Kiállt a parádéskocsikkal a rendőrség. Winterkorn vezetésével a VW-konszern forgalma az első félévben 61,81 milliárd euró, 17 000 milliárd Ft volt
Kiállt a parádéskocsikkal a rendőrség. Winterkorn vezetésével a VW-konszern forgalma az első félévben 61,81 milliárd euró, 17 000 milliárd Ft volt
Fotó megosztása:
20 collos kerék van a benzines, 4,2 literes A8-on
20 collos kerék van a benzines, 4,2 literes A8-on
Fotó megosztása:
Sprint helyett maratonfutás lesz az elektromos autók elterjedése - ismételte meg budapesti előadásában Martin Winterkorn, a Volkswagen-konszern igazgatótanácsának elnöke
Sprint helyett maratonfutás lesz az elektromos autók elterjedése - ismételte meg budapesti előadásában Martin Winterkorn, a Volkswagen-konszern igazgatótanácsának elnöke
Fotó megosztása:
Az elektromos autó nem csupán akku és villanymotor, egész más konstrukció, mint a benzines vagy a dízel. Például nincs sebességváltója, de egész más a fűtése
Az elektromos autó nem csupán akku és villanymotor, egész más konstrukció, mint a benzines vagy a dízel. Például nincs sebességváltója, de egész más a fűtése
Fotó megosztása:
Egyre több elektromos komponens teszi takarékosabbá a belső égésű motoros autókat. A hibrid főleg Amerikában megy majd, mert az ő fejükben egyet jelent a környezetbarát autózással
Egyre több elektromos komponens teszi takarékosabbá a belső égésű motoros autókat. A hibrid főleg Amerikában megy majd, mert az ő fejükben egyet jelent a környezetbarát autózással
Fotó megosztása:
Fontos a helyben emissziómentes haladás, egy konnektorról tölthető hibrid 20-80 kilométert tud megtenni
Fontos a helyben emissziómentes haladás, egy konnektorról tölthető hibrid 20-80 kilométert tud megtenni
Fotó megosztása:
Erősen megoldatlan a villanyautók töltése. Mit csináljon, aki a hetediken lakik?
Erősen megoldatlan a villanyautók töltése. Mit csináljon, aki a hetediken lakik?
Fotó megosztása:
Az áramtermeléstől függ, hogy az elektromos hajtás javítja vagy rontja-e a szén-dioxid-emissziót
Az áramtermeléstől függ, hogy az elektromos hajtás javítja vagy rontja-e a szén-dioxid-emissziót
Fotó megosztása:
Balra a Volkswagen, jobbra az Audi autói álltak a műegyetem épülete előtt
Balra a Volkswagen, jobbra az Audi autói álltak a műegyetem épülete előtt
Fotó megosztása:
Elvileg 140 km a Golf Blue-E-Motion hatótávja. A villanymotor 85 kW-os (115 LE)
Elvileg 140 km a Golf Blue-E-Motion hatótávja. A villanymotor 85 kW-os (115 LE)
Fotó megosztása:
135 km/óra az elektromos Golf végsebessége. Az autó 2013-tól lesz kapható
135 km/óra az elektromos Golf végsebessége. Az autó 2013-tól lesz kapható
Fotó megosztása:
Az állam és az áramszolgáltatók feladata a nyilvános gyorstöltő-állomások kiépítése
Az állam és az áramszolgáltatók feladata a nyilvános gyorstöltő-állomások kiépítése
Fotó megosztása:
Nincs egységes áramhálózat, de a töltő egységes lesz
Nincs egységes áramhálózat, de a töltő egységes lesz
Fotó megosztása:
Martin Winterkorn a BME tiszteletbeli professzora, évente egyszer tart előadást
Martin Winterkorn a BME tiszteletbeli professzora, évente egyszer tart előadást
Fotó megosztása:
Megtelt a terem, mint minden évben
Megtelt a terem, mint minden évben
Fotó megosztása:
