1975-2010
Különleges meghívást kaptunk a BMW-től: legyünk ott a legújabb Art Car világpremierjén, Párizsban. Az idei jeles év, pont 35 éve készült az első műalkotás a sorozatban, azóta többek között M1-ből, 850 CSI-ből vagy álomautómból, a 635 CSi-ből is születtek Art Carok. Mindegyiket megtalálják a
Egy Art Car bemutatójának BMW-s mércével is nagyívűnek kell lennie, amihez sok-sok új Ötös vagy X6 árrésén kívül egy exkluzív helyszín is kell. A Párizs szívében működő Pompidou központ épp ilyen, főleg legfelső emeleti teraszai és étterme.
Pompidou központ: múzeum és könyvtár |
Az 1977-re felépült, de csőben futó külső mozgólépcsőivel, óriási kürtőivel máig futurisztikusnak tűnő építménnyel Georges Pompidou, 1971 és 1975 között hivatalban lévő francia köztársasági elnök kívánt maradandó nyomott hagyni a világban. Biztos nem jutott eszébe egy őszödi beszéd és akkoriban még nokiás doboz sem volt. A Centre Georges Pompidou Európa egyik legfontosabb modern és kortárs művészeti múzeumává vált. A múzeum legfrissebb tárlata Sigmund Freud egyik unokája, Lucian Freud műveit mutatja be, az épület otthont ad egy hatalmas könyvtárnak is. Nem először látható Art Car a modern művészet házában, Roy Lichtenstein 1977-ben itt állította ki 320i Gruppe 5 versenyautóját, amely kategóriát nyert a Le Mans-i 24 órás versenyen. |
Itt van Andy Priaulx!
Érdekes volt látni, hogy a regisztrációt végző lányoknak Andy Priaulx neve nem mondott semmit.
A nagyon rokonszenves, háromszoros túraautó-világbajnok pilóta inkább a mi hősünk.
Priaulx-lal együtt mozgólépcsőztünk a legfelső szintre, akitől megtudtam, hogy első autója egy FIAT 500 volt, amíg tetőre nem rakta és kezdetben házukat eladva, lakókocsiban élve finanszírozta versenyzői karrierjét.
Kell egy pohár valami
A felső szinten – német cégtől szokatlan poénként – szaxofonos muzsikus várt. Ismeretlen terepen, egyetlen magyar újságíróként a gyülekezés során először is meg kell ragadni egy poharat, amiben valami szesz van.
Ez könnyen ment, aztán lehetett skubizni a résztvevőket, mert hasonló alkalmakkor mindig vannak érdekes arcok. Figyelmünket leginkább egy fekete-ősz papagájfrizurás hölgy kötötte le, de már itt is van a nagy Jeff Koons! (Nemrég érkezett az info: a papagáj hajú hölgy ORLAN, Koons-kaliberű, világsztár body art művész. Köszönjük zhope nevű olvasónknak!)
Koons, a szupersztár
Koons a giccsművészet sztárjaként globálisan ismert nagyágyú, ennek ellenére ő kereste meg a BMW-t még 2003-ban, hogy szeretne egy Art Cart festeni. A BMW pedig szívből örvendett, hogy 17-ik Art Carját ő készíti. Koons magyar vonatkozása, hogy 1991 és 1992 között Staller Ilona férje volt, ebben az 1990-es interjúban Cicciolina iránti érzelmeiről is beszél angolul, ádámkosztümben.
Jeff Koons: ki is ő? |
Jeff Koons a legünnepeltebb képzőművészek egyike, a párizsi bemutatón a méltatók egyike egyenesen korunk legnagyobb művészének nevezte. Az amerikai alkotó 1955-ben született, művei a New York-i Modern Művészetek Múzeumában és a londoni Tate Galériában is láthatók. A nálam tájékozottabbak számára Koons szobrai is ismertnek számítanak, például a Puppy nevű nagyméretű virágszobor a bilbaói Guggenheim Múzeum előtt. Koons műveinek óriási piaci értéke van, volt olyan alkotása, amely húszmillió dollárért kelt el. Részletek a Wikipedián. |
Este tíz után megszólal a Led Zeppelintől a Bring it on home, lehull a lepel és Ian Robertson, a BMW igazgatótanácsnak értékesítésért és marketingért felelős tagja illetve Koons perdül a színpadra. Az amerikai alkotó nem az egzaltált művészfigurát hozza, a nagycsaládos Koons visszafogottan, de szenvedélyesen, csillogó szemmel beszél művéről.
