Vezetéstechnika


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Székely Úr!

Passat 4Motion autóm van. Kanyarban, esős úton, nagy sebességű kanyarvételnél elkezdi tolni az elejét, majd gázadásra szépen befordul az ívre a hátsó traktus is. Ez sík terepen, emelkedőn kitűnő módszer.
Mit javasol lejtőn egy besokallt kanyarban? Adjak itt is gázt?

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

Amennyiben az autó tolja az orrát , azt jelenti, a két első keréken elfogyott a tapadás, tehát létrejött az alulkormányzottság. Ha tovább növeli a gázt, azzal nem biztos hogy segít a dolgon, hiszen pont az a baj, hogy a kerekek tapadása nem tűr többet. Természetesen lehet olyan pillanatnyi együttállás, hogy a hátulja elkezd tolni a gáz miatt, és igaz hogy emeli az orrát autó, és megoszló hajtóerő csökkenés egy rövid időre megnöveli az oldalvezető erőket elől, de a folyamatosan növekvő sebesség miatt , ha azonos sugarú körön akar maradni , tizedmásodperceken belül a növekvő kiszorító erő miatt újra elkezdi tolni az orrát az autó.

Téli körülmények között álom az elindulás egy négykerék-hajtású autóval

Téli körülmények között álom az elindulás egy négykerék-hajtású autóval

Téli körülmények között álom az elindulás egy négykerék-hajtású autóval

A jelenség amit leír, ismert, közúton nem ajánlható. Aki nem kellően tapasztalt, annak pedig még véletlenül se mondjuk hogy az alulkormányzottságból további gázzal hoztuk ki az autót, mert tényleg elhiszi.
Lejtős úton még humorból sem javaslom .

Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy milyen tapadási feltételek mellett, milyen ívű kanyarban, milyen abszolút sebességnél jött elő a hatás, és azt sem árt megfigyelni, ösztönösen egy kicsit a csúszás pillanatában, elkezdtük-e kinyitni a kormányt. Ugyanis ez segítséget jelenthetett adott pillanatban az autónak. Csak nem biztos hogy emlékszünk rá, hiszen annyi mindenre kellett figyelnünk.
Ezért találták ki a műszeres méréseket. A műszer rögzíti a sebességet, a ható G erőket, és az oldalgyorsulás adatait.
A diagramokból pedig megállapítható, mi is történt valójában.

Üdvözlettel,
Székely Gyula

Sokaknak a négykerék-hajtás is egyfajta varázsszó, a „nem érhet baj” szinonimája. Tény, hogy az elindulás sokkal könnyebb vele rossz tapadási viszonyok között. De haladás közben még ezzel a technikával sem lehet a fizika korlátait átlépni.
Ezért ennek a kezelését is meg kell tanulni. Itt van hozzá egy kis segítség:

Autóvásárlás


Olvasónk kérdezi

Üdvözletem, András!
Kis családunk öttagúra bővült, ezért rajtunk kívül senki sem fér be az E 220 CDI kombiba, ami nálunk eddig kifogástalanul töltötte be a családi batár szerepét. Szeretnénk egy hat-, vagy inkább hétszemélyes, kényelmes, egyterű „guruló szobát”, amibe a nagyik is simán beférnek. A Mercedes R, a Viano illetve a GL osztály, esetleg a Q7 között tanakodom.

Hatalmas, de nem tetszetős a facelift előtti R

Hatalmas, de nem tetszetős a facelift előtti R

Mindenképpen dieselt és automatát szeretnék és fontos szempont, hogy a hétköznapi használatban is megállja a helyét, mert mindegyik típus két autó árába kerül, nem futja mellé még egy „prezentáló” gépre is.

Megnéztem mindegyiket. A Viano jó a tengerpartra, de a megjelenése necces. Az R második üléssorában csak két hely van, de nekünk három gyereket kellene elhelyezni,lehetőleg egymás mellé,hogy ne legyen vita. A Q7 leghátsó üléssora kényelmetlen, A GL pedig baromi nagy és iszonyú drága, a leghátsóba pedig nehéz betuszkolni a nagyikat. (A szívemhez mégis ez áll a legközelebb.) Elsősorban a Mercik érdekelnének, mert szeretem ezek futóművét, a motorját és nagyon megbízható, kényelmes autóknak tartom.
Az Audit nem ismerem.

Várom megtisztelő véleményét!

Tisztelettel:
Apuka

Szakértőnk válasza

Kedves Apuka!

Gratulálok a gyermekekhez!

Ha rendszeresen

Kétes arculat

Kétes arculat

Kétes arculat


hét személlyel kívánnak órákat utazni, akkor csak a Viano a megoldás, mert kisbuszként messze ez a legtágasabb és a legkényelmesebb. Viszont kisbusz, ami megjelenésében, zajkomfortjában, rugózásában is érezhető, csak szebb kivitelével és felszereltségével nyújt többet egy jóval olcsóbb kombi Vitónál.
Ez szerintem nem éri meg a felárat.

A GL terepen jobb a többieknél, a Q7-nél is, de aszfalton nehézkesebb és szomjasabb. Ha nem akar nehéz, tényleg durva terepen közlekedni, szerintem érdemes az elsősorban épített útra hangolt autók közül választani, ami ez esetben a Q7 és az R-osztály.

A Q7-est nem szeretem, annyi gengszter jellegű alakot láttam már benne, amitől a GL sem teljesen mentes. A Q7 is jó minőségű autó, érett típus, nemrég volt rajta modellfrissítés és egészen személyautósan viselkedik, nem kelet-közép-európai és balkáni környezetben kétes arculata sem volna.

