Autók periférián kívül
Szóval itt ez a remek kis Dacia Sandero. Az egyik legjobb vétel a piacon. Ha valaki nem ragaszkodik a hatalmas csomagtérhez, nincsenek túl nagy kényelmi elvárásai, tökéletes számára.
De mi is ez a Sandero pontosan? Túl sokszor nem hallani róla, nincs is agyonreklámozva. Ettől még jó vétel. Ez legalább még mutatós is, márpedig az esztétikum a kicsit esetlen Logan után hatalmas lépés. Pedig a Sandero a fent nevezett négyajtós szörnyszülött, ötajtós változata.
Adatlap
Sandero, Modus, Tiida, Epica – Mik ezek?
Motor | 1993 cm3, Benzin, S6 |
Teljesítmény | 143 LE |
Nyomaték | 195 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 sec |
Végsebesség | 207 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 8,2 l / 100 km |
Ennek ellenére méltatlanul kevés példányt látunk az utakon. A Stepway felszereltségnek köszönhetően pedig még ezt a mi tartós tesztautónkat is sokan az új Dusterként azonosítják.
Mi is az a Stepway?
A Stepway fantázianév egész pontosan két centivel nagyobb hasmagasságot, fekete fényszóróbetéteket, tetőcsomagtartót, klímát, műanyag karosszériavédő-elemeket, könnyűfém felnit, valamint apróbb külső-belső díszítéseket tartalmaz. Ezek így 300 ezer forintnyi felárat jelentenek az ugyanilyen motorral felszerelt Ambience és 200 ezernyit az Arctic Music kivitelhez képest.
Merészebb terepre a sokat ígérő, szabadidő-autós forma ellenére sem nagyon érdemes vele elindulni. Sem összkerék-hajtás, sem önzáró differenciálmű nincs benne – de a magasabb építés mégis jól jöhet a bakhátas, hitvány földutakon.
Ha már így megvilágosodtunk, megfigyeltük, miszerint a Sandero a tömegek számára láthatatlan modell, összeszedtünk néhány hasonló sorsú autót, amik pedig néha megérdemelnék a figyelmet…
Adatlap
Sandero, Modus, Tiida, Epica – Mik ezek?
Motor | 1149 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 75 LE |
Nyomaték | 105 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 13,7 sec |
Végsebesség | 163 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,8 l / 100 km |
Opel Meriva szerű kis egyterű a családnak
Renault Grand Modus
A Grand Modus ezerrel hozza azt, amitől a Renault a hullámzó minőség ellenére évtizedek óta az egyik meghatározó autógyártó.
A Modus ugyanis szerethető, emberközeli gépezet, semmi nincs benne az autók hatalmi jellegéből, reprezentatív funkciójából. Szöges ellentéte egy jeges tökéletességgel acélba öntött német presztízsautónak, mondjuk egy A6-os Audinak.
Szolgálatkész, barátságos autócska, nem fogunk vele lemosni senkit az útról, nem kihívó, egyszerűen értünk van és jól kitalálták, mivel szerezzen örömöt. Méretre a csomagtér két végpontja 305 és 410 liter, a kettő között félúton van.
Ez az az érték, amit az átlagos kompakt autók nyújtanak. Körülbelül ehhez tartozik az az állás, amikor a hátsó ülést még eséllyel közelítik meg a felnőttek: a maximális csomagteret kialakítva megszűnik a lábtér.
Adatlap
Sandero, Modus, Tiida, Epica – Mik ezek?
Motor | 1368 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 77 LE |
Nyomaték | 115 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 14,6 sec |
Végsebesség | 165 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,3 l / 100 km |
Szebb, kényelmesebb, tágasabb Thalia
Fiat Linea
Nemrég gyakorlatilag utód nélkül kifutott a Fabia Sedan, a Fiat Albea pedig gyakorlatilag sosem létezett. A szűkülő kínálatba a Fiat egy új modellel jelentkezett.
Hossza alapján a Linea alsó középkategóriás volna, de a Grande Puntóra épül, tehát inkább nagyobb példányokhoz áll közelebb. Egy normál autóvásárló nem bajlódik ilyen pozicionálási kérdésekkel, az autó vagy jó neki, vagy nem.
Formailag szinte biztosan megfelel, mutatós darab. A tesztautó összeállítója nagyon érezte, mit lehet kihozni a Lineából. A bordó metálfényezés a gazdag világos kárpittal viszonylag elegáns, értékes autónak mutatja, valamivel többnek, mint amit végül nyújtani tud. Erre itthon mindig van igény.
Belül pár apró figyelmességgel feldobták a kocsi használhatóságát. Hátul is van világítás, kapunk napvédő rolót, apró luxusként a deréktámasz állítása elektromos. Jó hír, hogy az anyagokat sem a legolcsóbb polcról szedegették össze. Szimpatikus a széria függönylégzsák is.
Adatlap
Sandero, Modus, Tiida, Epica – Mik ezek?
