Már szinte mindent tudunk róla, főszerkesztőnk vezette is, gyártása ennek ellenére még csak most indult el. Legalábbis ünnepélyesen csak most. Az első Toyota Auris HSD (Hybrid Synergy Drive) 2010. június 28-án gördült le a futószalagról, az angliai Burnaston-ben.
Mintegy 300 vendég előtt zajlott le az esemény, melyet a gyártócsarnok fekete függönyökkel lekerített sarkában tartottak meg. Hogy a hangulat ne hagyjon kívánnivalót maga után, a meghívott kiválóságok és újságírók mögé felsorakoztattak jó néhány dolgozót is, akik előtapsolva szintén őszinte lelkesedéssel fogadták az újdonságot.
Miért fontos az Auris HSD?
Didier Leroy,
Burnaston, Anglia. A Toyota Auris HSD otthona. Az öt legmodernebb Toyota gyár közé tartozó üzem a környezetszennyezés minimalizálását küldetésének tartja.
Burnaston, Anglia. A Toyota Auris HSD otthona. Az öt legmodernebb Toyota gyár közé tartozó üzem a környezetszennyezés minimalizálását küldetésének tartja.
Fotó megosztása:
Zöld jövő
Zöld jövő
Fotó megosztása:
Didier Leroy, a Toyota Motor Europe elnöke
Didier Leroy, a Toyota Motor Europe elnöke
Fotó megosztása:
Dr. Vince Cable, államtitkár, aki rövid, de lényegre törő beszédet tartott
Dr. Vince Cable, államtitkár, aki rövid, de lényegre törő beszédet tartott
Fotó megosztása:
Katsunori Kojima, a Toyota Motor Manufacturing UK vezérigazgatója katonásan beszélt
Katsunori Kojima, a Toyota Motor Manufacturing UK vezérigazgatója katonásan beszélt
Fotó megosztása:
Kisvártatva megjelent a nap főszereplője
Kisvártatva megjelent a nap főszereplője
Fotó megosztása:
Íme, az első Auris HSD (a gyártás hivatalos elindítása óta)
Íme, az első Auris HSD (a gyártás hivatalos elindítása óta)
Fotó megosztása:
Fesztelen eszmecsere az újszülött mellett
Fesztelen eszmecsere az újszülött mellett
Fotó megosztása:
Ha esetleg a munkások elfelejtenék, hogy mi is fog itt készülni
Ha esetleg a munkások elfelejtenék, hogy mi is fog itt készülni
Fotó megosztása:
Ez az embléma csak a hibridnek jár
Ez az embléma csak a hibridnek jár
Fotó megosztása:
Ezt találhatjuk az Auris HSD motorterében
Ezt találhatjuk az Auris HSD motorterében
Fotó megosztása:
Ez itt a légkondicionáló kompresszora
Ez itt a légkondicionáló kompresszora
Fotó megosztása:
Öröm, nincs szükség indítómotorra
Öröm, nincs szükség indítómotorra
Fotó megosztása:
A vezérlőegység
A vezérlőegység
Fotó megosztása:
A figyelemfelkeltő színű drótokban áramlik a nagyfeszültség
A figyelemfelkeltő színű drótokban áramlik a nagyfeszültség
Fotó megosztása:
Az erőátviteli egység
Az erőátviteli egység
Fotó megosztása:
Az Auris HSD működését bemutató modell
Az Auris HSD működését bemutató modell
Fotó megosztása:
Kihaltnak tűnik
Kihaltnak tűnik
Fotó megosztása:
Itt sem láttunk mozgást
Itt sem láttunk mozgást
Fotó megosztása:
Az ott fent egy igencsak félkész Auris
Az ott fent egy igencsak félkész Auris
Fotó megosztása:
Ugyanazon a szalagon készülnek az Avensisek is
Ugyanazon a szalagon készülnek az Avensisek is
Fotó megosztása:
Leszállt közénk
Leszállt közénk
Fotó megosztása:
E jegyzék alapján azonosítják be a dolgozók, hogy milyen alkatrészek kerüljenek az autóra
E jegyzék alapján azonosítják be a dolgozók, hogy milyen alkatrészek kerüljenek az autóra
Fotó megosztása:
Feszülten figyelő alkalmazott
Feszülten figyelő alkalmazott
Fotó megosztása:
Lassan halad a futószalagon
Lassan halad a futószalagon
Fotó megosztása:
A fényezés sérülését elkerülendő, a kényes részeket takarókkal védik
A fényezés sérülését elkerülendő, a kényes részeket takarókkal védik
Fotó megosztása:
Egy Avensis csontváza
Egy Avensis csontváza
Fotó megosztása:
Nincs idő a lazsálásra, a szalag halad, az elvégzendő feladatokat időre meg kell csinálni. Ha valami probléma akad, annak megoldásáig az egész gyártósort leállítják.
