86 éve történt
Ascari nyert 1924-ben. Számolgattam egy kicsit, és rájöttem, hogy ez nem lehet Alberto Ascari a kétszeres Formula-1-es világbajnok. Hiszen Ő 1952-ben és 1953-ban volt a legjobb.
Az édesapja, Antonio volt az 1924-es győztes. Fia örökölte tehetségét, de rövidre szabott életét is. Mindketten 36 évesen hunytak el, és mindketten versenypályán.
1924. október 20.
„Olaszország
automobil nagydíját /800 kilométer/ Ascari nyerte meg Alfa-Romeo gépén 5 óra 2 perc és 5 másodperc alatt. Utána Wagner, Campari és Minoja érkeztek be, valamennyien Alfa-Romeo gépen. Zborovszky Mercedes-kocsija, amely a hetedik helyen haladt, a 44. körnél elcsuszott és egy fához vágódott. Zborovszky szörnyethalt, a soffőr könnyen megsebesült.
Az utolsó körben a három másik Mercedes-kocsi, amely a negyedik Alfa-Romeo kocsi után haladt, a Zborovszky halála feletti gyász jeléül feladta a versenyt.”
70 éve történt
Ravasz dolog a munkaadó kocsijával „nem hivatalos” fuvarokat végezni. De az még ravaszabb elmére vall, hogy a baleset bekövetkeztéért az alkoholos befolyásoltságát okolja. Érdekes védekezés.
1940. augusztus 10.
„Parti István gépkocsivezető, aki régebben Nagy Margit szinmüvésznő szolgálatában állt, junius elsején a garázsból kivezette a müvésznő Mercédes-kocsiját, és titokban éjszakai fuvarokat bonyolitott le. A soffőr az Angolpark közelében a tulsebesen vezetett autóval elgázolta Szabadi András szállitómunkást, aki kézikocsiját huzva haladt az uttesten.
Parti István a
gázolás után – a rendőrőrszem jelentése szerint – elhajtott a gépkocsival, de még aznap kinyomozták és letartóztatták. Szabadi András sulyos medencetöréssel került kórházba. A soffőr ellen Nagy Margit is feljelentést tett lopás vétsége cimén, mert Parti az emlitett „feketefuvar” alkalmával jogtalanul a müvésznő benzinkészletét használta.
A királyi ügyészség vádirata alapján most vonta felelősségre a soffőrt a büntetőtörvényszék Máthé-tanácsa, ahol a vádlott beismerte vétkességét és ittasságával védekezett. Azt tagadta, hogy a gázolás után elhajtott volna. A tanuk kihallgatása után a törvényszék Parti Istvánt gondatlansággal okozottsulyos testi sértés, valamint lopás vétségéért kéthónapi fogházra ítélte, de a foglalkozastól való eltiltást büntetlen előéletére tekintettel mellőzte. A soffőrt a tárgyalás után szabadlábra helyezték. Az itélet nem jogerős.”
20 éve történt
Az alábbi hírből kiderül, hogy a négykerék-hajtású autók ellen már évtizedek óta vívják a harcukat az eltökélt környezetvédők. De az igazi érdekesség az, hogy a főbűnösök között az 1977 óta szinte változatlan formában gyártott Lada Niva is ott van, mert a franciák, Szelényi János módjára szívesen járták vele a járhatatlan utakat.
Párizs, 1990. április 5.
„Korlátozzák a
négykerék-meghajtású kocsik használatát Francaiországban. A francia minisztertanács most ismertetett törvénytervezete a meglevő útakra korlátozza a terepjárókat és a terepmotorokat, s eltiltja, hogy azok szabadon közlekedhessenek az úttalan utakon a temészetvédelmi területeken, vagy általában a terepen.
A környezetvédelmi okokkal indokolt törvénytervezet egyrészt „a köznyugalom védelmét” , másrészt az egyes tájegységek „esztétikai, ökológiai, mezőgazdasági, erdészeti, vagy turisztikai értékeinek védelmét” tartja szükségesnek s ezért jelentős bűntetéseket kíván kiszabni azoknak, akik kocsijukkal elhagyják a kijelölt útakat. Az intézkedés korlátozná a különböző autós és motoros terepversenyeket is.
Franciaországban az elmúlt években gyorsan terjedt a négykerék-meghajtású kocsik használata. A francia autógyárak a „városi” autótipusok esetében is gyakran készítenek négykerék-meghajtású változatot, ezt azonban elsősorban továbbra is a rendes közúti forgalomra szánva. Az ilyen kocsik előnye különösen a téli időszakban mutatkozik meg.