Vezetéstechnika


Olvasónk kérdezi
Egy Toyota Avensis 1,8 gépkocsi tulajdonosa vagyok, melyben ABS, ASR, és ESP is található. Ha esőben megyek tempomattal, és tócsába hajtok, aquaplaning lép fel.
Mit tesz ilyenkor az elektronika? Biztonságos esőben a tempomat?

Köszönettel: András

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

Ha mindazt sorban leírnám, amit a másodperc törtrésze alatt, mint bevitt információt feldolgoz az autó komputere, eltartana egy darabig.
Maradjunk abban, hogy amikor az első, vagy hátsó kerekek felfutnak a vízre, a tapadás egy rövidebb, vagy hosszabb időre megszűnik. Ha a robotpilóta vezet, ezt érzékeli, és nyilván, ha nincs tapadás, a hajtott kerék legkisebb túlforgatott pillanatában elveszi a gázt, és figyeli, hogy az autó a kívánt irányba halad-e. Ha eltér a kívánt iránytól, amit a kormány állásból, és az addig bevitt információkból számol, egy kerék fékezésével megpróbálja a kívánt irányba visszahozni az autót.

A gond az a történettel, hogy ez az elv. A

Az ESP sem mindenható
Az ESP sem mindenható

Az ESP sem mindenható

Az ESP sem mindenható


valóság az, amit pár héttel ezelőtt a hírekben is hallottunk, két autó fényes nappal egy vízátfolyáson történő áthaladást követően egymás után repült le az útról. ESP-vel, tokkal, vonóval.

Van egy hölgyismerősöm, aki gyanútlanul ment hazafelé 100-as tempóval az M1-es autópályán autójával, bekapcsolt ESP- vel, majd elmesélte hogy hogy járta be jobb oldaltól bal oldalig a teljes területet, egy két fordulattal. Igaz, olyan gumi volt az autón, amivel már előtte pályán ment egy pár kört. Mire az elektronika tett volna valamit, már nem volt az úton.

Tudni kell hogy az elektronika nem lát ki az ablakon, és ha dolgozik is a kerekekre fékkel vagy gázzal, az attól még nem fog jobban tapadni, hiszen vízen fut . Összefoglalva, az ESP sem mindenható, neki is idő kell mire reagál, és csak tapadó kerekekre vezérelt erőkkel segít megőrizni a stabilitást.

Üdvözlettel:
Székely Gyula

A kamionoknál is jól jöhet az ESP – oktatófilm a Volvótól:

Autóvásárlás


Olvasónk kérdése
Üdvözletem!
Autóvásárláson gondolkodom!
3-5 éves autókban. Én a Peugeot 308, Ford Focus, Mondeo, Opel Astra, Vectra, illetve a Toyota Corolla típusokra gondoltam, 2 és fél millió forintig!
Fontos lenne számomra, hogy a fogyasztás mellé a megbízhatóság is párosuljon, mivel autómmal rendszeresen járok munkába napi 30 kilométert. Nem tudom, hogy ezek a modellek dízelben vagy benzinesben jobbak-e ilyen használatra!? Ebben kérném tanácsát! Ha esetleg ezeken kívül tud jobbat is mondani, kérem ossza meg velem! Köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

A 308 hamar kiesik,

Ritka a céges múltú

Ritka a céges múltú

Ritka a céges múltú


mert nem kapható a megjelölt ársávban, pedig kényelmes, biztonságos, szép belsejű autó, főleg kombiként praktikus. Ebből a pénzből könnyen vehet dízelmotoros autót is, de ezt csak nagyon biztos forrásból kockáztatnám meg, napi 30 km nem indokolja a dízelt.
A Corolla előnye, hogy nem jellemző cégautóként, a sajátjukra sokan jobban vigyáznak, mint a cégtől kapott, pár év után lecserélt vállalati autóra. A többinek ez a hátránya, főleg a dízel Focusból sok a céges múltú, de szinte az összes Mondeo és Vectra is szolgálati autóként kezdte. Mivel az Astra nem olcsóbb a Vectránál, ezért egy 1,8 literes benzines Vectrára vagy a Corollára beszélném rá az említett autók közül.

