80 éve történt



Nem kellene mást tenni, mint a nyelvezetet frissíteni, egy-két pontot kihúzni, és egy akár ma is beterjeszthető javaslatcsomagot kapnánk.
Külön kiemelném a tízes pont első felét, amiben a kereszteződések beláthatóságát akadályozó objektumok eltávolítását ajánlják.
Annak idején vajon a javaslatokat követték intézkedések? S vajon sikerült ezek betartatása?

1930. szeptember 24.

„BUDAPEST UTCAI KÖZLEKEDÉSÉNEK MEGREFORMÁLÁSÁRÓL A FŐKAPITÁNY ELNÖKLÉSÉVEL ANKÉT VOLT

…Ezután megtárgyalták mindazokat az előterjesztéseket, amelyek a legközelebbi napokban tartandó belügyminisztériumi ankéten az érdekképviseletek bevonásával kerülnek megvitatásra. Ezek:

1. Mérnökökből és rendőrtisztekből álló vegyesrepülőrazziabizottság létesítése a privát automobiloknak műszaki szempontból leendő ellenőrzése céljából. (A taxik már jelenleg is félévenként ellenőrzés alatt vannak.) A bizottság feladata lesz, hogy a razziák során meggyőződjék arról, hogy az autók vezetői eleget tettek-e a három évenként előírt rendőrfőorvosi felülvizsgálatnak.

2. Az ismételt és súlyos kihágást elkövető és gázoló autóvezetőknek a cselekmény elkövetésekor nemcsak rendőri szempontból, hanem orvosi szempontból is szükséges az azonnali felülvizsgálata, s ennek folytán annak a megállapítása, hogy az illető vezető alkalmas-e további autóvezetésre.

3. A sofőriskolák rendszeres ellenőrzése és a sofőrvizsgák megszigorítása. A szökevény vezetőknek külföldi mintára az elzárásos büntetés statuálása.

"Mérnökökből és rendőrtisztekből álló vegyesrepülőrazziabizottság létesítése..."

"Mérnökökből és rendőrtisztekből álló vegyesrepülőrazziabizottság létesítése..."

„Mérnökökből és rendőrtisztekből álló vegyesrepülőrazziabizottság létesítése…”



5. Külföldi mintára egyszerű kihágási esetekben az azonnali helyszínen való büntetés blokkrendszer bevezetése.

6. Ittas autóvezetők által elkövetett cselekményeknek vétség címen való felelősségrevonása.

7. Az autóvezetők megszökésének meggátlása céljából nagyobb rendszámtáblák bevezetése.

8. Fordulóknál és útkereszteződéseknél a lépésben való vezetés elrendelése.

9. A szóló motorkerékpároknál (oldalkocsi nélküli) a hátsóülésen való közlekedés eltiltása.

10. Az autóvezetők és gyalogközlekedők érdekében a terekről a szabadkilátást zavaró objektumok, reklámoszlopok, pavillonok és vakító reklámok eltávolítása, mellékutcáknak erősebb kivilágítása, és a szűkebb utcákból a villamosforgalomnak eltávolítása és a villamoskocsiknak jelző karokkal való ellátása.

"A gépjárművezető munkaidejének szabályozása."

„A gépjárművezető munkaidejének szabályozása.”



11. Iskolákban a gyalogközlekedés körülményeire a gyermekeknek kioktatása.

12. A gépjárművezető munkaidejének szabályozása.

13. Az aszfaltos utakon a locsolás mellőzése.

14. Negyven kilométeres sebességnek leszállítása.

15. A kihágási büntetés ötödik esetében a vezetői jogosítvány végérvényes megvonása…”

60 éve történt


Nagyjaink a múltban is

Egy korszak jelképe

Egy korszak jelképe

Egy korszak jelképe


előszeretettel utaztak külföldre, hogy szakembereink eszmecserét folytathassak a nagy külföldi szakemberekkel. Nem is találtam ebben semmi különlegeset.
Viszont a Horch Sachsenring fotójának fellelésekor egy érdekes részlet ötlött a szemembe. Ott a kocsi orrán egy ismerős jelvény látható. Hogyan került oda? Vagyis hogyan került a Trabant orrára?