Nincs idő a lazsálásra, a szalag halad, az elvégzendő feladatokat időre meg kell csinálni. Ha valami probléma akad, annak megoldásáig az egész gyártósort leállítják.
Fotó megosztása:
A gyártósor mellett is a környezetvédelemre hívják föl a figyelmet
A gyártósor mellett is a környezetvédelemre hívják föl a figyelmet
Fotó megosztása:
Bekerültek a szigetelések
Bekerültek a szigetelések
Fotó megosztása:
Itt már csaknem teljes a belső tér
Itt már csaknem teljes a belső tér
Fotó megosztása:
Valószínűleg ők ülnek legtöbbet Aurisban az egész világon
Valószínűleg ők ülnek legtöbbet Aurisban az egész világon
Fotó megosztása:
Ilyen kis automata szállítóberendezések viszik a dolgozókhoz az adott autóhoz szüksége alkatrészeket
Ilyen kis automata szállítóberendezések viszik a dolgozókhoz az adott autóhoz szüksége alkatrészeket
Fotó megosztása:
Csak úgy suhannak a magasban a félkész autók
Csak úgy suhannak a magasban a félkész autók
Fotó megosztása:
Egy kész műszerfalat rejt a fénykép
Egy kész műszerfalat rejt a fénykép
Fotó megosztása:
Kábelek
Kábelek
Fotó megosztása:
Így néz ki az Auris első oldalablaka
Így néz ki az Auris első oldalablaka
Fotó megosztása:
Figyelmeztettek, hogy ne keresztezzük az útját
Figyelmeztettek, hogy ne keresztezzük az útját
Fotó megosztása:
Mindenütt rend és tisztaság
Mindenütt rend és tisztaság
Fotó megosztása:
Utaznak az ajtók, akárcsak a Szörny Rt-ben
Utaznak az ajtók, akárcsak a Szörny Rt-ben
Fotó megosztása:
A Kaizennek köszönhetően nagyon kis raktárral dolgoznak
A Kaizennek köszönhetően nagyon kis raktárral dolgoznak
Fotó megosztása:
Elsőbbsége van
Elsőbbsége van
Fotó megosztása:
Furcsán néz ki a lengéscsillapító
Furcsán néz ki a lengéscsillapító
Fotó megosztása:
A hátsó futómű bent van, és éppen egy hővédő lemezt csavaroz fel a munkás
A hátsó futómű bent van, és éppen egy hővédő lemezt csavaroz fel a munkás
Fotó megosztása:
Érkezik a motor
Érkezik a motor
Fotó megosztása:
A motor beemelése
A motor beemelése
Fotó megosztása:
Védd a környezetet!
Védd a környezetet!