Üdvözlettel:
Szörényi András

Hifi, tuning


Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértők!

Egy első generációs Ford Focus tulajdonosa vagyok. Gyári CD fejegységgel rendelkezik az autó, melyhez távirányító csatlakozik. Sajnos mp3 formátumot ez a fejegység nem játszik le.
Cseréjén gondolkozom, de nem találok a feltételrendszeremnek megfelelőt. Ezért kérném segítségüket.
Tehát a feltételek:
– kezelje az mp3 formátumot,
– a jelenlegi távirányítót szeretném hozzá használni
– tartalmazzon navigációt
– esztétikusan mutasson a műszerfalban.
Ez utóbbi feltételnek a legnehezebb megfelelnie, hiszen „szerencsére” az egyes Focus fejegységeinek mérete az 1 és 2 DIN között van… A beépítőkerettel beszerelt fejegységek viszont cseppet sem esztétikusak.

Segítségüket előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

Sajnos nincs könnyű dolga annak, aki első generációs Focus-ba szeretne fejegységet cserélni. Ugyanis, ahogy ön is említette, 1,5 DIN méretű a rendelkezésre álló hely. Kezdjük a feltételek boncolgatását.

– Kezelje az mp3 formátumot: Talán ennek a legegyszerűbb megfelelni, mert a mai fejegységek szinte mindegyike tudja kezelni ezt a formátumot.

– A jelenlegi távirányítót szeretné használni: Ez már egy picit bonyolultabb feladat. De ez sem lehetetlen. Léteznek úgynevezett interface-ek, modulok, melyek segítségével ez megvalósítható. Azonban az áruk nagyban függ a fejegység és az autó típusától is. Így csak egy körülbelüli árat tudok mondani. Ez 27-80000 Ft között mozog. Vásárlásnál rá kell kérdezni, hogy az adott fejhez van-e ilyen modul, mert sajnos nem minden fejegység tudja ezt a funkciót.

– Tartalmazzon navigációt: Na itt már

Ide kellene egy esztétikus és sokoldalú fejegységet találni

Ide kellene egy esztétikus és sokoldalú fejegységet találni

Ide kellene egy esztétikus és sokoldalú fejegységet találni


nehezedik a helyzet. Ugyan 2 DIN méretű multimédiás fejegységekből elég bő a navigációval felszerelt termékek skálája, de a 1,5 DIN illetve 1 DIN méretűekre ez már nem igaz. Sajnos a készülék méretei miatt nem lehet beleintegrálni a navigációt. Így a vásárlás során a másik fontos kérdés amit fel kell tenni a kereskedőnek, hogy tudja -e kezelni a navigációt a készülék, és hogy mennyibe kerül hozzá a navigációs modul. Sajnos 1,5 DIN méretben nem fog ilyet találni. 1 DIN-ben már könnyebb a helyzet. Itt olyan multimédiás fejegységet kell keresni, ami motorosan kinyíló érintőképernyős monitorral szerelt. Ezeknek kb. 180000, a modulé pedig 80000 forinttól indul.

– Esztétikusan mutasson: Sajnos itt nincs túl sok lehetőség, mivel az első generációs Focushoz csak egyféle beépítő keret létezik. Ennek az ára 5000-8000 Ft között mozog.

Üdvözlettel:
Team FUSION Hungary

Jog


Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!

Szabálysértést követtem el, miszerint 30-as táblával jelzett útszakaszon 49-el mentem. A büntetés előreláthatólag nekem nagyon magas. Itt olvastam, hogy egy másik személyre (akár hajléktalanra) az ő beleegyezésével átruházható a büntetés.
És előre is elnézést kérek de mi van ha egy olyan ember vezette gépjárművemet 2009.12.30-án (a bemérés napján), aki Szilveszter napján elhunyt?!

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Ha kiderül, hogy hazudott, csalás és magánokirathamisítás kísérletéért is feljelenthetik.
Ha nem, jogilag működhet a dolog, de enyhén szólva bizarr.

Üdvözlettel:
dr. Orgoványi Krisztián

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!