Elrejtett Opelek
Egy autógyár saját múzeumát mindig érdemes jó alaposan megnézni. Az Opelé jelenleg nem éppen a legpuccosabb darab – még épülőben van az új hely -, viszont itt a legtöbb autó még működik, a kedvünkért életre keltettek – a kellően fürgék utazhattak is rajta – egy száz évnél idősebb járgányt is, a cseh csoport pedig a pincében talált, alig pár ezer kilométert futott Lotus Omega bőgetésétől lúdbőrzött. Maga a kiállítási helyként szolgáló csarnok is hangulatos, a padló nagy része régi vas járólapokkal fedett, és mindent áthat a kellemes olajszag. Hisztis teremőr nincs, és bármit meg lehet nézni, akár nagyon közelről is.
Már van dízel 4x4-es is
Már van dízel 4x4-es is
Fotó megosztása:
Rendesen dörmög a kipufogó
Rendesen dörmög a kipufogó
Fotó megosztása:
Brembo nyereg bújik meg a felni mögött
Brembo nyereg bújik meg a felni mögött
Fotó megosztása:
Van sport és OPC gomb is
Van sport és OPC gomb is
Fotó megosztása:
OPC minta a sportüléseken
OPC minta a sportüléseken
Fotó megosztása:
6,3 másodperc
6,3 másodperc
Fotó megosztása:
A jó gumi esőben is remekel
A jó gumi esőben is remekel
Fotó megosztása:
Nagyon nagy fék
Nagyon nagy fék
Fotó megosztása:
Ilyen lett a kombi Astra
Ilyen lett a kombi Astra
Fotó megosztása:
Éppen az optikai csalásra hívja fel a figyelmet
Éppen az optikai csalásra hívja fel a figyelmet
Fotó megosztása:
Rakétahajtás úton, majd kevesebb sikerrel sínen is
Rakétahajtás úton, majd kevesebb sikerrel sínen is
Fotó megosztása:
A szárny nem sikerült tökéletesre, a járgány eleje elemelkedett
A szárny nem sikerült tökéletesre, a járgány eleje elemelkedett
Fotó megosztása:
Leállíthatatlan rakétahajtás
Leállíthatatlan rakétahajtás
Fotó megosztása:
Drótkasztni
Drótkasztni
Fotó megosztása:
És burkolattal
És burkolattal
Fotó megosztása:
Lehetetlen üvegforma
Lehetetlen üvegforma
Fotó megosztása:
Igazi, működő műhelyben vagyunk
Igazi, működő műhelyben vagyunk
Fotó megosztása:
Egy megkapóan egyszerű versenymotor
Egy megkapóan egyszerű versenymotor
Fotó megosztása:
Áruló színes vezetékek
Áruló színes vezetékek
Fotó megosztása:
Sokat sejtető kipufogó
Sokat sejtető kipufogó
Fotó megosztása:
A szelepfedél felesleges luxus
A szelepfedél felesleges luxus
Fotó megosztása:
A rendszámon nem az ára olvasható
A rendszámon nem az ára olvasható
Fotó megosztása:
1956-os Opel
1956-os Opel
Fotó megosztása:
Készültek repülőmotorok is
Készültek repülőmotorok is
Fotó megosztása:
Sokszemélyes bringa
Sokszemélyes bringa
Fotó megosztása:
Brutális áttételű bicikli
Brutális áttételű bicikli
Fotó megosztása:
Dizájn motor, piros gumikkal, piros üléssel
Dizájn motor, piros gumikkal, piros üléssel
Fotó megosztása:
Bonyolult, fárasztó dolog az indítás
Bonyolult, fárasztó dolog az indítás
Fotó megosztása:
A kenés fontos
A kenés fontos
Fotó megosztása:
Pöfög az 1899-es Opel
Pöfög az 1899-es Opel
Fotó megosztása:
Kicsit zajos, kicsit büdös, de működik
Kicsit zajos, kicsit büdös, de működik
Fotó megosztása:
Ez még nem túl intelligens fényszóró
Ez még nem túl intelligens fényszóró
Fotó megosztása:
Íme a váltó
Íme a váltó
Fotó megosztása:
A pince is tartogat meglepetéseket
A pince is tartogat meglepetéseket
Fotó megosztása:
Az első Opeltől kezdve a legendás versenyautókon és a jelen OPC palettáján át a jövő elektromos Opeljéig mindent megnézhettünk, összetapogathattunk. Sőt, autózhattunk 111 éves járgányon, beindíthattuk Walter Röhrl egykori versenyautóját, és a pincében rejtegetett, gyártásba sosem került prototípusokat, tanulmányautókat is lefényképezhettük.