Zwickau – ahol a Trabantot gyártották -, a Horch, illetve az AZW gyárak központja volt.  Ennek utódja a VEB Sachsenring Kraftzeug und Motorwerke volt. A két gyár 1958 május elsején egyesült, VEB Sachsenring Automobilwerkbau Zwickau néven. A név később VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau-ra változott. Ez volt a Trabant-gyár.
Ahol úgy gondolták, hogy az egykori Horch Sachsenring emblémája legjobb helyen a Trabant orrán lenne.

1956. április 25.

„A magyar országgyűlés

Itt még nem az általunk is jól ismert emblémát viseli a Sachsenring

Itt még nem az általunk is jól ismert emblémát viseli a Sachsenring

Itt még nem az általunk is jól ismert emblémát viseli a Sachsenring


a küldöttsége, amely április 19. óta a Német Demokratikus Köztársaságban időzik, meglátogatta a néptulajdonban lévő zwickaui Horch gépkocsigyárat és eszmecserét folytatott az üzem munkásaival és mérnökeivel. Herbert Uhlmann, a gépkocsigyár igazgatója melegen üdvözölte a magyar vendégeket és végigkalauzolta őket az üzemen, ahol nemrégiben kezdték meg a „Sachsenring” elnevezésű új Horch személygépkocsi sorozatgyártását.

Az összejövetelen elhatározták, hogy a Magyar Népköztársaság és a Német Demokratikus Köztársaság gépkocsigyártási szakemberei kölcsönösen tanulmányutat tesznek majd egymás országaiba. Horváth Ede, a győri Wilhelm Pieck vagon- és gépgyár igazgatója és Pioker Ignác, a Szocialista Munka Hőse, a magyar küldöttség tagjai, nagy elismeréssel nyilatkoztak a Horch-művekben alkalmazott munkamódszerekről. A magyar parlamenti küldöttség később baráti megbeszélést tartott a zwickaui városi tanács és a helyi képviselőtestület tagjaival.”

20 éve történt


Emlékszem, hogy a nyolcvanas éve végén milyen tágra nyitott szemmel bámultunk be annak az autónak az ablakán, amelyiknek a váltóján az ötös szám is szerepelt. A keleti gyártmányok közül talán csak a Dacia 1310 TLX rendelkezett ötfokozatú váltóval.
Aztán jöttek a Ladák, amelyeket a nyugati piacra gyártott változatok közül szereztek be és értékesítették itthon az élelmes vállalkozók.

1988. december 23.

„Ötsebességes Lada

Idilli reklámfotó, főszerepben a Lada 2107

Idilli reklámfotó, főszerepben a Lada 2107

Idilli reklámfotó, főszerepben a Lada 2107


személygépkocsik értékesítését kezdte meg valutáért a pécsi székhelyű Garancia Szállító és Szolgáltató Ipari Szövetkezet. A Nyugat-Európában már ismert, hazánkban eddig nem árusított 1500 köbcentiméteres, 2107-es  „Toscana” Pécsett tartott pénteki bemutatóján a szövetkezet vezetői egyebek között elmondták, hogy ajándékautó szolgálatuk a kocsit a 7000 nyugatnémet márkás ár számlájukra történt megérkezését követő két héten belül szállítja a vevőnek.

A vételi szándékot 30 ezer forintos előleg befizetésével kell jelezni, s az autó árán felül a hivatalos hazai árnak az idén még 20,  jövőre pedig 10 százalékát kitevő vámot is a vevő fizeti, de még így is a szabadpiaci árnál olcsóbban jut a Lada Toscanához. A kocsik garanciális javításáról is gondoskodnak, s a vevő megtakaríthatja a külföldi beszerzéssel járó utazási és ügyintézési költségeket.

A Garancia jövőre önálló külkereskedelmi jogot kap, s árréscsökkentéssel igyekszik még kedvezőbbé tenni a konvertibilis valutáért külföldről beszerzett és itthon értékesített három évesnél „fiatalabb”, két literesnél kisebb személygépkocsik árát.
Megkezdték egy új értékesítés rendszer kidolgozását is, amelynek keretében a hazai vevők a mainál olcsóbban, forintért juthatnak majd nyugati gyártmányú használt autóhoz, s javítani fogják ezek alkatrészellátásának helyzetét is.
A szövetkezet az országban általa elsőnek bevezetett és jövőre is folytatódó gépkocsi eladási hitelakció keretében az idén csaknem kétezer személyautót és közel félezer tehergépkocsit értékesített forintért. A szocialista országokban előállított használt kocsik 50 százalék előleg lefizetése után a fennmaradó összeg részletekben történő törlesztésével is megvásárolhatók.”