Olvasó kérdezi:
Kedves Gyula!
Szeretek a kanyarokban keresztbe autózni, 21053-as Ladámban azonban csak széria differenciálmű van, ezért csak esős illetve téli körülmények közepette élvezem az autózást.
Korábban próbálkoztam kanyar előtti hirtelen visszaváltással, ez bejött, de kukára ment a 2. sebességi fokozat. Mit tegyek?
Szakértőnk válasza:
Kedves Szabolcs !
Szerintem kénytelen lesz megjavítani, ha keresztbe akar menni.
Üdvözlettel: Székely Gyula
Olvasó kérdezi
Azt szeretném kérdezni,hogy maximum 1 millióig érdemes-e kombi dízel 1.9 tdi-s autót venni, családi célra kellene, ön mit ajánlana? Igaz, hogy a 3F-es autókat nem szabad megvenni (Ford, Fiat, Francia)? Van 1,5-ért 2002-es Opel Astra Kombi 2.0 TDI, ez milyen autó? Válaszát köszönöm előre is. Tehát csak kombi és csak 1.9 tdi -ezt javasolják a dízelmotorból!
Szakértőnk válasza
Kedves Szilveszter! A „FIAT-ot, Fordot, franciát soha” alapállás tornyos nagy baromság szerintem, mindig az adott típust (Multipla, Focus, Xsara stb.) kell megnézni, nem általánosságban kizárni vagy dicsőíteni egy márkát.
Egymillió forintból magamnak nem vennék használt dízel kombit, ez egy tipikusan sokat futó kombináció. Egy adagolófelújítás simán belekerülhet 200 ezer forintba. Egy benzines Astra G 1,4 is elmegy 5,5-8,5 literrel és kevesebb 200-400 ezres hibalehetőséget tartogat a kinézett dízelnél.
Ha mégis ragaszkodik ehhez a felálláshoz, akkor a Golf vagy a Passat Variant helyett az első generációs SEAT Toledót javasolnám, nagy ötödik ajtajával tud annyit, mint egy kombi.
Esetleg Skoda Felicia kombit keresnék, de abból nincs TDI, csak a sokáig tartó szívódízel, viszont az autó jóval olcsóbb. A Comprex-feltöltős dízel 626-os Mazdákat elkerülném, de a Nissan Primera kombi a kétezres dízellel még vállalható
Olvasó kérdezi
Kedves Szakértő Úr! Mivel sokat ülünk az autóban, szeretnénk a mostaninál szebb hangú autórádiót a Ford Focusunkba. Mivel az autó hét éves, nagyon sokat nem szeretnénk rákölteni (150 000 Ft még belefér, 200 ezer már nehezen), de ebből az összegből lehet szebben szóló berendezést csináltatni? Üdvözlettel, Palkó Eszter
Szakértőnk válasza
Kedves Eszter!
Az általad megadott összegből már egy egész jó hangrendszert össze lehet állítani. Első lépésként érdemes átgondolni, hogy idővel szeretnéd e bővíteni a hangrendszered. Erre a fejegység (autós rádió) kiválasztása miatt van szükség. Célszerű olyan készüléket vásárolni, amin van legalább 2 db RCA kimenet. Jó fejegységet már akár 30000 Ft-tól is lehet kapni. Az autórádió beszerzése előtt mindenképp gondold át, hogy milyen hanghordozóról szoktál zenét hallgatni.
Gondolok a CD, USB, iPod lehetőségekre. (Megjegyzem, igazán jó hangzást audio CD-vel lehet elérni.) Gondolom, nem csak az autórádiót szeretnéd cserélni. Célszerű a hangszórókat is, és mivel 150000 Ft-os összeghatárt adtál meg, ebbe még egy erősítő is belefér. Amit tudok neked tanácsolni, az első ajtókba a gyári hangszórók helyére vegyél 16,5 cm-es úgynevezett komponens szettet.
Ez egy pár mély-közép hangszóróból, egy pár hangváltóból és egy pár magassugárzóból áll. Ezeknek meg van a gyári helye az autódban. A hátsó részlegbe érdemes úgynevezett „nagyovál” 3 utas hangszórókat tenni. Ennek a kalaptartóba kell lyukat vágni. És ugyan nagyon sokan úgy gondolják, hogy nekik nincs szükségük erősítőre, én mégis ajánlanám neked. Sokkal több dinamika lesz a rendszeredben, és így sokkal szebben fog szólni.
Ezekhez a hangszórókhoz egy 4 csatornás erősítőt érdemes venned. Van egy másik lehetőség is, bár ebben az esetben a csomagtartód egy kicsit kisebb lesz. A hátsó „nagyovál” hangszórók helyett célszerűbb lenne egy kis mély ládát venni. Már 25 cm-es mélynyomó is nagyon szépen tud szólni, főleg a gyári hangrendszer után. Ebben az esetben mindenképp kell erősítő, de itt is megfelel egy 4 csatornás. A mély láda azért jobb megoldás, mert a hangszórók nem képesek olyan mély hangokat adni, mint egy mély nyomó. És persze a kábelekről se feledkezzünk el. A te autód bekábelezése kb 10000 Ft anyagköltségből és kb 8000 Ft-os munkadíjból kijön.
Olvasó kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Rövid ideig szándékoztam parkolni, egy erősen lejtős úton kaptam helyet, ahová beparkoltam, de a kéziféket nem húztam be megfelelően. Miután elmentem, a kocsi elindult és egy másik parkoló autóban jelentős kárt okozott. A károkozás tényét elismertem, de a kötelező biztosító nem fizeti ki az okozott kárt. Jogszerűen teheti -e ezt? Mire számíthatok, ha perlem a biztosítót?
Várom a válaszát.
Üdvözlettel:M.Erzsébet
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Sajnos Ön nem volt a gépjárműben a károkozáskor, így mentesül a biztosító, és a másik fél Öntől juthat kártérítéshez.
Üdvözlettel:
dr. Orgoványi Krisztián
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!