Az első Opeltől kezdve a legendás versenyautókon és a jelen OPC palettáján át a jövő elektromos Opeljéig mindent megnézhettünk, összetapogathattunk. Sőt, autózhattunk 111 éves járgányon, beindíthattuk Walter Röhrl egykori versenyautóját, és a pincében rejtegetett, gyártásba sosem került prototípusokat, tanulmányautókat is lefényképezhettük.
Fotó megosztása:
Megkopott dicsőség
Megkopott dicsőség
Fotó megosztása:
Corsa Scamp 1994-ből
Corsa Scamp 1994-ből
Fotó megosztása:
Megelőzte a korát, ma menő lenne
Megelőzte a korát, ma menő lenne
Fotó megosztása:
Pár hét reflektorfény után ide jutottak
Pár hét reflektorfény után ide jutottak
Fotó megosztása:
Hoppá, hát ez mit keres itt?
Hoppá, hát ez mit keres itt?
Fotó megosztása:
Kihalt, vagy kiirtották?
Kihalt, vagy kiirtották?
Fotó megosztása:
Persze minden nyitva van
Persze minden nyitva van
Fotó megosztása:
Nini, egy kabrió Calibra!
Nini, egy kabrió Calibra!
Fotó megosztása:
Opel Spider 1982-ből
Opel Spider 1982-ből
Fotó megosztása:
Biztos beteg vagyok, de tetszik
Biztos beteg vagyok, de tetszik
Fotó megosztása:
Beépített koporsóval
Beépített koporsóval
Fotó megosztása:
Békaszerű lény
Békaszerű lény
Fotó megosztása:
Ennek is piros a bele
Ennek is piros a bele
Fotó megosztása:
GTC Concept
GTC Concept
Fotó megosztása:
Insignia lett belőle
Insignia lett belőle
Fotó megosztása:
Az Opelbolondok Mekkája
Az Opelbolondok Mekkája
Fotó megosztása:
Valószínűtlen állapotú autók
Valószínűtlen állapotú autók
Fotó megosztása:
Katonás sorban állnak
Katonás sorban állnak
Fotó megosztása:
Egy Lotus Omega, szép hanggal
Egy Lotus Omega, szép hanggal
Fotó megosztása:
A cseh csoport egy emberként ájult el
A cseh csoport egy emberként ájult el
Fotó megosztása:
Csak úgy, a sarokban
Csak úgy, a sarokban
Fotó megosztása:
Egy félreeső helyen
Egy félreeső helyen
Fotó megosztása:
Nézzék azt a kék villogót!
Nézzék azt a kék villogót!
Fotó megosztása:
Elképesztő, ezt is hagyták beindítani
Elképesztő, ezt is hagyták beindítani
Fotó megosztása:
Opel Capitan 1969-ből
Opel Capitan 1969-ből
Fotó megosztása:
Kockaforma
Kockaforma
Fotó megosztása:
Elvihettük kipróbálni
Elvihettük kipróbálni
Fotó megosztása:
Opel Capitan 1969-ből
Opel Capitan 1969-ből
Fotó megosztása:
Példás motortér
Példás motortér
Fotó megosztása:
Elvihettük kipróbálni
Elvihettük kipróbálni
Fotó megosztása:
Billeg, dől, mai szemmel iszonyú
Billeg, dől, mai szemmel iszonyú
Fotó megosztása:
Amikor a kombi még szögletes volt
Amikor a kombi még szögletes volt
Fotó megosztása:
Drótkormány
Drótkormány
Fotó megosztása:
Csodás hangja van
Csodás hangja van
Fotó megosztása:
Kár, hogy esett az eső
Kár, hogy esett az eső
Fotó megosztása:
Veterán ralikon manapság is indul
Veterán ralikon manapság is indul
Fotó megosztása:
Csak semmi luxus!
