1975-2010

Különleges meghívást kaptunk a BMW-től: legyünk ott a legújabb Art Car világpremierjén, Párizsban. Az idei jeles év, pont 35 éve készült az első műalkotás a sorozatban, azóta többek között M1-ből, 850 CSI-ből vagy álomautómból, a 635 CSi-ből is születtek Art Carok. Mindegyiket megtalálják a

Itt volt az esemény. A Pompidou-központ egy kortárs és modern művészeti múzeum
.

Frank Stella (USA), BMW 3.0 CSL, 1976

Frank Stella (USA), BMW 3.0 CSL, 1976


Frank Stella az 1976-os 3,0 CSL versenygép műszakiságát domborította ki a milliméterpapírra emlékeztető mintával. A 750 lóerős szörny 341-et ment, ezzel a légellenállással!

Egy Art Car bemutatójának BMW-s mércével is nagyívűnek kell lennie, amihez sok-sok új Ötös vagy X6 árrésén kívül egy exkluzív helyszín is kell. A Párizs szívében működő Pompidou központ épp ilyen, főleg legfelső emeleti teraszai és étterme.
Pompidou központ: múzeum és könyvtár
Itt volt az esemény. A Pompidou-központ egy kortárs és modern művészeti múzeum

Itt volt az esemény. A Pompidou-központ egy kortárs és modern művészeti múzeum

Itt volt az esemény. A Pompidou-központ egy modern és kortárs művészeti múzeum


Az 1977-re felépült, de csőben futó külső mozgólépcsőivel, óriási kürtőivel máig futurisztikusnak tűnő építménnyel Georges Pompidou, 1971 és 1975 között hivatalban lévő francia köztársasági elnök kívánt maradandó nyomott hagyni a világban. Biztos nem jutott eszébe egy őszödi beszéd és akkoriban még nokiás doboz sem volt.

A Centre Georges Pompidou Európa egyik legfontosabb modern és kortárs művészeti múzeumává vált. A múzeum legfrissebb tárlata Sigmund Freud egyik unokája, Lucian Freud műveit mutatja be, az épület otthont ad egy hatalmas könyvtárnak is.

Nem először látható Art Car a modern művészet házában, Roy Lichtenstein 1977-ben itt állította ki 320i Gruppe 5 versenyautóját, amely kategóriát nyert a Le Mans-i 24 órás versenyen.

Itt van Andy Priaulx!

Andy Priaulx a verseny Art Car egyik pilótája

Andy Priaulx a verseny Art Car egyik pilótája

Andy Priaulx a verseny Art Car egyik pilótája


Érdekes volt látni, hogy a regisztrációt végző lányoknak Andy Priaulx neve nem mondott semmit.

A nagyon rokonszenves, háromszoros túraautó-világbajnok pilóta inkább a mi hősünk.

Priaulx-lal együtt mozgólépcsőztünk a legfelső szintre, akitől megtudtam, hogy első autója egy FIAT 500 volt, amíg tetőre nem rakta és kezdetben házukat eladva, lakókocsiban élve finanszírozta versenyzői karrierjét.

Belül is különleges a Pompidou központ

Belül is különleges a Pompidou központ


Belül is különleges a Pompidou központ. Ez az étterem a felső szinten

Kell egy pohár valami

Jeff Koons avec madame le papagáj

Jeff Koons avec madame le papagáj

Jeff Koons avec madame le papagáj


A felső szinten – német cégtől szokatlan poénként – szaxofonos muzsikus várt. Ismeretlen terepen, egyetlen magyar újságíróként a gyülekezés során először is meg kell ragadni egy poharat, amiben valami szesz van.

Ez könnyen ment, aztán lehetett skubizni a résztvevőket, mert hasonló alkalmakkor mindig vannak érdekes arcok. Figyelmünket leginkább egy fekete-ősz papagájfrizurás hölgy kötötte le, de már itt is van a nagy Jeff Koons! (Nemrég érkezett az info: a papagáj hajú hölgy ORLAN, Koons-kaliberű, világsztár body art művész. Köszönjük zhope nevű olvasónknak!)

Koons, a szupersztár

Koons a giccsművészet sztárjaként globálisan ismert nagyágyú, ennek ellenére ő kereste meg a BMW-t még 2003-ban, hogy szeretne egy Art Cart festeni. A BMW pedig szívből örvendett, hogy 17-ik Art Carját ő készíti. Koons magyar vonatkozása, hogy 1991 és 1992 között Staller Ilona férje volt, ebben az 1990-es interjúban Cicciolina iránti érzelmeiről is beszél angolul, ádámkosztümben.

Jeff Koons: ki is ő?
A képen a lufikutya és a tulipánok című alkotások Jeff Koonstól

A képen a lufikutya és a tulipánok című alkotások Jeff Koonstól

A képen a lufikutya (Balloon dog) és a Tulipánok című alkotások Jeff Koonstól


Jeff Koons a legünnepeltebb képzőművészek egyike, a párizsi bemutatón a méltatók egyike egyenesen korunk legnagyobb művészének nevezte. Az amerikai alkotó 1955-ben született, művei a New York-i Modern Művészetek Múzeumában és a londoni Tate Galériában is láthatók.

A nálam tájékozottabbak számára Koons szobrai is ismertnek számítanak, például a Puppy nevű nagyméretű virágszobor a bilbaói Guggenheim Múzeum előtt. Koons műveinek óriási piaci értéke van, volt olyan alkotása, amely húszmillió dollárért kelt el. Részletek a Wikipedián.

