Vezetéstechnika


Olvasónk kérdezi
Régen csupa „jó” autók voltak, amelyekben nem volt semmi elektronika, meg mindenféle rövidítés, mint ABS, DTSC, stb. Meg is tanultam vezetni: hó, jég, semmi nem számított. Most olyan felsőkategóriás autóm van amelyben tartalmaz mindent. Az ABS engem is idegesített, ha egyszer egy évben működött.
Most felejtsem el a régi beidegződéseket- ellenkormányzás, stb.- és vészhelyzetben csak kormányozzak és vegyem el a gázt? (Hol itt az élvezet?)

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk !

Amikor megvette az autóját, nyilván

Blokkoló kerekekkel a kocsi irányíthatatlanul csúszik
Blokkoló kerekekkel a kocsi irányíthatatlanul csúszik

Blokkoló kerekekkel a kocsi irányíthatatlanul csúszik

Blokkoló kerekekkel a kocsi irányíthatatlanul csúszik


tudta, hogy milyen biztonsági rendszerek vannak benne, és az hogyan működik.
Vegyük úgy, mintha az autó kifizetésekor, a többiek biztonsága érdekében, lemondott volna bizonyos élvezetekről. Azt gondolom ennek mindenki örül.
Ön azért, mert rábízhatja magát az autójára, a szembejövők meg azért, mert bár tudjuk hogy Ön jól vezet, ha elfáradna, vagy véletlenül elkésne egy reagálással, az autója megpróbál majd segíteni a nehéz helyzetben.

Üdvözlettel,
Székely Gyula

Azt javaslom, hogy nézzük meg azt az idegesítő ABS-t működés közben! Én hasznosnak tartom.

Autóvásárlás


Olvasónk kérdezi
Kedves András!

Szeretném megvenni első saját autómat, 1-1,5 millió körül (esetleg picivel több). Ami biztos, hogy automata váltósat szeretnék. Magamról annyit, hogy 190cm és 120kg vagyok, egyedülálló fiatal, akinek fontos a kényelem. Azért írtam hogy fiatal, mert nem árt ha, egy kicsit „csajozós” is a verda, bár a következőkben fel fogok sorolni 1-2 családapás autót is. Kíváncsi lennék, melyiknek mennyire megbízható az automata váltója (illetve az egész autó), illetve hogy melyiket szabad megvenni. Benzines jó – ahogy olvastam öreg dízelt nem szabad -, kiegyezek kb. 8-10 literes fogyasztással városban.

Nem a legszebb Accord generáció

Nem a legszebb Accord generáció

Nem a legszebb Accord generáció


Maximum 2000-es motorra gondoltam.
A következő modellek érdekelnének:
– Honda Accord ’97-től,
– Nissan Primera ’99-től,
– Toyota Avensis ’98-tól,
– Mitsubishi Galant ’97-től,
– Opel Astra G,
– Mazda6 – ami nagyon bejön,
– VW Passat ’01-től,
– Audi A6 ’97-től.
Nyitott vagyok bármire, semmilyen hívő nem vagyok, de Suzukit, Daciat, Focust, nem szeretnék.
Tiptronic? Steptronic? CVT? DSG? Vagy mi a bánat? Mi a fittyfenét vegyek?

Szakértőnk válasza

Kedves Krisztián!

Kabriót feltételezem nem akar, mert pontos igényeket és típuslistát küldött, amit köszönök! A DSG jó volna, de ebben az árkategóriában nem bukkan fel, bármit is írjon egy tudatlan, vagy szándékosan DSG-ző hirdetésfeladó. Japán autóban dízelt és automatát nem találni, leszámítva a terepjárókat, tehát ez kizárva. A benzines automatákkal a megcélzott méretű autókban nehéz lesz összehozni 8-9 literes városi fogyasztást.

Villantási faktorban a G Astra

Villantásra is alkalmas

Villantásra is alkalmas

Villantásra is alkalmas


kupéja jó volna, de automata váltós nemigen van előle. Az eredendően kis teljesítményű motorokhoz kitalált CVT váltó nem rossz dolog, de talán csak a Primerához volt. Szerintem a csajozós/praktikus tartományon belül a Galant az optimum, ma is mutatós, szép és megbízható autó, bár helyenként intenzív alkatrészárakkal. Ha nem talál jó Galantot, az Accord vagy az Accordra épülő Rover 600-as is megfelelő lehet.

