Aki gyerekkorában szintén épített magának kartondobozból autót, lapostányér kormánykerékkel, tollal rajzolt műszerfallal, műanyag kuglibábu sebességváltóval, bizonyára egyetért velem: a legnagyobb királyság, ha egy autóban nem csak lent, de fent is vannak gombok. Mert az már olyan repülős.

A szivargyújtó-töltő más USB-s cuccokhoz is használható
28 éves BMW-m legkorszerűbb alkatrésze

28 éves BMW-m legkorszerűbb alkatrésze

28 éves BMW-m legkorszerűbb alkatrésze


Tiszta katarzis volt számomra például, amikor először ültem be egy 75-ös Alfába, melyben az ablakemelő gombjait a tükör felett helyezték el. Mostani öreg Voyageremben is ott a Csoda: az elektronikus iránytű, a külső hőfok-jelző és egy km-számláló lakik a tükör feletti kijelzőn, pár gombbal kiegészítve.

Mikor felnyúlok megnézni, hány fok van, merre megyek, kicsit mindig vadászpilótának képzelem magam. De legalábbis Gumikacsának, aki a cébét kapcsolgatta bőszen a tető alatt, ha jól emlékszem – és kamiont vezetni a lelkem mélyén lakó gyerek számára legalább akkora truváj, mint Grippent.

Ezekre a perverzitásokra épített a jeles kínai elektronikai biszbasz-gyártó, a BluePanther, amikor kijött a nemes egyszerűséggel csak Bluetooth Car Kitnek nevezett készülékkel. (A használati utasításon már komolyabb név is szerepel: VTB-99.) Az autó belső tükrére rugós, gumírozott karokkal rögzíthető rátét nem más, mint egy Bluetooth-kihangosító.

a videó a hirdetés után indul

Nem csak autóban működik (és csak azért gerjed, mert egy szobában volt a hívó és a hívott is a felvétel idején)

Öreg autó, új autó; szinte mindegy: a BluePanther nagyjából valamennyi tükörre felcsattintható. Azért az üvegre ragasztott tükröket kicsit aggódtam a 33,5 dekás jószággal tovább terhelni.

Tükröm, tükrön

Tükröm, tükrön

Tükröm, tükrön


A régi, tetőlemezre csavarozott konstrukciók biztosan nem szakadnak le alatta. (A BMW pedig ’82-ben még ilyeneket gyártott.) Akár régi, akár új tükör viszont, egy dolog közös: egy kicsit mind remegnek a kihangosító alatt.

Ezen nehéz segíteni; dízel autóknál alapjáraton, benzineseknél pont nagyobb fordulaton bizony tönkreteszi a gyári kiegyensúlyozást a függeszték, és némi idegesítő remegéssel kell számolni biznyos fordulatszámoknál. Viszont legalább nem torzít, nagyítását is jól eltalálták; nem rosszabb  BluePantherbe nézni a gyári tükör helyett. Ha nem remeg éppen.

Még egy emlék a múltból
A telefonom azonosítója

A telefonom azonosítója

A telefonom azonosítója


Teccenek még emlékezni a helyi buszokba szerelt trükkös belső tükörre? STOP-táblácska világított ki a foncsorból fékezéskor, zöld nyilak jelezték a tükörlapon, merre indexel a sofőr.

Ez maga volt az űrtechnika a nyolcvanas évek elején. De máig varázslatos, amikor a tükörben, a valóság képén megjelenik valami színes ábra.

A kihangosító mini USB-csatlakozóval a szivargyújtóról tölthető. Praktikus, hogy a töltőcsonk egy normál USB-s csatlakozóval fogadja a tükörkihangosító kábelét, így a 12 voltos adapter más USB-s eszközök töltésére is alkalmas. Vagyis párezer forintot, egy szivargyújtó-USB átalakító árát már le is vonhatjuk a húszezer forintos bekerülési értékből, hogy jobban érezzük magunkat.

A kis füles mágnessel rögzül anyjához, rajta lógva tölt

A kis füles mágnessel rögzül anyjához, rajta lógva tölt

A kis füles mágnessel rögzül anyjához, rajta lógva tölt


A lítium-ion akku gond nélkül bír pár nap készenlétet. A specifikáció szerint 3-5 óra egy teljes feltöltés, az üzemidő nyilván attól is függ, mennyit beszélgetünk. Én egy hét, napi pár perc telefonálás, éjszakára és napközbenre kikapcsolás mellett egyszer sem töltöttem rá a készülékre, ritka tehát, hogy menet közben zavaróan lengedezzen előttünk a kábel.

A kihangosító párosítása a telefonnal pofonegyszerű. Bekapcs, telefonról megkeres, 0000 kód beír, párosítást engedélyez, és kész, mostantól mindig egymásra talál a teló és a tükör, ha mindkettő be van kapcsolva és tíz méteren belül kerülnek egymáshoz.

A tükör a képből sejtelmesen kiderengő zöld, nappali fénynél sajnos alig látható feliratokkal kommunikál. Kiírja, ha megtalálta a telefonunkat, kiírja a hívószámot vagy a visszatárcsázott hívott számot, R2D2-szerű bippekkel jelzi a bekapcsolást vagy a kapcsolat végét.

A hangerő még az én 28 éves BMW-mben is kellően erős, a hangszóró nem torzít, gerjedés nincs. Ettől függetlenül aki akarja, a beépített FM-transzmitterrel az autórádióra is kiküldheti a hangszóró jelét.

Rugós, gumírozott karmokkal szorítja a tükröt

Rugós, gumírozott karmokkal szorítja a tükröt

Rugós, gumírozott karmokkal szorítja a tükröt


Bizalmas párbeszédhez egy kis, külön akkuval ellátott vezeték nélküli füldugót emelhetünk le a tükör oldaláról, amit használaton kívül mágnes tart a helyén. Okos, ügyes, ahogy az egész szerkezet, a fene gondolná, hogy kínai.

Akinek van kedve ilyen hülyeségekkel bíbelődni, 200 hívószámot el is menthet a tükörben, de ez felesleges, egyszerűbb a telefonról tárcsázni, vagy hanghívással operálni. Sokkal viccesebb, hogy fél perc erejéig rögzíthető és visszajátszható a beszélgetés egy REC és egy Play gombbal.

Jópofa dolog ez a BluePanther tükröntükör. Húszezerért kihangosítónak kicsit talán drága, de aki nem akarja a dupláját kifizetni egy kihangosítós rádió-fejegységért, nem szereti, ha a fülébe gyógyul a dugó, és lelkesen nyomogat gombokat a tető alatt, megfontolhatja, mint kényelmes alternatívát a törvénynek megfelelő telefonálásra. Főleg, ha gyakran váltogatja autóit, mint mondjuk mi, autós újságírók – tehát nem tud bekábelezni minden kocsit, amibe beleül. Tudta a forgalmazó, hova kell küldenie ezt a kis vackot, ha lelkes ingyenreklámot akar!