Bánki Donát, Csonka János és Galamb József képviselték a magyar autókonstruktőr-hagyományt
Bánki Donát, Csonka János és Galamb József képviselték a magyar autókonstruktőr-hagyományt
Fotó megosztása:
Itthon 110 ezer munkahely kötődik az autóiparhoz
Itthon 110 ezer munkahely kötődik az autóiparhoz
Fotó megosztása:
Amerikában, Kínában, Kelet-Európában nagy növekedés várható, Európa nyugati felén jó egy évtizede telítetté vált a piac
Amerikában, Kínában, Kelet-Európában nagy növekedés várható, Európa nyugati felén jó egy évtizede telítetté vált a piac
Fotó megosztása:
2050-re a mai tizedére kellene csökkenteni a szén-dioxid-emissziót
2050-re a mai tizedére kellene csökkenteni a szén-dioxid-emissziót
Fotó megosztása:
Megint nő az acél aránya, mert a merevebb acélfajták kisebb falvastagsággal is elég erősek, ami csökkenti a drága alumínium előnyét
Megint nő az acél aránya, mert a merevebb acélfajták kisebb falvastagsággal is elég erősek, ami csökkenti a drága alumínium előnyét
Fotó megosztása:
Még nagyon sokat kell csökkennie egy akkucella árának, mire a technika árban is versenyképes lesz
Még nagyon sokat kell csökkennie egy akkucella árának, mire a technika árban is versenyképes lesz
Fotó megosztása:
Fent a hibrid, lent az elektromos autók a konszernből. Lesz hibrid Jetta, Q5 és Golf. 2013-tól jön az elektromos Up!, egy sportautó az Auditól és a villanymotoros Golf
Fent a hibrid, lent az elektromos autók a konszernből. Lesz hibrid Jetta, Q5 és Golf. 2013-tól jön az elektromos Up!, egy sportautó az Auditól és a villanymotoros Golf
Fotó megosztása:
Mivel nincs több sofőr, az autók iránti kereslet sohasem lépi túl az évi egymillió darabot - jövendölte Gottlieb Daimler. Nem lett igaza, tavaly 52,7 millió új autó talált gazdára a világon
Mivel nincs több sofőr, az autók iránti kereslet sohasem lépi túl az évi egymillió darabot - jövendölte Gottlieb Daimler. Nem lett igaza, tavaly 52,7 millió új autó talált gazdára a világon
Fotó megosztása:
Kétórás előadást tartott Budapesten Dr. Martin Winterkorn
Kétórás előadást tartott Budapesten Dr. Martin Winterkorn
Fotó megosztása:
Lesz hibrid Audi Q5, később A8 is
Lesz hibrid Audi Q5, később A8 is
Fotó megosztása:
Kiállt a parádéskocsikkal a rendőrség. Winterkorn vezetésével a VW-konszern forgalma az első félévben 61,81 milliárd euró, 17 000 milliárd Ft volt
Kiállt a parádéskocsikkal a rendőrség. Winterkorn vezetésével a VW-konszern forgalma az első félévben 61,81 milliárd euró, 17 000 milliárd Ft volt
Tegnap Martin Winterkorn, a Volkswagen-konszern igazgatótanácsának elnöke a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen tartott előadást.
A BME tiszteletbeli professzora többek között a fogyasztáscsökkentésről és az elektromos autók bajairól beszélt.
Sofőr nélkül eladhatatlan az autó?
Előadásában a VW elnöke idézte Gottlieb Daimlert, aki 1901-ben azt mondta, hogy az autók iránti kereslet soha nem lépi túl az egymillió darabot, márcsak a rendelkezésre álló sofőrök hiánya miatt is.
Balra a Volkswagen, jobbra az Audi autói álltak a műegyetem épülete előtt
Balra a Volkswagen, jobbra az Audi autói álltak a műegyetem épülete előtt
Ehhez képest 2009-ben 52,7 millió új autó talált gazdára, de ennél is több lesz.