Motor | 1368 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény | 90 LE |
Nyomaték | 128 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,5 sec |
Végsebesség | 179 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,7 l / 100 km |
Astra, Golf, Focus helyettes
Fiat Bravo
Annak ellenére, hogy a megjelenésekor nagyot ütött formájával a Bravo, a siker valahogy elmaradt. Pedig az olaszok mindig is értették a módját, hogyan kell szép autót gyártani.
Persze vannak botlásaik is, de a Bravo nem ezek közé tartozik. Mokány alakja jól mutat innen is, onnan is, talán még többet is mutat, mint ami valójában. (Ennek is nagy mesterei a taljánok.)
Felnijei mögött a féknyergek még a gyárban kipirosodtak, és ellentétben a házi mázolással, ez elég jól néz ki.
Belül szerencsére nemcsak a műszerfal szőttes borítása, de a műanyagok is gusztusosak. Ehhez, jön még az esztétikus zongoralakk bevonat a klímánál és a krómdíszek számos helyen.
Ebből kijöhetne egy nagy zagyvalék is, de itt a helyükre kerültek a dolgok.
Adatlap
Sandero, Modus, Tiida, Epica – Mik ezek?
Motor | 1461 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 75 LE |
Nyomaték | 180 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 14,2 sec |
Végsebesség | 162 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,1 l / 100 km |
Olcsóbb, mint a Passat, de persze a presztízs…
Chevrolet Epica
Hihetetlen, de még mindig van Epica. Persze ez csak annak érdekes, aki egyáltalán tudja, mi ez. Egy amerikainak álcázott koreai aki megpróbál betörni a középosztály veszélyes területére.
Az Epica egyértelműen egy presztízsnövelő szerkezet szerepét töltötte be az ex-Daewoonál. Méretéből és árából adódóan inkább csak egy nagy és drága modell azok szemében, akik inkább a kisebbek felé hajlanak a márka kínálatából.
A motorkínálatból a soros hatos egy kicsit felvágósnak hangzik, de állítólag nem habzsi-dőzsi miatt került bele, hanem azért mert ez olcsóbb, mint korábban a messzi Ausztráliából érkező négyhengeres.
A dízel palettáról elkél bizony a 150 lóerős motor, mivel kicsit hosszabb és nehezebb is versenytársainál, húzogassuk a centit a Passat, vagy akár a 407-es körül. Közel 5 méter hosszú, és többet nyom 1,5 tonnánál is.
A méretes 2700 milliméteres tengelytáv megteszi hatását, így az átlagosnál jobban elférni a hátsó sorban. Elegendő a 480 literes csomagtér is, bár találni nagyobbat. Az Epica tágas, kényelmes és kicsit unalmas autó benyomását kelti. De ez így pont jó.
Használható terepjáró Ford Ranger és Nissan Navara helyett
Mahindra Goa
Látszik, hogy az indiaiak nem tréfáltak, ők szeretnének megbízható autót készíteni. Ennek érdekében nem valami indiai garázsban összekalapált motort tettek az autóba, hanem az AVL-től szerzik be a 2.5 literes 108 lőerős, közösnyomócsöves dízelt.
Találunk még Bosch-alkatrészeket is a járgányban és a váltó is jól csengő nevű cégtől, a BorgWarnertől érkezik. Mindkettő érezhetően jól érzi magát a Goában bár a motor teljesítménye ugyan nem tartozik az élvonalba, de egy várhatóan munkára, terepen használt géptől ne várjunk forradalmi technológiai újításokat.
Létraalvázat és rávaló dobozt nem akkora kaland jóra tervezni, mint egy önhordó karosszériát, így bátran másztunk fel a magas ülésekbe. Odabent elsőre a tág utastér szúr szemet, tekintélyes belmagassággal, így szikh turbánban is elfér benne a derék sofőr. Üléseiből könnyedén átlátni a világot, szép magasról tekintgethetünk belőle le a többi közlekedőre.
Műszerfala furcsa egzotikus falat az európai gyomornak, de hozzá lehet edződni a sok ovális formához. Kormánya – amely jó fogású, de légzsákot ne keresgéljünk benne – defenderesen idétlen szögben áll, ezért vezetés közben enyhén hozzálapul a sofőr az ajtóhoz. Még nézzünk szét gyorsan a hátul is tágas utastérben, aztán menjünk végre!
A hátsó sorban ülő melósok az ajtóra szerelt cigitartónak és a légkondinak is örülhetnek. Ha nagyon szőrös szívűek vagyunk, akkor még néhány apróságba beleköthetünk, de összességében rend van odabent, mi az alaptalannak bizonyult előítéleteink alapján rosszabbat vártunk. Üresben, álló helyzetben a veszettül rázkódó váltón derültünk jót, ami így nevelő funkcióval is bír, hamar leszoktatja a vezetőt arról a rossz szokásról, hogy a kormány helyett a váltón pihentesse a kezét.