Csendes, nem
2 550 mm széles
2 550 mm széles
Fotó megosztása:
A típus kifejlesztésére 170 millió forintot költöttek
A típus kifejlesztésére 170 millió forintot költöttek
Fotó megosztása:
Újabb mézesmadzagot húztak el a budapestiek orra előtt. A Szegedi Közlekedési Kft. által fejlesztett csuklós trolibuszok válthatnák a BKV elaggott járműveit. Kár, hogy nem lesz rájuk pénz.
Újabb mézesmadzagot húztak el a budapestiek orra előtt. A Szegedi Közlekedési Kft. által fejlesztett csuklós trolibuszok válthatnák a BKV elaggott járműveit. Kár, hogy nem lesz rájuk pénz.
Fotó megosztása:
Tömege 17 600 kg
Tömege 17 600 kg
Fotó megosztása:
Magyarországon készült
Magyarországon készült
Fotó megosztása:
18 750 mm hosszú
18 750 mm hosszú
Fotó megosztása:
Magassága 3 méter
Magassága 3 méter
Fotó megosztása:
Nincs itt semmi meglepetés, átlagos busz hátfal
Nincs itt semmi meglepetés, átlagos busz hátfal
Fotó megosztása:
Féklámpa középen is
Féklámpa középen is
Fotó megosztása:
A jó öreg ZiU-9 az újdonság mellett
A jó öreg ZiU-9 az újdonság mellett
Fotó megosztása:
Még mozognak, de ki tudja meddig?
Még mozognak, de ki tudja meddig?
Fotó megosztása:
Ezeknek is mennie kellene már
Ezeknek is mennie kellene már
Fotó megosztása:
Egyszerű, de informatív
Egyszerű, de informatív
Fotó megosztása:
Azért van, ami nem változik
Azért van, ami nem változik
Fotó megosztása:
Az ország leghosszabb trolibusza
Az ország leghosszabb trolibusza
Fotó megosztása:
Cél, hogy Budapesten is szegedi gyártású buszok közlekedjenek
Cél, hogy Budapesten is szegedi gyártású buszok közlekedjenek
Fotó megosztása:
Szerelőnyílás
Szerelőnyílás
Fotó megosztása:
SKODA 32 ML 3550 K4 aszinkron motor
SKODA 32 ML 3550 K4 aszinkron motor
Fotó megosztása:
Teljesítménye 240 kW
Teljesítménye 240 kW
Fotó megosztása:
Jó lenne, ha ezt az utazók is így gondolnák
Jó lenne, ha ezt az utazók is így gondolnák
Fotó megosztása:
Széles a hátsó ajtó is
Széles a hátsó ajtó is
Fotó megosztása:
Dr. Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója mutatta be a trolit
Dr. Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója mutatta be a trolit
Fotó megosztása:
40 ülőhely, 92 állóhely
40 ülőhely, 92 állóhely
Fotó megosztása:
Ajtónak támaszkodni tilos!
Ajtónak támaszkodni tilos!
Fotó megosztása:
Fővárosi körülmények között tartósak lesznek?
Fővárosi körülmények között tartósak lesznek?
Fotó megosztása:
A kamerák valahogy eltűnnek, mire az utcára kerül a jármű
A kamerák valahogy eltűnnek, mire az utcára kerül a jármű
Fotó megosztása:
A második ajtóval szemben van hely a kerekeken közlekedőknek
A második ajtóval szemben van hely a kerekeken közlekedőknek
Fotó megosztása:
Manuálisan lehajtható rámpa
Manuálisan lehajtható rámpa
Fotó megosztása:
A sofőr figyelmét semmi nem kerülheti el
A sofőr figyelmét semmi nem kerülheti el
Fotó megosztása:
Lehajtott állapotban a rámpa. Működtetéséhez érdemes kesztyűt fölvenni.
Lehajtott állapotban a rámpa. Működtetéséhez érdemes kesztyűt fölvenni.
Fotó megosztása:
Ezen a járaton nem kellett fizetni
Ezen a járaton nem kellett fizetni
Fotó megosztása:
A csuklóban is kapaszkodhatunk, de a rúdtánc itt elmarad
A csuklóban is kapaszkodhatunk, de a rúdtánc itt elmarad
Fotó megosztása:
Emelvényen ülnek a kerekek fölött helyet foglaló utasok
Emelvényen ülnek a kerekek fölött helyet foglaló utasok
Fotó megosztása:
Kényes az ülések huzata
Kényes az ülések huzata
Fotó megosztása:
Ez itt a kakasülős rész
Ez itt a kakasülős rész
Fotó megosztása:
A hátsó részben is külön helyük van a babakocsiknak és kerekesszékeknek
A hátsó részben is külön helyük van a babakocsiknak és kerekesszékeknek
Fotó megosztása:
A sofőr kényelme mindenek előtt
A sofőr kényelme mindenek előtt
Fotó megosztása:
Elfogadható munkakörnyezet
Elfogadható munkakörnyezet
Fotó megosztása:
Minden kapcsoló kézre esik
Minden kapcsoló kézre esik
Fotó megosztása:
A szellőző melletti billenőkapcsoló fölött a felirat: "Térdeplés". A leszállást megkönnyítendő, a busz leengedi a jobb oldalát a járda szintjéig.