Egyre nyilvánvalóbb, hogy a kínaiak nem akarnak biciklin megöregedni és ha teheti, az indiai családapa sem motoron viszi majd anyut a négy gyermekkel.
Rémálom: csak városlakóból 5,3 milliárd
Pár évtized múlva 5,3 milliárd városlakója lesz a Földnek, akik persze közlekedni is akarnak. A mai technikával ebbe a mobilitásigénybe biztosan belepusztulnánk, ezért csökkenteni kell a közlekedés károsanyag-kibocsátását és a Föld melegedéséért felelő szén-dioxid-emissziót.
Minden az Audi 80 ülésével kezdődött
Az előadás kezdetén szóba kerül egy 25 évvel korábbi történet, amikor Winterkorn felvette az első magyar céget az Audi beszállítói láncába. A móri vállalkozás alumíniumhegesztéssel foglalkozott, és mivel meg tudtak felelni a hazainál lényegesen szigorúbb minőségi előírásoknak, a bizalmatlanság ellenére Winterkorn aláírta a szerződést az Audi 80 ülésvázának hegesztéséről. Időközben a móri ipari parkban 12 ezer ember dolgozik és ez a szerződés elősegítette az Audi győri gyáralapítását is – hangzott el az előadáson.
Erősen megoldatlan a villanyautók töltése. Mit csináljon, aki a hetediken lakik?
Erősen megoldatlan a villanyautók töltése. Mit csináljon, aki a hetediken lakik?
A távlati tervekben a 2005-ös 221 gramm/km-ről ennek nem egészen egy tizedére, kilométerenként 20 grammra kellene csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást, ami 9,5 helyett 0,9 literes fogyasztásnak felel meg százon.
Elektromos hajtás: 3,4 millió Ft, plusz az autó
Ehhez nem elég csökkenteni a súlyt az acélnál mai áron háromszor drágább alumínium, ötször többe kerülő magnézium vagy húszszoros árú szénszálerősítésű műanyagokkal. Az elektromos autó tűnik a megoldásnak, minden gond ellenére.
Winterkorn konkrét példákkal tette napnál világosabbá, mi a baj a mai villanyautókkal. Egy Golf-méretű autó mozgatásához legalább 25 kilowattóra kapacitású telep kell. Ennek ára két éve kWóránként 1000 euró volt, ami időközben lement a felére, de még így is 12 500 euróba, 3,4 millió forintba kerülne az akkucsomag. Autó nélkül.
Az áramtermeléstől függ, hogy az elektromos hajtás javítja vagy rontja-e a szén-dioxid-emissziót
Ez nem laptop vagy mobiltelefon
Megtelt a terem, mint minden évben
Megtelt a terem, mint minden évben
Nem véletlenül ilyen drága a telep. Az autóiparban biztonsági és minőségi, tartóssági szempontból is egészen mások az elvárások a reális megoldásnak tűnő lítium-ion akkumulátorokkal szemben, mint a mobiltelefonok és laptopok gyártói részéről.
Bonyolítja a dolgot, hogy egy hibridautó és egy elektromos autó akkumulátorának másban kell jónak lennie.
Előbbinél a feladat a többnyire benzines, a Peugeot 3008 esetében a dízelmotor kisegítése gyorsításkor. Az elektromos autókban viszont egyenletesen leadott, tartós áramellátásra van szükség.
Egyre több elektromos komponens teszi takarékosabbá a belső égésű motoros autókat. A hibrid főleg Amerikában megy majd, mert az ő fejükben egyet jelent a környezetbarát autózással
A hibridbe nem jó a villanyautó akkuja
Nincs egységes áramhálózat, de a töltő egységes lesz
Nincs egységes áramhálózat, de a töltő egységes lesz
Más tehát az Li-ion akkuk felépítése, mert a hibridekbe laza, porózus elhelyezkedésű elektródák a jók a rásegítéshez szükséges nagy csúcsteljesítmény miatt, a villanyautókhoz viszont nagy energiaszintet biztosító, sűrű elektródákra van szükség.
