Lassan öt éve, hogy a csehországi MotoGP futamon látogatást tettünk barátaimmal. A 125-ösök versenye után – Talma még akkor KTM-el ment -, az élő magyar zászló mellett arról beszélgettünk, hogy vajon milyen lenne az, ha Talmának tényleg hazai lenne a hazai futama.
Hiszen Brnoba is több ezer rajongó követte, ezért jogosan gondolhattuk azt, hogy egy magyarországi futamon az egész nézőtér piros-fehér-zöldben pompázna.
Álom
Persze ez csak egy
álomnak tűnt akkor, hiszen ahhoz igazán nagyot kellett volna villantani – egy világbajnoki címet -, hogy felfigyeljen a világ a magyar versenyzőre, a kicsiny magyar piacra és megérje idehozni a sorozat egy futamát.
A 2007-es kategóriagyőzelem elindította a gépezetet, s alig egy évvel később bejelentették, hogy MotoGP versenypálya fog épülni a Balaton mellett.
Jó magyar szokás szerint egy többfelvonásos tragikomédia indult el. Az első futam tervezett időpontja 2009. szeptember 20-a volt, ám a fanyalgók rögtön jelezték, hogy ebből biztosan nem lesz semmi. Igazuk lett. Ugyan egy év volt az építésre, de olyan csoda lett volna ennyi idő alatt a gazdasági válság közepén a kivitelezés befejezése, mint annak idején a Hungaroring nyolc hónap alatt elvégzett megépítése.
Újabb időpontot jelöltek ki a következő versenyre, 2010 tavaszára, amit még egyszer eltoltak, 2010 szeptember 19-ére. Aztán természetesen (Jó szó ez ide? De olyan magyaros lett megint az egész…) következett a bejelentés, hogy az építést leállítják, mert nem kapta meg a várt állami segítséget.
A Balatonring jellemzői
A Sávoly község mellet félbemaradt pálya hossza 4650, míg szélessége 14-15 méter. Az elvben elérhető maximális sebesség a 840 méter hosszú célegyenesben 315 km/h. A pálya átlagsebessége 166 km/h.
Ötvenezer ülőhellyel, húszezer autó, illetve tizenkétezer motorkerékpár befogadására alkalmas parkolóval rendelkezik.
A pálya rajza és koncepciója erősen emlékeztet Valenciára. Ezzel az a cél, hogy a nézők számára belátható legyen csaknem a teljes vonalvezetés.
Az építés tehát
hónapok óta áll, a nyomvonal zúzottkő alapja készen várja, hogy további rétegek kerüljenek rá. Ha nem történik előrelépés az ügyben, újabb rekordot birtokol majd hazánk: a világ legdrágább rallycross pályája lesz a miénk.
Holott a pálya már csak elhelyezkedése okán is vonzza a látogatókat. A Balaton közelsége miatt az ott nyaraló turisták is kilátogathatnának a versenyre, illetve a futamra érkező rajongók meghosszabbíthatnák az itt eltöltött időt egy kis vízparti pihenéssel. Azaz élénkülne a turizmus.
Most azonban az emberek nagy része legkevésbé sem gondol a pálya lehetséges pozitívumaira. Olyan negatív sajtó lengte körül a beruházást, hogy valószínűleg nagyobb a befejezést ellenzők tábora.
Lelkesedés
Akadnak azonban
olyanok, akik nem törődnek bele, hogy egy ilyen kezdeményezés ne érjen célt, s ezért tesznek is. Balatonring Angyalai néven tömörülnek.
Minél több embernek meg akarják mutatni a pályát, s környéket, hogy megváltoztassák azok véleményét. Ennek érdekében havonta egyszer nyílt napot tartanak, ahol lehetőséget biztosítanak a pálya bejárására quadokon.
Az első ilyen május 23-án került megrendezésre. A júniusi a viszontagságos időjárásnak köszönhetően elmaradt. A júliusban megtartott eseményen viszont már én is részt vettem. Itt nem csak ingyenes quadozás szórakoztatta a közönséget, de a bátrabbak kedvezményes árú helikopteres repülésen is részt vehettek.
Én a repüléssel nyitottam, aminek során 250-300 méteres magasságból tekintettük meg a Balatonringet és annak környékét.
Felülről látszott igazán, hogy mennyire kompakt a pálya, vagyis mennyire kis területen fekszik. Csupa kanyar az egész, technikásnak tűnik.
Az elhelyezkedésére sem lehet panasz, közvetlenül mellett fut a Hetes út, az M7-es autópálya is csak pár kilométer, a Balaton pedig lőtávolban van.
R44 Raven I
A pálya fölött a Robinson Helicopter Company által gyártott, R44 Raven I típusú helikopterrel köröztünk. A négyszemélyes gép gyártása 1992-ben kezdődött, s azóta már több mint háromezer példány kelt el.
A járművet hathengeres, 8873 köbcentiméteres, léghűtéses boxermotor hajtja. 260 lóerejével valamivel több, mint 200 kilométeres sebességre gyorsítja a teljes terheléssel 1090 kilogrammos testet.
Az igazat megvallva, meglátva a gép kis méreteit, nehéz volt elhinni, hogy nem fújja el a szél. A levegőben azonban az erős széllökésekből mit sem éreztünk.
A látogatókat
felvezető úriember 160 kilométert quadozott aznap, szinte megállás nélkül. Pihenésre csak a pilótacsere alatt volt ideje, utána indulhatott vissza a pályára.
Hiába volt borongós az idő, az érdeklődők száma nem csökkent. Minden korosztály képviseltette magát. Jó volt látni, hogy mennyire élvezik az emberek az eseményt.
Még az sem tudta elvenni a kedvüket, hogy elkezdett esni, kitartóan köröztek a pályán akkor is.
Úgy tűnt, mindenki elégedetten távozott, s nagy részük a következő alkalommal, augusztus harmadik hétvégéjén is tiszteletét teszi.
Akkor, a szokásos quados és helikopteres programok mellet egy rallyautó is rendelkezésre áll majd, hogy újabb szemszögből és sebességgel is megtekinthető legyen a pálya.
Remény?
Hogy miért fontos a nyílt nap? Mert az építtetőknek és a majdani pálya haszonélvezőinek, a környékbeli turizmusból élőknek a közvélemény támogatására is szükség lehet a közeljövőben. A tervek szerint ugyanis ősszel újabb tárgyalások indulnak a kormánnyal a pálya megvalósításának ügyében.
Szeptember 19-én – a verseny tervezett napján – pedig valami nagy bejelentés készül.
Talán mégis lesz egyszer igazi hazai futama Talmának.