Milyen egyszerűen működik a piacgazdaság! Ha a kompakt szabadidő-autókból öt évvel ezelőtti 104 ezer kelt el, idén viszont 485 ezer várható, akkor a Mitsubishinek dőreség volna kimaradnia a buliból.
Japán madár
Újdonságuk az ASX, amely 429 centis. A Skoda Yetinél héttel hosszabb, a kategóriában meghatározó súlyú Nissan Qashqainál néggyel rövidebb, tehát tökéletesen passzol a kompakt szabadidő-autók közé.
A harcias orr a Mitsubishi Heavy Industries F2 vadászrepülőjére utal. A jellegzetes kék fényezés sem véletlen, az árnyalat a kawasemi nevű japán halászmadarat idézi.
ASX: volt már ilyen
Európában a Mitsubishi most lép be a kompakt szabadidő-autók piacára, de az autó neve nem új. 2001 januárjában, a Detroiti Autóshow-n a japán márka bemutatott egy koncepcióautót ASX néven. Ez a típus azonban nem a mostani kompakt crossovert, hanem a korábbi Outlander-generációt előlegezte meg.
Hazánkban az első Outlander nem futott be nagy karriert, aminek több oka is volt. Egyrészt a formaterve miatt, másrészt a kínálatból hiányzott a dízelmotor, az autó csak szívó és turbós benzines motorokkal volt kapható.
Az új ASX közvetlen előfutára a 2007-es Frankfurti Autókiállításon látott cX tanulmányautó.
Nekem fogalmam sem volt róla, de a gyári sajtóanyag megsúgta, hogy a türkizkék tollazatú madár csak igen tiszta vizek forrásánál él meg. Az autó színe ezért a tisztaságért, a környezetszennyezés csökkentéséért tett erőfeszítésekre utal.
Elöl hajtó ezerhatos
Kétféle motor van, szokás szerint egy olcsóbb ezerhatos és egy jóval drágább kétliteres dízel. A változó szelepvezérléses benzines papíron vonzó számokat mutathat fel. A 6-6,1 literes átlagfogyasztás, a 154 Nm nyomaték és a 11,4 másodperces százra gyorsulás ígéretesnek tűnik a maga kategóriájában, de az alsó tagozatot kinőve semmilyen motort nem szabad a katalógusadatok alapján megítélni.
Érdekes a dízel is, méghozzá a változó szelepvezérlés miatt. A dízelmotorok között ez a technika nagyon ritka, szériaautóban nem is tudunk még egyet mondani hasonló megoldással.
Az új fejlesztésű motor 1,8 literes, a Mitsubishi ezzel a közös nyomócsöves dízellel váltja le a VW-konszerntől vett TDI-t a Lancerben is.
4×4 a dízelhez
A motor sűrítési viszonya a dízelek között rendkívül alacsony, 14,9:1-hez.
Ez jót tesz a károsanyag-kibocsátásnak és rosszat a teljesítménynek, de arra ott van a turbó.
Négykerék-hajtás csak a 300 Nm nyomatékú, 150 lóerős dízelmotorhoz rendelhető. Ez az elektronikus vezérlésű, többtárcsás kuplunggal dolgozó rendszer is az Outlander öröksége, mint az autó technikája úgy általában, sőt még tengelytávja is.
Mitsubishi ASX |
Árak
|
|
1,6 MIVEC 4×2 (86 kW/117 LE) | 4 999 000-6 819 000 Ft | |
1,8 DI-D 4×2 (110 kW/150 LE) | 6 649 000-8 569 000 Ft | |
1,8 DI-D 4×4 (110 kW/150 LE) | 7 699 000-9 199 000 Ft |
Adatlap
Mitsubishi ASX, a kicsinyített Outlander
Motor | 1590 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 117 LE |
Nyomaték | 154 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,4 sec |
Végsebesség | 183 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6 l / 100 km |
Hosszához képest az ASX 2,67 méteres tengelytávja igen nagy, amit érezni a tágas belső térben.
4,99 és 9,2 millió Ft között
Alapáron a dízel ASX rosszabb pozícióban van a Qashqainál. A Nissan jól bejáratott crossovere a kétliteres dízellel 6,4 millió forinttól, a Mitsubishi új autója 6 649 900 forinttól kapható.
Az ezerhatosok között a 4 999 000 forintos indulóár gyakorlatilag azonos. A legdrágább, Instyle navi felszereltségű dízel viszont bőven az Outlander 2,2D terepére téved 9,2 milliós árával.