Könnyen jön, könnyen megy?
A Mazda MX-5 után egy ötvenéves autó bizonyította, hogy nem a gyorshajtás adja a vezetési élményt. Depressziósoknak akár az orvosuk is felírhatna pár órás autókázást az Opel Olympia Rekord kormánya mögött.
A Mazda MX-5 után egy ötvenéves autó bizonyította, hogy nem a gyorshajtás adja a vezetési élményt. Depressziósoknak akár az orvosuk is felírhatna pár órás autókázást az Opel Olympia Rekord kormánya mögött.
Fotó megosztása:
1960-ig gyártották
1960-ig gyártották
Fotó megosztása:
Ma már szokatlanul hosszú a hátsó túlnyúlás
Ma már szokatlanul hosszú a hátsó túlnyúlás
Fotó megosztása:
Orrmotor, hátsókerék-hajtás
Orrmotor, hátsókerék-hajtás
Fotó megosztása:
Keskeny, de legalább magas
Keskeny, de legalább magas
Fotó megosztása:
Púpos a tető, de szükség is van rá, különben nem lenne fejtér
Púpos a tető, de szükség is van rá, különben nem lenne fejtér
Fotó megosztása:
Olyan hosszú, mint az Astra J
Olyan hosszú, mint az Astra J
Fotó megosztása:
Műanyagnak akkoriban még semmi helye nem volt az autókon
Műanyagnak akkoriban még semmi helye nem volt az autókon
Fotó megosztása:
Díszítésben nem volt hiány, de a karosszéria oldallemezeit nem bonyolították túl
Díszítésben nem volt hiány, de a karosszéria oldallemezeit nem bonyolították túl
Fotó megosztása:
Szép kis eresz fut végig a tetőn
Szép kis eresz fut végig a tetőn
Fotó megosztása:
A betűtípus dinamizmust sugall
A betűtípus dinamizmust sugall
Fotó megosztása:
Mint egy bohóc arca
Mint egy bohóc arca
Fotó megosztása:
A szellőzés bekapcsolt állapotát jelzi a motorháztetőből kiemelkedő kopoltyú
A szellőzés bekapcsolt állapotát jelzi a motorháztetőből kiemelkedő kopoltyú
Fotó megosztása:
Nem, nem Trabantról származik, csak hasonlít rá
Nem, nem Trabantról származik, csak hasonlít rá
Fotó megosztása:
Az ámbrás cet szilái
Az ámbrás cet szilái
Fotó megosztása:
A tükör formája és mérete sem tökéletes
A tükör formája és mérete sem tökéletes
Fotó megosztása:
Parkolófény a B-oszlopon
Parkolófény a B-oszlopon
Fotó megosztása:
Masszív kilincs
Masszív kilincs
Fotó megosztása:
Nincs, ami nagy holtteret eredményezzen
Nincs, ami nagy holtteret eredményezzen
Fotó megosztása:
Elhanyagolható a C-oszlop mérete
Elhanyagolható a C-oszlop mérete
Fotó megosztása:
Kibillenthetőek a hátsó ablakok
Kibillenthetőek a hátsó ablakok
Fotó megosztása:
Az új típusú rendszám nem illik a képbe
Az új típusú rendszám nem illik a képbe
Fotó megosztása:
Gyönyörű részlet
Gyönyörű részlet
Fotó megosztása:
Diagonál gumikon gurul az autó
Diagonál gumikon gurul az autó
Fotó megosztása:
Ez egy igazi lökhárító
Ez egy igazi lökhárító
Fotó megosztása:
Na, ez nem ragasztott szélvédő
Na, ez nem ragasztott szélvédő
Fotó megosztása:
Igazi összebújós első ülés várja a sofőrt és utasát
Igazi összebújós első ülés várja a sofőrt és utasát
Fotó megosztása:
Egyszerre nem juthat ki két hátsó utas
Egyszerre nem juthat ki két hátsó utas
Fotó megosztása:
Ez az egy kar szolgál az ülés kényelmes beállítására
Ez az egy kar szolgál az ülés kényelmes beállítására
Fotó megosztása:
A tompított és a távolsági fény között a kuplung melletti kapcsoló taposásával válthatunk
A tompított és a távolsági fény között a kuplung melletti kapcsoló taposásával válthatunk
Fotó megosztása:
A szellőzés kapcsolói
A szellőzés kapcsolói
Fotó megosztása:
Talán érzékelhető, hogy nem túl széles
Talán érzékelhető, hogy nem túl széles
Fotó megosztása:
Vékony a karimája, de jól bele kell kapaszkodni
Vékony a karimája, de jól bele kell kapaszkodni
Fotó megosztása:
Volt egy Street Rod nevű játék, abban volt hasonló a látvány, miközben azért hajtottam, hogy elnyerjem az ellenfél autóját. Nem hittem volna, hogy egyszer élőben is ezt láthatom.
