Végy egy bevált hajtásláncot, pakolj fölé egy dinamikus, ám elegáns formatervvel rendelkező karosszériát, alá egy sportosabb futóművet, az utastérben alkalmazz igényesebb anyagokat és tádámmmm! Már el is készült a Lexus CT 200h, az első full hibrid prémium kompakt, ami a BMW 1-es és az Audi A3 ellenfele lesz.
Egy statikus bemutató keretén belül ismerkedtünk a japán gyártó újdonságával.
Álruhás Auris?
A modellt a tavalyi
Frankfurti Autószalonon harangozták be az LC-Fh nevű tanulmányautóval. A forma gyakorlatilag megegyezik az ott bemutatottal, épp csak annyit változtattak rajta, hogy napi használatra alkalmassá tegyék – minden bizonnyal ezért is került hűtőrács a kocsi orrára.
Azt gondolhatnánk, hogy ha a Lexus kompaktot épít, akkor az Auris alapjaira építkezik. A két autó tengelytávja ugyan megegyezik, ám a CT 200h mégis más padlólemezre épül. Karosszériája nyolc centiméterrel hosszabb, de a felépítése más, hiszen inkább sportkombi jellege van, mint klasszikus ferdehátú.
A két autó hajtáslánca viszont teljesen megegyezik, így a Lexus újdonsága már a harmadik a sorban, ami ezt megkapja. Így nem meglepő, hogy 89 g/km-es szén-dioxid kibocsátást ígérnek, ami természetesen kategóriájának legkisebb értéke.
A forma megalkotása során a dinamizmus és az elegancia kombinációja volt a cél. Talán itt nem kellett volna erőltetni a hibrid megoldást. Így egy furcsa keverék lett a végeredmény, de alapjában véve nem csúnya. Az idő múlásával majd megszépül.
Követelmények
A CT 200h az
első hibrid, amely sportosnak készült. Az optikai élményért a karosszéria a felelős. A jó vezethetőségért az alacsonyra vitt tömegközéppont, az igényesebb kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés. Sportos üzemmódban – akárcsak egy Astránál – feszesebb lesz a futómű, közvetlenebb a kormány és a gázpedál lenyomására gyorsabban reagál a motor. Vizuálisan is rásegít az érzésre, mert ilyenkor a műszerfal háttérvilágítása pirosra vált. A vezetés élményének nem szabad elvesznie, mint egy Priusban.
Viszont ugyanolyan jól el kell benne férnie mind az utasoknak, mind a csomagoknak. Ezt intelligens elrendezéssel próbálták elérni. Tulajdonképpen hozza a kompakt autók szintjét, még a csomagtér mérete is egészen elfogadható, pedig a padlója alatt található az akkumulátor.
A prémium kompaktok
abban is kiemelkednek átlagos társaik közül, hogy csendesebbek azoknál. Az új Lexus esetében a tervezőknek az erős gyorsításkor fellépő motorhangot kellett az utastéren kívülre száműzniük. Majd a tesztautó kipróbálásakor kiderül, sikerült-e nekik. Én addig készséggel elhiszem, hogy elérték céljukat.
Mit sem ér egy autó ötcsillagos Euro NCAP törésteszt nélkül. A tervek szerint ezt természetesen teljesíti a CT 200h. A szériában nyolc légzsákkal szerelt autó a balesetek elkerülését adaptív sebességtartó automatikával és a bekövetkező baleset miatti sérüléseket pre-crash rendszerrel támogatja.
Mi fán terem a pre-crash rendszer?
A radarral dolgozó rendszer érzékeli az autó előtti akadályokat, felismeri a veszélyeseket és segít elkerülni az ütközést. Amennyiben az ütközés esélye nagy, figyelmezteti a vezetőt, illetve aktiválja a biztonsági öv előfeszítőit, ha a vezető fékezni kezd, valamint vészfékasszisztens funkcióval fékezési segédletet nyújt. Amennyiben az ütközés már elkerülhetetlen, a rendszer automatikusan kezd fékezni, hogy csökkentse az ütközés energiáját.
Mivel kutatások bizonyítják,
hogy az autósok egyre többet közlekednek városon belül, a Lexus szerint egyértelműen a legjobb megoldás a hibrid technológia. Igazán takarékos azonban csak úgy lehet, ha az elektromos fogyasztók áramfelvétele is alacsony. A CT 200h esetében nemcsak kívül, de belül is LED-technológiát használnak a világításra. Még az audiorendszert is ennek szellemében alakították ki, így 45%-kal kevesebb energiát igényel, mint kategóriatársai.
A minőségről, ami a szegmensben talán a legfontosabb mérce, nem kaphattunk megfelelő benyomást. Előttünk volt ugyan az autó teljes valójában, bele is ültünk, végig is tapogattuk, ám ez még csak nem is egy előszériás változat, hanem egy prototípus volt. Így az illesztések, egyes helyeken a használt anyagok minősége meg sem közelítik a szériaváltozatét.
Viszont az alapáron járó bőrborítású műszerfal bizakodásra adhat okot.
Műszaki adatok – Lexus CT 200h | |
---|---|
Motoradatok | |
Lökettérfogat (ccm) | 1798 |
Max. összteljesítmény (kW[LE]) | 100 (136) |
Max. nyomaték benzinmotor (Nm/ford.) | 142/4000 |
Max. nyomaték elektromotor (Nm) | 207 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,3 |
Végsebesség (km/h) | 180 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 3,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,7 |
Vegyes (l/100 km) | 3,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 89 |
Méretek | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4320/1765/1430 |
Tengelytáv (mm) | 2600 |
Csomagtér (liter) | 375/985 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1370/1790 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Lexus CT 200h Magyarországon
Nálunk jövő márciusban indulhat a csendes forradalom – ezzel a szlogennel hirdetik az autót -, azaz a forgalmazás. „Az ár még megállapítás alatt van és sok tényező befolyásolja a végleges értéket.”
Annyit azonban sikerült megtudni, hogy az alapváltozatárét kilenc millió forint körüli összeget kell majd fizetni.