Csak semmi luxus!
Fotó megosztása:
Max. 6500 rpm!
Max. 6500 rpm!
Fotó megosztása:
Ősi műszer
Ősi műszer
Fotó megosztása:
60km-es hatótáv, tisztán elektromosan
60km-es hatótáv, tisztán elektromosan
Fotó megosztása:
Jövőre már a boltokban lesz az Ampera
Jövőre már a boltokban lesz az Ampera
Fotó megosztása:
Van itt minden, mint a búcsúban
Van itt minden, mint a búcsúban
Fotó megosztása:
A szárny nem sikerült tökéletesre, a járgány eleje elemelkedett
A szárny nem sikerült tökéletesre, a járgány eleje elemelkedett
A kiállított járgányok között megtalálható a rakétahajtású, rekorddöntő RAK 2 is, amelynek vezetője éppen hogy megúszta élve a száguldozós kalandot. Ő 1928 májusában Berlinben nyomott egy 238km/órás sebességi rekordot. A váratlan fordulat csupán annyi volt, hogy ennél a tempónál már elemelkedtek a gép első kerekei, így a vezetőnek a kormányzásba addig nem volt túl sok beleszólása, amíg a rakéták hajtóanyaga el nem égett. Szerencsére Fritz úr nyílegyenes úton próbálkozott, így megúszta a becsapódást. De ez nem szegte kedvét, nemsokkal később újabb ötletekkel jelentkezett.
Bonyolult, fárasztó dolog az indítás
Bonyolult, fárasztó dolog az indítás
Éppen egy másik sebességrekordot döntő, lehetetlen áttétellel bíró kerékpárt néztünk, amikor a múzeum kellően őrült külsejű munkatársa nekilátott, hogy beröffentse a 111 éves ős-Opelt, a System Lutzmannt. Ez igazi férfimunka volt, kilencven százalék testi erővel és tíz százaléknyi furfanggal. A mindössze két fokozattal rendelkező, autóra még csak nyomokban hasonlító szerkezet csettegve tett pár kört a helyiségben. Bizsergető érzés ilyet látni, hiszen az átlagos múzeumban ez szentségtörésnek számít.
Kis szünetet tartottunk a nyálcsorgatásban, amíg megnézhettük, beülhettünk az új Astra kombiba, majd megnyílt alattunk a föld. Vezetünk levitt minket a pincébe, ahol egykor szebb napokat látott, valósággá sosem váló tanulmányautók, illetve más különleges autók voltak bezsúfolva. Akadt itt kabrió Calibra, terepes Corsa 1994-ből, és temérdek szériagyártású modell utolsó darabja. Szép válogatás, nem volt könnyű kirugdosni onnan a fel-alá szaladgáló csoportot.
Az Opelbolondok Mekkája
Ampera
Jövőre már a boltokban lesz az Ampera
Jövőre már a boltokban lesz az Ampera
Az Opel nemcsak a régi értékeire vigyáz, hanem van terve a jövővel kapcsolatban is. Hibrid autóját, az Amperát, amely négyszemélyes, csomagtartós, igazi autóként is használható, 2011 végére ígéri. Ez nagyjából 60-70 km városi ingázást is képes tisztán elektromos üzemben letudni, hosszabb hétvégi menetekhez pedig saját benzinmotorját használja. Az Opel szerint egyelőre ez a legfájdalommentesebb megoldás, hiszen a nagyobb hatótávnál elképesztően megnő a szükséges akksik tömege és ezzel párhuzamosan az ár is. Szerencsére itt nem álltak meg, és már a hidrogénhajtáson is dolgoznak. Ez komolyabb hatótávolsággal és állandó, károsanyag-mentes üzemmel kecsegtet.