Volt egy Street Rod nevű játék, abban volt hasonló a látvány, miközben azért hajtottam, hogy elnyerjem az ellenfél autóját. Nem hittem volna, hogy egyszer élőben is ezt láthatom.
Fotó megosztása:
A felső tekerentyűvel a pillangóablakot nyithatjuk-zárhatjuk
A felső tekerentyűvel a pillangóablakot nyithatjuk-zárhatjuk
Fotó megosztása:
Ebben bizony nem légzsák van
Ebben bizony nem légzsák van
Fotó megosztása:
Mély a kesztyűtartó
Mély a kesztyűtartó
Fotó megosztása:
Pohártartó light
Pohártartó light
Fotó megosztása:
Kapcsolók P.E. (Piktogramok előtt), a rádió sajnos nem működőképes
Kapcsolók P.E. (Piktogramok előtt), a rádió sajnos nem működőképes
Fotó megosztása:
Úgy kúszik felfelé a mutató, mint a lázmérőben a higany
Úgy kúszik felfelé a mutató, mint a lázmérőben a higany
Fotó megosztása:
A parkolófény kapcsolója
A parkolófény kapcsolója
Fotó megosztása:
Filigrán belső tükör
Filigrán belső tükör
Fotó megosztása:
Kézifékkar a jobb térd előtt
Kézifékkar a jobb térd előtt
Fotó megosztása:
A kormányváltó királyság
A kormányváltó királyság
Fotó megosztása:
A panoráma szélvédő érdeke ajtókivágást eredményezett
A panoráma szélvédő érdeke ajtókivágást eredményezett
Fotó megosztása:
Természetesen van pillangóablak
Természetesen van pillangóablak
Fotó megosztása:
Hátra nem sok lábtér jutott
Hátra nem sok lábtér jutott
Fotó megosztása:
Kellenek olyan részletek, amiket a tulajdonos saját maga újított föl. Ez egy olyan.
Kellenek olyan részletek, amiket a tulajdonos saját maga újított föl. Ez egy olyan.
Fotó megosztása:
A forma a lényeg
A forma a lényeg
Fotó megosztása:
Nem csoda, ha ekkora farban nagy csomagtér található
Nem csoda, ha ekkora farban nagy csomagtér található
Fotó megosztása:
A teljes méretű pótkerék a csomagtér jobb oldalán, a kárpit mögött rejtőzik
A teljes méretű pótkerék a csomagtér jobb oldalán, a kárpit mögött rejtőzik
Fotó megosztása:
A zsanér itt is belóg kicsit a térbe
A zsanér itt is belóg kicsit a térbe
Fotó megosztása:
Tetszik az embereknek
Tetszik az embereknek
Fotó megosztása:
Nem lehet csak úgy a motor fölé hajolni, be kell bújni a motorháztető alá
Nem lehet csak úgy a motor fölé hajolni, be kell bújni a motorháztető alá
Fotó megosztása:
A tulaj rejtőzködik
A tulaj rejtőzködik
Fotó megosztása:
51 éve gördült ki a gyárból
51 éve gördült ki a gyárból
Fotó megosztása:
Könnyedén teljesítette a veterán vizsga feltételeit
Könnyedén teljesítette a veterán vizsga feltételeit
Fotó megosztása:
Majdnem, mint újkorában, az 1488 köbcentiméteres motornak csak a teljesítménye kopott meg
Majdnem, mint újkorában, az 1488 köbcentiméteres motornak csak a teljesítménye kopott meg
Fotó megosztása:
A méretes rugó miatt majdnem állba vágott a nyitáskor a motorháztető
A méretes rugó miatt majdnem állba vágott a nyitáskor a motorháztető
Fotó megosztása:
Lötyög a motortérben a négyhengeres motor
Lötyög a motortérben a négyhengeres motor
Fotó megosztása:
Lada légszűrő került bele
Lada légszűrő került bele
Fotó megosztása:
Könnyű biztosítékot cserélni
Könnyű biztosítékot cserélni
Fotó megosztása:
Hatvoltos az elektromos rendszer
Hatvoltos az elektromos rendszer
Fotó megosztása:
Csillog-villog a tanksapka
Csillog-villog a tanksapka
Fotó megosztása:
Kocsiba be, ablakot le!
Kocsiba be, ablakot le!