Nálam az R marad

Nagyon jót tett neki a facelift

Nagyon jót tett neki a facelift

Nagyon jót tett neki a facelift


fent a rostán. Nem egy kecses autó, bár a facelift nagyon jót tett az orrának, de családi autónak elsőrangú. Én úgy tudom, hogy az R-ből elérhető ötüléses verzió is, tehát létezik három középső üléses, kérdés, ez kombinálható-e a harmadik sorral vagy csak a két középső fotelhez rendelhető. Ezt innen a repülőről nem tudom eldönteni :-)

A két SUV-nél az R kényelmesebb leghátul, családi autónak ez a legalkalmasabb a három közül. Abszolút stresszmentes autó, kompromisszumok nélküli kényelmes utazás volt a fejlesztési cél. A belőle áradó zavartalan nyugalom talán az életét is meghosszabbítja.

Üdvözlettel,
Szörényi András

U.i.: leszálltunk, megnéztem: van 5, 4+2 vagy 5+2 üléses R-osztály is, hátul a két szélső ülésen van ISOFIX-rögzítőpont és elfér egy sorban három gyermekülés.

Hifi, tuning


Olvasónk kérdezi

Kedves Fusion Team!

9 éves kocsimban a bal első hangszóró mostanában nagyobb hangerőnél recseg. Cserén gondolkozom.

Egyébként elvárható, hogy egy 10-15 ezer forintos háromutas új hangszóróval javul a hangminőség? Úgy értem, hogy érdemes lecserélni a régi hangszórókat? (A fejegység nem gyári, hanem egy VDO dayton 4x45Watt).
Mire kell figyelni hangszóróvásárlásnál?

Köszönettel!

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

Igazából nem ajánlanám a háromutas koax hangszórót előre. Inkább egy komponens szettet (külön van a magashang-sugárzó és a mély-közép hangszóró). Itt is lehet már 10-15000 forintos kategóriában jókat találni.
A koax hangszórót azért nem ajánlanám, mert sajnos korántsem olyan a hangzása, mint egy szettnek. Ez független az ártól vagy márkától, inkább a hangszóró adottságaihoz van köze. A magas sugárzó bele van integrálva a hangszóróba.

Komponens szett

Komponens szett

Ezekre kell figyelni: első a méret, meg kell nézni, hogy mekkora átmérőjű és mélységű a gyári hely. A második amit figyelembe kell venni, az a teljesítmény. Ha túl nagy teljesítményű hangszórókat veszünk a fejegységhez képest, akkor sajnos torz lesz a hangzás. Ez nemcsak kellemetlen (nagy hangerőn recsegni fog), hanem egy idő után a készülékek is tönkremehetnek.
A frekvenciatartomány: ha mindenképp háromutas koax hangszórót szeretnél, akkor ajánlott 63Hz-22kHz közöttit, vagy ennél szélesebb skálájút venni. Ha inkább komponens szettet veszel, akkor pedig 53Hz-22kHz közöttit. Természetesen itt is igaz a szélesebb skála.

Üdvözlettel:
Team FUSION Hungary

Azon gondolkozom, hogy vajon a nagyobb hangerő – aminél recseg a hangszóró – mekkora lehet?
A nagy hangerő egyrészt nem egészséges, másrészt amúgy is olyan kevés jut be a külvilág hangjaiból az utastérbe, hogy veszélyes a maradékot is kizárni a bömbölő zenével.

Jog


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Olyan problémám lenne, hogy egy hónapja vásároltam egy 2000-es évjáratú Ford Focust 103.500km-el, első tulajtól, sérülésmentesen. Nemrég derült ki, hogy kétszer annyi kilométer van benne, és különböző szerződések következtében a harmadik tulajtól vettem meg, ráadásul valószínűleg törve is volt.
Az autót egy használtautó kereskedésből vettem, ahol bizományosan volt bent. A kereskedés teljesen elhárítja a felelősségét, ahogyan az előző tulaj is, egymásra mutogatnak. Senki nem hajlandó sem visszavenni az autót, sem egy bizonyos összeget visszavitetni az árból.
Mit tehetek?

Válaszát előre is köszönöm

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Tegyen feljelentést ismeretlen tettes ellen a rendőrségen a Btk. 318.§ (csalás) elkövetése miatt. Önt ugyanis jogtalan haszonszerzés végett tévedésbe ejtették, amivel kárt okoztak. Ezt majd egy polgári per kell hogy kövesse a csaló ellen, de addigra tudja, kit kell perelnie. (Valószínűleg az előző tulajdonost.)

Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián ügyvéd

Vásárlás előtt tájékozódjunk az autó előéletéről, különösen egy Focus esetében!

Vásárlás előtt tájékozódjunk az autó előéletéről, különösen egy Focus esetében!


Ez a helyzet tökéletesen jellemzi a magyar használtautó kereskedelmet. Minél több pénzt kihozni, minél kevesebb eladásból. Ennek a legegyszerűbb módja a vásárló megtévesztése.
Ami persze egy-egy adott autótípus megítélését is torzítja, hiszen egy 100 000 kilométeresként vásárolt, de valójában kétszer akkora futásteljesítménnyel rendelkező autó hibáiról úgy fog mesélni az átvert tulajdonos, mintha azok 100 000 kilométernél jöttek volna elő.
Ezért kell mindig szakemberrel autót vásárolni, s a személyes szemrevételezés előtt elkérni az alvázszámot, és az alapján utánanézni az autónak.

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!