Augusztus 23.-án kellett volna befejeződnie a Margit híd felújításának. Persze csak a szerkezeti munkáknak, amelyek a híd lezárását is indokolják, a kődíszek, és egyéb esztétikai finomságok lecserélése még a forgalomnak átadott hídon is folytatódik majd. De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen még mindig csak a buszok, villamosok közlekedhetnek a munkaterületnek számító, a kezdeti 16 helyett ma már 30 milliárdba kerülő hídon.

A kezdet

Pont egy éve kezdődött a lezárás
Pont egy éve kezdődött a lezárás

Pont egy éve kezdődött a lezárás

Pont egy éve kezdődött a lezárás


Egy éve, tavaly augusztusban kapta a főváros a felújítással kapcsolatos első nagy pofont. A navigációs berendezésekbe be kellett pötyögni, hogy a Margit hidat ezután hagyják ki az útvonaltervezésből, és az analóg autósoknak is alternatív utak után kellett nézniük. A lezárt hídon még jó ideig közlekedhettek ugyan a taxisok, majd egy idő után őket is leparancsolták, a megszaporodott kékvillogós közlekedőkkel együtt. Sőt, a bringásokra is kemény ellenőrzés várt, miután egy száguldó biciklis elcsapott egy kisgyereket. Innentől csak tolni lehetett a szűk járdán a bringát.

Az első baljós hírek november környékén érkeztek, amelyek előre jelezték, hogy a tervezett időre nem készül el a híd rekonstrukciója. A négyhónapos csúszás okaként az engedélyek csúszását jelölték meg. A jóváhagyott kiviteli terveket október 20-án kapták meg az Mh 2009 szakemberei, majd az november 10-én emelkedett jogerőre, így csak azután kezdhették meg az elemek gyártását.

Aztán januárban már hírt adhattunk a bontások utáni első építő mozzanatról is, beemelték helyére az első acél pályalemezt. Néhány nap múlva – természetesen nem ettől -, le is fagyott a munkák egy része. A különösen kemény hideg miatt néhány munkafolyamat elvégezhetetlenné vált.

Jó ideig a fagy miatt nem haladtak a munkák

Jó ideig a fagy miatt nem haladtak a munkák

Még nem kapjuk vissza a Margit hidat 91
Híd a híd alatt


A látványosabb, nagyobb hírértékű munkák idén tavasszal kezdődtek el a híd felújításával kapcsolatban. Márciusban olvashattuk azt, hogy „felemelték a Margit híd pesti hídfőjét„. A felemelésre, vagyis az úgynevezett űrszelvény magasítására azért volt szükség, mert a felújítás során a Margit híd pályaszintje – az új pályalemezek beemelése után – 20 centiméterrel magasabbra került. Ezért a felső rakpart feletti hídszakaszt is 40 centiméterrel kellett megemelni, hogy a magasításhoz szükséges betonréteget bealapozzák.

Erre leginkább a délről érkező magasabb kamionok, autóbuszok a magasságkorlátozásra fittyet hányva gyakran szorultak be a híd alá. Az emelés során az északi oldalon aláállványozták a parti nyílást – azt a hídrészt, ahol a pesti felső rakpart fut – nagy teherbírású emelőkkel megemelték, végül 20 centiméternyi beton bealapozásával megmagasították.

Néhány héttel később a Margit híd budai hídfőjének szélesítéséről szóltak a hírek. Ennek is örülhetünk, mi autósok, hiszen így a Pestről Budára tartók plusz sávot használhatnak, ha a hídról az Árpád fejedelem útja irányába hajtanának tovább. Mindez nyolc új hídgerendát és ötven méter új útszakaszt jelent és remélhetőleg gyorsabb továbbjutást is.

Szaggatják a régi vasbetont

Szaggatják a régi vasbetont

Májusban lezárult a Margit híd északi felének felújítása, megtörtént az úgynevezett térfélcsere, a munkások, munkagépek átköltöztek a híd másik felére. Ennek keretében áthelyezték a villamossíneket a híd északi, Margitsziget felőli oldalára. A híd felújításának egyik, világviszonylatban is különlegessége, hogy a teljes átépítés ideje alatt biztosítják a villamos-és buszforgalmat a hídon.

Jelenleg az MH 2009 Konzorcium a déli hídfél felújításán dolgozik.  Ahogy az északi hídfélen már láthattuk, most a délin is feldarabolták a beton pályatesteket, helyettük korszerűbb és könnyebb új acélelemeket illesztenek be. De vegyük sorra a déli hídfél munkálatait is!

Na, ne! Onnan nem jöhetett ki egy ekkora ember!

Na, ne! Onnan nem jöhetett ki egy ekkora ember!

Na, ne! Onnan nem jöhetett ki egy ekkora ember!


A déli, Parlament felőli oldalon csaknem másfél méterrel szélesebb lesz az a rész, ahol a gyalogosok közlekedhetnek. Itt egy egysávos kerékpárút áll majd a biciklisek rendelkezésére, az északi oldalon pedig kétsávos úton közlekedhetnek majd a kerékpárok, illetve a kerekesszékben közlekedők. A Margitsziget felé eső hídfélen ugyanis majdnem három méterrel lesz szélesebb az átkelő.

Az elmúlt hetekben a H-elemek beemelésével párhuzamosan zajlottak a vasbeton pályatest bontási folyamatai. Itt is feldarabolták az elöregedett vasbeton utat, ezzel párhuzamosan autódaruk segítségével elhelyezték az első acéllemezeket is, amelyek akár 16 méter hosszúak is lehetnek, 3-4 méter szélesek, súlyuk pedig elérheti a 6 tonnát.

A kőfaragásokat is felújítják

A kőfaragásokat is felújítják

A kőfaragások is megújulnak


A hídon továbbra is egy időben zajlanak a bontási tevékenységek, az „acélosabb” munka keretében az új pályatest beépítése, a gázvezetékek felújítása és a korrózióvédelmi munkák. A szemcseszórás, és felülettisztítás után a fémtisztára csiszolt Margit hidat több rétegnyi szigetelő anyaggal és különböző festékekkel borítják be. A korrózióvédelmi munkákat a hídfőknél kezdték, a szakemberek két irányból a Margitsziget felé tartva dolgoznak. A munka nagyjából fél évet vesz igénybe.

A szépítkezés jegyében a kidőlésre hajlamos, rusnya felsővezeték-tartó oszlopok helyére is a XIX. századot idéző, a korabeli fotók alapján rekonstruált darabok kerülnek. Babérlevéllel gazdagon díszített kivitelben, kovácsolt- illetve öntöttvasból.

Mindezek mellett megújulnak a partfalak, a híd mindkét végén a közlekedési csomópontok is. És hogy mikor? A Margit híd felújítását 2009. augusztus 21-én kezdték meg, miután a főváros aláírta a beruházásról szóló szerződést a kivitelezést végző Mh 2009 konzorciummal. Az eredeti tervek szerint az ideiglenes forgalomba helyezésre 2010. augusztus 23-án, a végleges átadásra pedig 2011. március 31-én került volna sor. Ezzel szemben a híd tényleges – jelen pillanatban annak tekintett -, végleges elkészülte 2011 júniusára várható, de a forgalomnak már jóval hamarabb, jövő év elején átadhatják a felújított dunai átkelőt.

Fényképek: Margit híd Sajtóiroda