Láthatóvá tett energia
Autója egy GT2-es M3 versenygépen alapul, amely jövő hétvégén a kategóriagyőzelem reményében áll rajthoz a világ egyik legkeményebb autóversenyén, a 24 órás sprintnek mondott Le Mans-i futamon.
Videón az M3 GT2 Art Car születése
Koons azt a nyers erőt, azt a brutális energiát kívánja megmutatni, amely majd szétveti az 500 lóerős autót. Ezt saját maga is megtapasztalhatta, utasként az M3 GT2-ben, egy M1-ben illetve a széria M3-ast vezetve.
A nagy nap: június 13
Fényezés helyett matrica feszül a pályaautón, ami újdonság a BMW Art Carok történetében. A tarka csíkozás Mario Theissennek, a BMW motorsport-igazgatójának azért is tetszett, mert pontosan leképezi az aerodinamikát: a kocsi elejétől szépen áramlik a levegő hátra, aztán a hátsó örvények mutatják, milyen nehéz szépen leválnia a levegőnek.
M1 Art Car Budapesten! |
Június 7-e és 30-a között a Művészetek Palotájában lesz látható a talán leghíresebb BMW Art Car. Warhol a Pop Art talán legismertebb képviselője, az ő ötlete volt egy teljes áruházat bezárni, hogy az múzeumként maradjon az utókorra. 1979-ből Andy Warhol 1979-es kreációja már az alapautó miatt is különleges: a középmotoros M1 joggal legendás sportautó. Soros hathengeres motorja a négyszelepes hengerfejjel 277 lóerős, de a félelmetes és lenyűgöző versenyváltozat 470 lóerőt tud, végsebessége 307 km/óra. Warhol – szemben a korábbi alkotókkal – nemcsak a méretarányos mintát tervezte meg, a kivitelezést sem bízta munkatársaira: ő maga festette meg az autót. Az 1987-ben, 59 évesen elhunyt művész a gyorsaságot kívánta ábrázolni a festéssel: ha egy autó igazán hasít, akkor elmosódnak a színek és a vonalak – mondta alkotásáról. Művészet és formatervezés A 76-os rajtszámmal a BMW az első Art Car, Alexander Calder alkotása előtt tisztelgett, amely az M1-hez hasonlóan indult a Le Mans-i 24 órás versenyen. Warhol autójával a kategória második helyét szerezte meg a BMW, összetettben hetedikként ért célba. Egyik pilótája Hervé Poulain volt. A tegnapi világpremieren is látott Poulain azért érdekes, mert az ő felkérésére született az első BMW Art Car a francia pilóta 480 lóerős 3,0 CSL túra-versenyautójából. Az Art Carok azóta is a művészet és az ipari formatervezés közötti éles határvonal áthidalását szolgálják. |
Ha a festéstől gyorsabb nem is, legalább lassabb sem lesz a versenyautó.
Mert a géppel rajthoz álló Andy Priaulx, Dirk Müller és Dirk Werner számára ez is egy versenyautó, amelyet a limiten hajtanak, persze igyekeznek nem összetörni.
A különleges M3-hoz 3-3 ajtó, lökhárító és motorházfedél van, egyedül a hátulról történő ütközéshez nincs ennyi tartalék karosszériaelem. Június 12-13-án Le Mansban kiderül, mit tud a 17-ik BMW Art Car.
Műszaki adatok -BMW M3 GT2 | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 3999 |
Furat x löket (mm) | 72,5 X 92,0 |
Hengerek / szelepek száma | V8/40 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/maximális fordulatszám) | 368(500)/8750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 3,42 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4634/1912/1280 |
Tengelytáv (mm) | 2779 |
Menetkész tömeg (Le Mans-i verzió) (kg) | 1245 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 110 |
Gumiméret | 18 coll, Dunlop |