A szellőző melletti billenőkapcsoló fölött a felirat: "Térdeplés". A leszállást megkönnyítendő, a busz leengedi a jobb oldalát a járda szintjéig.
Fotó megosztása:
Utastájékoztató rendszer
Utastájékoztató rendszer
Fotó megosztása:
Még minden a helyén
Még minden a helyén
Fotó megosztása:
Megérettek a cserére
Megérettek a cserére
Fotó megosztása:
Az ablak mellé és az utastér közepe felé is fúj levegőt
Az ablak mellé és az utastér közepe felé is fúj levegőt
Fotó megosztása:
Szemmel tartható az áramszedő
Szemmel tartható az áramszedő
Fotó megosztása:
Ugyan semmi köze a trolihoz, de gyönyörű
Ugyan semmi köze a trolihoz, de gyönyörű
Fotó megosztása:
2 550 mm széles
2 550 mm széles
szennyezi Budapest levegőjét, gazdaságosabb a fenntartása, mint egy autóbuszé. Ez a trolibusz. Bár ezek élettartama másfél-kétszer akkora, mint dízelmotoros társaiké, nem sokáig odázható már el cseréjük.
Az egyik lehetséges utód bemutatóján jártunk, ami nemcsak hosszúsága miatt különleges, hanem származása okán is. Az elmúlt húsz évben ugyanis nem gyártottak itthon csuklós trolibuszt, az SZKT-ARC Tr187/TV.EU azonban Szegeden született.
Három év, harminc ember, sok év tapasztalat
A csaknem tizenkilenc méteres, jelenleg a legnagyobb befogadóképességgel rendelkező trolibusz az ARC buszgyárral közösen készült. Nem véletlen tehát, ha ismerősek a vonásai, hiszen a korábban már bemutatott Ikarus busz tulajdonképpen egy átfeliratozott ARC 187V típusú modell.
Budapesti trolik
A jó öreg ZiU-9 az újdonság mellett
A jó öreg ZIU-9 az újdonság mellett
Budapesten hatféle trolibusz fut. A legtöbb – 84 darab -, az Ikarus 280T típusból. A legmeghatározóbb mégis az orosz ZiU-9, amiből ugyan már csak 31 darab járja az utakat, ám ezek átlagosan 30 évesek.
Van pár modernebb típus is, szinte csak mutatóba: 1 darab Ikarus 411T, 15 darab Ikarus 412T, 15 darab Ikarus 435T és 16 Ganz-Solaris Trollino 12A.
Ez utóbbiakkal a ZiU-9-esek leváltása volt a cél, azonban a BKV nem vásárolta meg a további 29 darabot.
Az alacsonypadlós jármű kifejlesztésén – felhasználva a korábban felújításokkal szerzett tapasztalatokat – három évig dolgozott harminc szakember.
Azért ez az igyekezet, mert a cég Szeged, Debrecen és Budapest mellett külföldön is szeretne értékesíteni az új trolibuszból.
A típus kifejlesztésére 170 millió forintot költöttek
Utasbarát
A szokásos trolibuszok után felüdülés felszállni egy már kívülről is esztétikus járműre. Ami igen gyorsan megy, hiszen mind a négy ajtó széles bejáratot biztosít a troli belsejébe. Ráadásul az utasoknak a lábukat is alig kell fölemelni, mert az alacsony padló mellett ez a típus oldalra billenéssel is segíti az utasokat, amivel a csaknem teljesen a járda szintjére kerül. Ekkor talán még a második ajtóhoz beépített rámpa sem szükséges egy kerekesszékes utas felszállásához.
Az utastérben folytatódik
40 ülőhely, 92 állóhely
40 ülőhely, 92 állóhely
a kellemes érzés, mert a nagy ablakoknak a világos színeknek köszönhetően tágasnak érezni a teret. Az ülések huzata a ma annyira népszerű plüss, amit nem értem, miért erőltetnek, hiszen – már számtalanszor leírtuk mi is – igen nehezen tisztítható. Figyelembe kellene venni, hogy azt is, hogy utasok egy része egyáltalán nem vigyáz a tömegközlekedési eszközökre, sőt pusztítja azok berendezési tárgyait. Egy műanyag ülést azonban nemigen tudnának késsel kihasítani.