Ez nem az autógyártók dolga, de elektromos hajtással eleve csak akkor érdemes foglalkozni, ha az áramtermeléssel együtt is csökken a környezetkárosítás. Például egy BlueMotion dízel Golffal 111 g/km szén-dioxid-emisszióval járkálhat az átlagpolgár, ami nagyjából 4,25 literes fogyasztást jelent.
Lesznek, de nem ma: hibrid és elektromos autók a VW-konszertől
Lesz hibrid Audi Q5, később A8 is
Lesz hibrid Audi Q5, később A8 is
Több hibridhajtású és elektromos autót is bemutat a Volkswagen konszern a következő néhány évben. Hibrid, tehát elektromos és benzines illetve dízelmotoros változat lesz a Touareg után az Audi Q5-ből, a Jettából, a Golfból és az Audi A8-ból.
Elektromos hajtású szériaautó készül elsőként az Up! Kisautóból 2013-tól, de lesz E-Golf, az Audinál pedig az E-Tron nevű sportautó valósul meg benzintank helyett akkucsomaggal. Azért tart ilyen sokáig a munka, mert az elektromos autó nemcsak villanymotor és akkumulátor. Például fűtésük, légkondicionálójuk, hűtőrendszerük is egészen más.
Pakssal jól állunk
135 km/óra az elektromos Golf végsebessége. Az autó 2013-tól lesz kapható
135 km/óra az elektromos Golf végsebessége. Az autó 2013-tól lesz kapható
Barnakőszén égetésével termelt árammal a villanyautó CO2-kibocsátása 188 gramm/km, az Európai Unió jelenlegi árammixével még mindig 88 g, ezért kell újratermelődő forrásból vagy atomenergiával előállítani az áramot.
Magyarország a paksi atomerőmű 37 százalék körüli áramtermelési arányával jól áll ezen a téren.
Hazánkban az elektromos autók elterjedése összességében is csökkenthetné a környezetszennyezést, nemcsak helyileg, ahol a villanyautók se zajt, se büdöset nem termelnek.
Középtávon marad a benzines és a dízel
Autózni a jövőben is fogunk, de más technikával. Winterkorn szerint is középtávon a belső égésű motorra épül a motorizáció, egyre nagyobb elektromos aránnyal a hajtásláncban és a segédberendezésekben (vízpumpa, szervokormány, fékenergia-visszanyerés, hibridrendszerek).
A benzines és dízelmotorok környezetkárosítását alternatív üzemanyagok is csökkenthetik. Ma még túl drágák, de a Volkswagen is dolgozik növénymaradékból nyert gázolaj és a szalmából készült bioetanol versenyképessé tételén. A másik út az elektromos hajtás, de ehhez a mainál nagyságrendekkel jobb energiasűrűségű és sokkal olcsóbb akkumulátorokra van szükség.
A lényeg még mindig titok
Az előadás végén Marie-Theres Thiell, az ELMÜ-ÉMÁSZ igazgatóságának elnöke feltette a legfontosabb kérdést: mennyibe kerül majd az elektromos Volkswagen, mert ők szívesen vennének, de reális áron. Tudja, miről beszél, mert a gyorstöltőátadáson látott elektromos 500-as FIAT-juk négyszer annyiba kerül, mint egy benzines.
Martin Winterkorn nem mondott konkrét összeget a 2013-ben megjelenő autóra, de idézett egy európai felmérést: a vásárlók maximum 2000 eurós (548 000 Ft) felárat hajlandóak fizetni a kevésbé környezetszennyező technikáért. Nem lesz könnyű, mert ma a Golf 1,4 TSI és a 105 lóerős 1,6 TDI között is nagyobb az árkülönbség, 650 000 forint.
Figyelem! Érdemes végignézni a galériában az előadás diáit, autóbuziknak minden slide érdekes lehet.