Alap Mondeo hétmillióért
Tesztautókhoz konkurenseket keresve gyakran botlunk húzós listaárakba.
Például a legolcsóbb Ford Mondeo egy ványadt 1,6 literes szívó benzinessel 6 810 000 forintba kerül papíron, ami közel van ahhoz a 7-7,5 millió forinthoz, amit általában egy kétliteres, középkategóriás dízelért szokás kifizetni.
Mit mond az Eurotax?
Vagy vegyünk egy Opel Astrát! Az Essentia alapkivitelű 1,4 literes benzines listaára 4 830 000 forint, nem véletlenül ígér helyből 525 ezer forint engedményt az importőr.

Astra H Enjoy 1,6: Listaár 2005. 10. – 3 909 000 Ft, listaár 2010. 09. 4 651 000 Legalacsonyabb: 3 909 000 Ft, 2005. 10-2006. 01-ig. Legmagasabb 5 051 000 Ft, az Astra J megjelenése előtt. Szerepváltása Classic III-ra félmilliós engedményt hozott 2009 őszétől
Mivel a listaárak érzésre nagyot emelkedtek, megkértük az EurotaxGlass’s Magyarország Kft. két szakértőjét, Kovács Barnabás termékmenedzsert és Horváth Zsolt műszaki igazgatót, hogy három jellegzetes autó listaár-változásait elemezve derítsék ki nekünk, mennyit változott az áruk 2005 ősze óta.
A kiskocsikat a Suzuki Swift, a kompakt autókat az Opel Astra, a felső kategóriát az Audi A6 képviseli. A Swift ezerhármas GLX AC CD kivitelben, az Astra Enjoy 1,6-os benzinessel és 105, majd 115 lóerővel szerepel az adatsorokban.
Az A6-ból a kétliteres, négyhengeres dízel ármozgását kértük le, amely TDIe néven fejezi be karrierjét.

Suzuki Swift 1,3 GLX AC CD: Listaár 2005. 10 – 2 775 000 Ft, listaár 2010. 09. 3 444 000 Ft. Legalacsonyabb: 2 505 000 Ft, 2009. 04-05-ig, legmagasabb: 3 444 000 Ft, 2010 02-től
Listaárak öt évre visszamenőleg
Minden esetben öt év számai szerepelnek a statisztikában. A típusok kiválasztásánál elterjedtségük mellett az is fontos szempont volt, hogy az adott időszakban az Astrát kivéve nem történt teljes modellváltás, az Astra viszont Classic III néven továbbra is kapható.
A hazai gyártású Swiftnél az euró-forint árfolyam nem döntő tényező, a többi autónál viszont fontos. A forint erősödése illetve gyengülése mindig késleltetéssel és nem teljes egészében, körülbelül 80 százalékos arányban jelenik meg a listaár-változásokban.
Rendesen megdrágultak

Audi A6 2,0 TDI/2,0 TDIe DPF Listaár 2005. 10: 10 055 000 Ft, listaár 2010.09: 10 971 000 Ft. Legalacsonyabb: 9 900 000 Ft, 2007. 08-2008. 01-ig, legmagasabb: 10 972 000 Ft, 2009. 09.- 2010. 04.

Akkor jártunk jól, amikor listaáron volt 2,5 millió Ft a jól felszerelt Swift. Ma elvileg 3 444 00 forintba kerül, persze van akció
Hasonló volt a helyzet az áfa 25 százalékra növelésekor is, tavaly júliusban: az öt százalékos emelésből 2-3 százalék jelent meg közvetlenül az árakban.
Az adatokból egyértelműen látszik, hogy a példaként kiválasztott autók listaára jóval magasabbá vált, a H Astráét kivéve. A J Astra megjelenésével az előző Classic-ká avanzsált, átvéve elődeinek szerepét: kompakt autó, nagyjából a kisautók áráért.
A grafikonok a listaárakra vonatkoznak, tehát az importőrök és a kereskedők engedményeit nem tükrözik, pedig főleg tavaly elképesztő, akár egy harmados árengedménnyel lehetett autót venni. Például kifutó Mégane limuzint 2,6 millióért, de a Nissan, az Opel, a Skoda és gyakorlatilag az összes tömeggyártó óriási kedvezményeket adott a beragadt, egyre drágábban finanszírozható autókra.
Az értékvesztést rontották a hatalmas akciók
Mivel az Eurotax a használtautó árakat is regisztrálja, a használtautós adatsorokban jól látható esést okozott a 30, de a Chevrolet esetében akár 36 százalékos árletörés. A készletkisöprő akciók korábban ismeretlen kedvezményszintje egészen 2-3-4 éves korig hazavágta az autók értékét.
Átmenetileg nem kevés fiatal használt autó gazdája látta megdöbbenve, hogy autója újonnan kevesebbe kerül, mint amennyiért ő hirdeti pár évesen. Ez a finanszírozott autóknál különösen nagy probléma, mert az autó volna a hitel fedezete.
De a használt autók értéktartása általában, illetve a magyarországi használt autók drágulása egy másik cikkünk témája lesz a közeljövőben. Most egy pár napig a Párizsi Autószalon a meghatározó, ahová a cikk megjelenésekor már el is indultunk.