Fotó megosztása:
A karosszériaüzemet e két hölgy vezetésével látogattuk meg
A karosszériaüzemet e két hölgy vezetésével látogattuk meg
Fotó megosztása:
A robotot, mely az Aurisokat leemeli a magasból, Godzillának hívják
A robotot, mely az Aurisokat leemeli a magasból, Godzillának hívják
Fotó megosztása:
Pattognak a szikrák, hegesztenek a robotok
Pattognak a szikrák, hegesztenek a robotok
Fotó megosztása:
Itt végzik a nyers karosszériák minőség-ellenőrzését
Itt végzik a nyers karosszériák minőség-ellenőrzését
Fotó megosztása:
Ez mintha nem lenne tökéletes
Ez mintha nem lenne tökéletes
Fotó megosztása:
Didier Leroy, a Toyota Motor Europe elnöke
Didier Leroy, a Toyota Motor Europe elnöke
a Toyota Europe elnöke elmondta, hogy ezidáig mintegy 2,5 millió hibrid hajtású járművet értékesítettek világszerte, de az igazi növekedés még csak ezután fog beindulni. A 2010-es évek közepére évi egymillió hibrid jármű eladásával számolnak a gyártók, amelyből a Toyota természetesen nagyban szeretné kivenni részét.
A későbbiekben az egész modellkínálatra kiterjesztik a hibrid technológiát, ennek az Auris HSD bevezetése az első lépése. Ebből a modellből idén 14000, míg a 2011-es évben 30000 értékesítését tervezik.
Katsunori Kojima, a Toyota Motor Manufacturing UK vezérigazgatója örömét fejezte ki, hogy Európában elsőként gyárthatnak hibrid hajtású autókat.
Hangsúlyozta az autó azon különlegességét is, hogy nem egy új modellt alkottak meg, hanem egy csak bővítették az Auris palettáját. Így teljesedik ki a kínálat, aminek köszönhetően az Auris megvásárolható benzines, gázolajos és hibrid hajtással is.
Íme, az első Auris HSD (a gyártás hivatalos elindítása óta)
Megszólalt Dr. Vince Cable államtitkár is, akitől az általam eddig hallott politikusi beszédek közül a legjobbat kaptam. Rövidre fogott volt mondanivalója, hosszabban köszöntötte a jelenlévőket, mint amennyi ideig a lényegről szólt: „A Toyota döntése, hogy Burnaston gyárát választotta – ahol a világon egyedüliként gyárthatják az Auris HSD modellt -, Angliát teszi a jövő autóinak bölcsőjévé.”
Kisebb szennyezés
A jövő vágyai pedig csak úgy
Zöld jövő
valósulhatnak meg, ha a jelenben lépéseket teszünk értük. Már az Auris HSD létrejötte is annak a törekvésnek köszönhető, hogy csökkentsék a légkörbe kerülő széndioxid mennyiségét.
Mivel egy előrejelzés szerint 2020-ra a forgalomban lévő gépjárművek száma 71%-kal fog emelkedni – eléri az 1,2 milliárdos mennyiséget -, további lépések szükségesek az emisszió megfékezésére.
A gyár elképzelései szerint minden kategóriában csökkenteni kell a kőolajszármazékokkal hajtott járművek számát, vagy mérsékelni kell azok fogyasztását – például a hibrid technológia segítségével. A legkisebb méretosztály, a kisebb szállító járművek elektromos hajtással fognak készülni. A személygépkocsik esetében a hibridhajtás, míg a nagy szállítójárművek, buszok esetében a hidrogénhajtás meghonosítása szerepel terveik között.
Harmóniában a környezettel
Az autó nem csak
A gyártósor mellett is a környezetvédelemre hívják föl a figyelmet
A gyártósor mellett is a környezetvédelemre hívják föl a figyelmet
akkor szennyez, amikor halad, hanem gyártása során is keletkeznek a környezetre ártalmas anyagok. Az Auris esetében a Toyota ezt is megpróbálja minimalizálni, hiszen az angliai gyártóüzem egyike annak az öt Toyota gyárnak, amely kiemelkedően környezetbarát. A sajtóanyag szerint itt történik a legújabb tiszta üzemű autó gyártása, „öko gondolkodású” kollégák bevonásával, s a rendelkezésre álló erőforrások leghatékonyabb felhasználásával, harmóniában a környezettel.