Fotó megosztása:
A tulajdonos arcára mindig mosolyt varázsol az autó
A tulajdonos arcára mindig mosolyt varázsol az autó
Fotó megosztása:
Púpos a tető, de szükség is van rá, különben nem lenne fejtér
Púpos a tető, de szükség is van rá, különben nem lenne fejtér
Irigylésre méltó helyzet az, amikor az embernek ingyen felajánlanak egy felújításra szoruló veteránautót, alkatrészekkel. Bárki könnyen igent mondana, holott egyértelmű, nagy meglepetéseket tartogat egy ilyen kiszámíthatatlan feladat. Az Opel Olympia Rekord tulajdonosai – egy testvérpár – lelkesen indultak el a helyreállítás útján, kezükben egy becsléssel, mely ötszázezer forintról szólt. Tényleg ennyire könnyen ment volna?
Talán a mesében. A becslés jócskán alulmúlta a valóságot, ebből a távlatból inkább tűnik hasraütésnek. Kétmillió forint lett a számla végösszege.
Mosolycsináló
Keskeny, de legalább magas
Keskeny, de legalább magas
Lehetne róla vitatkozni, hogy normális-e az, aki ennyi pénzt kiad egy ötven éves autó felújítására, de nem érdemes. Az időutazás megér ennyit. Ez abban a pillanatban látszott, amikor a tulajdonosok egyike – Laci – beült a volán mögé. Már akkor mosolygott, mikor még csak köszörült a motor, annak beröffenésekor pedig gyermeki vigyor ült ki az arcára. Lassan kipöfögött a garázsból, kigurult az utcára, a fogaira azonban nem tudott bőrt húzni. Ahogyan később én sem.
Mert adott egy olyan hosszúságú autó, mint egy Astra J, mégis van rendes motorháza, utastere és szép nagy fara. Két centiméter híján ugyanolyan magas, tengelytávja azonban 14, míg szélessége 20 centiméterrel kevesebb annál. A tető szépen domborodik, mintha fel lenne fújva az utaskabin. A fémfelületekhez mérten kicsi – 13 colos – kerekek vannak az autó alatt.
Mint egy bohóc arca
Az egész olyan esetlen, ormótlan, mégis annyira magával ragadó látvány, hogy minden szembe jövő vidáman integet a piros Opelt meglátva.
Annak ellenére vidám az összkép, hogy ezt komolyan gondolták. A formaterv nem annyira bonyolult – elég csak az autó teljesen sík oldalán végignézni -, ám az ügyesen elhelyezett díszítések ezt jól leplezik.
Kis Opel Olympia Rekord történelem
Műanyagnak akkoriban még semmi helye nem volt az autókon
Műanyagnak akkoriban még semmi helye nem volt az autókon
Az önhordó karosszériás modell 1953-ban jelent meg az Opel kínálatában, mint az Olympia utódja. 1957-ig készült, négy különböző verzióban, mintegy 580 000 példányban. Három karosszériaváltozatban gyártották: kétajtós, kabrió és kombi. 1955-ben egy áruszállító verziót is bemutattak.
Motorizáltság szempontjából nem volt nagy különbség az évjáratok között. A kezdetben negyven lóerős 1488 köbcentiméteres motor az utolsó két évben öt kerek lóerővel teljesített többet.
Joggal merül föl a kérdés, hogyan lehet a cikkben szereplő autó 1959-es gyártmányú, ha a modell karrierje 1957-ben véget ért. Ebben az évben mutatták be utódját, a Rekordot, amely valamelyest nagyobb karosszériával készült. Az amerikai divathullámot meglovagolva, az autó panoráma szélvédőket kapott.
A limuzin és kombi mellett 1958-tól készítették kétajtósként is, ami tulajdonképpen a modell alapváltozata volt. Ezen nem voltak oldalsó díszlécek, és sok krómdíszítés hiányzott. Ez volt az Opel Olympia P1.
Aztán az alapváltozatot jobban felszerelték és az kapta meg az Olympia Rekord nevet. Szép kerek történet, mely 1960-ban ért véget.
Pamlag az autóban
Igazi összebújós első ülés várja a sofőrt és utasát
Igazi összebújós első ülés várja a sofőrt és utasát
Bármilyen hihetetlen, ez az autó a középkategória képviselője. Akkoriban sokkal kisebbek lehettek az emberek, vagy kevésbé voltak elkényeztetve. Mert az én magasságommal az utastérbe jutni kígyóembert idéző mozdulatsorral lehetséges csak. A panoráma szélvédő miatt érdekes ajtókivágás született, amibe a térdem minden egyes alkalommal alaposan beütöttem. Igaz, hogy a szépségért – vagy a szépség miatt – szenvedni kell.
Bent azonban vár a kényelmes ülés, ami osztott háttámlával, de egybeszabott ülőfelülettel rendelkezik. Az ülésnek egy paramétere állítható, mégpedig a műszerfaltól való távolsága, de az is minimális úton. Hosszú lábúak – mint a tulajdonosok és én – szép nagy terpeszben ülhetnek a volán mögött.
