nem a legkényelmesebb modell
Nem a legkényelmesebb modell
Fotó megosztása:
Száguldás
Száguldás
Fotó megosztása:
200bar-os palack a feneke alatt
200bar-os palack a feneke alatt
Fotó megosztása:
A debreceniek idén is taroltak
A debreceniek idén is taroltak
Fotó megosztása:
Külföldiek is akadnak
Külföldiek is akadnak
Fotó megosztása:
Nagyon Fontos Emberek megtekintik a résztvevőket
Nagyon Fontos Emberek megtekintik a résztvevőket
Fotó megosztása:
Megérdemelt pihenő
Megérdemelt pihenő
Fotó megosztása:
Vánszorgó piszoár
Vánszorgó piszoár
Fotó megosztása:
Négy keréken stabilabban
Négy keréken stabilabban
Fotó megosztása:
Elképesztő tempó a célban
Elképesztő tempó a célban
Fotó megosztása:
Egy csendesebb jószág
Egy csendesebb jószág
Fotó megosztása:
A hölgy igen gyors
A hölgy igen gyors
Fotó megosztása:
Örülnek a sikernek
Örülnek a sikernek
Fotó megosztása:
Ötezer forint egy palack feltöltése
Ötezer forint egy palack feltöltése
Gazdaságosnak egyáltalán nem mondható a sűrített levegős hajtás. Egy palack töltése a gázcserét vezénylő szakemberek szerint ötezer forint körül van.
Ez a piaci ár, de a versenyzők ennek töredékéért juthattak hozzá a hajtóanyaghoz. A 200 bar-os, mindössze tízliteres palack a legjobbaknak is csak néhány kilométerre volt elegendő, ami a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető gazdaságosnak. Sőt. |
Vánszorgó piszoár és társai
Vánszorgó piszoár
A versenyben résztvevő járgányok technikai kivitelezése igen széles skálán mozgott. Ez nyilván párhuzamban volt a nemes célra felhajtható pénzmag mennyiségével, illetve a csapat iskolájának lehetőségeivel is.
Láttunk egyszerű biciklivázakból összetákolt szerkezetektől a profi, hegesztett aluvázzal, tisztességes futóművel ellátott járgányokig tucatnyi megoldást, és a hajtás, erőátvitel rendszere is változatosra sikerült.
Nem a legkényelmesebb modell
Nem a legkényelmesebb modell
Csettegtek egy-, két- és háromhengeres szerkezetek is, a legegyszerűbb váltómentes kiviteltől a bicikliken használt fogaskoszorús nyomatékváltón át a saját tervezésű darabokig. Feltűnt a tömegben pár műszaki unikum is, többek között nyeregdöntéssel kormányozható háromkerekű, és pneumatikus ablaktörlővel, irányjelzővel felszerelt jószággal is találkoztunk.
A kerekek számában, méretében is szabad kezet kaptak a konstruktőrök, mindössze annyi volt a kikötés, hogy legalább három kereke legyen a járműnek. Magyarul magától tudjon megállni a kerekein, felborulás nélkül.
Érdemes meghallgatni a hangjukat:
a videó a hirdetés után indul
A feladat
Négy keréken stabilabban
Hogy az indulóknak ne legyen túl könnyű dolguk, egy-egy járműnek többféle műsorszámban is remekelnie kellett a végső sikerhez. A programban volt távolsági feladat, itt az egy palackkal megtett táv számított, amit még gyakori megállással, több sofőrcserével, előírt minimális átlagsebességgel súlyosbítottak a szervezők.
Ezután jött a gyorsasági, ahol három lefutott körből a leggyorsabbat értékelték, végül a kétszázhúsz méteres pályán párban gyorsultak a pneumobilok. Míg az első műsorszám nem tartogatott túl sok izgalmat, addig a gyorsaságin már voltak borulások, műszaki problémák is. A rendezők remek, bár talán kissé gonosz pályát jelöltek ki, de ez nem a véletlen műve. Így nem lehetett csupán izomból megoldani ezt a versenyszámot, hiszen a szűk kanyarban a stabilitás, könnyű kezelhetőség ugyanolyan fontossá vált, mint a gyorsaság.
200bar-os palack a feneke alatt
Hangos sarok
Rendes versenyhez méltóan a gépek hangja is megdobogtatta a nézők dobhártyáját, igaz, a motorhörgés elmaradt, helyette irdatlan pöffenések, szusszanások hallatszottak a versenygépekből. Néha pedig a munkahengerek nyomatéka alatt nyögő alkatrészek hangja, vagy a fogaskerekek kattogása színesítette a gőzmozdonyszerű koncertet. Esetleg a sűrített levegőt alternatív módon használó szurkolók kürtjei.
Eredmények:
Annak ellenére, hogy a Kecskeméti Főiskoláról kerültek ki a leggyorsabb járgányok – a Kecskeméti Fütyülős, illetve a Tűzgép nevű csapat nyerte ezeket a számokat – „A Rexroth Legjobb Pneumobilja” címet a távolsági futamot és a legjobb konstrukciónak járó díjat is bezsebelő Debreceni Széllovagok csapata nyerte el. Mi is gratulálunk neki.