Császártöltésen, egy temetkezési kellékek gyártásával, forgalmazásával foglalkozó cégnél jártunk, ahol természetesen halottaskocsit is lehet kapni. Újat, használtat egyaránt. Gyorsan ki is próbáltunk párat.
A halottaskocsi-forgalmazás itthon nem a világ legjobban dübörgő üzlete, évente átlagosan hét-nyolc darabot tud belőle eladni a cég. Igaz, kereslet lenne rá, de ugye a magas ár miatt nem engedheti meg magának minden vállalkozó. A legtöbb autó jellemzően olasz importból kerül ki, hiszen a gyártó cég is olasz, és ellentétben mondjuk a használt, német halottaskocsikkal, a taljánoknál kevésbé leharcolt, igazán jó állapotban lévő darabokat lehet találni.
Ennek talán az is az oka, hogy az olaszok jellemzően csak temetőn belül használják ezeket a kocsikat. A városban kevésbé feltűnő, leginkább átalakított, zárt kisteherautókkal dolgoznak, a pompakocsit csak a szertartás alatt vetik be.
Pilato
A Pilato nevű olasz családi vállalkozás 1963-ban kezdett bele a halottaskocsi gyártásba. Elsőként egy Mercedest alakítottak át, később elkezdtek Fiattal, Lanciával és más márkákkal is foglalkozni, mára pedig már Jaguarból is készítenek pompaautót. A csupán motorból, hajtásláncból és kabinból álló alapokat egyenesen a gyárból szerzik be, erre építik fel saját tervek és a vevő igényei szerint a felépítményt. Gyártanak két-, négyajtós, és hosszított modelleket is, és, bár nem sok jelentősége van, a motorválaszték is széles.
Megkímélt családi autó?
A pompakocsik általában remek állapotban maradnak meg, 10-12 év alatt átlagosan 80-120 ezer kilométert futnak, de az olyan példány sem ritka, amelynek kilométerórájában alig mutat többet a számláló tízezernél és a váltója még sosem volt hármasban. Nincsenek meghúzva, behorpadva, és a felnik is megússzák a padkázást. Idehaza aztán kicsit megcsúnyulnak, de nem kell nagy bajra gondolni, csupán a másféle formájú koszorúk okoznak sérülést, különösen a tető fényezésében.
Különlegességek
Bár az átalakított Mercedes modellek iránt a legnagyobb kereslet, néha mégis találkozni meghökkentő külsejű halottaskocsikkal is. Akad oldalkocsis motorkerékpár, 4×4-es terepjáró a kalandos utakon megközelíthető temetőkben, de koromfeketére fóliázott, ültetett, orgonasípszerű sportkipufogóval ellátott járgány is szolgál valamelyik görög vállalkozónál. Fene sem tudja, kinek van erre igénye, de biztos megérte megvenni.
Szabályok
Szabály nélkül nem élet az élet, így a halottaskocsik üzemeltetésének is megvannak a saját előírásai. Kezdjük rögtön azzal, hogy halottaskocsi csak személyautó lehet. Pontosabban bármilyen jármű, amely halott szállításra is alkalmas, az nyomban személyautóvá válik, még akkor is, ha egy háromtengelyes Kraz-zal szeretnénk nekikezdeni a vállalkozásnak. Persze így a behozott autókra az áfán felül rögtön muszáj kifizetni a nem csekély regisztrációs adót is.
Ugyan morbid dolog, de a halott jogilag sokkal inkább számít szállítandó árunak, mint személynek. Talán lehetne az a halottaskocsi teherautó is, biztos jobban fogyna. A hatóságnak persze megvan a válasza, ők attól rettegnek, hogy az emberek tömegesen vásárolnak halottaskocsit és alakítják vissza személyszállító autóvá. Valamiért én nem tartanék attól, hogy személyautósított halottas kocsik lepnék el a magyar utakat.
Furcsa szabály, hogy a halottaskocsi nem parkolhat közterületen. Kivéve persze, ha éppen utasra vár. Ilyen autóval a munkahelyről sem szerencsés elugrani a Tescóba, hogy lezavarjuk a hétvégi nagybevásárlást, bár a csomagtér mérete alapján ideális bevásárlókocsinak tűnik. A halott szállítására alkalmas kocsit szabály szerint zárt telephelyen kell tartani, ha pedig éppen úton van, valami különös okból kifolyólag a függönyöket is be kell húzni az üvegháznyi ablakokon.
Fertőtlenítés
Ha halálról van szó, az ÁNTSZ-nek biztos van valami előírása a témában, így a temetői pompakocsikat rendszeresen fertőtleníteni kell. A főként rozsdamentes belső berendezést havonta, erre alkalmas mosóban fertőtleníteni kell, és a szakszerű csíramentesítés után járó igazolást is meg kell őrizni. Ha súlyos, fertőző betegségben elhunyt utasa volt a kocsinak, akkor soron kívül is be kell ugrani a mosóba egy klórmeszes átlötykölésre.
Mi kell egy halottaskocsiba?
Arról, hogy egy autó halott szállítására alkalmas-e, a műszaki vizsgaállomás dönt. Korábban még ÁNTSZ vizsga is kellett, de ezt nemrég eltörölték. Lényeges az elkülönített raktér – ugye milyen idétlenül hangzik ez személyautónál? – jó, ha van hűtés hátul, és a kipufogót is oldalra szokták kivezetni, hogy az autó ne a gyászmenet orra alá tolja a füstöt.
Néma menet
Fura dolog halottaskocsit vezetni. Szerencsére nem éles bevetésen kellett vele autózni, bár vendéglátóim felajánlották, hogy bedobnak hátra egy üres koporsót, én mégis inkább üresen kocsikáztam vele. Belül elképesztően szűk az autó, az üléseket nem is nagyon lehet hátratolni. Hiába, nem több ezer kilométeres utakra tervezték, azt a néhány percet így is kibírja valahogy a vezető. Ezen kívül a berendezés nem sokban különbözik a szériaautókétól, egyedül a pótkerék és az akkumulátor van lehetetlen helyen, az ülések mögött. Az extrák között kihangosítós zenegép – nem a vezető szórakoztatására, hanem gyászzenének – és távirányítással is nyitható hátsó ajtó, és a rakományrögzítő sínrendszer is megtalálható. Az autókat készítő cég egyedi megrendelésre szinte bármit képes legyártani, amire az ügyfél vágyik.
A hosszú karosszéria, hála a hátsókerék-hajtásnak, nem is fordul rosszul, mégis a legviccesebb, ha tolatni kell vele. A vezető mögé felhúzott terráriumnak köszönhetően csodásan átlátható a tágas, világos hátsó rész. Kevesebb rozsdamentes berendezési tárggyal, és szerényebb függönymennyiséggel tényleg remek lakóautót lehetne belőle faragni.
Csak feledni tudnám, mire használták eddig.