A leüléssel sincs gond, mert az ülések nagy részére nem is tudnánk lehuppanni, olyan magasan helyezkednek el. Elég csak ráhelyezni a hátsó felet, mintha egy magasabb építésű autóba szállnánk be.
Az ülőfelületek szélessége viszont szerintem keskeny ahhoz, hogy két, a piacról hazafelé tartó Ica néni feneke ne érjen össze. Ez azonban a tömegközlekedés velejárója.
Akiknek nem sikerült
A szellőző melletti billenőkapcsoló fölött a felirat: „Térdeplés”. A leszállást megkönnyítendő, a busz leengedi a jobb oldalát a járda szintjéig.
A szellőző melletti billenőkapcsoló fölött a felirat:
leülniük – vagy utálják utazás közben alulról bámulni idegen emberek orrszőrzetét -, 92 állóhellyel gazdálkodhatnak és az okosan elhelyezett kapaszkodókat markolva élhetik túl az utazást. Amelyek a csuklóban úgy vannak kialakítva, hogy biztos fogódzót nyújtsanak, és egyúttal olyan helyezkedésre késztetik az utasokat, hogy a folyosót szabadon hagyják.
Elvileg nyáron sem kell túl nagy melegre készülni a jármű belsejében, hiszen a vezetőfülke mellett az utastér is klimatizált. Ráadásul a hűs légáramlat nemcsak az ablakoknál, hanem a folyosó fölött is süvít befelé, egyenletessé téve a hőmérséklet elosztását.
Megy, kanyarodik, zümmög, megáll
Az utazás tulajdonképpen
Az ország leghosszabb trolibusza
Az ország leghosszabb trolibusza
nem tartogatott nagy meglepetéseket. Azt vártam, hogy talán kicsit csendesebb lesz, mint egy Ikarus, de nem sok különbséget tapasztaltam. Ugyanazzal a jól ismert hanggal gyorsultunk, lassultunk.
Talán csak az volt furcsa, hogy hiába ment jól a troli, mégsem akartam annyiszor és olyan nagyon hátra esni. Kapaszkodni ugyan kellett, de nem elfehéredő ujjakkal, mint egy ZiU-9-esen.
Lassítás közben áramot termel vissza a rendszerbe a jármű. Amely a fékezés hulladékhőjét is felhasználja, az utastér fűtését ezzel oldották meg.
A csuklós Ikarus
Azért van, ami nem változik
Azért van, ami nem változik
trolibusznál csaknem két és fél méterrel hosszabb járműnek nem okoztak gondot a kanyarok. Tapasztalt sofőr dirigálása mellett gyakorlatilag elfér mindenütt, ahol a korábbi modellek.
Viszont érdekes volt az, hogy az áramszedőt továbbra is kézzel kellett áthelyezni a váltóknál. Holott már nagyon egyszerűen kiváltható lenne ez a művelet rádiós távirányítású váltóállító rendszerek alkalmazásával. Ezek azonban Budapesten kevésbé elterjedtek.
Elgondolkodtató, hogy Szegeden ugyanannyi ilyen szerkezet van használatban, mint a fővárosban. Mit csinálnak ott jobban?
Adatlap – SZKT-ARC Tr187/TV.EU |
Motoradatok |
Típus |
SKODA 32ML 3550K4 |
Rendszer |
háromfázisú aszinkron |
Max. teljesítmény (kW) |
240 |
|
Menetteljesítmények |
Végsebesség (km/h) |
65 |
|
Fogyasztás |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
18750/2550/3000 |
Tengelytáv A-B/B-C(mm) |
5450/7030 |
Férőhelyek száma (ülő/álló) |
40/92 |
Megengedett legnagyobb össztömeg (kg) |
27990 |
Lesz, nem lesz?
Úgy tűnik, hogy hiába a hívogató kinézetű karosszéria, a kényelmi szolgáltatások, a környezetbarát üzem, a budapesti közösségi közlekedés használói a közeljövőben nem fognak találkozni az SZKT-ARC Tr187/TV.EU egyetlen példányával sem a főváros útjain.
A fejlesztés 170 millió forintot emésztett föl, ám egy-egy új jármű legyártása már „csak” 130 millióba kerülne. Ez ugyan lényegesen kevesebb az átlagos 180-200 milliós ártól, ám még így is túl drágának tűnik akkor, amikor a BKV használt német trolikat kíván beszerezni 9-10 millió forint körüli áron.