Insignia
Az Opel dizájnrészlegében pár éve már jártunk, akkor még az is nagy szám volt, hogy láthattunk egy előszériás Insigniát. Persze fényképezni akkor még nem lehetett, mára szerencsére engedékenyebbé váltak. A jól betanult ?German Precision? kifejezés ezúttal is elhangzott, de most csak alig féltucatnyi alkalommal. Ismét megcsodálhattuk a 3D-s vetítőtermet
Kockaforma
A jó gumi esőben is remekel
A jó gumi esőben is remekel
Most is van Insigniás újdonság, a dízel 4×4-es kombi változat képében. Ilyen eddig nem volt. Megjelenése óta 280 ezer Insigniát sikerült eladni az Opelnek, amely tizenöt százalékos piaci részesedéssel a középkategóriában a második legjobban fogyó autóvá tette Európa szerte a modellt. A módosított – új befecskendezőket és kisebb turbókat kapott a motor, valamint a fogyasztásból és a károsanyag-kibocsátásból is sikerült lefaragni – 110 és 130 lóerős dízelmotorokkal pedig akár tovább is nőhet a modell népszerűsége.
Az Opel 4×4-es rendszere 0,08 másodperces reakcióidőt, nagyobb biztonságot és mókafaktort kínál, miközben a tisztán elsőkerekes üzemmódnak hála, a fogyasztást is képes alacsonyan tartani. Emellett szükség esetén a teljes nyomatékot akár egyetlen hátsó kerékhez is képes irányítani.
Nagyon nagy fék
OPC
Az OPC tréning inkább amolyan örömautózás volt, nem a tanuláson volt a hangsúly. Adott volt szinte a teljes OPC paletta, néhány hozzáértő instruktor, meg egy zárt, biztonságos pálya, ahol kedvünkre nyomhattuk a gázt. Volt szlalom, vészfékezés, illetve kanyaroghattunk egy aprócska külön pályán is. Semmi vészes, de jól esett.
Dudenhofen
Van itt minden, mint a búcsúban
Van itt minden, mint a búcsúban
Az Opel Dudenhofen mellett, az erdőben található tesztpályáját 1966-ban kezdték építeni, és két év alatt fejezték be. A 2,6 millió négyzetméteres terület több mint négyötöde fás terület, a laborok, irodák, konferenciatermek és egyéb épületek mindössze 5800 négyzetméteren terülnek el.
Átlagosan kétszáz ember dolgozik itt, ennek felét a nap huszonnégy órájában jelen lévő tesztpilóták adják, a többit a szerelők, mérnökök, illetve a biztonsági szolgálat tagjai, illetve egyéb kiszolgáló személyzet teszi ki.
A teljes, autózható tesztút-hálózat nagyjából hatvan kilométer hosszú, amelyben a nagy sebességű pálya mellett különböző rossz utakat szimuláló rész, illetve vízzel borított szakaszok is megtalálhatóak. Évente megközelítőleg százötven darab autót kínoznak itt, amely összesen tízmillió tesztkilométert jelent.
Kár, hogy esett az eső
Kár, hogy esett az eső
Amúgy hasonló program mindenkire ráférne, akinek van jogosítványa, és használja is az autóját. Valószínűleg sokan már a vészfékezésen elbuknának, de sebaj. Biztos megérné évente pár alkalommal kivinni a gyereket, feleséget, anyukát egy biztonságos pályára, odalökni őket a hozzáértő, emberek közé is engedhető instruktornak, aztán hadd tudják meg, mire képes az autójuk és mi is az a fizika. Nekünk annyi tanulsággal zárult a nap, hogy a jó gumi vizes, faleveles aszfalton is elképesztően tud tapadni, és hogy az ügyes ESP szintén aranyat ér.