Egyszerre nem juthat ki két hátsó utas
Egyszerre nem juthat ki két hátsó utas
A hátsó utasok bejutását a támlák előredöntése teszi lehetővé. Mivel ezek nemcsak előre, hanem az autó középvonala felé is dőlnek, ezért a két hátsó utas nem juthat ki egyszerre az autóból. Pedig lehet, hogy megálláskor rögtön ki akarnak mászni, mert még rosszabb dolguk van, mint az elől ülőknek, a lábtér nem volt elterjedt akkoriban sem.
A műszerfal az autó színében pompázik és kevesebb gomb van rajta, mint egy mai autó kormányán. Nincs is szükség piktogramokra, mert az egyen gombok fölé szépen ki van írva azok funkciója, van rá elegendő hely.
A sofőr egy borzasztó vékony kormányt markolhat – kell is, hiszen rásegítés nincs -, ha pedig félős, folyton az járhat az eszében, hogy egy kis koccanás is elég lenne, hogy felnyársalja a kormányoszlop, mert biztonsági öv még csak mutatóban sincs.
De, mint az a későbbiekben ki is derül, ez az autó nem a száguldozásról szól, ráadásul kitüntetett figyelmet kap a közlekedés többi résztvevőjétől.
Vezetése élmény
A kormányváltó királyság
Az a nehéz sorsom úgy hozta, hogy egy Seat Leon Cupra R tesztautóval érkeztem a Balaton északi partjára az Opelt kipróbálni. Így aztán tényleg megvolt a kontraszt.
Az Olympia Rekord újkorában 45 lóerőt tudott. Mára biztosan megfakult ez a tudás. Hátsókerék-hajtású és keskeny diagonál gumikon gurul. Lássuk csak, mit tud még! Ja, igen, ráhozni a frászt az emberre, mert fékerőszabályzó sincs,csak négy dobfék, így a könnyű far miatt hamar blokkolnak a hátsó kerekek. Tehát a kanyarban fékezést el kell felejteni.
A motor alapjáraton viszonylag halk varrógéphangon dolgozik. A fordulatszám emelkedésével szépen felhangosodik és szerintem már cikk-cakkban varr. Viszont muszáj jól kihúzatni a fokozatokat, mert csak három van belőlük. Dimbes-dombos vidéken jártunk az autóval, így gyakran kellett a kormányon elhelyezkedő váltókarhoz nyúlni. Nem volt probléma a kulisszát megtanulni: sofőr felé lent az egyes, átlósan fel a kettes, alatta a hármas. A hátramenet az egyes fölött. Pofonegyszerű, rövid utakon jár.
Volt egy Street Rod nevű játék, abban volt hasonló a látvány, miközben azért hajtottam, hogy elnyerjem az ellenfél autóját. Nem hittem volna, hogy egyszer élőben is ezt láthatom.
Hiába pörgettem a motort, váltottam ügyesen, alig érzékelhető gyorsulást kaptam cserébe. Emelkedőkön még ennyire sem volt jó a helyzet, nem tudtam nyomatékból autózni, folyton vissza kellett kapcsolni. Nem volt más választásom, ha fel akartam jutni a tetőre.
Diagonál gumikon gurul az autó
Diagonál gumikon gurul az autó
Viszont sík úton hihetetlen dologra volt képes. Hosszú kilométerek alatt felküzdötte magát nyolcvan kilométeres sebességre. Az érzést át sem lehet talán számítani mai autós sebességre. Mert nyílegyenes úton is folyamatosan tekerni kellett a kormányt hol jobbra, hol balra, annak érdekében, hogy a sávban maradjak. Nem hagyta lankadni a figyelmemet.
A kanyarokra rá kellett készülni, mert a fékek teljesítménye is elmarad a ma megszokottól. Pedig nem jó gyorsan beesni a fordulókba, mert a rugózás ugyan kényelmes, nagyvonalúan kezeli a rossz minőségű utakat, de a felfüggesztés és a gumik nem támogatják a gyors kanyarvételt. Hamar sodródni kezd.
De mindez nem fontos, mert ezeket csak ki kellett próbálni. Ezzel az autóval nem sietni kell, hanem szépen vonulni. Senki nem fogja felidegesíteni magát, ha országúton hatvannal haladok előtte. Miközben megelőz átmosolyog, feltartja a hüvelykujját, elismerően biccent. Nekem sem kell stresszelnem magam, hogy nem haladok, mert élvezem ezt a megfontolt tempót. Mert közben ugyan sokkal többet kell dolgozni, de legalább enyém a vezetés élménye, na meg a vigyorgástól elzsibbadt állkapocs.