Ennek érdekében ahol csak lehet, megújuló energiát használnak, csökkentve a széndioxid-kibocsátást, a vízfogyasztást. A folyamatok optimalizálásával meglepő eredményeket értek el.
Korábban a festési folyamat során 23 fokos és 70% páratartalmú levegő biztosítása volt a cél. Rájöttek, hogy van egy kis mozgási lehetőségük és 21 fok/60% és 25 fok/80% között, aminek fenntartása már jóval kisebb energiát igényel. Csak ezzel a megoldással 40%-al csökkentették a festés során keletkező széndioxid mennyiségét.
A fejlesztésekbe bevonják a gyár dolgozóit is, akik ötleteikkel segíthetik a vezetést. Büszkén hirdetik, hogy elkötelezett munkásaiknak köszönhetően 15000 tonnányi széndioxiddal került kevesebb a légkörbe.
Ha esetleg a munkások elfelejtenék, hogy mi is fog itt készülni
A gyártás
Az első Toyota – egy Carina E – 1992. december 16-án gördült le az angliai futószalagról. Azóta hárommillió motort és autót gyártottak a szigetországban: a Corolla három, az Avensis két generációját, s az Aurist.
Tehettünk egy
Valószínűleg ők ülnek legtöbbet Aurisban az egész világon
Valószínűleg ők ülnek legtöbbet Aurisban az egész világon
sétát a gyárban – bár inkább futottunk vezetőnk nyomában, valamiért nagyon szaporázta -, hogy betekintést nyerhessünk, hol és hogyan készül az Auris és az Avensis, ugyanis a jelenleg gyártott két modellt ugyanazon a soron szerelik össze.
Az összeszerelő üzemben olyan tisztaság fogadott bennünket, mintha patikában lennénk. Valamint meglepő kihaltság, ahol csak néha húzott el egy-egy targonca. A gyártósor az épület közepén helyezkedik el, a kijáratokhoz közel, kisebb polcrendszereken alkatrészek sorakoznak. A raktárkészlet minimális, a just-in-time rendszernek köszönhetően.
Kísérőnk elmondta, ha a kereslet indokolná,
Ugyanazon a szalagon készülnek az Avensisek is
Ugyanazon a szalagon készülnek az Avensisek is
login.php
lehetőségük lenne arra, hogy 70 másodperceként gördüljön le egy-egy újonnan elkészült autó a futószalagról, de jelenleg ez az idő 100 másodperc.
Ami nemcsak leírva tűnik rövidnek, de ott a gyárban szinte egy pillanat volt, mert kénytelenek voltunk minden autó elkészültéről tudomást szerezni. Ugyanis az összeset megünneplik, egy borzasztóan idegesítő „szupermáriós” zenebonával. Engem záros határidőn belül ki lehetne vele kergetni a világból.
A futószalag mellett szó nélkül dolgoztak a munkások, ügyelve arra, hogy idejében elkészüljenek a rájuk kiszabott feladattal. Ha késés, vagy probléma van, az egész gyártósort le kell állítani. Szinte gépiesek a mozdulatok, amit támogatnak azok az automata szállítóberendezések, amik pontosan akkor érnek oda, amikor kell, rajtuk a beépítendő elemekkel.
Ez az embléma csak a hibridnek jár
A gyártósor végén alapos minőség-ellenőrzés vár az elkészült autókra. Ahol azoknak minden részét megvizsgálják, mert, mint megtudtuk, csak féklámpából nyolc különbözőt szerelhetnek be, attól függően, hogy melyik piacra készül az autó.
Mit bánom én, milyen féklámpával, de én már igazán szeretném, ha itt lenne egy, a magyar piacra készült darab, ugyanis nagyon kíváncsi vagyok, hogyan teljesít az Auris HSD hazai földön. Állítólag ősszel ez is kiderül.