Üdvözlettel,
Szörényi András

Hifi, tuning


Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértők!
Van egy 2005-ös Suzuki Ignis GC AC-m. Erre szeretnék szélesebb felnit szélesebb gumikkal feltenni.
Érdekelne, hogy felni- és gumiméretben mik a lehetőségeim? A stabilitás érdekében esetleg toronyösszekötő beszerzése, vagy lengéscsillapító csere?

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

A gyári méreted 165/70R14.

Kár elrontani szélesebb kerekekkel és ültetéssel

Kár elrontani szélesebb kerekekkel és ültetéssel

Kár elrontani szélesebb kerekekkel és ültetéssel


Amit gond nélkül fel tudsz tenni, az a 15, illetve a 16 collos felni . Az, hogy milyen széles legyen a felnid, egy jó kérdés. Igazából, ami aláfér, azaz nem lóg ki a karosszéria alól.
De természetesen pontosítva a dolgokat, ha a gyárinál szélesebb felnit raksz a kocsidra, akkor a gyárinál kisebb ET számmal rendelkezőt kell venned. A gyári felnid ET száma 45. Tehát ennél kisebb legyen az új felnidé. A gumi mérete pedig szorosan összefügg a felni méretével.
De írok két példát, ami szerintem jó lehet. Az egyik, 15 collos felni esetén 195/55R15 méretű gumi, itt figyelni kell, mert a kilométeróra csalni fog. Amikor a kilométeróra szerint 100 km/h sebességgel haladsz, akkor a tényleges sebességed 101,5 km/h.
A másik, 16 collos felni esetén a 185/50R16. Ebben az esetben ha a kilométeróra 100 km/h-t mutat, akkor a tényleges sebességed 100,8 km/h.
Természetesen ezektől eltérő is feltehető méretű gumi is feltehető, de én ezeket ajánlanám.
A kanyarstabilitás érdekében érdemes leültetni az autót. Itt a rugókat és a gátlókat lenne érdemes kicserélni.

Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary

Az Ignis nem a gyors kanyarvételre lett optimalizálva, ez tény. Szélesebb és nagyobb kerekekkel, illetve ültetéssel javíthatóak ugyan a kanyarodási tulajdonságai, de az egyszerű felépítésű futómű még akkor is akadálya lesz a stabilitásnak. Arról nem is szólva, hogy az autó elvesztené egyetlen szerethető pontját: magas építése miatt viszonylag bátran vághat neki az ember a földutaknak, vagy fővárosunk aknamezőjének.

Jog


Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd úr!
Elmentem, lefényképeztem a helyszínt. Jól látszik az automata, no meg a várakozást tiltó tábla is

Elmentem, lefényképeztem a helyszínt. Jól látszik az automata, no meg a várakozást tiltó tábla is

Elmentem, lefényképeztem a helyszínt. Jól látszik az automata, no meg a várakozást tiltó tábla is


10 napja áthajtottam a Ferdinánd hídon, megkerültem a templomot és a belső sávban balra, a Nyugati Pályaudvar felé fordultam. Közben kisoroltam a külső sávba és a Csanády utca, Váci út kereszteződése előtt kb. 50 méterre egy parkolóautomata tövében leparkoltam. Előttem, utánam parkoló autók. Befizettem a jegyet, azonban mikor visszaértem, meglepve tapasztaltam, hogy megbüntettek tilosban parkolásért.

Ahonnan én jöttem, nem láttam az utca elején a várakozni tilos táblát, s pont az automata mellé álltam meg. Joggal gondoltam, hogy ott lehet parkolni. Bántóan becsapónak érzem a helyzetet, ezért fellebbeznék.
Van esélyem? (Közben szereztem egy igazolást, hogy az autó műszaki hibás volt.)

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!
Védekezzen, de a KRESZ-ben a tábla számít, nem a környező tereptárgyak.
Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián

Ez az a helyzet, amit nagyon könnyű elkerülni. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy szabályosan parkolunk, elég csak visszatekinteni, hogy nem látunk-e kör alakú táblát az előző kereszteződés és a kocsink között. Az esetek 99%-ában megállást, vagy várakozást tiltanak.

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!