Led Zeppelinre bukkant elő az autó

Led Zeppelinre bukkant elő az autó

Led Zeppelinre bukkant elő az autó


Este tíz után megszólal a Led Zeppelintől a Bring it on home, lehull a lepel és Ian Robertson, a BMW igazgatótanácsnak értékesítésért és marketingért felelős tagja illetve Koons perdül a színpadra. Az amerikai alkotó nem az egzaltált művészfigurát hozza, a nagycsaládos Koons visszafogottan, de szenvedélyesen, csillogó szemmel beszél művéről.

Láthatóvá tett energia

Autója egy GT2-es M3 versenygépen alapul, amely jövő hétvégén a kategóriagyőzelem reményében áll rajthoz a világ egyik legkeményebb autóversenyén, a 24 órás sprintnek mondott Le Mans-i futamon.

Videón az M3 GT2 Art Car születése

Hátul összetorlódik az áramlás, mint igaziból is

Hátul összetorlódik az áramlás, mint igaziból is

Hátul összetorlódik az áramlás, mint igaziból


Koons azt a nyers erőt, azt a brutális energiát kívánja megmutatni, amely majd szétveti az 500 lóerős autót. Ezt saját maga is megtapasztalhatta, utasként az M3 GT2-ben, egy M1-ben illetve a széria M3-ast vezetve.

A nagy nap: június 13

Fényezés helyett matrica feszül a pályaautón, ami újdonság a BMW Art Carok történetében. A tarka csíkozás Mario Theissennek, a BMW motorsport-igazgatójának azért is tetszett, mert pontosan leképezi az aerodinamikát: a kocsi elejétől szépen áramlik a levegő hátra, aztán a hátsó örvények mutatják, milyen nehéz szépen leválnia a levegőnek.

M1 Art Car Budapesten!

A gyors autón elmosódó színek és vonalak ihlették Andy Warholt

A gyors autón elmosódó színek és vonalak ihlették Andy Warholt

A gyors autón elmosódó színek és vonalak ihlették Andy Warholt


Június 7-e és 30-a között a Művészetek Palotájában lesz látható a talán leghíresebb BMW Art Car.

Warhol a Pop Art talán legismertebb képviselője, az ő ötlete volt egy teljes áruházat bezárni, hogy az múzeumként maradjon az utókorra.

1979-ből

Andy Warhol 1979-es kreációja már az alapautó miatt is különleges: a középmotoros M1 joggal legendás sportautó.

Warhol autója 1979-es, június 7-30. között lesz látható a MűPában

Warhol autója 1979-es, június 7-30. között lesz látható a MűPában

Warhol autója 1979-es, június 7-30. között lesz látható a MűPában


Soros hathengeres motorja a négyszelepes hengerfejjel 277 lóerős, de a félelmetes és lenyűgöző versenyváltozat 470 lóerőt tud, végsebessége 307 km/óra.

Warhol – szemben a korábbi alkotókkal – nemcsak a méretarányos mintát tervezte meg, a kivitelezést sem bízta munkatársaira: ő maga festette meg az autót. Az 1987-ben, 59 évesen elhunyt művész a gyorsaságot kívánta ábrázolni a festéssel: ha egy autó igazán hasít, akkor elmosódnak a színek és a vonalak – mondta alkotásáról.

Művészet és formatervezés

Első a sorban: Alexander Calder (USA) BMW 3.0 CSL-je 1975-ből

Első a sorban: Alexander Calder (USA) BMW 3.0 CSL-je 1975-ből

Első a sorban: Alexander Calder (USA) BMW 3.0 CSL-je 1975-ből


A 76-os rajtszámmal a BMW az első Art Car, Alexander Calder alkotása előtt tisztelgett, amely az M1-hez hasonlóan indult a Le Mans-i 24 órás versenyen. Warhol autójával a kategória második helyét szerezte meg a BMW, összetettben hetedikként ért célba.

Egyik pilótája Hervé Poulain volt. A tegnapi világpremieren is látott Poulain azért érdekes, mert az ő felkérésére született az első BMW Art Car a francia pilóta 480 lóerős 3,0 CSL túra-versenyautójából. Az Art Carok azóta is a művészet és az ipari formatervezés közötti éles határvonal áthidalását szolgálják.

Mintha átlátnánk a lemezen: David Hockney autóján látszik a szívósor, a vezető és a vele utazó kutyus

Mintha átlátnánk a lemezen: David Hockney autóján látszik a szívósor, a vezető és a vele utazó kutyus


Mintha átlátnánk a lemezen: David Hockney 1995-ös 850 CSI-jén látszik a szívósor, a vezető és a vele utazó kutyus. További képek a galériában
500 lóerős és 1245 kilós az M3 GT2

500 lóerős és 1245 kilós az M3 GT2

500 lóerős és 1245 kilós az M3 GT2


Ha a festéstől gyorsabb nem is, legalább lassabb sem lesz a versenyautó.

Mert a géppel rajthoz álló Andy Priaulx, Dirk Müller és Dirk Werner számára ez is egy versenyautó, amelyet a limiten hajtanak, persze igyekeznek nem összetörni.

A különleges M3-hoz 3-3 ajtó, lökhárító és motorházfedél van, egyedül a hátulról történő ütközéshez nincs ennyi tartalék karosszériaelem. Június 12-13-án Le Mansban kiderül, mit tud a 17-ik BMW Art Car.

Műszaki adatok -BMW M3 GT2
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 3999
Furat x löket (mm) 72,5 X 92,0
Hengerek / szelepek száma V8/40
Max. teljesítmény (kW[LE]/maximális fordulatszám) 368(500)/8750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 3,42
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4634/1912/1280
Tengelytáv (mm) 2779
Menetkész tömeg (Le Mans-i verzió) (kg) 1245
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 110
Gumiméret 18 coll, Dunlop